Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


DTM v Číně: Mezi hřebíky a střepy vybojoval titul di Resta

Skotský jezdec di Resta s vozem Mercedesu se stal šampionem série DTM pro sezonu 2010. | foto: Roman Klemm

28 2010
Paul di Resta se díky druhému místu v posledním závodě sezony stal novým mistrem německého šampionátu cestovních vozů DTM. Čtyřiadvacetiletý Skot doufá, že si tímto výkonem zajistil vstupenku do formule 1, kterou by mu mohl jeho tým Mercedes zaplatit.

Závod ulicemi největšího města Číny vyhrál Gary Paffett a stal se vicemistrem před smolařem víkendu, dalším zástupcem Mercedesu Brunem Spenglerem. Mercedes tím prorazil tři roky trvající nadvládu jediného konkurenta Audi.

"Sportovní souboj" DTM někdy připomíná spíše stínování dvou boxérů, kteří si navzájem nechtějí ublížit, v Šanghaji ale mohli bossové Mercedesu a Audi nechat své svěřence jet naplno. Alespoň v tréninku... Značka z Ingolstadtu totiž neměla co vyhrát a tím i prohrát. O titul se mohlo rozhodnout již jen mezi trojicí Mercedesu, Brunem Spenglerem, Paulem di Restou a Garry Paffettem.

Jak Mercedes tak i Audi vidí ohromné možnosti odbytu, které Čína umožňuje a proto rozhodly, že finále letošního ročníku uspořádají daleko pryč od svých skalních fandů, v ulicích finančního distriktu Šanghaje. Tréninky a kvalifikace se na provizorní trati, lemované betonovými tvárnicemi proměnily v chaos – chaos, který stál lídra tabulky Spenglera všechny naděje.

Silnice metropole byly zaneřáděny hřebíky, střepy a jinou špínou a pořadatelé se neměli k tomu, aby je vyčistili. Dalším problémem bylo značení silničního provozu, které je v Číně na asfaltu naneseno nesmírně kluzkým latexem. Jeho obětí se stal pávě Bruno Spengler. V kvalifikaci uklouzl do zdi a do závodu směl odstartovat jen jako sedmnáctý.

"Dobrá, byla to moje chyba. Nebyl jsem ale jediný. Myslím, že tahle dráha neodpovídá standartu naší série. Je příliš nebezpečná. Zatím jsme měli štěstí, snad nám vydrží i při závodě", naříkal Kanaďan.

Snad nejtvrdší let do betonových bariér zaznamenal úřadující mistr Timo Scheider: "Kola mi uklouzla na jednom z těch lakovaných přechodů pro chodce. A to v pátém rychlostním stupni na plný plyn."

Domácí matador Darryl O´Young měl nahradit u Audi Francouze Premata. Svůj vůz ovšem napasoval do zdi tak prudce, že ohnul rám a nemohl do závodu nastoupit.

Také Ralf Schumacher si zanadával: "Nechápu, proč ty čmáranice neofrézovali, jako při ostatních závodech městem. Jednoduše rozhodli, že to tady nejde. No a my kvůli tomu nemohli závod odřeknout. Pak ale musíme počítat s takovýmu nehodami..."

Kvalifikaci nakonec vyhrála trojka týmu formule 1 Force India, nadaný Skot Paul di Resta. Jen o desetinku pomalejší byl další z uchazečů o titul, Angličan Garry Paffet. Jamie Green postavil třetí mercedes před nejrychlejší Audi se Scheiderem v kokpitu.

Šokováni hromadou šrotu v tréninku rozhodli zodpovědní DTM, že závodu poněkud uberou páru. Do šedého a chladného betonového kanálu smělo pole vyrazit až po třech kolech za vodícím vozem. Pro první tři zatáčky platil zákaz předjíždění a sportovní ředitel Audi, dr. Ulrich slíbil, že jeho jezdci do souboje o titul nezasáhnou. Všichni piloti k tomu byli vybídnuti, aby v neděli šli na věc opatrněji, než předešlé dny. Opravdu slibné předpoklady pro napínavý "závod" po trati, na které se ani za normálních okolností nedalo předjíždět.

Husí pochod Šanghají vedl celkový favorit di Resta před Paffattem a Scheiderem, zatímco Spengler visel s nedotáčivým vozem beznadějně za Leggeovou na 15. místě. Během první povinné zastávky v boxech si oba Britové na čele prohodili pořadí. Garry Paffett od té chvíle uháněl pro vítězství v závodě a Paul di Resta bezchybnou a kalkulovanou jízdou se Scheiderem a Tomczykem v zádech pro titul.

Sedm kol před koncem otočil Rockefeller při pokusu o předjetí Stoddartovou a oba na okamžik zablokovali trať. Ředitelství závod okamžitě - ale bezdůvodně – ukončilo. Jakoby DTM rozhodla, že se Číňanům ukázala dost...

"Smím udělat pár donutů?" zeptal se novopečený mistr "spontánně" rádiem. "Smíš chlapče," odpovědělo mu vedení Mercedesu a bratranec šampiona americké IndyCar Franchittiho ještě jednou ukázal, že by si postup do formule 1 opravdu zasloužil.

Jestli byl nápad se špatně připraveným výletem DTM do Číny opravdu úspěchem, to ukáže až vyčíslení obratu Mercedesu a Audi příštích týdnů...

Výsledky:

1. Gary Paffett (Brit.) Mercedes 51:57,657 min.
2. Paul di Resta (Brit.) Mercedes + 3,751 s
3. Timo Scheider (Něm.) Audi + 4,212 s
4. Martin Tomczyk (Něm.) Audi + 5,341 s
5. Miguel Molina (Šp.) Audi + 16,306 s

Konečné pořadí DTM roku 2010:
1. Paul di Resta (Brit.) Mercedes 71 b.
2. Gary Paffett (Brit.) Mercedes 67 b.
3. Bruno Spengler (Kan.) Mercedes 66 b.
4. Timo Scheider (Něm.) Audi 53 b.
5. Mattias Ekstrům (Švéd.) Audi 35 b.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze