Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dluhy a exekuce. I tak to teď chodí v „luxusní“ formuli 1

Romain Grosjean ze stáje Lotus ve Velké ceně Kanady. | foto: Reuters

2 2015
Že by luxus v formule 1 byl jen pozlátkem? Působí to tak, protože podle prestižního magazínu Forbes se víc než půlka týmů topí v dluzích, někdy ve vážně šílených.

Byl to překvapivý výsledek. Romain Grosjean z podprůměrného Lotusu stál před deseti dny na stupních vítězů v belgickém Spa, ve tváři téměř nechápavý výraz a po třetím místě opakoval: „To je neuvěřitelný víkend. Musím si dát pořádný drink.“

Nechybělo moc, snad jen přísnější soudce, a on by byl ve Spa zralý na mnohem víc drinků, aniž by přitom vyjel na trať. Stáj Lotus totiž čelila žalobě od pilota Charlese Pica, že mu i přes podepsanou smlouvu neposkytla vůz k testování - tak, jak byl se šéfem Lotusu domluven.

A jako jedno z řešení se nabízelo, že by exekutoři už před belgickým startem stáji zabavili vozy.

Není to ojedinělá potíž Lotusu. V Maďarsku zase tým dlužil za dodání pneumatik a firma Pirelli mu bez zaplacení odmítla dodat novou várku pro závodní víkend... Dohoda nastala až těsně před začátkem prvních tréninků.

Jsou to jen dvě ukázky poměrů v současné F1. Magazín Forbes teď zveřejnil účetní výsledky týmů za rok 2013, z nichž plyne, že se formule 1 topí v dluzích. Z osmi stájí, jejichž údaje měl magazín k dispozici, je hned šest v minusu - a třeba takový Lotus dluží přes 200 milionů dolarů (asi 4,8 miliardy korun).

„Musíme šetřit se součástkami a už postavení vozů nás každý víkend stojí obrovské úsilí. Po finanční stránce je to naše nejhorší sezona,“ přiznává Alan Permane, jeden z šéfů stáje.

Lotus tak spasí jen vyhlížená fúze s automobilkou Renault, která se připravuje. Dluží ale i jiní. McLaren 61 milionů dolarů, Manor 33 milionů, Mercedes necelých sedm. Dá se ovšem předpokládat, že třeba právě u Mercedesu se poté, co začal v F1 dominovat, znaménko změní na plus. Přesto půjde o výjimku.

Forbes sice nemá údaje od Ferrari a Sauberu, ale v plusu byli v jeho výčtu za rok 2013 pouze Red Bull (770 tisíc dolarů) a Williams (11 milionů dolarů).

Christian Sylt, autor textu, pak vysvětluje: „Týmy jsou v dluzích, protože na rozdíl od většiny firem není zisk puncem jejich úspěchu. Touží po vítězstvích a jsou kvůli nim schopny se i zadlužit.“

Výhry pak zvyšují hodnotu stáje v případě jejího prodeje. A zvyšují i šanci na dobrého sponzora. Právě sponzoři naplňují rozpočet týmů v průměru ze 37 procent, 35 procent přichází z prize money, 19 procent jsou investice majitelů.

Že F1 zase tak chudá není, dokazují prémie, které týmy obdržely za loňský rok. Dohromady se jedná o sumu 863 milionů dolarů - přes 20,5 miliardy korun! Nejvíc dostalo . vzhledem k historickému působení - Ferrari (164 milionů dolarů) a ani poslední tým na tom nebyl zle (Sauber bral 47 milionů dolarů).

Je pak docela umění „rozfofrovat“ tyto dotace tak, že nemáte ani na pneumatiky. Což - jak jistě uznáte - je nejen pro vůz F1 docela podstatná věc.

Autor:


Témata: Formule, Formule 1




Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze