Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nová doba. Bude formule 1 po technické revoluci atraktivnější?

Jak se tým Mercedes vyrovná se změnou pravidel? A jak si v něm povede Waltteri Bottas? Napoví už úvodní závod v Austrálii. | foto: Reuters

24 2017
Je rychlejší, robustnější a tím pádem snad i atraktivnější. Však i Toto Wolff, sportovní šéf stáje Mercedes, která v posledních třech letech ovládla F1, tvrdí: „Formule 1 poprvé změnila pravidla tak, aby auta byla rychlejší - aby byla vůbec nejrychlejší v historii. Podle testů se to zřejmě podařilo.“

Ano, F1 v zimě otřásla revoluce! Změnila tvář, přidala na zvuku, slibuje očistu sebe sama. A tak, jestli už jste v minulých letech formuli kvůli nudě zatratili, zkuste jí teď v neděli nad ránem, až se v Melbourne rozjede nový ročník, dát znovu šanci. Monoposty jsou rychlejší, obzvlášť při průjezdech v zatáčkách. „Když jimi projíždím, tak si připadám jako kluk na horské dráze,“ tvrdí Lewis Hamilton.

Je to dokonce taková rychlost, že netrénovaní lidé by v některých zákrutách kvůli přetížení ztráceli vědomí. I proto piloti přes zimu dřeli v posilovně, šoférování bude mnohem náročnější. A po dlouhých letech, kdy vinou nízké minimální váhy monopostu drželi přísné diety a jejich hmotnost hraničila s podvýživou, konečně směli přibrat.

Největší změny ve formuli 1

Pneumatiky se zvětšily. Zadní nyní mají šířku 40,5 centimetrů oproti původním 32,5, přední nabyly z 24,5 na 30,5 cm. Gumy tak budou mít o 25 procent vyšší přilnavost a více vydrží. Rychleji se tak budou projíždět zatáčky.

Monoposty jsou o 20 kg těžší (722 kg) a o 20 cm širší. Kvůli vyšší hmotnosti byl navýšen také limit paliva ze 100 na 105 kg. Podle kritiků to ale nemusí stačit a v závěru některých závodů to může vést k šetření benzinu.

Díky lepšímu přítlaku může být letošní F1 rychlejší až o dvě vteřiny na kolo. Díky lepší přilnavosti pak o další dvě vteřiny.

Maximální výška zadního přítlačného křídla byla snížena o 15 centimetrů (měří teď 80 cm), naopak je širší o 20 cm a je i oproti loňským autům o 20 cm více vzadu. Přední přítlačné křídlo je širší o 15 cm. Zadní difuzor je vyšší (17,5 cm), širší (105 cm), rovněž i delší. A bude mít vyšší účinek než v minulosti.

„Máma mi pořád říkala, že jsem jako kostra, ale teď je spokojená,“ říkal Carlos Sainz, pilot Toro Rosso. A Nico Rosberg přidal: „Teď jezdci vypadají jako opravdoví gladiátoři. Sáhnou si na dno sil a někdo klidně prohraje, protože mu dojdou síly.“

On - ač je úřadující mistr světa - novou éru nezažije. Skončil. A klidně může skončit i neporazitelná éra Mercedesu. Už předsezonní testy ukázaly, že Ferrari s Vettelem a Räikkönenem je Hamiltonovi a Bottasovi (nástupci Rosberga) v patách. Mark Webber, bývalý pilot F1, tvrdí: „Letos to vyhraje Vettel.“

Proč ne? K pádu hegemonie může přispět právě technická revoluce. Koneckonců i Wolff přiznává: „Ještě žádný tým si neudržel náskok také po velké změně pravidel. Každý totiž začíná na nule, každý má nové možnosti.“

A odvolává se na poslední technické proměny z roku 2009, kdy k titulu nakonec dokráčel Brawn, tým před krachem.

Toto všechno dává naději, že tento ročník bude atraktivnější, napínavější, plný ryzího závodění. Jediné varování zní: Možná ubude předjížděcích manévrů. Vždyť i Felipe Massa, doyen na startu, míní: „Bude těžší někoho předjet. Auta jsou větší, a když za někým jedete, tak ztrácíte mnohem víc přítlaku.“

Ale neděste se. Předchozí roky byla F1 často plná „umělých“ předjetí, ke kterým pomáhaly vychytávky jako DRS. Teď Alex Wurz, další z expilotů F1, tvrdí: „Nepotřebujeme mnoho manévrů, ale potřebujeme napětí. Musíte sedět u televize a ptát se: Zvládne to, nebo ne? Jako při fotbale, když se mužstvo dostane do šestnáctky a vy netušíte, jestli dá gól, nebo ne.“

Pomohou změny technických pravidel atraktivitě formule 1?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. března 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 591
Ne 205

Po zimě je jinak i další spousta věcí. Z F1 odešel dosavadní boss Bernie Ecclestone, teď už šampionátu vládnou noví majitelé. Počet stájí se snížil na deset a relikvie včetně monopostů po zkrachovalém týmu Manor jsou v dražbě. Poprvé od roku 1994 nebude na startu obhájce titulu, kromě šampiona Rosberga svět F1 opustil i Jenson Button, jezdec McLarenu.

Právě tam je leccos pořád stejně. Stáj se technicky trápí, dál hasí požár za pochodu, nejspíš bude znovu ráda za občasné body. I proto je otázkou, jak dlouho to strpí Fernando Alonso. „Má 20 milionů dobrých důvodů,“ narážel britský komentátor Martin Brundle na jeho dolarový plat. „Ale bude dělat všechno pro to, aby se dostal do Mercedesu a získal Bottasovo místo.“

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze