Že by se šampionát nekonal, to si však nepřipouštějí. "Chceme tu akci udělat ještě větší," říká Petr Klíma z České asociace dračích lodí.
Ačkoli zatím nemají peníze, dragoni u čínského výrobce už objednali nové lodě. "Šli jsme do rizika," uznává Klíma. Asociace totiž není součástí ČSTV, peníze bere od členů nebo sponzorů. Pomoct teď může každý prostřednictvím transparentního konta 2053361028/2400.
Lodi v plamenech objevil předseda pardubického oddílu Lukáš Nekola. Před závody nocoval ve stanu pro fanoušky, ve 3.25 zahlédl podezřelou osobu. Avšak že ta je žhářem, to je zatím jen tezí vyšetřování. "Projev naznačoval opilost. Možná proto jsem tomu nevěnoval takovou pozornost, jakou jsem měl."
O 20 minut později jej probudil hluk. To už lodě hořely. Hrozilo, že požár zachvátí i loděnici, kde spala řada lidí. Ti museli být evakuováni. Ani hasiči lodě zachránit nemohli.
Lodě, jež shořely, patřily moravským klubům. Někde se na plavidlo skládalo 50 lidí, jinde jen 30. Mimopražští dragoni tak nemají na čem trénovat. "Posádky z Ostrožské Nové Vsi a Přerova měly být pilířem reprezentace," říká trenér Petr Procházka. "Nelehnou si, ale na lodích trénovat nemůžou. A na dračí lodi je nejdůležitější shoda."
Pojištění dragoni neměli. "Ani nás nenapadlo pojišťovat proti požáru loď, který jezdí po vodě," říká Klíma. Jeho slovenský kolega Miloš Kašparík dodává: "Pojistka proti žhárství stojí ročně asi sto tisíc korun, za dva roky máte novou loď." Slovákům patřil vlek, který též shořel.
Pro případ, že by dragoni nesehnali dost peněz, jednají také o zapůjčení lodí pro šampionát z ciziny. Pořád však věří, že se mistrovství pojede na jejich plavidlech. "Dragon není na kolenou," tvrdí Klíma.