Včera ho pustili z montrealské nemocnice a už v neděli možná bude znovu závodit.
Neuvěřitelné. Zároveň je to důkaz, že formule 1 výrazně pokročila ve své bezpečnosti.
|
Zní to drsně, ale kdyby se mu tohle stalo před několika lety, havárii by nejspíš nepřežil. "Za mých časů by to byla jasná smrt a vlastně ještě před pár lety by bylo nemožné takovou havárii přežít," tvrdí trojnásobný mistr světa Niki Lauda.
Marion Theissen, šéf týmu BMW, za který Kubica jezdí, přidává: "Před deseti lety by to dopadlo jinak. Mnohem hůř. Ale díky současným bezpečnostním standardům F1 Robert vyvázl bez zranění."
Co tedy vlastně Kubicu zachránilo od nejhoršího? Jednoduchá odpověď: pevný monokok vozu. Tedy kostra auta, ve které pilot sedí. I u televize jste to mohli sami vidět.
Při nedělní nehodě létaly vzduchem kusy Kubicova vozu, monokok však tvrdé nárazy přečkal. "Byla to extrémní situace a on vydržel," pochvaloval si Theissen.
To se v minulosti nestávalo. Auto se prostě rozlomilo celé. Jezdec byl bez šance. Teď ne.
Monokok je velmi odolný. Vyrobit ho, to je pořádná alchymie. Jeden stojí přes 50 tisíc dolarů (zhruba 1,4 milionu korun), každý tým jich má zhruba osm na sezonu. Tvoří ho 12 vrstev tkaniny, která je upředena z uhlíkových vláken. Ta jsou pětkrát tenčí než lidský vlas, zároveň dvakrát pevnější než ocel.
A také mnohonásobně lehčí.
Na určených místech se pak mezi tyto vrstvy vkládají hliníkové plástve a zylon, jenž se používá při výrobě neprůstřelných vest. Každý vyrobený kus je pečlivě testován, tak aby jako v případě Kubici vydržel drsné nárazy.
A ochránil jezdce.
To dřív nebývalo. Byť se monokoky používají v F1 už od 60. let 20. století, byly dříve vyráběny z hliníkových plechů. A ani poté, co nastal čas uhlíkových vláken, nebyly tak bezpečné jako dnes.
Nemusely totiž podstupovat tak přísné crash testy. Ty třeba mohly v roce 1994 ochránit život legendárního Ayrtona Senny. Právě až po Brazilcově tragédii se výrazně zvýšila bezpečnost. Například se zvýšily strany jezdcova kokpitu. Nehrozí tak, že by se pilot během kotrmelců mohl udeřit do hlavy.
Důkaz? Když v neděli sundali Kubicovi helmu, byla bez jediného škrábance. Dál se rozšířily bezpečnostní pásy. Do vozů byly zavedeny přístroje na principu leteckých černých skříněk.
Změnily se i sedačky, které teď perfektně kopírují jezdcovo tělo. Navíc jsou vyjímatelné, takže v případě nehody je lze jednoduše vyndat, aniž se musí se závodníkem hýbat a riskovat poranění páteře. Piloti mají zároveň nehořlavé kombinézy, odolné helmy.
A změny už dokázaly několik životů zachránit.V roce 1997 po strašlivé nehodě v Silverstone třeba Fisichellu, o čtyři roky později Villeneuva či Burtiho.
Teď i Kubicu. Říká se: "Kdyby jezdili v éře Senny, nepřežili by." "Ale díky moderním bezpečnostním normám teď nic takového nehrozilo," tvrdí Niki Lauda.
I po nedělní Velké ceně Kanady tak platí, že naposledy ve formuli 1 zahynul pilot v květnu 1994. Snad tenhle smutný údaj bude ještě dlouho pravdivý.
Více o nehodě ZDE
Výsledky závodu ZDE
Infografiku o bezpečnosti ve vozech F1 najdete ZDE