Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdkyně jako „ozdoba“. Kdy v F1 usednou ženy za volant? A uspěly by?

SUSIE WOLFFOVÁ. 32letá Britka už čtyřikrát s monopostem Williams zasáhla do pátečních tréninků, ale být na dráze iběhem nedělního závodu je i pro ni stále sci-fi. | foto: Profimedia.cz

23 2015
Mají tvář i úsměv filmových hereček, postavu téměř jako ty nejžádanější modelky a shodně taky práci, jejíž oficiální název zní testovací (vývojová) jezdkyně F1. Jenže i během nedělního závodu v belgickém Spa zůstanou Susie Wolffová a Carmen Jordá v boxech svých týmů jen v roli „pohledných ozdob“. Jen v roli „narušitelek“ ryze mužského světa, jejichž hlavní úkol během Velké ceny je prostý: být průvodcem VIP hostů.

Změní se to někdy? A mohou se vůbec ženy prosadit ve světě F1?

Ony unisono tvrdí: Ano! Koneckonců těžko by mohly říkat něco jiného, protože jednak svému závodnímu nasazení (nejspíš) věří a jednak je týmy bohatě platí za to, že budou vidět i slyšet v médiích. Že budou lákat pozornost.

A tak je možná lepší dát slovo někomu, kdo má nadhled. Jan Charouz rovněž dělal testovacího pilota u Lotusu (podobně jako Jordá), teď komentuje pro Sport 1 a tvrdí: „Na světě asi holka, která na F1 má, je. Ale z těch dvou se do ní nedostane žádná. Je to na 95 procent způsob, jak nalákat sponzory.“

Ženy nemají takovou sílu

Proč ten příkrý soud, který však není ojedinělým výkřikem Charouze, nýbrž častým názorem?

Laikovi se to nemusí zdát, ale v F1 i dalších motoristických sportech je základem dokonalá fyzička. Vydržet hodinu a půl za volantem, když každou chvíli na vás působí značné přetížení, je vážně fuška. I proto mají piloti kondici jako špičkoví atleti, figuru bez gramu tuku.

A i proto jsou ženy v takové nevýhodě. „Pro ně je to strašně nefér. Je to, jako byste vzal na tenise tu nejlepší holku a proti ní chlapa na 150. místě žebříčku. On ji stejně spráská. Jsme stavění jinak,“ popisuje Charouz.

A přidá osobní příklad. Před pěti lety jezdil v týmu svého otce v sérii AutoGP se Švýcarkou Natachou Gachnangovou, o které kdysi Bernie Ecclestone tvrdil, že by to mohla dotáhnout až do F1. V závodě zajela skvěle první tři kola, ale pak uvadla.

„V F1 je to hlavně o výdrží, ale nižší série jako GP2 jsou fyzicky děsně náročné. Tam musíte plnou silou točit volantem, je to maximální vypětí a nedokážu si představit, jak by to ženská zvládla.“Představit si to nedokáže ani šéf F1 Ecclestone, který jinak po ženě v šampionátu z marketingového hlediska hodně touží. A tak navrhl, že by vytvořil sérii speciálně pro něžné pohlaví, která by byla součástí některých závodních víkendů F1.

„Holčičí“ liga? Ano! Ne!

Nápad na „holčičí“ ligu rozdělil ony dvě ženy, které teď mají k formuli nejblíž. Španělka Jordá iniciativu vítá a tvrdí: „Prosadit se v motorsportu je pro ženy těžké, protože soupeří s muži. Jiné sporty mají ženské šampionáty, tak proč by F1 měla být jiná. Bernie má pravdu a já si myslím, že se brzy dočkáme.“

Historie F1

Jen jedna žena bodovala

Do závodů F1 zatím v historii nastoupilo 749 jezdců, z toho jen dvě ženy. Nejvíc startů, sedmnáct, má Italka Lella Lombardiová, která v­roce 1975 získala dokonce půl bodu. Jiná Italka, Maria de Filippisová, má tři starty. Další trio žen, které se objevilo v kvalifikacích, se do závodů nedostalo. Ženou, která by na F1 v současnosti měla, je Američanka Danica Patricková závodící v sérii NASCAR. Je to však pár dní, co vyvrátila zprávu, že by se stala jezdkyní stáje Haas, která příští rok vstoupí do formule 1.

To Britka Wolffová se téměř naježí a ostře vyřkne: „Není to správná cesta. Zaprvé nevím, kde bychom sehnali tolik kvalitních pilotek. Zadruhé jsem závodila celou kariéru jako normální jezdec, tak proč bych teď závodila jen proti ženám. To bych se raději vůbec nezúčastnila. Výhra by mě ani netěšila.“

Jak už to bývá, obě mají v lecčems pravdu. Žen, které by ukočírovaly F1, opravdu po světě moc není, jenže zároveň bez speciálního seriálu se jen těžko v královské disciplíně trvale prosadí. Jordá i Wolffová jsou dozajista skvělé řidičky, lepší než většina šoférů na silnicích, jenže takových jako ony jsou v závodním světě stovky.

Vždyť Jordá to nejvýš dotáhla do série GP3, což je ve formulové hierarchii třetí liga. Nezískala v ní ani bod a i její celkové, 29. místo napovídá, že si ji Lotus nevybral kvůli výsledkům, ale spíš vsadil na tvář.

Wolffová sice přišla z prestižní série cestovních vozů DTM, ale ani ona nezářila. A tak spíš zaujme, že je manželkou šéfa stáje Mercedes, který má i menšinový podíl ve Williamsu, jenž právě Susie najal.

Náhoda?

Za poslední dvě sezony ji sice stáj nasadila ve čtyřech pátečních trénincích, což ale není moc.

Náhradnice? Raději ne

Byť je rolí obou žen být testovací pilotkou, tak v současné F1, kdy je testování téměř zapovězeno, jde vlastně o symbolickou funkci.

Úkoly? Sem tam se se starším monopostem projet na nějaké show, dávat víkend co víkend na okruzích ty stejné rozhovory, v nichž opakujete, že chcete zbourat předsudky a stát se vzorem pro mladší dívky, abyste se vzápětí vyfotily pro různé magazíny ve svůdných (až sexy) pozicích, což je pro zastánce genderové rovnosti ten nejhorší stereotyp.

Jak to Williams s Wolffovou myslí vážně, se ukázalo před letošním závodem v Malajsii. Když nebylo jasné, jestli se Valtteri Bottas stihne uzdravit, tak šéfka stáje oznámila, že Wollfová ho nenahradí, byť měla s monopostem nejvíc zkušeností.

„Ona je testovací jezdkyní, ne záložní,“ řekla Claire Williamsová.

Takhle to s ženami v F1 máte...

Autor:


Témata: Formule 1, Haas




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze