Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dvě Valouškovy výzvy: chce uspět v domácím i mezinárodním srovnání

Pavel Valoušek - Zdeněk Hrůza na voze Škoda Fabia Super 2000 | foto: pepafotorally.rajce.net

24 2010
Sezonu rozjel fantasticky. Vyhrál ve Valašském Meziříčí a na Šumavě, v Českém Krumlově dojel třetí, v Hustopečích druhý. Při následné Rally Bohemia dlouho vedl klasifikaci českých jezdců a mistrovská koruna už mířila na jeho hlavu. Jenže otrokovický Pavel Valoušek havaroval, čímž dal šanci svým velkým konkurentům Krestovi s Pechem.

Přesto nadále zůstává hlavním favoritem na titul. Už proto, že na rozdíl od svých konkurentů řídí tovární vůz – Škodu Fabii S2000.
"Jsem v pohodě," hlásí 31letý Valoušek před domácí Barum Czech Rally Zlín. Nejprestižnější soutěž sezony začíná už v pátek.

Nebýt vaší chyby v Mladé Boleslavi, bitva o titul už by byla takřka rozhodnutá. Takhle o něj nadále musíte bojovat. Jste kvůli tomu pod tlakem?
Vůbec. Ujasnil jsem si, co se stalo, a snažil se to vysvětlit. Navíc větší tlak než v roce 2008 při akci BF Goodrich Drivers Team být ani nemůže. Na druhou stranu tehdy šlo o nezapomenutelný zážitek, který měl obrovskou podporu (novináři tehdy vybrali Valouška, aby řídil špičkový peugeot týmu Kronos – pozn. aut.).

Co se tedy na Bohemii stalo?
Věděl jsem, že není v našich schopnostech na tom závodě dohnat Bryana (Bouffiera) a Juha (Hänninena). Ale věděl jsem, že Bryan pojede tak, aby dohnal Juha. Já jsem chtěl jet pořád stejně, abych se udržel na dostřel. Jeho tempo bylo tak hrozivé, že z toho mohla pramenit chyba typu hodin nebo něčeho podobného. Proto jsem jel tak, abych při jeho případné chybě v cíli nelitoval, že jsem se na to vyprdl. Bohužel jsem promeškali brzdný bod, do jedné ze zatáček jsem nemohl auto ubrzdit.

S jakými plány sjedete ze startovní rampy Barumky?
Jsou tu dvě velké výzvy. První je konkurence IRC a druhou domácí šampionát. Musím to rozumně skloubit. Asi se nebude taktizovat, Roman se bude snažit jet rychle. Pro nás je důležité, abychom byli lepší než on nebo dojeli hned za ním. Bude záležet na tom, jak se závod vykrystalizuje, jak nám sedne tempo. Pokud bude dobré, dá se jet hrozně rychle.

Kresta kvůli úspěchu na Barumce přesedl z peugeotu do fabie. Bude z něj ještě tvrdší soupeř než dosud?
Je to jedině dobře. Víme, že s peugeotem jel na hraně, že auto využíval, jak to jen šlo. Jsem rád, že tady pojede ve stejném voze. Vítám konkurenci, i když se to o kousek srovná. Moc se na závod těším.

Kromě vás a Kresty usiluje o český titul také pětinásobný šampion Václav Pech. Zasáhne také do vašeho souboje?
Vašek pojede hrozně rychle. Jak jsem několikrát řekl, je to soupeř, kterého nemůžete nikdy podcenit. Ale zdejší tratě jsou těžké a hlavně dlouhé. I on si je vědom, že s produkčním autem tady nemůže jet na doraz. Pro vůz je to kritické. Ale necháme se překvapit, jak bude vypadat samotný závod.

Ve srovnání s ostatními českými soutěžemi je Barum  Rally opravdu náročná. Například servisní přestávka následuje až po 60 ostrých kilometrech. Vyhovuje vám to?
Nevadí mi, že se jedou čtyři rychlostky v řadě. Máme dobrý tým a dobře připravené auto, takže žádný problém nečekám.

Ve vašem týmu jsou mechanici, kteří zároveň pracují pro Jana Kopeckého při soutěžích IRC. Jak se s tím srovnáte na Barumce?
Zčásti budu mít nové lidi. Kluci, kteří jezdívají se mnou, jsou Honzovi, a proto pojedou s ním. Ke mně přijde druhá parta výborných kluků. Vesměs je znám, což je výhoda. Šéfem určitě zůstane pan Kopecký, i když zároveň pracuje pro svého syna Honzu.

Koho vůbec považujete za hlavního favorita? Kopeckého, nebo jiné jezdce?
Pět sedm lidí pojede na hraně. Vedle Honzy je tu Meeke, Juho, Bouffier nebo Loix. Motivovaný může být Wilks, protože dlouho neseděl v autě. Ale hlavní favorit se nedá odhadnout, protože faktorů, které ovlivňují tento sport, je moc.

Závod otevře noční test v ulicích Zlína. Před čtyřmi lety jste na něm trefil patník a vyvrátil kolo, takže jste musel předčasně odstoupit. Jaký máte vztah k této zkoušce?
Ať se to někomu líbí nebo ne, podobné zkoušky jsou potřeba. Tato rychlostka pomáhá další propagaci sportu. Třeba pomůže vyburcovat běžné Zlíňáky, kteří jinam nechodí, aby se na nás šli podívat i do lesa. Navíc nikde jinde není taková atmosféra jako tady ve Zlíně. Co se týče mě, je potřeba jít do této zkoušky s respektem. Jenže špička na nic nečeká. Začne bez ohledu na obrubníky. Pokud s nimi chceš být v kontaktu, musíš k tomu přistoupit podobně. Ale zároveň si musíš dávat velký pozor, protože je tady spousta místeček, kde se dá udělat chybička. Udržet koncentraci v davu lidí a blesků není jednoduché.

Do startu zbývají už jen tři dny. Jak jste se připravoval?
Byl jsem na dvou docela drsných soustředěních, v podobném trendu jsem pokračoval doma. Snažil jsem se udělat maximum, abych se udržel v pohodě, a myslím, že se to povedlo.

Pomáhal vám s přípravou lékař Škody Motorsport Jaromír Jiřík, který se stará o Kopeckého s Hänninenem?
Naordinoval mi toho hodně, ale mám i svoje představy, kterých se držím.

Vaší zálibou jsou sjezdy na horských kolech. Patří také do vaší přípravy?
Z vlastní iniciativy už je nejezdím. Nikdo mi to nemusel zakazovat, je to z mé hlavy. Snažím se přistupovat zodpovědně vůči sponzorům i týmu, takže jezdím jen na běžném kole.

Auto už máte připravené?
Ano. Naladil jsem ho na testu před týdnem. Hlavně jedna věc se nám povedla. Nevím, o jak velké časové zrychlení půjde, ale mám z ní dobrý pocit.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze