Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


F1 před startem: kdo usedne na volný trůn? Favority jsou McLaren a Ferrari

Lewis Hamilton s McLarenem při testech v Barceloně (vzadu) pronásleduje Michaela Schumachera s mercedesem. | foto: AP

9 2010
Čekejte těsné souboje, drsná klání, ale i zákulisní tahanice, podrazy a nečisté hry. Nová sezona formule 1 startuje tento týden. Jak jsou na tom před Velkou cenou Bahrajnu všechny týmy, a kdo má největší šanci usednout na trůn uvolněný již neexistující stájí Brawn?

McLaren-Mercedes

(Button, Hamilton)
Šance podle iDNES.cz - 1

Před každou sezonou se line z McLarenu přesvědčení týmu o vlastní dokonalosti. I po té loňské, v jejíž první polovině se inženýři prali s nepovedenou aerodynamikou a mistr světa Hamilton zase o body, se na nic jiného než zisk obou titulů nechystají. Mají na to?

Při pohledu na holá fakta se chce říct, že ano. Nejsilnější zázemí, nejrozsáhlejší technické oddělení, k tomu nejlepší motor současné formule 1 a dva poslední mistři světa v kokpitu.

Při konstrukci vozu se chyby předchozí sezony jen těžko mohly opakovat a na design dvojitého difuzoru bylo vše dokonale připraveno. Předsezonní testy to jen potvrzují. Ve třech testovacích týdnech to byl vždy jezdec McLarenu, kdo zajel absolutně nejlepší čas.

A pokud bude McLaren přece jen počátkem roku zaostávat? Předchozí rok ukázal, že tempo vývoje má tým zcela bezkonkurenční. McLaren je komplexní organizací a potřebuje jen čas, aby využil svých obrovských zdrojů. Možná to slýcháte před každou sezonou, ale nelze jinak, McLaren bude bojovat o titul.

Massa, Ferrari a testy ve ValenciiLewis Hamilton s McLarenem při testech v Barceloně.

Ferrari

(Alonso, Massa)
Šance podle iDNES.cz - 1

Pokud ve třech testovacích týdnech to byl vždy jezdec McLarenu, kdo zajel absolutně nejlepší čas, pak to byl jezdec Ferrari, který dokázal na dlouhé vzdálenosti předvádět nejvyrovnanější kola. Pokud by testy odpovídaly realitě, bude McLaren vyhrávat kvalifikace, zatímco v závodech bude dominovat Ferrari.

Ferrari je legenda, atmosféra v Maranellu je nesrovnatelná s čímkoliv jiným ve formuli 1, což potvrdil i Fernando Alonso, který si zatím nového angažmá naplno užívá. Stejně jako pozoruhodné spolehlivosti - auto Ferrari nenechalo nikdy pilota při testech ve štychu a spolehlivost může při vyrovnané sezoně rozhodovat.

Celý tým Ferrari musí dokázat, že stále dokáže vítězit. Sezona 2009 pro něj byla nejhorší od roku 1993. Auto bylo tak špatné, že již po polovině závodů se zaměřili na vývoj nového monopostu F10. Pokud to letos zase nevyjde, čekejte masivní změny, a to i ze strany mateřského Fiatu.

Ale podle výsledků testů se není třeba bát. Možná to slýcháte před každou sezonou, ale nelze jinak, Ferrari bude bojovat o titul.

Red Bull-Renault

(Vettel, Webber)
Šance podle iDNES.cz - 1,5

Red Bull má adrenalin v krvi a již od počátku své existence se profiluje jako firma, které nic, co souvisí s rychlostí, není cizí. A navzdory názorům řady skeptiků to prokazuje i ve formuli 1. Rakouský tým překvapil minulý rok originálním designem monopostu, jehož zásadní vlastností byla neoddiskutovatelná rychlost. O titul ho připravila jen difuzorová hra pana Brawna a občasná nespolehlivost stroje i jezdců.

O genialitě konstrukce sezony 2009 vypovídá i fakt, že žádný z letošních monopostů v sobě loňský Red Bull nezapře. Technický ředitel týmu Adrian Newey dal před sezonou 2010 přednost evoluci před revolucí, takže RB5 najdete i v letošním Red Bullu. A kdo by ho dokázal zdokonalit lépe než jeho vlastní tvůrci?

Newey si jako vždy dával s konstrukcí načas. Proto tým odjel méně testovacích kilometrů než očekávaní největší soupeři, a když k tomu přidáte časté problémy se spolehlivostí, nemusí to mít v Bahrajnu jednoduché.

Ale největší slabinu lze najít pod karoserií. Red Bull se snažil minulý rok dohodnout na dodávkách motorů s Mercedesem, ale nepovedlo se. Nový motor Cosworth celkem správně přišel šéfům jako příliš velký risk, takže se opět musí spokojit s motorem Renault. Ve Viry-Chatillonu nejvíce doplatili na zmrazení vývoje, jejich současná jednotka stále není schopná dohnat výkonnostní ztrátu a podle odhadů ztrácí na Mercedes nebo Ferrari stále okolo tří desetin vteřiny na kolo. Na to by mohl doplatit Red Bull, v posledních letech rozhodují ve formuli 1 i menší časové rozestupy.

Michael Schumacher, MercedesJezdci Sebastian Vettel (vpravo) a Mark Webber pózují při představení týmu Red Bull.

Mercedes

(Schumacher, Rosberg)
Šance podle iDNES.cz - 1,5

Jak vyjádřil po posledním dni testů Michael Schumacher: "Stále nejsme tam, kde bychom měli být." V Jerezu, Valencii i Barceloně německé monoposty skutečně za McLarenem a Ferrari mírně zaostávaly. Ale zároveň nešlo o ztrátu, která by se během necelého měsíce nemohla zcela ztratit. Navíc po padoku se nesou zvěsti, že Mercedes úmyslně blafoval a ubíral výkon. Ale třeba to je pouze tím, že barcelonská porážka od Williamsu nebo dokonce od Force India už vypadala příliš krutě.

Kvalitu této stáje však nelze zpochybňovat. Dvojice Brawn-Schumacher není zvyklá prohrávat a nikdy také neprohrávala. A ačkoliv jedenačtyřicetiletý Schumacher "krmí" média výroky o životní formě, jeho silnou stránkou je především nenapodobitelná schopnost vžít se do role inženýra a naplno pracovat na vývoji monopostu. Pokud Schumacher bude vyhrávat, nestane se tak proto, že je nejrychlejším jezdcem ve formuli 1, to ani náhodou nebude, ale díky tomu, že bude sedět v nejrychlejším autě.

Stříbrné šípy se nevrátily do Grand prix po 55 letech, aby se sklonily před konkurencí, a se Schumacherem tomu ani tak být nemůže.

Sauber-Ferrari

(de la Rosa, Kobajaši)
Šance podle iDNES.cz - 2,5

BMW dalo formuli 1 (a pro akcionáře nezkousnutelnému vyhazování peněz na trať) sbohem, ale auto pro letošní sezonu bylo ještě navrženo inženýry pod vedením mnichovské automobilky. Nyní je nejen továrna, ale také vedení týmu ve švýcarském Hinwilu, a užší provázanost oddělení spojená s rychlejším rozhodováním možná týmu dokonce prospěje.

Auto bylo při testech hodně rychlé a občas se objevilo v čele výsledkové listiny. Sauber je označován za možného soupeře favoritů a černého koně sezony a jeho sehraná sestava k tomu má všechny předpoklady. Ačkoliv se na okruhu v Barceloně občas objevila nějaká ta závada (kterou lze přičíst nižšímu rozpočtu), za jediný vážnější problém týmu lze označit jezdeckou sestavu.

Téměř čtyřicetiletý Španěl de la Rosa, který vždy vyčníval excelentní technickou zpětnou vazbou, ale nikoliv rychlostí a nadějný Japonec Kobajaši, který se v GP2 víceméně trápil a jedinou ukázkou jeho možných schopností byly dvě jízdy v loňské Toyotě, když na konci roku nahradil Timo Glocka.

Představení nového vozu BMW-Sauber, zleva: Pedro de la Rosa, šéf týmu Peter Sauber, Kamuj Kobajaši, výkonná ředitelka Monisha Kaltenbornová a technický ředitel Willy Rampf.Nový monopost Force India VJM03

Force India-Mercedes

(Sutil, Liuzzi)
Šance podle iDNES.cz - 3

Když indický tým vstupoval do formule 1, měl šanci stát se terčem posměšků větší než kdokoliv před ním. Ale po minulé sezoně ztuhly posměváčkům koutky. Vyvedený monopost postavený týmem pod vedením miliardáře a indického poslance Mallyi, který se rád promenáduje po padoku ověšený zlatými řetězy s cupitajícími spolupracovníky kolem, útočil na rychlých tratích na stupně vítězů a ve Spa přišel Ital Fisichella o vítězství jen shodou okolností.

A vypadá to dobře i dál. VJM03 nic neztratil na rychlosti svého předchůdce a ve vyrovnaných předsezonních testech sváděl souboje s těmi nejlepšími. Navzdory nižšímu rozpočtu se zdá, že opět nebude jen do počtu.

Němec Sutil a Ital Liuzzi sice nevypadají jako vítězná jezdecká dvojice, ale rozhodně nejsou ani nejhorší a oba navíc touží konečně překročit svůj stín a naplnit naděje do nich vkládané.

Williams-Cosworth

(Barrichello, Hülkenberg)
Šance podle iDNES.cz - 3

Tradiční tým patřil minulý rok ke třem stájím, které překvapily v prvním závodě dvojitým zadním difuzorem, ale navzdory významné technologické výhodě nestál jeho jezdec ani jednou na stupních vítězů. Smutné, ale nezdolný veterán šampionátu Frank Williams stále věří, že bude líp.

Po odchodu Toyoty se tým musel poohlédnout po novém dodavateli motorů a z posouzení finančního a výkonnostního hlediska vyšel nejlépe motor Cosworth, který v současné specifikaci bude mít ve formuli 1 premiéru. Pro Williams to může nakonec být výhra, protože ze čtyř stájí Cosworthu je jednoznačnou jedničkou, a tudíž lze očekávat velmi úzkou spolupráci.

V testech Williams nepřekvapil, ani nezklamal, zařadil se do poklidného středu pole. Pokud nejzkušenější jezdec formule 1 Barrichello (který paradoxně po letech není letos také nejstarším jezdcem na startu), vytáhne odněkud ze zaprášeného šuplíku stejně jako minulý rok pár excelentních výkonů, třeba se tradiční tým konečně vytouženého pódiového umístění dočká.

Kubica, RenaultRubens Barrichello s Williamsem při testech v Barceloně

Renault

(Kubica, Petrov)
Šance podle iDNES.cz - 3,5

Navzdory Alonsovi v kokpitu padl Renault minulý rok na osmé místo v Poháru konstruktérů a tým se ocitl na pokraji zániku. Nakonec pokračuje, ale je to skutečně ještě Renault?

Stáj zachránila koupí majoritního podílu lucemburská společnost Genni Capital a v čele se objevil nový šéf Eric Boullier, Francouz bez zkušeností s formulí 1. Chce napravit chyby a přehmaty vyhozeného Briatoreho, který podle něj "šetřil na nesprávných místech" a dostat stáj zpátky mezi nejlepší. Vzhledem k výkonnostnímu a morálnímu marastu, v němž se tým po eskapádách sezony 2009 nacházel, na něj čeká více než těžký úkol.

Auto budou stavět stále titíž lidé, motor bude stále nejslabší v celé formuli 1... Pokud chtějí zase vyhrávat, letos to nebude. A nic jim nebude platný ani nadaný Polák Robert Kubica, o jehož rychlosti a zaujetí pro závody asi pochybuje málokdo.

Toro Rosso-Ferrari

(Buemi, Alguersuari)
Šance podle iDNES.cz - 4

To bylo slávy. V roce 2008 slavilo Toro Rosso díky skvělé jízdě Sebastiana Vettela v monopostu Adriana Neweyho nečekané vítězství. Navíc v Itálii, na trati v Monze, nedaleko sídla týmu ve Faenze...

Ale Vettel je už přes rok pryč, Newey staví auta jen pro Red Bull a tým si musí poradit se svými skromnými zdroji a technickým umem pár zdatných jedinců stejně jako tomu bývalo v dobách Minardi.

Co z toho bude? Stejně jako v dobách Minardi pár umístění v desítce nejlepších, možná nějaký ten pěkný souboj těsně pod stupni vítězů, ale víc nečekejte. Duo Buemi, Alguersuari v kokpitech asi také na víc nemyslí.

Tým Toro Rosso 2010: Jaime Alguersuari (vlevo) a Sébastien BuemiLOTUS 2010. Testovací pilot Fairuz Fauzy monopostem malajsijského týmu Lotus.

Lotus-Cosworth

(Trulli, Kovalainen)
Šance podle iDNES.cz - 5

Když má formule 1 tým indický, proč by nemohla mít také malajský? Navíc s názvem budícím respekt a zasněné pohledy do minulosti na černo-zlatý monopost mladého Ayrtona Senny...

Lotus-Cosworth T127 se také při testech před sezonou pohodlně zabydlel ve startovním poli a dokonce předvedl slušnou spolehlivost, Jeden primát má jistý - alespoň z počátku bude nejlepší ze tří úplných nováčků.

Zkušený technik Mike Gascoyne nemohl postavit auto, které nebude schopno jízdy. Ale průměrná ztráta 4,5 vteřiny na kolo vypadá hrozivě. S tím nic neudělá ani na nováčka fenomenální jezdecké duo Kovalainen, Trulli.

Virgin-Cosworth

(Glock, di Grassi)
Šance podle iDNES.cz - 5,5

Mysleli jste si, že známkovat lze jen do pěti? Při současném rozložení sil ve formuli 1 ale tradiční stupnice nestačí. Tým Virgin charismatického miliardáře Richarda Bransona bude jistě zábavný, ale nabídne něco víc? Asi ne.

V testech kvůli neustálým potížím se spolehlivostí ujeli jeho jezdci několikanásobně méně kilometrů než konkurence, dokonce o celé tři velké ceny menší vzdálenost než nejbližší možný soupeř Lotus. Však také průměrná ztráta na jedno kolo byla ještě o vteřinu vyšší.

Doufejme, že v průběhu sezony předvede nová stáj víc než jsou křídla odletující z monopostu, mechanici pobíhající po garáži a marně hledající náhradní díly a nešťastný Timo Glock čekající dlouhé hodiny a dny v boxech na to, až dostane k dispozici provozuschopné auto.

Bruno SennaV BARCELONĚ. Lucas Di Grassi s monopostem týmu Virgin Racing.

Hispania-Cosworth

(Senna, Čandhok)
Šance podle iDNES.cz - 6,5

K ohodnocení šancí týmu Hispania jsme museli sáhnout k šestce. Jak jinak oznámkovat tým, jehož auto dosud nikdy nevyjelo na trať, který tři týdny před startem šampionátu měnil majitele i strukturu a který angažoval jezdce, již zaujmou tak možná slavným příjmením a brežněvovským obočím, ale rozhodně ne zkušenostmi z formule 1, nebo alespoň výraznějšími úspěchy z juniorských formulových kategorií.

Je možné, že v průběhu roku se šasi z dílny uznávaného Giancarla Dallary odrazí od výkonnostního dna, ale při Velké ceně Bahrajnu budou inženýři stáje tleskat radostí, když se jejich auto alespoň rozjede.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze