Drsnou poušť okusí osmnáct Čechů

  3:00
Praha, Lisabon - Je to jeden z nejdrsnějších závodů světa, přesto láká stále víc lidí. A i víc Čechů. Letošní ročník dakarské rallye, jež startuje na Tři krále v Portugalsku, okusí i 18 závodníků z Česka. To je rekordní počet. "Aspoň to v bivaku trochu roztočíme," vtipkuje zkušený Ivo Kaštan, jeden z favoritů motocyklové třídy do 450 ccm.

Ve výčtu osmnácti Čechů však chybí ten nejzkušenější.

Dakarská legenda Karel Loprais bude kvůli nedoléčenému obratli v ostrém závodě chybět, ale do Afriky vyrazí. Tentokrát jako řidič novinářského vozu.

"Jen ztěžka bych mohl sledovat Dakar doma u televize. Když je šance se tam dostat a být u toho, budu tam," říká.

Slavné příjmení však ze závodu nevymizí. Za volant jedné z tater totiž usedne Lopraisův synovec Aleš, doprovodný kamion zase bude řídit Karlův syn Leoš.

"Jedu se strojem značky, která má své jméno a tradici, k tomu to příjmení Loprais. Takže si nemůžu dovolit jezdit někde na chvostu desítky," tvrdí Aleš Loprais. "Chci být vysoko."

Ovšem hlavním favoritem mezi kamiony je Rus Čagin s kamazem. Na jeho vítězství dokonce sázková kancelář Fortuna vypsala velmi nízký kurz 1,45:1. Zato Loprais má 30:1, další Čech Tomeček 40:1.

V dalších kategoriích se čeká boj.

Mezi motocyklisty jsou hlavními aspiranty na prvenství Francouz Despres a Španěl Coma, v automobilech zase tři velké legendy: osminásobný dakarský vítěz Peterhansel, bývalý skvělý lyžař a loňský obhájce Alphand a bývalý mistr světa v rallye Sainz.

Kdo z nich opravdu uspěje, bude jasné po patnácti dnech a 7915 odjetých kilometrech. To je nakonec o 800 méně, než pořadatelé původně chtěli. Jenže kvůli obavámz teroristického útoku museli na území Mauritánie a Mali zkrátit dvě etapy.

I tak si však závod stále uchovává punc nebezpečného dobrodružství. Vždyť od roku 1979 na něm zahynulo 51 lidí, tři z nich při loňském ročníku.

"Každý rok na Dakaru někdo zařve. Je otázka štěstí, respektive smůly, na koho los padne," říká drsně Josef Macháček, trojnásobný vítěz ve třídě čtyřkolek. "Udělám všechno, abych to nebyl já a dojel do cíle," přidávámotocyklista Pavel Kubíček. Ve čtyřiceti se chystá na tuto rallye poprvé. "Zkusit, jestli kancelářská myš vydrží takové zatížení." Právě jezdci na motocyklech jsou nejohroženější skupinou závodníků.

Za řídítky tráví denně až deset hodin, musí zvládat i navigaci. "Stačí vteřina nepozornosti a tragédie je na světě," tuší Ivo Kaštan. Ale pak hned dodá: "Ale dálnice z Prahy do Brna je stokrát nebezpečnější." Na ní loni smrtelné případy ubyly, z Dakaru snad letos úplně vymizí.

Rallye je i kamion s košťaty či syn Železné lady

Je jí 28 let, je nejslavnější na světě a většinou končí u Růžového jezera v senegalském Dakaru. Jsou však jiné věci, které o slavné pouštní rallye možná nevíte.

Zakladatel. Závod založil před 28 lety Francouz Thierry Sabine, když se čtyři roky předtím v poušti ztratil a málem zemřel. Možná to bylo varování. V roce 1988 na rallye skutečně zahynul. Tehdy se v písečné bouři zřítila helikoptéra, ve které letěl.

Oběti. Sabine je jednou 51 obětí závodu a zároveň důkazem, že jezdci nejsou na Dakaru tou nejrizikovější skupinou. Zabito tu bylo totiž také osm dětí i novinářů nebo jedenáct pořadatelů.

Ztracený syn. Dakaru se zúčastnil i Mark Thatcher, syn bývalé britské premiérky. A v roce 1982 si tu prožil trudné chvíle. Se svým vozem se ztratil na hranicích Alžírska s Marokem a pořadatelé ho našli až po šesti dnech.

Pořádní "žrouti". Přes 7000 litrů nafty spotřebují během rallye závodní kamiony. Při rychlostních "erzetách" si klidně vezmou až 120 litrů na sto kilometrů. V průměru pak kamiony vymění deset pneumatik, jedna stojí přes 20 tisíc korun.

Drahé startovné. Dostat se na Dakar, to je pěkně drahý špás. Tak třeba motorkář zaplatí jen na startovném 13 500 eur (370 tisíc korun), kamioňáci musí sáhnout ještě hlouběji. Účast tříčlenné posádky vyjde na 34 100 eur (936 tisíc korun).

Kamion s košťaty. Na konci závodního konvoje vždy jezdí sběrný kamion (camion ballée), jenž má symbolicky ke kabině přivázaná dvě košťata. Je to nejsmutnější vůz rallye, "zametá" trasu a s ní i odpadlíky.

Bavič na Dakaru. V roce 2003 se do Afriky v novinářském voze vypravil i známý bavič Petr Novotný. Vrátil se se skvělým zážitky, navíc během cesty dokázal zhubnout, napsat scénář k jednomu z dílů Dobrot a ještě si připravit podklady pro svou knihu.

Češi v akci

Kamiony

Aleš Loprais
Navigátor: Petr Gilar.
Stroj: Tatra.
Slavné příjmení ani letos na Dakaru chybět nebude. Brzy 27letý synovec Karla Lopraise si Dakar v roli mechanika vyzkoušel už loni, letos ho čeká řízení. "S příjmením, které mám, musím bojovat o čelo," tvrdí.

Tomáš Tomeček
Posádka: Vojtěch Morávek, Ladislav Lála.
Stroj: Tatra.
Loni "proslul" školáckým karambolem, když Tatru kvůli vysoké rychlosti převrátil ještě v Evropě a do Afriky se vůbec nedostal. "Pod plyn si dám špalek a vyndám ho až v Africe," tvrdí nyní.

Martin Macík
Posádka: Vlastimil Vildman, Jiří Žák.
Stroj: Liaz.
Vzbudil rozruch ještě před startem, když na tiskové konferenci s kamionem naboural do úplně nového auta. On sám je skromný, chtěl by být ve druhé desítce.

Jaromír Martinec
pojede Dakar jako navigátor brazilské posádky.

Motocykly

Ivo Kaštan
Stroj: Suzuki 450.
Čeká ho už osmý Dakar. Po třech druhých místech ve třídě do 450 ccm chce teď vyhrát. "Ale musím mít štěstí, bez něho nejste na Dakaru nic."

Pavel Kubíček
Stroj: Suzuki 450.
Majitel prodejny motocyklů Harley-Davidson zažil Dakar před 2 lety v novinářském voze. Loni ho přemluvil Ivo Kaštan, aby si rallye vyzkoušel i jako jezdec. Začal trénovat a nyní je na startu. "Hlavně přežít," říká.

Martin Macek
Stroj: Yamaha WR 450F.
Je dvojnásobný mistr Evropy v enduru, patnáctkrát se účastnil Šestidenní. Dakar je pro něj další výzvou. "První rok bude o sbírání zkušeností," říká 38letý jezdec.

David Pabiška
Stroj: KTM 660 Rally.
O Dakar usiloval pět let, dočkal se až letos. Jako jediný Čech bude startovat v nejsilnější třídě Marathon. Je držitelem ceny fair-play, když při mistrovství republiky v cross-country pomohl těžce zraněnému soupeři.

Dušan Randášek
Stroj: Suzuki 450
Také jeho čeká první Dakar. Avšak poušť už zažil. Na rallye jezdil jako fanoušek, později řídil asistenční vůz.

Automobily

Miroslav Zapletal
Navigátor: Miloslav Janáček.
Stroj: Mitsubishi Pajero.
Posádka skončila šestá v Evropském poháru cross-country. Dakar jede poprvé. "Chceme být nejlepší z netovárních týmů."

Peter Jerie
Navigátor: Serge Bruynkens (Austr.).
Stroj: Promotech.
Českolipský rodák žijící v Austrálii a závodící s českou licencí vyrazí s prototypem stáje Promotech. Správně se jmenuje Petr, Petera z něj udělali v Jihoafrické republice, kde mu tohle jméno uvedli na řidičáku. Od té doby ho používá

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Podivné praktiky svazu a vzniklá škoda. Hokej stále nemá síň slávy. Proč?

19. dubna 2024

Premium Nově budovanou Síň slávy sliboval hokejový svaz otevřít v březnu. Jenže to nesplnil. Prostory v...

Dostal druhou žlutou, i tak chytal dál. Martinez zařídil Aston Ville postup

18. dubna 2024  23:39

Těsně před poločasem dostal žlutou kartu za zdržování. Když po první sérii penaltového rozstřelu...

Moderní pětibojařka Hlaváčková prošla na SP v Ankaře do finále

18. dubna 2024  23:27

Moderní pětibojařka Lucie Hlaváčková se jako jediná z Češek probojovala do finále na Světovém...

Souček s Coufalem v pohárech končí, raduje se Leverkusen. Liverpool smutní

18. dubna 2024  20:23,  aktualizováno  23:05

Manko z venkovního zápasu nedohnali. Fotbalisté anglického West Hamu s Vladimírem Coufalem a...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...