Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Drama v Turecku: po bratrovražedném kousku jezdců Red Bullu slaví McLaren

Britští piloti McLarenu Lewis Hamilton (vpravo) a Jenson Button ovládli Velkou cenu Turecka. | foto: AP

30 2010
Australan Webber si jel pro třetí triumf za sebou, ale jeho týmový kolega Vettel z Německa byl proti. Pokusil se předjet a oba red bully skončily po kolizi mimo trať. McLaren mu mohl děkovat za double - vyhrál Hamilton před Buttonem. Webber se po opravě vrátil do závodu, uhájil třetí místo a dál vede šampionát F1.

Jezdci McLarenu nebyli v Turecku pomalejší než red bully. Britský tým dotáhl výkonnostní náskok svých rakouských konkurentů a Webber s Vettelem se v čele drželi jen díky povedené kvalifikaci a rychlejším mechanikům při výměnách pneumatik.

Stačila jediná chyba a Hamilton s Buttonem by šli vpřed. Čtveřice kroužila po dráze v těsné závěsu. Ale Vettel nebyl spokojený s druhou příčkou, zaútočil na Webbera, a při brzdění do zatáčky se boky jejich monopostů střetly. Oba vylétli do únikové zóny, mclareny šly vpřed.

Podle prvních analýz padá vina za kolizi na bedra mladého Vettela. Německý pilot byl vždy zvyklý na pozici "toho rychlejšího". Ale Webber ho letos poráží, a on musel za každou cenu před něj. Manévr nebyl příliš připravený, dostal se vnitřkem pouze na úroveň Australana a začal si najíždět doprostřed dráhy, aby měl vjezd do zatáčky co nejideálnější. Jenže tam byl Mark Webber. Nemohlo nastat nic jiného než hlavy v dlaních na boxové zídce Red Bullu a konec nadějného závodu pro Red Bull.

kdo zavinil kolizi jezdců Red Bullu? Webber nebo Vettel? Hlasujte ZDE



Podle inženýrů Red Bullu byl Vettel na rovinkách mnohem rychlejší a Webber ho měl pustit vpřed, protože jinak by se dostal před Vettela Hamilton. Na druhou stranu má pravdu Webber, který říká, že Vettel strhnul volant vpravo tak rychle, že neměl šanci reagovat a uhnout se.

Náraz byl horší pro Vettela - kolo Webberova stroje mu poškodilo pravou bočnici a pokračovat nemohl. Australan si dojel k mechanikům pro nové pneumatiky a přední křídlo. Pokračoval v závodě a slabou útěchou mu byla třetí příčka. Díky ní uhájil celkové vedení. Jeho znechucení ze závodu bylo však při každém záběru kamery na unavený obličej patrné.

McLaren se o bod posunul do čela celkového hodnocení Poháru konstruktérů, ale i jeho jezdci měli namále. Jen co zmizely red bully z dohledu, začali se o vítězství prát Hamilton s Buttonem. Zkušenější Button byl na méně ojetých gumách o něco rychlejší a v kombinaci zatáček na konci kola se natlačil vpřed na první místo.

Ale kvůli předchozímu manévru měl úřadující mistr světa pomalejší výjezd na cílovou rovinku, čehož Hamilton využil a v první zatáčce se dostal na Buttonovu úroveň. Jejich stroje se střetly koly, Button kvůli tomu ztratil rychlost a Hamilton šel zpátky do vedení.

V McLarenu se logicky začali obávat, aby jejich piloti nedopadli stejně jako Vettel a Webber. Vzkaz Buttonovi do vysílačky zněl zcela jasně: "Máš málo paliva, abys dojel do cíle, musíš zpomalit." Přeloženo do obecného českého jazyka: Neútoč, do cíle dojeďte v tomto pořadí.

Stáj z Wokingu slaví, naopak dál se propadá kdysi suverénní Ferrari. V Turecku jeho jezdci nestačili. Massa vybojoval jen na sedmé místo, Alonso byl osmý. Španěl startoval až jako dvanáctý, auto mu nejelo a o umístění se musel tvrdě prát. Čtyři kola před cílem zaútočil na osmého Petrova a po dlouhém souboji v několika zatáčkách se dostal před něj.

Zástup modelek kráčí do paddocku před startem Velké ceny Turecka. Jezdci Ferrari Fernando Alonso (vlevo) a Felipe Massa před startem Velké ceny Turecka.

Bohužel pro ruského nováčka došlo mezi nimi ke kontaktu. Petrov měl poškozené přední kolo a přední křídlo a spadl z bodů. Musel k opravě do boxů, kde nazul čtyři nové pneumatiky a s nimi v předposledním kole dosáhl na čas 1:29,165 minuty. Nový jezdec Renaultu získal své premiérové nejrychlejší kolo závodu formule 1.

Vozy Mercedes výkonnostně nestačí, ale tým má superrychlé zastávky v boxech a je silný strategicky. Schumacher a Rosberg kroužili na dráze hned za vedoucí skupinkou a brzdili za sebou minimálně další čtyři piloty. Po odstoupení Vettela postoupil Schumacher na čtvrté místo a získal cenné body. Rosberg byl pátý, a to je pro současný Mercedes podle všeho maximum.

Dva body bral tradičně spolehlivý devátý Sutil ze stáje Force India, jedním bodem přinesl první zisk v sezoně 2010 Japonec Kobajaši do švýcarského Sauberu. Bývalý tým BMW měl zatím letos smůlu, rozjíždí se pomalu, ale momentálně už je lepší než předpokládaný nejbližší konkurent Williams.

Dalším závodem sezony F1 je za 14 dní Velká cena Kanady na náročném městském okruhu v Montrealu. Závod startuje v 17.00 SELČ a iDNES.cz ho bude opět sledovat on-line.

Mark Webber mluví na tiskové konferenci po Velké ceně Turecka o kolizi s týmovým kolegou Vettelem.Sebastian Vettel mluví před motorhomem Red Bullu po Velké ceně Turecka o kolizi s týmovým kolegou Webberem.

Red Bull - jak vyřadit sám sebe

Poprvé v sezoně nebyli jezdci Red Bullu rychlejší než všichni ostatní. Hamilton s Buttonem se jich od startu drželi jako klíšťata a bylo zřejmé, že boj o vítězství rozhodnou zastávky v boxech.

Start vyšel výborně Webberovi, ale druhý z kvalifikace Hamilton zaváhal a v první zatáčce šel na jeho pozici Sebastian Vettel. Jenže ještě do cíle prvního kola ukázal Brit Hamilton svou tradiční dravost, když vytlačil svého soupeře na vnějšek a vrátil se zpátky. Až do úvodních výměn pneumatik tak odděloval jezdce Red Bullu, přičemž jen kousek za Vettelem se vezl Button s druhým McLarenem.

Hamilton několikrát naznačil předjížděcí manévr, zkoušel se dostat vpřed a ani Button nebyl pomalejší. Byla to předzvěst dalších závodů na rychlých okruzích jako bude za 14 dní Kanada - Red Bull nebude mít vůbec snadné, aby uhájil vedení Marka Webbera v mistrovství světa.

Ale strategie a zastávky v boxech jsou v eltošní sezoně silnou stránkou rakouské stáje. Webber a hlavně Vettel zvládli zastávku téměř dokonale, zatímco mechanici Hamiltona se s výměnou pneumatik trochu opozdili. Nebylo to moc, ale i oněch pár desetin stačilo, aby se mistr světa 2008 propadl třetí příčku.

Vettel byl druhý, ale to mu nestačilo. Chtěl víc. Webber ho letos poráží, a on musel za každou cenu před něj. Dostal se vnitřkem pouze na úroveň Australana, možná špičkou monopostu vpřed, a začal si najíždět doprostřed dráhy, aby měl vjezd do zatáčky co nejideálnější. Jenže tam byl Mark Webber. Nemohlo nastat nic jiného než hlavy v dlaních na boxové zídce Red Bullu a konec nadějného závodu pro Red Bull.

Podle inženýrů Red Bullu byl Vettel na rovinkách mnohem rychlejší a Webber ho měl pustit vpřed, protože jinak by se dostal před Vettela Hamilton. Na druhou stranu má pravdu Webber, který říká, že Vettel strhnul volant vpravo tak rychle, že neměl šanci reagovat a uhnout se.

Vettel doplatil na náraz odstoupením - kolo Webberova stroje mu poškodilo pravou bočnici a zastavil v únikové zóně. Australan si dojel k mechanikům pro nové pneumatiky a přední křídlo. Před Schumacherem vzadu měl náskok přes půl minuty, což mu na zastavení pohodlně stačilo. Pokračoval v závodě a slabou útěchou mu byla třetí příčka. Díky ní uhájil celkové vedení. Jeho znechucení ze závodu bylo však při každém záběru kamery.

Red Bull přišel nejen o další dvojitý triumf, ale také o vedení v Poháru konstuktérů. McLaren šel o jediný bod vpřed.

Mark Webber před Lewisem Hamiltonem při Velké ceně Turecka. Sebastian Vettel vystupuje po kolizi s týmovým kolegou Webberem ze svého monopostu.

McLaren - další rychlost i více štěstí

Už v sezoně 2009 předvedl McLaren nejrychlejší vývojové tempo ze všech týmů F1. Začínal od ničeho a dovedl Hamiltona až k vítězství. V letošní sezoně vyrazil do prvního závodu s neporovnatelně lepším strojem, takže se dalo čekat, že se časem dotáhne na nejlepší.

Stalo se tak v Turecku. Na kopcovatém okruhu u Istanbulu se Button s Hamiltonem pověsili za dvojici Webber, Vettel, a protože jim předjížděcí manévry nevyšly, čekali na svou příležitost. Ta měla přijít při zastávkách v boxech, ale ty jsou ukázkovou disciplínou stáje Red Bull. Naopak mechanici McLarenu neměli den a ve spojení s ne zrovna povedenou strategií to znamenalo propad Hamiltona na třetí příčku.

Hned v prvním kole po návštěvě boxové uličky se pokusil dostat zátky před Vettela, ale nepovedlo se mu to. Škoda pro Red Bull, možná by tím zachránil Webberovi vítězství. Místo toho nastalo nečekané rozuzleni, kdy rychlejší Vettel sundal vedoucího Webbera a dvojice McLarenu šla do vedení.

Jenže Button měl pneumatiky v lepším stavu, byl rychlejší a piloti McLarenu předvedli kolegům z Red Bullu, jaký prostor se má nechat soupeři při předjíždění. Button a Hamilton se ocitli vedle sebe v několika posledních zatáčkách 49. kola, a ve zcela čistém souboji šel úřadující mistr světa do vedení.

Hamilton si ovšem nic takového nechtěl nechat líbit. V nájezdu na cílovou rovinku byl rychlejší a v první zatáčce se dostal na Buttonovu úroveň. Jejich stroje se střetly koly, Button kvůli tomu ztratil rychlost a Hamilton šel zpátky do vedení.

Napodruhé to tak čisté nebylo a vzkaz z boxů zakamuflovaný kvůli platnému zákazu týmové režie do toho, že "Buttonovi dochází palivo" znamenal jediné: V tomto pořadí dojeďte do cíle. McLaren slavil triumf a lze čekat, že v letošní sezoně nebyl zdaleka poslední.

Britský pilot stáje McLaren Mercedes Lewis Hamilton protíná jako první cílovou pásku Velké ceny Turecka.Jenson Button z McLarenu kropí šampaňským svého stájového kolegu a vítěze Velké ceny Turecka, Lewise Hamiltona.

Mercedes - maximum možného

Stačí spolehlivé auto, vynikající piloti, a potom snad ani tolik nevadí, že výkonnost stroje se nedá s nejlepšími srovnávat. První monopost Mercedesu, který postavil po návratu do formule 1 jako vlastník stáje, není moc povedený. Sice v Turecku lepší než Ferrari, ale Red Bull a McLaren byli rychlejší o více než vteřinu na kolo. A závod také ukázal, že malinko navrch měl i Renault.

Jenže Schumacher s Rosbergem byli lepší v kvalifikaci a bezchybnou jízdou celým závodem před sebe Kubicu, ani třeba Massu nepustili. Na okruhu v kopcích za Istanbulem jsme mohli sledovat už tradiční letošní obrázek - Michael Schumacher a za ním vláček jezdců, kteří se nemohou dostat vpřed. Tentokrát navíc obranu sedminásobného mistra světa posílil i týmový kolega Rosberg. Přes blok německé automobilky se nikdo nedostal.

Uspěl pouze Button chvíli po startu. Britský pilot měl pomalejší odpich a propadl se na páté místo. Ale stačila kratší zadní rovinka, aby nechal sedminásobného šampiona za sebou - rychlostní rozdíl McLarenu a Mercedesu je nyní větší než na začátku sezony a Schumacher neměl šanci.

Poté si už nikdo na dvojici stuttgartské společnosti nedovolil. Zastávky v boxech a výměny pneumatik vyšly na výbornou, stejně jako se oba piloti bez potíží vypořádali s extrémně ojetými gumami a drobným deštíkem v závěru závodu.

Schumacher si připsal po monackém trestu dvanáct bodů stejně jako v Barceloně, ale na souboj o titul může v letošním roce zapomenout. Nico Rosberg je v celkovém pořadí o místo před ním, má téměř dvakrát tolik bodů, ale vzhledem ke kvalitám stroje se i on už musel s mistrovskými ambicemi rozloučit.

Michael Schumacher se během kvalifikace Velké ceny Turecka ocitl mimo trať.Michael Schumacher poté, co v kvalifikaci se svým mercedesem vylétl z tratě

Ferrari - co se stalo Alonsovi?

Fernando Alonso ohlásil před Tureckem, že se pokusí přinést týmu Ferrari při jeho osmistém závodu v F1 přinést vítězství, Kdyby radši zůstal ticho...

Alonsově týmu techniků se nepodařilo nastavit auto na turecký okruh ke Španělově spokojenosti. Od prvních metrů mu chyběla rychlost a naplno se to projevilo už v kvalifikaci, kde dvojnásobný mistr světa neměl na postup mezi nejlepších deset. Ne snad, že by chyboval, nebo boural jako nedávno v Monaku. Jeho auto prostě nebylo dost rychlé, aby na jedno kolo porazil Sutila, Kobajašiho, nebo Petrova. Na rozdíl od týmového kolegy Massy, který stál na startovním roštu na osmé příčce.

Ale u Massy to je v letošních evropských závodech standardní obrázek. Nestačí, jezdí na konci nejlepší desítky a ztěžka sbírá body. Sedmé místo v cíli za Kubicou odpovídá jeho výkonnosti. Poláka, jehož celý závod brzdil Rosberg, se sice několikrát pokusil předjet. Ale bez úspěchu.

Fernando Alonso nezačal dobře, k prvním zastávkám u mechaniků zajížděl mezi prvními jako dvanáctý. Díky včasné zastávce poskočil na desátou příčku a po odstoupení Vettela byl devátý. Ale to mu nestačilo.

Čtyři kola před cílem zaútočil na osmého Rusa Petrova a nekompromisně se natlačil vedle jeho monopostu. Nováček v Renaultu se snažil bránit, došlo ke střetu obou aut a Petrov se s poškozeným kolem a předním křídlem poroučel z trati. Sice se mu podařilo dojet do boxů, ale závod byl ztracen.

Ve Ferrari mohli "slavit" šťastná sedmé a osmé místo. Takové výsledky si před sezonou nepředstavovali v Maranellu ani v nejhorším snu. Pokud nechce Ferrari napodobit loňskou nepovedenou sezonu, musí přidat. Ztráta v celkovém pořadí zatím není nedostižná.

Výsledky Velké ceny Turecka:

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Lewis Hamilton McLaren 1h28:47.620
2. Jenson Button McLaren +2.645
3. Mark Webber Red Bull +24.285
4. Michael Schumacher Mercedes +31.110
5. Nico Rosberg Mercedes +32.266
6. Robert Kubica Renault +32.824
7. Felipe Massa Ferrari +36.635
8. Fernando Alonso Ferrari +46.544
9. Adrian Sutil Force India +49.029
10. Kamuj Kobajaši Sauber +1:05.650
11. Pedro de la Rosa Sauber +1:05.944
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1:07.800
13. Vitantonio Liuzzi Force India +1 kolo
14. Rubens Barrichello Williams +1 kolo
15. Vitalij Petrov Renault +1 kolo
16. Sébastien Buemi Toro Rosso +1 kolo
17. Nico Hülkenberg Williams +1 kolo
18. Timo Glock Virgin +2 kola
19. Lucas di Grassi Virgin +3 kola
20. Karun Čandhok HRT DNF - 53 kol
21. Bruno Senna HRT DNF - 47 kol
22. Sebastian Vettel Red Bull DNF - 40 kol
23. Heikki Kovalainen Lotus DNF - 34 kol
24. Jarno Trulli Lotus DNF - 33 kol

Průběžné pořadí MS (po 7 z 19 závodů)
1. Webber 93 b., 2. Button 88, 3. Hamilton 84, 4. Alonso 79, 5. Vettel (Něm./Red Bull) 78, 6. Kubica 67, 7. Massa 67, 8. Rosberg 66, 9. M. Schumacher 34, 10. Sutil 22.
Pohár konstruktérů
1. McLaren 172 b., 2. Red Bull 171, 3. Ferrari 146, 4. Mercedes 100, 5. Renault 73, 6. Force India 32, 7. Williams 8, 8. Toro Rosso 4, 9. Sauber 1.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze