Německý jezdec vyhrál sedm z letošních dvanácti závodů a v čele šampionátu má luxusní náskok 92 bodů na svého týmového kolegu Marka Webbera z Austrálie. Oba opanovali minulý závod v Belgii. Tentokrát ale nejrychlejší trať v seriálu bude podle odborníků sedět stejně jako v minulých letech vozům McLaren, ale zejména autům týmu Ferrari, které vyhrály v Monze osm z posledních patnácti závodů.
Vetell zvítězil v Monze v roce 2008, ale to jezdil ještě v barvách stáje Toro Rosso. Očekává se ale, že titul obhájí loňský vítěz Španěl Fernando Alonso s Ferrari, italská stáj je na okruhu v Monze doma. "Samozřejmě to je náš cíl, ale rozhodně to nemáme předem jasné," prohlásil šéf Ferrari Stefano Domenicali. "Ale očekáváme a doufáme, že během závodu bude jasné, že patříme mezi velké favority na vítězství," řekl.
V letošní sezoně ovládají kvalifikace vozy Red Bull, které zatím ovládly všechny boje o místo na startovním roštu. "V letošním roce nemáme v kvalifikacích auta, která jezdí nejrychlejší kola, takže i tentokrát to bude hodně těžké dostat se na pole position," upozornil Domenicali. "Ale v Monze jsou dvě místa, kde se dá použít systém variabilního přítlačného křídla, máme nové pneumatiky, takže všechno je možné," věřil.
Zálusk si však dělají i McLareny. Lewis Hamilton, který minulý závod ve Spa nedokončil, i jeho týmový kolega a mistr světa roku 2009 Jenson Button, který byl v posledních dvou letech v Monze dvakrát druhý. "Ten okruh známe, patří k našim oblíbeným, ale víme, že sedí vozům Ferrari a vždy se tady dařilo McLarenům. Nebudeme to mít snadné," je si vědom šéf Red Bullu Christian Horner. "Ale letošní sezona je skvělá a chceme naše nezdary tady odčinit," řekl.
Případný druhý titul mistra světa pro Vettela se blíží rychle. Do konce šampionátu zbývá sedm závodů, a i kdyby Němec o víkendu nevyhrál, jeho šance budou stále dobré. Zajímavé je, že pouze dvakrát v posledních dvaceti letech získal titul mistra světa muž, který vyhrál v Monze. V letech 2000 a 2003 to byl jiný Němec Michael Schumacher.
"Na Monzu vzpomínám jen v dobrém," uvedl Vettel, který tam v roce 2008 získal své vůbec první vítězství v seriálu mistrovství světa. "Je to něco, na co nikdy nezapomenu," prohlásil. "Ale trať je hodně náročná, protože jsou tam dlouhé rovinky a auta jsou v zatáčkách méně stabilní kvůli jinému nastavení přítlačných křídel," vysvětlil Vettel.
Trať pro rychlá autaRychlá auta vyhrávají Velkou cenu Itálie, která se o víkendu jede na okruhu v Monze jako třináctý závod mistrovství světa vozů formule 1. Na nejrychlejším okruhu v seriálu tak rozhoduje hlavně síla koní pod kapotou. Absolutní rychlostní rekord na trati Autodromo Nazionale je 368 km/h, průměrná rychlost je kolem 240 km/h. Trať, na níž se běžně jezdí kolem 350 km/h, skýtá dostatek možností k předjíždění, například v nájezdech do šikan Variante dle Rettifilo na konci cílové rovinky a Variante Ascari. Snaha po dosažení maximální rychlosti vede k minimalizaci přítlačných ploch, což zhoršuje ovladatelnost vozů v zatáčkách a šikanách. Okruh v Královském parku hostí Velkou cenu Itálie od roku 1923 a byl dlouho považován za nejnebezpečnější okruh vůbec, až do konce sedmdesátých let byl dějištěm mnoha tragédií. V současné podobě už jezdci takový strach nemají, nicméně tragická smrt hasiče Ghislimbertiho v roce 2000 budí nepříjemné vzpomínky. Loňský závod vyhrál Španěl Fernando Alonso s vozem Ferrai. Charakteristika trati Délka okruhu: 5,793 km. |