Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


F1 před startem: Nepřítele číslo jedna hledej na druhé straně garáže

SPOLU BÝT NEMOHOU. Fernando Alonso (vlevo) a Lewis Hamilton spolupracovat v jednom týmu nedokázali. Jak se jim povede letos? | foto: Reuters

10 2010
Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull. Čtyři týmy, osm špičkových jezdců. Každý z nich chce bojovat o titul mistra světa. Nejtěžší krok bude ten první: porazit stájového kolegu. Toho sebevědomého rychlíka na druhém konci garáže. Kdo má lepší vyhlídky?

Button kontra Hamilton

Velká cena Belgie: Lewis Hamilton míří do boxů po kolizi s ButtonemJAKO DOMA. Jenson Button, nováček týmu McLaren, při testech v Barceloně.

Dva mistři světa v jednom týmu, to většinou končí nezvladatelnými spory, pomluvami a rozchodem. Ale v McLarenu podle všeho nic podobného nehrozí. Ať už je to kvůli Buttonově přátelské povaze nebo díky tomu, že jsou s Hamiltonem krajané, neměl by jejich týmový souboj překročit hranice fair-play a zdravé rivality. Tentokrát by se neměl opakovat rok 2007, kdy se McLarenu touha po dokonalosti zle nevyplatila. Fernando Alonso musel z týmu pryč dřív, než ukázal, co umí.

Jenson Button i Lewis Hamilton jsou navíc aktuálně v psychické pohodě. Button v roce 2009 vyhrál souboj s týmovým kolegou Barrichellem i sám se sebou a přes několik závodů, kdy si rozhodně nepočínal jako mistr světa, náskok v čele šampionátu udržel. Lewis Hamilton si zase pár úžasnými jízdami v posledních závodech potvrdil, že za špatné výsledky mohlo auto, a ne on. Z předchozí sezony vyšel se vztyčenou hlavou.

U Buttona nelze neobdivovat odvahu, s jakou se pustil do předem téměř prohrané bitvy. Mohl zůstat u týmu, který je nyní Mercedesem, ale namísto souboje se Schumacherem si vybral Hamiltona, pro kterého je McLaren druhou rodinou a tým za ním bude stát v dobrém i zlém.

Hamilton bojoval o titul do posledního dechu už jako nováček, ani v pomalém autě neztratil svou dravost a touhu po vítězství, zatímco Button se minulý rok s vidinou titulu mistra světa propadl do průměru a prohrával s týmovým kolegou Barrichellem, což rozhodně nebylo před sezonou v plánu. Pokud se mu podaří získat letos více bodů než Hamiltonovi, půjde o jedno z největších překvapení sezony.

Alonso kontra Massa

Fernando Alonso s vozem Ferrari při testech v Jerezu massaFelipe Massa s Ferrari při testech v Barceloně.

Na jezdecké dvojici se budou, stejně jako u McLarenu, stěží hledat chyby. Massa i Alonso jsou ceněni dokonce výš než Jenson Button. Ctižádostivý Španěl chce po letech stagnace u Renaultu opět vládnout a vždy rychlý Brazilec zase dokázat, že titul mu zatím uniká opravdu jen náhodou.

Ani mezi nimi se nečekají rozpory, které by vyústily v nitrotýmové problémy a promítly se do výsledků. Massa je milý nekonfliktní kluk se vším všudy a s Alonsem ho navíc spojuje jižanská krev. Jistě, titul chtějí oba, ale pokud ho nezískají, nebude jim úspěch týmového kolegy proti srsti.

Nováček Alonso se do Ferrari hodí. Je to razantní závodník s úžasným temperamentem a povzbudí jedinečného ducha nejstarší stáje F1. Navíc bude mít po dvou letech konkurenceschopné auto a oživí se jeho rivalita s Hamiltonem a Schumacherem, s kterým svedl nejednu nezapomenutelnou bitvu.

Ale Massa je sezonu od sezony rychlejší a není důvod si myslet, že to v roce 2010 navzdory těžkému zranění v Maďarsku bude jinak. Pokud občas Alonsa porazí, ten bude muset udržet nervy na uzdě a soustředit se pouze na svůj výkon. Jestli ukáže všechno, co umí, a nenechá se rozptylovat výjimečně kvalitním kolegou ve stejném autě, měl by mít navrch.

Vettel kontra Webber

Jezdci Sebastian Vettel (vpravo) a Mark Webber pózují při představení týmu Red Bull.Mark Webber při barcelonských testech.

Dvojice rakouské stáje bývá označována za nejslabší v silné čtyřce stájí šampionátu 2010. A pokud se podíváme na loňské výkony, nelze než souhlasit. Vettel přišel o šanci bojovat o titul kvůli vlastním chybám, které lze přičíst na vrub jeho stále ještě nízkému věku. To znamená, že už by se nemusely opakovat.

Zato Webber dopadl hůř, sice konečně prolomil letitý blok a dvakrát vyhrál, ale v rozhodujích chvílích sezony, kdy si uvědomil, že má šanci stát se mistrem světa, zklamal. Ve Valencii chtěl vyhrát, ale po bezvýrazném výkonu skončil na devátém místě. Omluvou mu může být jen to, že v podobné situaci, kdy se před ním objevila možnost zařadit se mezi legendy motoristického sportu, byl poprvé v životě.

Snad se Sebastian Vettel vyvaruje loňských úletů a premiérově se předvede jako hotový jezdec, jen tak může bojovat s Hamiltonem nebo Alonsem. A snad se inteligentní dříč Mark Webber opět zlepší o onen kousek, který přidal v každé z předcházejících sezon. Ale na týmového kolegu by mít neměl.

Schumacher kontra Rosberg

Michael Schumacher (vpravo) a Nico Rosberg při představení týmu MercedesNico Rosberg s vozem Mercedes

Je mezi nimi více než patnáct let věkového rozdílu, ale hlavně obrovská výsledková propast. 2 umístění na stupních vítězů proti 154 nebo, chcete-li, 0 vítězství proti 91. Žádný jezdec se v historii formule 1 nedíval na svého týmového kolegu s takovým odstupem. Přesto není Nico Rosberg bez šance.

Rosberg byl vždy rychlý a jeho výkony v posledních letech patří k největším zklamáním Grand prix. Nikdy nedokázal zabrat v rozhodující chvíli, nikdy nedokázal dotáhnout skvělý výkon k vítěznému konci. A občas přidal nějakou tu ztěží pochopitelnou chybu. Ale v kvalifikacích byl skvělý, zatímco boj s časomírou byl vždy Schumacherovou slabinou (jestli se to tedy o vítězi 68 kvalifikací dá vůbec říct). Nebude žádným překvapením, když na startu bude mladý Rosberg stát pravidelně o pár míst před svým velezkušeným krajanem.

Ale závody jsou jiná kategorie a Schumacher dokázal vždy využít sebemenší příležitosti. Má tedy přesně to, co zatím Rosbergovi chybí. Správnou míru rychlosti, bezohlednosti a touhy po vítězství.

Z pomalu už odepisovaného talentu Nico Rosberga se může stát budoucí šampion. Může vyrůst vedle Schumachera, stejně jako se to povedlo kdysi zatracovanému Felipe Massovi. Ale nesmí se sedminásobným mitrem světa bojovat za každou cenu. Musí pozorně naslouchat jeho radám a učit se na každém kroku v garáži i na trati. Pokud potlačí touhu vyhrávat hned a tady a na chvíli zapomene na svůj pro mnoho lidí těžko skousnutelný pocit nadřazenosti, může být lepší. Možná už na konci této sezony.

Ti další

Tým F1 Renault 2010: Robert Kubica petrovTým F1 Renault 2010: Vitalij Petrov

Kubica kontra Petrov
V týmech mimo silnou čtyřku najdete jen jednoho jezdce, o kterém se už párkrát psalo jako o budoucím mistrovi světa. Robert Kubica nebude mít ve stáji Renault vůbec snadnou pozici a o vítězství podle všeho zase bojovat nebude. Ale týmového kolegu Petrova by měl porazit. Zcela jednoznačně. Pokud se mu to nepovede, cestu mezi elitu formule 1 už nikdy nenajde.

Barrichello kontra Hülkenberg
Dvaadvacetiletý Hülkenberg minulý rok suverénně dominoval sérii GP2, ale je veřejným tajemstvím, že díky Schumacherovu manažerovi Weberovi měl neporovnatelně lepší podmínky než ostatní talentovaní mladíci. Teď bude soupeřit se stále rychlým veteránem Barrichellem v rovném souboji nastoleném týmem Williams. První rok se bude hlavně učit.

seriál: F1 před startem

Díl 1. Favority jsou McLaren a Ferrari

Díl 2. Nepřítel na druhé straně garáže

Díl 3. Bez tankování a za 25 bodů

Sutil kontra Liuzzi
Oba mají nepochybný potenciál, ale ani jeden ho zatím nedokázal proměnit v solidní, úspěšnou sezonu. Sutil exceluje svou rychlostí na mokru, ale na suchu často kupí chybu na chybu. Minulý rok mohl být v Monze na stupních vítězů, ale situaci nezvládl. Neporazitelný vládce motokárových tratí Liuzzi chce konečně dokázat, že porazí kohokoliv i ve "velkých formulích". Ale ani s povedeným autem Force India to nebude mít snadné.

Trulli kontra Kovalainen
Pro oba je angažmá v Lotusu krokem z nouze a oba musí převálcovat svého týmového kolegu na celé čáře, pokud chtějí ve formuli 1 pokračovat i v příštích letech. Zkušenější Trulli přeci jen v minulých sezonách párkrát, na rozdíl od stabilně nevýrazného Kovalainena, zazářil. V závěru kariéry se mu však bude v boji o patnácté a horší místo ztěžka hledat motivace.

Čtěte ve čtvrteční MF DNES

V zítřejším vydání MF DNES najdete speciální přílohu ke startu nové sezony formule 1.

.
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze