Jezdcův manažer Antonín Charouz se při telefonním rozhovoru pro iDNES během večerní cesty na letiště v Paříži jen rozplýval: "Je jedno, jestli pojede už na Monze nebo později nebo nikdy, splnil se mi sen, Enge je pilot formule 1 už teď. Předvedl fantastickou práci," říkal do telefonu a přitom navigoval kolegu Josefa Vence, jak správně jet k letišti.
Monza? To se ještě neví
O Engeho startu ve Velké ceně Itálie, či v dalších závodech nebo v celé příští sezoně rozhodnuto není. "Alain Prost měl dnes říci, zda Tomáše nasadí už v Monze a já čekal spíše zápornou odpověď. Po Tomově výkonu si Alain nechal ještě čas. Ačkoli budu od dnešní noci v Praze, jsme s Alainem pořád na telefonu. Během pěti minut může být rozhodnuto, nebo také ne. To je formule 1," vypráví Charouz.
Jak v poslední dobou často říká: Je to jen má spekulace, má za to, že pokud Prost Engeho nasadí už v Monze, zůstane Liberečan v týmu pro zbytek sezony a pojede ve stáji i příští rok. "Ale jde jen o můj dohad. Jednali jsme s Alainem asi hodinu a určili si mantinely. Pokud se Alain nevyjádří do konce testů, platí původní dohoda - čtrnáctidenní opce, během níž má šéf stáje rozhodnout, zda Engeho bere či nikoli," uvedl Charouz.
Enge porazil na dálku osm pilotů
Manažerovy superlativy jsou bez nadsázky na místě. Enge svým časem 1:16.304 šokoval celý tým a v porovnání se všemi letošními testy v Magny-Cours dokonce na dálku překonal řadu protřelých pilotů. Samozřejmě, testy jsou testy, nikoli kvalifikace do závodu, nicméně výkon Čecha o něčem svědčí. Jedinkrát dostal smyk, bylo to v zatáčce Chateau d´Eau (Vodní zámek), ale bravurně jej zvládl. Žádný výlet mimo trať.
Koho tedy na dálku porazil? Letos byli v Magny-Cours pomalejší tito piloti: Jean Alesi (Prost), Heinz-Harald Frentzen (Jordan), Patrick Lemarié (BAR), Johnny Herbert (Jaguar), André Lotterer (Jaguar), Gaston Mazzacane (Prost), Mika Salo (Toyota) a Allan McNish (Toyota).
Udivení mechanici nevěřili svým očím
"Když Tomáš zajel své nejrychlejší kolo, mechanici a inženýři stáje byli v šoku. Nevěřícně koukali na monitor s časovými údaji a byli bez přehánění nadšení. Vždyť Tomáš byl rychlejší než Alesi a další," líčí Petr Dufek, který se pozdě večer sejde s Engem, jenž by už měl znát svůj program na další dva testovací dny.
Engeho modrá formule měla dopoledne starší pneumatiky nejtvrdší, čili nejméně přilnavé směsi. Na poslední dvě série testů mu mechanici namontovali nová kola stejné směsi. Nejrychleji zajel v předposlední sérii, v té době byl rychlejší než Nick Heidfeld na sauberu a Marc Gené na williamsu. Oba jej překonali až v poslední zkušební jízdě. "To je úplně jedno, mohli mít měkké gumy, nebo já nevím co. Tomáš byl perfektní i tak," byl blažený Charouz.
Enge zkoušel nové křidélko
Petr Dufek přiblížil program dnešních testů: "Tomáš se kromě polední pauzy nezastavil. Odjel vždy nejvíce pět kol, pak zajel do boxů, kde technici ve spolupráci s ním přestavovali vůz. Jednou z věcí, kterou tým zkoušel, bylo křidélko před zadním spojlerem. Tento aerodynamický prvek stáj zkoušela poprvé při volném tréninku v Maďarsku."
Šéfredaktor Světa motorů a exkluzivní zpravodaj iDNES poznamenal, že s Engem prohodil během dne jen několik vět a teprve pozdě večer by se měli sejít v hotelu, kde závodník bydlí. "Skutečně nebyl vůbec čas, je to doklad toho, jak testy ve formuli 1 vypadají. Tomáš by mi v hotelu měl povědět, jaký porgram jej v následujících dnech čeká," dodal Petr Dufek.
Oficiální testy formule 1, Magny-Cours:
1. Montoya, Williams 1:15.356
2. Button, Benetton 1:15.375
3. Gené, Williams 1:15.587
4. Heidfeld, Sauber 1:15.607
5. Enge, Prost 1:16.304
Časopis Svět motorů přinese příští týden reportáž a fotografie z testování Tomáše Engeho v Magny-Cours.
Tomáš Enge při premiéře s vozem Prost AP04-Acer V10 na francouzské dráze Magny-Cours. Na snímku jede přes obrubník ve výjezdu z poslední zatáčky okruhu. |
Tomáš Enge při premiéře s vozem Prost AP04-Acer V10 na francouzském okruhu Magny-Cours. |