Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Raz, dva, přezuto! Kdo teď v F1 nejrychleji mění gumy? Williams

1 2016
Být to takový kvapík v servisech, nemuseli byste na jaře a na podzim čekat na výměnu gum v pořadníku. A už vůbec byste si při práci fachmanů nestačili dát kafe. Jen co dočtete tento úvod, hned čtveřice aut by měla nové obutí.

F1 nezrychluje jen na trati – před dvěma týdny vytvořil rekord Valtteri Bottas (jel 378 km/h) – ale i v boxech. A tak zatímco ještě před čtyřmi lety byla dvouvteřinová zastávka snem, teď je standardem. V ázerbájdžánském Baku předminulý víkend nespěchal jen Bottas, ale i jeho mechanici z Williamsu.

Výměnu gum u stájového kolegy Massy zvládli podle oficiálního měření za 1,92 vteřiny, interní stopky ukázaly 1,89. To první číslo je o pár tisícinek nový oficiální rekord, neboť dosud ho držel Red Bull s časem 1,923 z Velké ceny USA 2013.

Avšak kromě Williamsu existují další dva týmy, které se podle vlastních dat už dostaly při výměně gum pod 1,90. Tím prvním je Mercedes (1,83 – Čína 2015), druhým Ferrari (1,85 – Japonsko 2015).

Ač nejde o oficiální čísla, přesto jsou to důkazy, jak jde F1 kupředu. Dlouhé roky v její novodobé éře platil rekord z roku 1993, kdy stáj Benetton zvládla výměnu u Riccarda Patreseho za 3,2 vteřiny. Pak už do roku 2009 nebylo kam spěchat, protože se s přezouváním i tankovalo. Až po jeho opětovném zrušení zase začal být na mechaniky tlak.

Tlak v tom, že závod se v boxech nevyhrává. Zato se v nich může prohrát. Své by o tom mohli po loňsku vyprávět právě ve Williamsu. Stáj často chybovala, ztrácela při výměnách pozice. A tak jeden z šéfů, Rob Smedley, přes zimu stvořil „pracovní“ skupinu, která měla počínání mechaniků zlepšit.

Výsledek? V každé letošní Grand Prix měla stáj nejrychlejší zastávku ze všech. A z 32 pitstopů se jen dva dostaly k hranici tří vteřin. To je obdivuhodná konzistentnost! „Rekord je fajn, díky němu jsme v titulcích. Ale víc než rekord bylo v Baku to, že tři naše zastávky patřily mezi čtyři nejrychlejší ze všech týmů,“ řekl technický šéf stáje Pat Symonds pro Auto Motor und Sport.

Když popisuje, co vše za proměnou jeho podřízených vězí, zní to jako alchymie, která se podobá sprinterské stovce. I tady jakýkoliv detail může srazit čas o pár setin níž. A tak třeba Williams v touze po výrazném zlepšení změnil uchycení kol, tak aby bylo snazší novou gumu na auto nahodit. Právě v tom byla loňská potíž. „Když to má být rychlé, tak musí mechanik kolo hodit, a to si musí najít své místo,“ říká Symonds.

Kvůli úspoře času stáj vyvinula i nové šroubovací pistole – ty jsou teď rychlejší. Poupravila přední zvedák, jehož cena je 60 tisíc liber!

A samozřejmě lépe trénuje i mechaniky. Samotné přezouvání prý paradoxně pilují méně často než loni, to proto, aby nebyli unavení, neztráceli koncentraci a při chybách i sebevědomí. O závodním víkendu to stačí desetkrát za den, během pauzy jsou dva tréninkové dny. Klíč ke zlepšení ale vězí v posilovně, kde mechaniky cepuje speciální kouč, a v tom, že každý z borců má individuální tréninkový plán. Záleží totiž na tom, jakou má při výměně roli.

‚„Mechanik s pistolí potřebuje silné zápěstí, protože když pistoli nasazuje, je to tvrdý úder. Ti, co nahazují kolo, se zase musí hodně ohnout. Bez tréninku by to pro ně nebylo zdravé,“ vypráví Symonds.

Po každém závodě následuje detailní videoanalýza zastávek, kontroluje se souhra mechaniků, zda drží nastavenou „choreografii“. Zpráva z kanadského závodu, kde byly jen dvě zastávky, měla 16 stran. Byla plná náčrtů a grafů. Síla je totiž v detailech.

Dost možná už v neděli, kdy se závodí v Rakousku, se Williams či jeho protivníci dostanou při výměně na ještě lepší časy. A možná stvoří rekordy, které dlouho zůstanou.

Proč? Váha pneumatik i kol po změně předpisů naroste, matice budou hlouběji v ráfku, a tak přezutí potrvá déle. Pořád však o dost rychleji než před zimou v servisu.

Autor:


Témata: Formule 1, Haas




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze