Charouz: Stáj si Tomáše vybrala, platit jsme nemuseli
Manažer Antonín Charouz zopakoval své předchozí tvrzení, že za start Engeho nemusel týmu přinést žádné peníze. "Platí to, co jsem už řekl dříve: Stáj si Tomáše vybrala a my jsme za to nemuseli nic zaplatit. Byla to nabídka z oblasti snů," řekl Charouz.
"Tomášův vstup do Grand Prix je zpráva srovnatelná s vítězstvím našich hokejistů na olympiádě, kromě toho, že jsme nemuseli donést sponzorské peníze, bude Tomáš pobírat i slušný plat. Kolik, to nemůžu povědět," uvedl manažer.
Johna Walton, pravá ruka Alaina Prosta, při hodnocení Engeho kladl důraz na závodníkovy přednosti. "Nejenže je fantasticky rychlý a umí přesně povědět, co je s autem, ale je zralý i mentálně. To jsme také rychle pochopili," uvedl Walton.
Poznamenal, že právě skloubení těchto vlastností je pro dnešní Grand Prix velmi důležité. "Už dávno nestačí být jen rychlým jezdcem. Piloti jsou pod obrovským tlakem médií, sponzorů, ke všem se musí umět chovat a to Tomáš také umí," řekl Walton.
Jistý je zatím jeden závod, rozhodne Burtiho stav a Engeho výkon
Vstup Engeho do "ef jedniček" umožnila havárie pilota Prostu Luciana Burtiho předminulý víkend při Velké ceně Belgie. Burti ve vysoké rychlosti narazil do ochranné bariéry a byl hospitalizován v nemocnici, ze které byl propuštěn teprve včera. O Engeho případných dalších startech rozhodnou dvě věci - Burtiho zdravotní stav a Engeho výkon v Monze.
"Rekonvalescence Burtiho bude trvat ještě dlouho," prohlásil Walton. "Budeme čekat na chvíli, kdy Luciano řekne, že se cítí na návrat do kokpitu a zároveň to povolí i lékaři," uvedl Walton. "Je třeba mít stále na paměti, že stálým jezdcem je Burti. Dokud se ale Luciano neuzdraví, tak s Tomášem počítáme. Situaci budeme zvažovat ze dne na den," poznamenal Walton, který stejně jako Enge popřál Burtimu brzké uzdravení.
Enge řekl, že havárie Burtiho s ním otřásla. "Byla to strašná nehoda a musím se přiznat, že být Lucianem, hodně bych zvažoval, zda bych se vrátil do kokpitu formule nebo jakéhokoliv závodního auta. Je mi líto, že nastupuji do formule 1 v takový okamžik a Lucianovi přeji, aby byl brzy v pořádku."
Prost: Tomáše bych přirovnal k Buttonovi a Räikkönnenovi
K tomu, jak velká je šance Engeho získat pozici závodního jezdce pro příští sezonu, se prostřednictvím Waltona vyjádřil přímo šéf stáje Alain Prost. "Tomáše čeká ještě hodně tvrdé práce při testování. Sledoval jsem jej už od konce loňské sezony a při testech předvedl, jak je rychlý a profesionální. Jsem si jistý, že jsme si vybrali dobře."
A co vzkázal Prost přímo Engemu? Aby měl klidný start, i když ten je spíše v moci elektroniky v závodě." Prost pak Engeho přirovnal k mladým pilotům F1 Finu Räikkönnenovi a Britu Buttonovi. Jeho tým každopádně prodloužil opci na rozhodnutí o Engeho budoucnosti do konce října, kdy bude po sezoně.
Pak se Prost rozhodne, zda Engeho nasadí jako pilota v příštím roce.
Řízení F1 se od F3000 zásadně liší
Řízení formule 1 je zcela odlišné od formule 3000. Efejdnička má proti juniorské kategorii jednou tolik koní (kolem osmi set), používají se pouze dva pedály - brzdy, plyn. Řadí se páčkami na volantu. "Řízení se velmi liší, během volných tréninků se budu muset ještě hodně přiučit," říká Enge.
Při testech se dostal na hranici maximální rychlosti v zatáčkách, především v těchrychlých. "Není žádná legrace řídit formuli 1 v zatáčce, když jedete okolo 220 kilometrů za hodinu. Je to obtížné a krásné zároveň. Ve formuli 1 je všechno hodně rychlé, zastávkami v boxech počínaje a samotným závodem konče," líčil Enge poněkud rozechvělým hlasem.
Enge také poznamenal, že se musí soustředit na jiný rytmus formule 1. "Zatímco ve formuli 3000 jsem byl zvyklý na dva měřené tréninky v pátek a pak mě v sobotu čekal závod, ve formuli 1 je to jinak. Hodně volných tréninku, pak sobotní kvalifikace, nedělní warm up a závod." Enge také proto bude u týmu již ve středu. "Chci se seznámit s každým detailem a čeká mě i schůzka s Bernie Ecclestonem."
Enge už myslí na zlepšení fyzické kondice
Těžko říci, zda byl nesvůj chladem na zahradě, kde se představení uskutečnilo, či kvůli síle historického okamžiku. Dále uvedl, že bude muset zapracovat na fyzické kondici. "Určitě je třeba ještě zlepšit fyzičku, formule 1 je velmi náročná," řekl jezdec.
Během sezony přitom opakovaně uvedl, že letos je na tom fyzicky nejlépe za svou kariéru. Nároky v nejrychlejších monopostech jsou ovšem skutečně nejvyšší ze všech závodních automobilů.
Ambice pro samotný závod? Spíše při zemi
O ambicích pro závod v Monze Enge příliš nemluví. A když spustí, je spíše při zemi. "Chci hlavně dojet do cíle. A na jakém místě? Na takovém, na které budu mít. Své sehraje i nervozita, která ze mě spadne asi až po startu," řekl závodník.
Přiznal, že se v žádném případě nebude moci vymlouvat na neznalost italské dráhy, ačkoli tam dosud pouze dvakrát testoval, přičemž letos tam byl nejrychlejší. Nedělní start bude na dráze poblíž Milána jeho prvním. "Trať je rychlá, podobně jako Hockenheim a Spa, takže můžu říci, že patří k mým oblíbenějším," poznamenal pilot, který nesnáší klikaté tratě, jako jsou Monaco či Hungaroring.
Enge na další plány ve formuli 1 teď nemyslí
Dlouhodobější plány zatím Engeho netíží. "Teď je přede mnou Monza. Víc dopředu opravdu nemyslím. Tam by se mělo rozhodnout, zda-li smím pomýšlet na další závody."
Český pilot bude stát na startu vedle mnoha velkých jmen. Řada z nich mu imponuje. "Mými vzory jsou v rychlosti Michael Schumacher, v dravosti Juan-Pablo Montoya a v celkovém přístupu k závodění Kimi Räikkönen." Mladý Fin je v současnosti nejvíce žádaným pilotem ve formuli 1 a přitom na startu této sezony měl mnohem méně zkušeností, než má nyní Enge.
Radost, ale i tíha na duši
Jak zareagoval Enge na fakt, že poprvé pojede závod F1? "Moje pocity byly dvojí. Měl jsem velkou radost, ale zároveň se mi přítížilo. Uvědomil jsem si jak obrovská odpovědnost na mě padla tím, že budu závodit s těmi "velkými" kluky. Každopádně lepší dárek k zítřejším narozeninám jsem dostat nemohl."
Na tiskové konferenci byli přítomni i Engeho rodiče, oba se slzami v očích. "Děkoval jsem sponzorům a málem bych zapomněl na maminku, ta je támhle nahoře, a na tátu, který stojí tam vzadu. Děkuji oběma za vše, co pro mě udělali," řekl pohnutým hlasem jezdec. "Od malička mě podporovali, stáli při mě. Jsem rád, že dodnes s nimi můžu bydlet," dodal Enge už s úsměvem.
Otec Břetislav Enge, bývalý skvělý automobilový závodník, dodal, že podobné pocita nezažil snad ani při narození svých dětí. "Samozřejmě, narození dítěte je obrovská událost, ale dneska jsem snad ještě více šťastný," řekl.
Janiš za Engeho u Nordicu? Nejspíš ano
Šéfové stáje Coca-Cola Nordic Derek Mower a jeho syn Chris ve svém prohlášení blahopřáli Engemu k přestupu a zároveň oznámili, že Engeho náhradníkem je další Čech - osmnáctiletý Jaroslav Janiš z Olomouce.
Manažer obou pilotů Charouz však řekl, že nic není jisté. "Ne, Jarkův start v Monze nemůžu stále potvrdit. Až to bude jisté, oznámím to," prohlásil manažer. Janiš prošel letos mnoha kategoriemi, přičemž zakotvil v německém mistrovství formule 3. O víkendu jel za stáj Opel KMS další dva závody na rakouském A1-Ringu.
KARIÉRA TOMÁŠE ENGEHO
Tomáš Enge pózuje před fotografy u monopostu stáje Prost. |
Enge s dortem, který dostal k 25. narozeninám od stáje Prost |
Český pilot Tomáš Enge je ve formuli 1 |
Český pilot Tomáš Enge na tiskové konferenci, kde bylo oznámeno jeho angažmá ve stáji Prost |
Tomáš Enge se svým manažerem Antonínem Charouzem a Johnem Waltonem, sportovním ředitelem stáje Prost |
Český pilot Tomáš Enge u monopostu stáje Prost |
Před Tomášem Engem ležela na stole jeho nová přilba a za ním stály půvabné hostesky. |
John Walton a Antonín Charouz sledují jak Enge promlouvá k novinářům. |
Tomáš Enge pózoval fotografům a již se držel volantu monopostu prost. |
Tomáš Enge s dortem k 25. narozeninám pózuje fotografům. |
Enge sfoukává svíčky na dortu |
Tomáš Enge se svým novým vozem |
S Tomáše Engeho se rázem stala mediální hvězda. |
Detail do kokpitu monopostu F1 prost. |
Vůz formule 1 týmu Prost se v Praze představil v celé své kráse. |
Enge senior postával v pozadí a tiše se kochal triumfem svého syna. |