Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Drsné podmínky Dakaru tatrovákům svědčily

22 2001
P r a h a - Bylo to opravdu drsné, trpěli jsme jako zvířata, jeli jsme několik etap úplně nadoraz. S podobnými zážitky na letošní ročník Rallye Paříž-Dakar se vrátila domů nekompletní posádka vítězného kamionu tatra. "Tvrdé podmínky daly zabrat, ale svědčily nám," potvrdil navigátor Josef Kalina. "Jsme odolnější, náš vůz vydrží více než ostatní, a i proto jsme vyhráli." S Kalinou přiletěl z cíle závodu senegalské metropole Dakaru i pilot Karel Loprais. Třetí muž z kabiny mechanik Petr Hamerla v Africe ještě zůstal. "Dohlíží na naloďování závodního a asistenčního vozu našeho týmu," vysvětlil Kalina.
Prohlédněte si video

Defekt levého zadního kola a proražený chladič v prvních etapách v Africe, to byly jediné dva větší technické problémy, které Lopraisovu tatru v rallye potkaly. "V průběhu jediného dne jsme museli asi patnáckrát zvedat kabinu, lepit prasklý chladič a dolévat do něj kapalinu. Byla to pořádná fuška," vzpomíná Loprais.

Posádka přesto může mluvit o štěstí. "Kdyby nás stejná porucha potkala o dvě etapy později, v poušti, tak bychom skončili," rozpovídá se Kalina. "Vodu bychom tam nesehnali, už tak jsme museli dolévat z našich zásob piva."

Ve snaze smazat velkou ztrátu jel Loprais následující tři etapy zcela nadoraz. "Ještě nikdy jsem tak nedivočil," vzpomíná pilot. "Naštěstí nám pomohl Tomáš Tomeček," zmiňuje se o jednom z největších soupeřů, jedoucímu rovněž na tatře. "Začal se totiž na špici ´honit´ s kamazy."

Ruské vozy rychlé tempo v těžkém terénu nevydržely a pro technické závady musely ze závodu odstoupit. Stejný osud čekal i Tomečka, vedoucího závodníka průběžného pořadí. "Odrovnal tatru na stejném místě jako řidič posledního kamazu Kabirov," připomíná Kalina.

Česká posádka se vyhoupla do čela. A náskok postupně zvyšovala - až na rozdíl osmi hodin. "Ani to nás neuklidnilo," přiznává Kalina. "Navíc jsme museli plnit časové limity i při spojovacích etapách, které jsou taky velice přísné."

Nervozitu závodníků v závěrečných kilometrech stupňovaly i další okolnosti. "Znejistil nás jakýkoli nepatřičný zvuk, který se začal z tatry ozývat," přiznává obavy z technických problému Kalina. "Ve vítězství jsem proto začal věřit až dvě stě metrů před cílem," dodává. "Já až v cíli," uzavírá Loprais.

Po vítězství v jednom z ročníků Rallye Paříž-Dakar v kategorii kamiónů: Karel Loprais (vpravo), Josef Kalina (vlevo) a Bedřich Sklenovský (uprostřed).

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze