Ještě spokojenější byli po loňském závodě fanoušci Ferrari, neboť první dvě místa na stupních vítězů obsadili závodníci s rudými kombinézami. Po levici vítězného Michaela Schumachera se z třetího místa radoval pilot Jordanu Heinz-Harald Frentzen.
Okruh je v F1 výjiměčný
Bezesporu nejatraktivnější pasáží je cílová rovinka, která je absolutně nejdelší ze všech sedmnácti mistrovských okruhů. Její součást tvoří vlastně i klopená zatáčka, která je zřejmě nejcharakterističtějším rysem trati. Je to součást oválu a jezdci jí projíždějí na plný plyn. Po dobu 23 sekund nesundají nohu z plynového pedálu! Nic podobného nelze najít na žádném jiném okruhu a srovnávat lze snad jedině s Eau Rouge v Belgickém Spa.
Na trati se dá poměrně snadno předjíždět a právě díky předlouhé rovince jsou zde k vidění i manévry s využitím "vzduchového pytle", tedy tak trochu návrat do starých časů… Závod se jede na 73 kol, délka jednoho okruhu je 4.195m. Maximální rychlost činí 330 km/h a průměrná cca. 190 km/h
Bridgestone bude mít výhodu
Bridgestone bude mít v USA značnou výhodu oproti konkurenčnímu Michelinu a to z velmi prostého důvodu. Na trati nelze po celý rok testovat a tak se data o opotřebení, kvalitě a výkonu pneumatik dají získávat pouze ze závodu a kvalifikace. Bridgestone již má informace k dispozici z loňského roku, naopak Michelin se letos chystá k své premiéře. To je poněkud nepříjemné zejména pro Ralfa Schumachera, který by potřeboval zajet velmi dobrý závod, aby mohl dosáhnout na celkovou druhou příčku v bodování jezdců.
Ferrari – opět, tak jako k většině letošních závodů přijíždí za oceán v roli největšího favorita právě tým pod vedením Jeana Todta. Nejenže zde před rokem suveréně triumfoval a letos je takřka k neporažení. Nechybí ani motivace. Tentokráte by ovšem hlavní postavou neměl být Michael Schumacher, nýbrž Rubens Barrichello. V letošní sezóně se mu ještě nepodařilo vyhrát a tlak na něho musí být obrovský. Nejen z řad týmu ale, i ze stran sponzorů. Potřeboval by si pojistit druhé místo a Michael Schumacher se mu zajisté nebude plést do cesty.
Ten se moc dlouho rozhodoval zda vůbec má do zámoří odcestovat. Dostal povolení zůstat doma jak od stáje Ferrari, tak i od Maxe Mosleyho. Jen Bernie Ecclestone nechtěl o absenci mistra světa ani slyšet. Zřejmě se mu pranic nelíbila vidina poklesu zisků ze stran televizních společností. Nakonec se i Schumacher rozhodl pro účast v závodě. Očekávat od něho můžeme výkon podobný tomu minulému.
McLaren – to o čem se do VC Itálie pouze spekulovalo je již definitivní a Mika Häkkinen se rozhodl "dočasně" ukončit kariéru. Jestli jde opravdu jen o přerušení, či definitivní konec, dnes neví možná ani on sám. Vzpomeňme si, jak reagoval Mika v Silverstoune na článek, který zveřejnil německý časopis Auto Bild a zmiňoval se o tom, že Häkkinen je rozhodnut po letošní sezóně ukončit kariéru.
Sám exmistr světa to rozhodně popřel a řekl, že o něčem podobném ani neuvažuje. Jeho manažer vypadal, jako by chtěl Auto Bild napadnout ze šíření poplašné zprávy – a ejhle, o čtyři závody později Häkkinen osobně oznamuje přerušení závodnické smlouvy se stáji West McLaren Mercedes. Nabízí se otázka, jak daleko od skutečnosti jsou slova Eddieho Irvinea: "Mika už se nevrátí".
Eddie se v Monze vyjádřil i ohledně skutečnosti, že do McLarenu pro příští rok putuje Räikkonën. Coulthard se vedle něho pěkně zapotí. Jak dobrým prorokem Irvine je, bude známo až v příštím roce.
Williams – za předpokladu, že by měl tým Williams k dispozici stejné pneumatiky, jako jeho hlavní soupeři, jednalo by se v Americe o velmi vyrovnaný souboj třech nejlepších. Je také dost možné, že by se opakovala situace z Imoly a radoval se jeden z jezdců právě zmiňované stáje. Snad již není třeba opakovat, že rychlé okruhy jsou pro BMW skoro šité na míru.
Avšak tato podmínka splněna není. Michelin se sice v letošním ročníku předvedl ve vynikajícím světle a je jasné, že v dalších letech bude Bridgestounu rovnocenným protivníkem, leč v F1 se nejvíce cení zkušenosti a ty nemají francouzští konstruktéři z okruhu v Indianopolis vůbec žádné.
Jordan/BAR – Jacques Villeneue získal v Itálii jeden bod za šesté místo a zabil tím "dvě mouchy jednou ranou". Tedy alespoň na čtrnáct dní dopředu. Onen jeden bod znamenal posun BARu v celkovém hodnocení na místo páté, právě před Jordan a zároveň se Villeneuve, v celkovém součtu jezdců, dostal na příčku sedmou.
Je to velmi dobrá pozice uvážíme-li, že prvních šestice byla určena už před začátkem letošní sezóny. Je tedy nejlepším ze "zbytku světa" a určitě by si své postavení rád udržel až do konce. Loni dojel v Indianopolis čtvrtý a trať patří k jeho oblíbeným.
Naopak Eddie Jordan teď nyní možná lituje propuštění svého německého svěřence Frentzena – loni zde odjel ještě lepší závod než Jacques a v cíli na něho "zbylo" postavení na stupních vítězů.
Sauber – Heidfeld má po Villeneuvovi nejlepší výchozí pozici pro zisk celkového sedmého místa a Räikkönen v kapse smlouvu pro závodního jezdce McLarenu pro příští sezónu. Co víc si oba mohou přát. Letos jezdí opravdu senzačně a zcela jistě budou opět útočit na bodované pozice. Sauber má na čtvrtém místě náskok tří bodů a již se jen těžko bude odsouvat někam do nižších pater tabulky.
Benetton – se opravdu ke konci sezóny o trochu zlepšil, ale že by soupeřil s Williamsem nebo McLarenem o stupně vítězů se tedy říci nedá. U Renaultu si vzali příliš velké sousto a mysleli si, že ho dokáží spolknout ve velmi krátkém časovém úseku. Budou rádi za proniknutí do první desítky, ale spíše je reálné umístění někde okolo patnáctého místa.
Jaguar – Niki Lauda určil cíl pro letošní sezónu: překonání Benettonu. Úkol jistě nelehký. Rozdíl činí tři body ve prospěch konkurence. To sice není mnoho, ale jestliže se letos podařilo Jaguaru nasbírat jen sedm bodů – jsou tři skoro polovinou všech jeho dosavadních úspěchů z patnácti závodů. Irvine se bude muset blýsknout a ukázat nějaký kousek z repertoáru Michaela Schumachera. Snad je ještě z dob kdy sekundoval Schumimu nezapoměl.
Prost – Heinz-Harald Frentzen zajel perfektní kvalifikaci a porazil svého stájového kolegu o osm! míst, závod nedokončil pro poruchu vozu…. Tak takhle nějak by vypadalo hodnocení stáje Prost za normálních okolností. To by ovšem v kokpitu jednoho z dvou modrých vozů nesměl sedět Čech.
Tomáš Enge předvedl velmi dobrou premiéru a zaujal i šéfy ostatních stájí. Antonín Charous oznámil, že o něho mají zájem další čtyři stáje, ale že s nimi nesmí podepsat smlouvy, neboť tým Prost má na Tomáše obci do konce října. Ze všech těchto údajů, které jsou zde v kostce shrnuty, je nejdůležitější, že Tomáš dokončí sezónu v kokpitu monopostu Prost. Nejlepším možným řešením pro sezonu příští, by byl Tomášův přestup do Sauberu tedy za podmínek, že by stáj podávala výkony podobné těm letošním.
Arrows/Minardi – Ze začátku sezóny by se jen ztěží dal porovnávat Arrows s Minardi a nyní na tom již není nic zvláštního. Výsledky Arrowsu šly za posledních šest nebo sedm závodů tak rapidně dolů, že ani srovnání s Minardi snad není fér. Minardi alespoň vyvíjí snahu, zatímco u Arrowsu již mají dovolenou všichni. Od ředitele až po jezdce.
Okruh Velké ceny USA v Indianapolisu |