Světový seriál gétéček se přehoupl do druhé poloviny. Jezdce o víkendu čeká nejtěžší, ale také nejatraktivnější, závod seriálu - 24 hodinové klání na okruhu v belgickém Spa-Francorchamps. Druhý nejslavnější vytrvalostní závod na starém kontinentu, hned po francouzském Le Mans, je součástí šampionátu již od roku 1997.
Loňský ročník, ve kterém o vítězi rozhodl až závěrečný sprint vozů týmů Phoenix Aston Martin a Vitaphone Maserati, prokázal, že i vytrvalostní podnik může být napínavý až do konce. Letos tomu zřejmě nebude jinak, výkony nejlepších vozů jsou vzácně vyrovnané.
Přípravy na nejdelší závod sezony u většiny týmů začínají již dlouho před startem. Některé stáje dokonce z důvodu důkladné přípravy vypustily i poslední závod šampionátu v Německu. Belgický maratón totiž vyžaduje plné nasazení všech členů týmu. Letos byla příprava o to složitější, že okruh v Ardenách prošel velkou přestavbou. Ta zcela změnila charakter některých úseků a také prodloužila délku tratě na 7004 metrů.
Na startu se tady pravidelně objevuje mnoho týmů, které se účastní výhradně tohoto jediného závodu. Startovat ve Spa je pro mnohé prestižní záležitost. Na startovní rošt se může seřadit až padesát vozů ve čtyřech kategoriích. Zatím vše nasvědčuje tomu, že pro některé účastníky místo na startu nevybude. Letošní novinkou je štafetový závod, ve kterém bojují vždy tři identické vozy, přičemž v každém z nich se střídá dvojice jezdců.
Pro dlouhý a náročný závod hledají stáje posily. Především největší týmy angažují piloty zvučných jmen. Ani největší favorit a dvojnásobný vítěz, německý tým Vitaphone Maserati Racing, nic neponechal náhodě. Stabilní posádku Michael Bartels a Thomas Biagi doplní dvojice bývalých jezdců formule 1 – domácím Eric van de Poel a Portugalec Pedro Lamy.
Belgický tým Luc Alphard, který nasazuje jeden z vozů Corvette, angažoval Oliviera Berettu. Favorit kategorie GT2, italský tým AF Corse, zase povolal bývalého jezdce týmu Ferrari F1 Mika Sala.
Zajímavou sestavu nabízí i tým JMB, u něhož se ve voze Ferrari 430 GT2 mimo jiné budou střídat i syn známého francouzského herce a expilot F1 Paul Belmondo a bývalý motocyklový závodník Didier De Radigues.
Chybět nebudou ani Češi. Tomáš Enge a Jarek Janiš, kteří se v průběhu roku střídali za volantem Ferrari 430 GT skotského týmu Scuderia Ecosse, tentokrát vytvoří společnou posádku. Tu ještě doplní kmenový jezdec týmu Tim Mullen. Další čtyři češi (Jan Charouz, Jaromír Jiřík, Milan Urban a Jan Urban) se pak objeví ve štafetovém závodě.
"Na závod se už moc těším," říká Jarek Janiš. "Náš poslední závod se nám docela vydařil, a tak myslím, že pokud nás nepotkají technické problémy, máme šanci dojet na předních příčkách. Zdejší okruh se mi libí, startoval jsem tady již několikrát a Tomáš bude určitě skvělý spolujezdec."
Pro pravidelné účastníky světového šampionátu má belgický závod, který je sedmým podnikem MS, ještě jedno kouzlo v podobě dvojnásobného přídělu mistrovských bodů oproti běžným podnikům. Pro jejich přidělení je rozhodující umístění vozu po šesti a dvanácti hodinách jízdy, což ještě zvyšuje diváckou atraktivitu celého klání.
A kdo se letos bude ve Spa radovat nejvíce? To bude jasné v neděli těsně po čtvrté hodině odpolední, kdy cílovou čarou projede vítězný vůz.