Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


F1 před startem: bez tankování, za 25 bodů a s přezutím za dvě vteřiny

ZMĚNA. Zastávky v boxech by se po zákazu tankování měly zkrátit i na dvě vteřiny. | foto: AP

11 2010
Těch 95 bodů, se kterými Button loni vyhrál šampionát, Hamilton možná překoná už po čtvrtém závodě. Zastávky teď místo dřívějších sedmi vteřin budou trvat dvě. Senna se bude rvát o body možná díky tomu, že do boxů zajede hned po prvním kole. A auta budou před cílem o 5 vteřin rychlejší než v prvním kole. F1 přes zimu změnila tvář.

Vybrané novinky v F1

Bodování
Body si nově rozdělí prvních 10 jezdců v cíli Velké ceny, a to podle následujícího klíče: 25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1.

Kvaĺifikace
Sobotní boj o místa na startu zůstává rozdělený na tři části a do té poslední, finálové, postoupí jen nejrychlejší desítka. Významná změna je však v tom, že také finále kvalifikace se pojede s prázdnou nádrží. Po letech tedy formule 1 bude znát opravdu nejrychlejšího jezdce na jedno kolo a zmizí tak otravné propočty množství paliva v nádrži a z něj se odvíjející počet kol na dráze, než pilot zatočí do boxů.
Navíc každý vůz, který se zúčastnil třetí části kvalifikace, musí k závodu nastoupit se stejnými pneumatikami, jako měl obuté ve chvíli, kdy zajel nejlepší kvalifikační čas. To je poměrně velká nevýhoda pro nejlepší jezdce kvalifikace, ostatní budou mít nazuté nové gumy.

Pneumatiky
Každý jezdec bude mít k dispozici na závodní víkend šest sad tvrdší suché směsi, pět sad měkčí suché směsi, čtyři sady přechodných a tři sady mokrých pneumatik. Minulý rok to bylo víc sad. Jezdcům tak hrozí, že budou muset častěji nastoupit s ojetými gumami.


Tankování
V průběhu závodu je zakázáno tankování, monoposty proto obdržely palivové nádrže zvětšené z původních 120 litrů na dvojnásobek.


Přezouvání
V boxech se budou od této sezony po zákazu tankování v průběhu závodu už pouze přezouvat pneumatiky. Během přibližně dvou- až třísekundových zastávek si mechanici budou muset vystačit při zvedání vozu o hmotnosti 620 kg se silou vlastních paží, platí totiž zákaz používání hydraulických zvedáků.

A to doslova. Za vítězství už nebude dávat 10 bodů, ale rovnou 25. A druhý v pořadí nedostane o 2, ale o 7 méně.

"Donutí to jezdce vyvinout snahu vyhrát, a ne se spokojit s druhým místem," napsala Mezinárodní automobilová federace FIA po přijetí pravidla.

Norbert Haug, jeden z bossů stáje Mercedes, však reagoval: "Tvrdit, že pilot, který skončil druhý, neodvedl vše, je naprostý nesmysl. První místo má dvěstěkrát větší hodnotu než druhé. Možná by se někteří lidé měli s piloty svézt v autě. Pak by viděli, jak se předjíždí."

Jezdci vítají zákaz tankování

Je pravda, že bodový systém se v poslední éře F1 měnil několikrát, nikdy nenavýšil počet předjížděcích manévrů a nejspíš se to nestane ani teď. Byť pilot na druhém místě získá o 7 bodů méně než vítěz, pořád může věřit, že v příštím závodě zase dostane o 7 víc. Riskovat havárii a nemít nic je nesmysl.

Něco však nový systém přece jen změní, na body dosáhne místo osmi hned deset jezdců, tedy téměř polovina pole. "Je to nesmysl," tvrdí jezdec Mark Webber.

Jestli si on i kolegové ze šampionátu ťukají ohledně této novinky na čelo, pak u té druhé nejvýraznější změny se naopak vzácně shodují. Zákaz tankování, který vešel v platnost, totiž výrazně oddělí dobré jezdce od horších. Proč?

"Budeme mít totiž mnohem víc práce s udržením auta na trati a bude mnohem snazší udělat chybu. Gumy i brzdy se budou rychleji ničit, bude záležet na strategii i taktice každého z nás. Nepůjde jet celý závod úplně naplno," vysvětluje Lewis Hamilton.

Jeden den pojedete v kvalifikaci s téměř prázdnou nádrží, druhý den bude vaše auto vážit i o 150 kilogramů víc. A čím je těžší, tím rychleji se opotřebovávají pneumatiky. Musíte jet s rozvahou, abyste je nemuseli měnit třikrát či čtyřikrát za závod, ale třeba jen jednou, jak to přikazují pravidla.

"Mnohdy uvidíme i dost šílené strategie. Menší týmy třeba vymění gumy hned po prvním kole a pak budou doufat, že s nimi dojedou až do cíle. A na bodovaných místech," míní Jenson Button.

Vážně to budou velké změny. V boxech už neuvidíte silné chlapíky, kterak tahají tankovací hadice. Pryč budou i okamžiky, kdy kvůli jejich chybám šlehaly plameny, a zastávky se výrazně zkrátí. "Během tréninků jsme je zvládli pod dvě vteřiny. Rekord je 1,8 sekundy," říká šéf stáje Red Bull Christian Horner.

Jeho podřízení dokonce museli zhubnout, to proto, aby byli rychlejší i obratnější. Dřív měli na výměnu kol sedm osm vteřin – tolik obvykle trvalo dotankování – teď rázem dvě.

Hrozí bez tankování nuda?

Přesto se jisté kouzlo vytratí. A jeden z protřelých designérů v F1 Adrian Newey tvrdí: "Někteří lidé si myslí, že bez transportu tankovacího zařízení ušetří sto tisíc liber za rok. Uvidíme však méně zajímavého v boxech, závody budou možná nudnější a lidi vypnou televize. Takže těch sto tisíc neušetříme na správném místě."

seriál: F1 před startem

Díl 1. Favority jsou McLaren a Ferrari

Díl 2. Nepřítel na druhé straně garáže

Díl 3. Bez tankování a za 25 bodů

Možná má kus pravdy. I proto promotér F1 Bernie Ecclestone už přemýšlí nad dalším zatraktivněním. Tak třeba bodově ocenit vítěze kvalifikace i pilota, co v závodě zajede nejrychlejší kolo. V boxech měnit v jeden moment pouze kola na jedné straně auta. Anebo zavést na okruhu zkratky, kterými by se piloti v závislosti na své taktice mohli v závodě pětkrát prosmýknout.

"Takto bychom se vyhnuli tomu, že by jezdci trčeli za pomalými soupeři. Bylo by to dobré i pro televize a komentátory. Spekulovalo by se, měli by o čem hovořit," míní Ecclestone. Třeba se kvapíkové tempo formule 1 příští rok ještě zrychlí.

Čtěte ve čtvrteční MF DNES

Speciální přílohu před startem nové sezony formule 1 najdete ve čtvrtečním vydání MF DNES.

.
Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze