Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Formule 1 se chystá žít bez tabáku

18 2000
P r a h a - Byl to nezvyklý pohled, když tým BMW-Williams představoval letošní model vozu formule 1. Na karoserii sice jako obvykle zářila jména početných sponzorů, ale něco nehrálo. Prezentovali se výrobci počítačů i polovodičů, konzultantská firma a také informační agentura. Avšak žádná značka tabáku.
Formule 1, k níž patřily cigarety stejně pevně jako vzpínající se koník k Ferrari, si začíná namlouvat jiné sponzory, protože od roku 2006 bude platit citelný zákaz tabákové reklamy v Evropské unii.
"Za padesát let existence mistrovství světa formule 1 je to poprvé, co špičkový tým má netabákového hlavního sponzora," uvedl ve svém prohlášení BMW-Williams.
Ze zhruba 825 milionů dolarů, téměř třiceti miliard korun, které dávali sponzoři do formule 1 loni, bylo asi sedmdesát procent z tabákového průmyslu. Cigaretovým embargem se ale vrchol automobilového sportu nepoloží.
Tradiční inzerenty postupně nahradí počítačové a informační společnosti, které hýbou moderním světem. Podle agentury Reuters, jež sponzoruje právě Williams, zájem high-tech společností o formuli 1 stále roste díky vysoké televizní sledovanosti.
Každý závod vidí ve více než 200 zemích asi 350 milionů diváků.
Internetový gigant Yahoo!, jejž denně využívá asi sto milionů lidí, bude od letoška nejméně tři roky sponzorem francouzského týmu čtyřnásobného mistra světa Alaina Prosta. Údajně za 25 milionů dolarů.
Prost zatím ještě vozí i tabákovou reklamu, stejně jako třeba britský Jordan, který se ovšem rovněž pojistil jinde. Deutsche Post mu má dát 30 milionů dolarů na tři roky. Deutsche Telekom zase podporuje značku McLaren v odhadu 20 miliony marek (přes 360 milionů korun) na čtyři roky.
Druhým výrazným trendem formule 1 je prodej podílů v týmech silným automobilkám nebo investičním společnostem.
DaimlerChrysler využil opce a za nezveřejněnou cenu koupil 40 procent týmu McLaren, jemuž od roku 1995 dodává motory Mercedes. "Je to milník v dějinách formule 1, díky němuž se McLaren ještě víc posílil," tvrdí boss týmu Ron Dennis, kterému nyní patří třicet procent McLarenu, stejně jako společnosti TAG Group.
Vstup BMW do Williamsu přinesl dokonce bezprecedentní věc: jméno automobilky předchází v oficiálním názvu týmu slavnou značku Franka Williamse.
Proměnil se také někdejší tým Stewart, který jeho majitel, trojnásobný mistr světa, prodal Jaguaru. Místo v bílé barvě se skotskou kostkou vyjedou vozy v zeleni, typické pro automobilku.
"Osmdesát procent vozů Jaguar jde na export. Není lepší celosvětové reklamy než ve formuli 1," tvrdí jeden z ředitelů automobilky Jonathan Browning Morgan-Grenfell, londýnská dcera Deutsche Bank, loni koupila 45 procent týmu Arrows asi za 200 milionů marek. Čtyřicet procent v Jordanu patří investiční společnosti Warburg, Pincus.
Nejde o klasické sponzorství, ale o zajištění finanční stability týmu. Historie se opakuje, už v padesátých letech měly svá auta ve formuli 1 finanční společnosti Bowman Credit a Yeoman.
Do roka by se měl prodat i nejmenší tým formule 1, italské Minardi, a to zřejmě španělské společnosti Telefonica.
"Pro naše přežití je to nevyhnutelné," přiznal majitel Giancarlo Minardi.
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze