Lewisi Hamiltonovi může další nulový bodový zisk v závěru sezony ublížit. Ale také nemusí. Mistrovství světa je tak nadále nebývale vyrovnané. Mezi prvním Webberem a pátým Buttonem je pouhých pětadvacet bodů. To znamená jediné vítězství.
Čtyři velké ceny před koncem v Abú Zabí nemá tak současný lídr Webber vůbec nic jistého. Podle všeho má nyní nejlepší formu tým Ferrari a Fernando Alonso na něj ztrácí pouhých jedenáct bodů. za čtrnáct dní v Japonsku může jít pohodlně do vedení.
Fernando Alonso vyhrál kvalifikaci a startoval do nočního závodu jako první. V úvodních metrech měl plné ruce i nohy práce, aby za sebou udržel agilního Sebastiana Vettela. Podařilo se a Španěl si jel pro čtvrtý triumf sezony.
Ferrari provedlo bezchybně i výměnu pneumatik, ale Alonso si nemohl být až do cíle ničím jist. Nebývale jistý Vettel mu nedal chvíli pokoj. Až do cíle musel jet zcela naplno a cílovou fotobuňku protnula vedoucí dvojici v rozestupu menším než tři desetiny vteřiny. Zkušený Španěl to však zvládl.
Výkony Alonsa v posledních dvou závodech jsou pozoruhodné i vzhledem k tomu, že Monza a Singapur jsou okruhy ze zcela jiným charakterem - pomalá městské trať vs. vysokorychlostní italské asfaltky. Tým z Maranella zvlád vývoj vozu v závěru sezony na výbornou.
Naopak nic v září nevychází McLarenu a zejména jeho rychlejšímu jezdci Hamiltonovi. V Monze končil hned po startu, v Singapuru po restartu závodu po výjezdu safety car. Webber se snažil dostat před piloty stáje Virgin, kteří byli o kolo zpět, Hamilton uviděl mezeru a vyrazil vpřed. Do následné levotočivé zatáčky zatočil tak, jakoby vůz Red Bull byl už daleko za ním, ale Webber se ještě držel vedle něj a došlo ke kolizi. Při té měl menší výdrž monopost McLarenu.
Webber poté nemohl pokračovat naplno, navíc měl ojeté pneumatiky víc než soupeři kolem něj, protože do boxů zamířil už ve 4. kole při prvním výjezdu safety car, který umožnil odstranění nabouraného stroje Force India italského jezdce Liuzziho. To znamená, že Australan kroužil po trati na jedné sadě gum hodinu a padesát minut. Ale úspěšně, v závěru nedal šanci nevýraznému Buttonovi, aby ho připravil o třetí příčku a cenných patnáct bodů.
Dvacet kole po bouračce Liuzziho byl zpomalovací vůz na dráze znovu. To bojovný Japonec Kobajaši nezvládl nájezd do tunelu a nabořil spoilerem přímo do ochranné bariéry. Za ním jedoucí Senna s tím nepočítal a zarazil se předním křídlem do zádě jeho Sauberu. To už byla překážka, jejíž odklízení potřebovalo pomoc safety car.
Spokojeni s výsledkem závodu byli i Němec Rosberg, který vybojoval pro Mercedes cenné páté místo, zatímco jeho týmový kolega Schumacher kvůli nezvládnuté strategii zastávek v boxech opět nebodoval. Za šestým Barrichellem skončil po fantastické stíhací jízdě v závěru Rosbert Kubica. Polák byl jako jediný pilot na bodech dvakrát v boxech, po druhé výměně pneumatik však postupně předjel šest soupeřů včetně dvojky Ferrari Massy. Brazilec byl však po startu z boxové uličky rád za desátou příčku.
Závod zakončil efektní ohňostroj z vozu Lotus Heikkiho Kovalainena. Finský pilot se metr vysoko šlehajících plamenů ani hustého kouře nelekl, zastavil na cílové rovince u boxové zídky, požádal o hasící přístroj a sám plameny uhasil. Pořadatelé přiběhli na místo pozdě.
Mezitím už Alonso projížděl vítězně cílem těsně před Vettelem. Mistrovství světa pokračuje za 14 dní v Japonsku na populární "osmičce" v Suzuce. Dokáže se Alonso opět o něco přiblížit zisku titulu mistra světa?
Ferrari - bezchybný Alonso
V polovině sezony to vůbec nevypadalo, že by se z titulu mohl radovat někdo jiný, než jezdec Red Bullu nebo McLarenu. Jenže vývojářské oddělení Ferrari předvedlo stejný skok, jako se povedl McLarenu v květnu. Alonso dostal rázem auto, které může s trochou dobré vůle vyhrávat. A jako zkušený šampion toho dokázal naplno využít.
V Singapuru vyhrál podruhé za sebou a v kombinaci se dvěmi propadáky Hamiltona má sebevědomý Španěl rázem na dosah celkové vedení. V cestě mu stojí už jen Mark Webber, ale při současném bodovém hodnocení je jedenáct bodů téměř nic.
Alonso položil základ triumfu už v sobotní kvalifikaci. Po suverénních jízdách red bulů tréninky nikdo nepředpokládal, že by v kvalifikaci mohl vyhrát někdo jiný. Ale španělský pilot předvedl na úvod finálové části zcela dokonalé kolo. Vettelovi chybělo pár setin vteřiny a neporazil ho.
Druhým zásadním momentem úspěšného víkendu Ferrari byl start. Ten, stejně jako nedávno v Monze, Alonsovi moc nevyšel. Jenže tentokrát měl štěstí v krátké a úzké úvodní rovince v Singapuru. Jednou kličkou rychlejšího Vettela zblokoval a na předjížděcí manévr druhou stranou už Němec neměl čas. Alonso uhájil vedení v první zatáčce, při přezouvání pneumatik i v dramatických posledních minutách. Vyhrál zaslouženě.
Zcela jiný příběh než Španěl si prožil jeho týmový kolega Felipe Massa. Po závadě elektroniky v úvodu kvalifikace měl stát na startovním roštu jako poslední. Tým toho využil k výměně jeho motoru. Navíc hned při první příležitosti měnil v boxech pneumatiky. Téměř celý závod tak odjel na jediné sadě.
Brazilec postupně stoupal polem vzhůru, ale možná to nebylo tak rychlé, jak si představoval. Když ho pár kol před cílem předskočil Polák Kubica, zůstal na desátém místě. Jeden bod se při současném bodovém hodnocení téměř rovná nule.
Úplně jiné starosti má v současnosti jeho týmový kolega. Alonso je nyní nejčastěji tipován na mistra světa. Byl by to jeho třetí titul.
Red Bull - chybělo málo
Celou sezonu je rakousko-britská stáj označována za hlavního favorita mistrovství světa. Jenže v druhé polovině roku se rychlostní převaha vytratila, a i když druhé a třetí místo v Monze nevypadá vůbec špatně, Alonso se momentálně zdá být těžko k poražení.
Ani přední týmy už do konce sezony neplánují větší aerodynamická vylepšení, takže poměr sil by měl zůstat na dnešní úrovni. Na úrovni, kdy je Alonso schopný porazit kohokoliv, včetně dvojice Red Bullu. Možná tomu bude v rychlých zatáčkách náročné Suzuky za čtrnáct dní jinak, ale zatím se musí Vettel s Webberem třást o každý bod.
V Singapuru byl Vettel již od soboty blízko vítězství. V kvalifikaci byl těsně druhý, v závodu rovněž. Neudělal jedinou chybu. Pokaždé mu však pár setin k Alonsovi chybělo.
Zato Mark Webber nepodal zrovna ideální výkon. V ulicích Singapuru mu to nešlo nikdy, ještě zde nikdy nedojel do cíle. Z toho to pohledu je třetí místo jeho velkým triumfem. A také triumfem stratégů Red Bullu.
Australan začínal závod jako pátý, a pokud by zůstal u plánované strategie a výměně pneumatik přibližně v polovině Velké ceny, pátý by projel i cílem. Jenže tým zariskoval a povolal ho k mechanikům již ve čtvrtém kole při úvodním výjezdu safety car. Byl to dobrý tah, tvrdé gumy vydržely až do cíle a hlavně, na předjíždění Webbera si vylámal zuby i zavěšení dosud největší soupeř v celkovém pořadí Hamilton.
Webber to bude mít v závěru roku v souboji s Alonsem velmi těžké. Už z toho pohledu, že nemůže očekávat pomoc od svého týmového kolegy. Zatímco Massa pojede každý závod na Alonsa, Vettel sám na sebe. A klidně i kolo na kolo s Webberem, když dostane příležitost. Nebylo by překvapením, kdyby o titulu rozhodl právě tento fakt - větší jednota a jasnější plán týmu Ferrari.
McLaren - ústup ze slávy
Hamilton nedojel do cíle potřetí z posledních čtyř závodů, v tomto období "pouze" vyhrál v Belgii. V Maďarsku, Itálii i Singapuru měl smůlu. Většinou však končil, protože příliš chtěl vpřed. Lewis Hamilton se nikdy nezvdává a jde do každého souboje. To dělá formuli 1 více atraktivní, jenže McLaren možná kvůli tomu ani se dvěma posledními mistry světa v kokpitech titul zase nezíská.
Přitom v Singapuru si jediný pilot F1 tmavé pleti vedl od kvalifikace skvěle. Na startu udržel třetí příčku a první polovina závodu ho ničím nepřekvapila. Na dvojici vpředu sice jeho monopost evidentně neměl dost výkonu, ale piloti za ním se drželi v uctivém odstupu.
Díky odlišné strategii se před něj posunul jen Mark Webber a bylo chybou Hamiltona, že ho zkušil předjet, i když mu muselo být jasné, že zatáčku bude projíždět jen na jeho úrovni. Přesto zatočil vlevo sebevědomě jako kdyby na trati nikdo jiný nebyl. Snad doufal, že Webber zpomalí, ale nestalo se. Podruhé za sebou končil Hamilton s poškozenou zádí svého stroje vedle trati. Pokud chce bojovat o titul, nesmí už do konce roku předvádět podobné chyby.
Jenson Button ani v Singapuru rychlostně Hamiltonovi nestačil. Vlastně jeho ztráta byla o dost větší než například nedávno v Monze. Čtvrté místo bylo odpovídajícím vyjádřením jeho nevýrazného výkonu. V posledních kolech se ani nedokázal přiblížit Webberovi na zcela ojetých pneumatikách. Button je stále mezi pěti kandidáty na titul, ale na dráze to vypadá, že už boj vzdal.
Výsledky Velké ceny Singapuru
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Fernando Alonso | Ferrari | 1h57:53.579 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | +0.293 |
3. | Mark Webber | Red Bull | +29.141 |
4. | Jenson Button | McLaren | +30.384 |
5. | Nico Rosberg | Mercedes | +49.394 |
6. | Rubens Barrichello | Williams | +56.101 |
7. | Robert Kubica | Renault | +1:26.559 |
8. | Felipe Massa | Ferrari | +1:52.416 |
9. | Adrian Sutil | Force India | +1 kolo |
10. | Nico Hülkenberg | Williams | +1 kolo |
11. | Vitalij Petrov | Renault | +1 kolo |
12. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 kolo |
13. | Michael Schumacher | Mercedes | +1 kolo |
14. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +1 kolo |
15. | Lucas di Grassi | Virgin | +2 kola |
16. | Heikki Kovalainen | Lotus | +3 kola |
17. | Timo Glock | Virgin | DNF - 51 kol |
18. | Heidfeld | Sauber | DNF - 35 kol |
19. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 34 kol |
20. | Christian Klien | HRT | DNF - 30 kol |
21. | Kamuj Kobajaši | Sauber | DNF - 29 kol |
22. | Bruno Senna | HRT | DNF - 28 kol |
23. | Jarno Trulli | Lotus | DNF - 26 kol |
24. | Vitantonio Liuzzi | Force India | DNF - 1 kolo |
MS jezdců
1 | Mark Webber | Red Bull | 202 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 191 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren | 182 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull | 181 |
5 | Jenson Button | McLaren | 177 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 128 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 122 |
8 | Robert Kubica | Renault | 114 |
9 | Adrian Sutil | Force India | 47 |
10 | Michael Schumacher | Mercedes | 46 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 39 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 21 |
13 | Vitalij Petrov | Renault | 19 |
14 | Nico Hülkenberg | Williams | 17 |
15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 13 |
16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 7 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 4 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
20 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
21 | Bruno Senna | HRT | 0 |
22 | Timo Glock | Virgin | 0 |
23 | Lucas di Grassi | Virgin | 0 |
24 | Karun Čandhok | HRT | 0 |
25 | Sakon Jamamoto | HRT | 0 |