K úvodnímu závodu na katalánském okruhu je přihlášeno 46 vozů čtyř různých kategorií - LMP1, LMP2, LMGT1 a LMGT2. V bohaté startovní listině tak nalezneme vozy různých značek i provedení. V minulosti šampionátu vládly vozy poháněné dieselovými motory, jejichž dominanci by ale měli zmírnit některé změny technických předpisu, sledující snížení nákladů.
I na tento seriál totiž dolehla součastná ekonomická krize. Jejím důsledkem bylo i odstoupení továrních týmů Audi a Peugeot. Zatím co německá automobilka bude v závodech prezentována alespoň prostřednictvím soukromého týmu,
Peugeot se rozhodl soustředit svoje aktivity výhradně na závod 24 hodin v Le Mans a jeho vozy proto diváci letos na startu neuvidí. To však paradoxně může vést k větší atraktivitě závodů, protože oba tovární týmy, disponující bohatou podporou svých mateřských automobilek, v minulých letech zcela opanovaly jednotlivé závody šampionátu a své soupeře odsunuly pouze do role komparsistů.
Největším favoritem seriálu bude, při neúčasti těchto dvou dosavadních hlavních protagonistů, britský tým Aston Martin Racing, který bude v šampionátu nasazovat dvojici nových továrních vozů Aston Martin LMP1. A v kokpitu jednoho prototypu, se startovním číslem 007, se budou střídat čeští jezdci Jan Charouz, Tomáš Enge společně s německým pilotem Stefanem Mückem.
V Barceloně bude stáj Aston Martin Racing získávat první závodní zkušenosti s novým vozem, protože tým dosud neměl, s výjimkou předsezónního testu na okruhu Paul Ricard, možnost nový vůz řádně otestovat.
"Závod v Barceloně bude pro nás první skutečnou zkouškou a prvním přímým porovnáním s vozy poháněnými dieselovými motory po změně technických předpisů. Všichni věříme, že souboje budou vyrovnanější než v předchozích sezonách, ale jaká bude skutečná situace, to zjistíme až ve Španělsku. Jedeme s novým vozem, takže se budeme hlavně učit, ale pro úspěch uděláme maximum," říká Enge.
Na startu španělského závodu se ale objeví ještě jeden český jezdec – Jaroslav Janiš. Pro toho bude start v týmu SNORAS Spyker Squadron po dlouhodobé nemoci, návratem na mezinárodní scénu vytrvalostních závodů sportovních vozů. V Barceloně se bude ve voze Spyker C8 Laviolette GT2R střídat se zkušeným Nizozemcem Tomem Coronelem.
"Velice se těším. Bude to první závod sezony, který ukáže, jak na tom skutečně jsme ve srovnání se soupeři. Barcelonský okruh znám, protože jsem na něm už několikrát závodil, a mám ho rád. Jsou zde rychlé i pomalé pasáže, z jezdeckého pohledu to rozhodně není nuda", těší se do Španělska olomoucký jezdec.
Mezi soupeři českých jezdců bude ale mnoho zkušených jezdců, včetně bývalých pilotů formule1. Kromě již zmíněného Engeho, se totiž na startu představí například Olivier Panis, Christian Albers, Narain Karthikeyan, Jean-Christophe Boullion, Hideki Noda, Andrea Montermini nebo Gianmaria Bruni. A ve startovní listině nalezneme i další známá jména – Prost, Mansell a Senna. Zatímco v prvních dvou případech se jedná o potomky bývalých mistrů světa formule 1, Bruno Senna, je synovec jednoho z nejslavnějších řidičů na světě.
Své zastoupení bude mít v šampionátu i sousední Slovensko. Postará se o to, i u nás dobře známý, slovenský jezdec Miro Konopka, který se na startu představí s vlastním vozem Saleen S7-R.
První tréninky absolvují jezdci již zítra a vlastní závod, vypsaný na 215 kol (tj.1000,82 km), bude odstartován v neděli v 11:30 hod. Vítěz závodu by pak měl projet cílem v 17:30 hod. Českým divákům zprostředkuje dění na okruhu, prostřednictví přímých vstupů ze závodu, stanice Nova Sport.