Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tati, chci být jako ty! Proč je teď F1 plná synů, co kráčí ve stopách otců

Maxe Verstappena čeká debut v závodě formule 1. | foto: AP

14 2015
Asi v žádném jiném sportu než v tom motoristickém není tak pravdivé pořekadlo, že „jablko nepadá daleko od stromu“. A ač je F1 globálně sledované odvětví, tak teď připomíná rodinný podnik, kde se sedačka dědí z otce na syna. Proč?

Je mu sedmnáct. Na silnicích v Belgii – kde žije – sice už smí sedět za volantem, avšak jen pod dohledem zkušenějšího řidiče a ještě musí být jeho auto označené, že ho šoféruje začátečník. Jenže i tak Max Verstappen už v noci ze čtvrtka na pátek odjel první tréninky na Velkou cenu Austrálie a v neděli se stane vůbec nejmladším jezdcem v závodní historii F1.

A Helmut Marko, jindy přísný muž, který pro F1 objevil třeba Sebastiana Vettela, o něm už nyní tvrdí: „Max je jako Ayrton Senna. Že je mladý? Kdepak! Myšlením je jako 22letý muž.“¨

Otcové a synové v F1

Jos a Max Verstappenovi jsou 12. párem otec–syn, který se objevil ve formuli 1. Pouze třikrát se stalo, že by táta i jeho potomek vyhráli závod (Hillovi, Villeneuvesovi a Rosbergové – ovšem jen v posledním případě byl otec při synově vítězství ještě naživu). A jen jednou se v historii přihodilo, že by senior i jeho syn získali v F1 titul (Graham a Damon Hillovi).

Měl teprve čtyři roky, když si poprvé sedl do motokáry a jako „mazák“ otočil klíčky. O tři roky později jel v Emmenu na severu Nizozemska svůj první závod a během následujících čtyř let přidal dalších 60. Výsledek? „Jednou dojel třetí, jinak všechny ostatní vyhrál,“ vzpomíná pro F1 Racing otec Jos.

I tato statistika budiž důkazem, že je Verstappen nezpochybnitelný talent. Jenže zásadní otázka zní: Měl by šanci ho vůbec rozvinout, kdyby jeho táta nebyl pilot F1, který v jednom týmu závodil i s Michaelem Schumacherem? A podřizovala by rodina vše závodění, kdyby matka Sophie Kumpenová sama nebyla úspěšnou motokárovou jezdkyní?

Pro syna zařídím vše!

Není však jediným „protekčním“ (to slovo berte s nadsázkou) dítkem v ansáblu F1. Vždyť i jeho stájový parťák z Toro Rosso, Carlos Sainz, se opírá o rodinu s motoristickými kořeny. Jeho otec, jemuž se přezdívá El Matador, je dvojnásobným rallyeovým mistrem světa a tradičním účastníkem Dakaru.

Program sezony

15. března, 6.00:VC Austrálie
29. března, 9.00: VC Malajsie
12. dubna, 8.00: VC Číny
19. dubna, 17.00: VC Bahrajnu
10. května, 14.00: VC Španělska
]24. května, 14.00: VC Monaka
7. června, 20.00: VC Kanady
21. června, 14.00: VC Rakouska
5. července, 14.00: VC V. Británie
19. července, 14.00: VC Německa
26. července, 14.00: VC Maďarska
23. srpna, 14.00: VC Belgie
6. září, 14.00: VC Itálie
20. září, 14.00: VC Singapuru
27. září, 7.00: VC Japonska
11. října, 13.00: VC Ruska
25. října, 21.00: VC USA
1. listopadu, 18.00: VC Mexika
15. listopadu, 17.00: VC Brazílie
29. listopadu, 14.00: VC Abú Zabí

Nico Rosberg i tentokrát v F1 patří k favoritům na titul, který už před 33 lety získal táta Keke. A i Kevin Magnussen, jenž v Melbourne nahradí u McLarenu zraněného Fernanda Alonsa, má otce, který závodil v F1. Ta teď prostě připomíná rodinný byznys.

Čím to? Jan Charouz, sám příklad motorsportové dědičnosti, vysvětluje: „Komunita lidí, co závodí s auty, zase není tak velká. Když už je syn odmalička hnaný do závodění, tak mu otec vytvoří skvělé prostředí, aby rostl správným směrem. Navíc má nejlepší kontakty, sám v tom nejvyšším patře závodění byl a lidi ho jinak berou.“

Zkrátka – zatímco i synové fotbalistů či hokejistů se velmi často potatí, dostat se na úplný vrchol je pro ně složitější. Ocitají se ve větší konkurenci, o jejich růstu rozhoduje talent, ne tolik vnější vlivy.

Fotbal i hokej jsou prostě většinové sporty, zatímco motorsport – sám o sobě drahá sranda – má omezenou základnu. A je-li otec úspěšný závodník (rozumějte za „vodou“), pak je jen logický následek, že syn už od útlého věku jezdí s nejlepší technikou, může na okruhu trávit mnohem víc času – a tím růst – než potomek řezníka z Kladna.

Protekce v motorsportu funguje

U řady dětí navíc talent k závodění ani nezjistíte, protože za volant poprvé usednou až v autoškole. „Když budou dva stejně dobří jezdci na jedno místo, tak přednost dostane syn toho známého závodníka. Nejen proto, že má otec kontakty, ale je to i lepší z marketingového hlediska. Protekce tam funguje, a zvlášť ten nejvrcholovější motorsport je byznys,“ říká otevřeně Charouz.

Koneckonců i Lewis Hamilton po zážitcích z juniorských sérií, kdy závodil s protežovaným Rosbergem v jednom týmu, říkal: „Měl to jednodušší. Bylo o něj vždy postaráno, nemusel se starat o peníze.“ Ano, je tu druhá strana mince, že dítě se slavným příjmením je víc na očích, pod tlakem, leč i tak Charouz přizná: „Výhoda převyšuje nevýhodu.“

To poznal i Mick Schumacher. Ještě do loňska objížděl motokárové závody pod dívčím jménem své matky, teď ale i on tuší, že k dalšímu rozletu světově známé příjmení potřebuje. A tak se ve formuli 4, ze které je to do F1 ještě lán cesty, upsal holandskému týmu Van Amersfoort už jako Schumacher. A tedy jako syn sedminásobného šampiona formule 1.

Není v této stáji sám. Jeho parťákem je pro změnu Harrison Newey, jehož otec je geniální konstruktér monopostů F1 a má klíčový podíl na úspěchu týmu Red Bull z posledních let. A zatímco jindy by o této stáji v juniorské sérii asi nepadla ani zmínka, najednou o angažování dvou slavných jmen referoval třeba i BBC.

Že slavné jméno otevírá dveře, nejlépe ukázal Bruno Senna. Synovec trojnásobného šampiona Ayrtona dlouho používal příjmení svého otce (Lalli), ale když se rozhodl naplno věnovat závodění, „sáhl“ po rodném jménu matky a sponzoři se hrnuli. Sehnat místo v F1 pak rázem nebyl problém. Teď závodí v sérii elektrických monopostů formule E a s ním třeba i jistí Nicolas Prost a Nelson Piquet.

Asi vám ta jména něco říkají, že?

Jezdecké obsazení stájí

Mercedes
Lewis Hamilton (44)
Nico Rosberg (6)

Red Bull
Daniel Ricciardo (3)
Daniil Kvjat (26)

Williams
Felipe Massa (19)
Valtteri Bottas (77)

Ferrari
Sebastian Vettel (5)
Kimi Räikkönen (7)

McLaren
Fernando Alonso (14)
Jenson Button (22)

Lotus
Romain Grosjean (8)
Pastor Maldonado (13)

Sauber
Marcus Ericsson (9)
Felipe Nasr (12)

Force India
Sergio Pérez (11)
Nico Hülkenberg (27)

Toro Rosso
Max Verstappen (33)
Carlos Sainz jr. (55)
 
Manor Marussia
Will Stevens (28)
Roberto Merhi (98)

Za jménem pilota je uvedeno jeho startovní číslo

Autor:


Témata: Formule 1, Haas




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze