Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tiňkov psal: Je to nuda. Jezdci tvrdili: Jeden z nejhorších dnů na Tour

9 2015
Před startem středeční 5. etapy Tour de France mnozí věřili, že poprvé vyvrcholí opravdu hromadným spurtem, a především, že po triptychu „klasikářských“ etap se peloton konečně zklidní. První předpoklad byl správný. Ten druhý se záhy zbortil, pádů bylo dokonce víc než v předchozích dnech. Jaká ještě středa na Tour byla?

„Dnes snad nebyl jediný tým, který by zůstal pádů ušetřen,“ ulevil si za cílem páté etapy Matt White, šéf týmu Orika.

„A s každým dalším pádem se už tak velké napětí v pelotonu ještě stupňovalo,“ dodal Samuel Sánchez z BMC. Trasa Tour se vinula podél válečných bojišť severní Francie v dešti a ve větru a na úzkých, kluzkých silnicích.

„To byl jeden z nejtvrdších dnů, jaké jsem kdy na kole zažil, mnohem náročnější než úterní kostky,“ ujišťoval Jonathan Castroviejo z Movistaru. A Kim Andersen, sportovní ředitel Treku, glosoval: „Ty silnice byly až neuvěřitelně kluzké. Nikdo naplno nezávodil, protože kdyby se závodilo vážně naplno a všichni jeli tvrdě, následky by byly katastrofální.“

Ať už ten první týden skončí... Takový úvod Tour je sice divácky mimořádně atraktivní, ale nám se příliš nezamlouvá, dávají čím dál hlasitěji najevo jezdci.  „Každý už se těší na konec prvního týdne. Je to strašné,“ říká Joaquim Rodríguez z Kaťuše. Z jeho týmu leželo ve středu na asfaltu po pádech hned šest cyklistů.

08.července 2015 v 17:36, příspěvek archivován: 09.července 2015 v 14:28

Tous des héros / All heroes @DylanvanBaarle #TDF2015 pic.twitter.com/p3eWsWlIBB

...a stejně je to nuda! Snad jediný protichůdný názor zazněl z úst věčného provokatéra na portálu Twitter, multimilionáře Olega Tiňkova. Majitel stáje Tinkoff-Saxo psal: „Líbí se vám zatím Tour? Já myslím, že je nudná. Zvlášť když jsme ještě nevyhráli ani etapu - proto je tato show neúplná.“

Zhroucený plán Cofidisu. Tým Cofidis, startující na divokou kartu, vystavěl celou strategii pro tuto Tour na sprinterském vláčku pro svoji novou letošní akvizici Nacera Bouhanniho. Sportovní ředitelé proto opomenuli v nominaci i některé notorické „únikáře“, kteří v minulosti zařizovali reklamu stáje.

Bouhanni se v průběhu sezony nepřiblížil kw své formě z loňského Gira, kde ještě v barvách Fdj získal titul krále sprinterů. „Soustředím se až na Tour,“ tvrdil. Nedostane však už šanci ukázat, nakolik dobře se připravil.

Ve 2. etapě se nepropracoval do 35členné skupiny, která si to rozdala o prvenství. Ve čtvrté etapě dojel šestý. V té páté musel po hromadném pádu čtyř jezdců Cofidisu vzdát. „Neupadl jsem celou sezonu a pak najednou třikrát během deseti dnů,“ lamentoval.

08.července 2015 v 21:13, příspěvek archivován: 09.července 2015 v 13:34

L'Image du jour / Pic of the day by @jeredgruber #TDF2015 pic.twitter.com/2G05s8C1EH

Příliš mnoho plánů. Ten bývá až příliš často na vině množících se pádů. „Každý tým má stejné informace a stejný plán, jenže silnice není na tolik plánů dostatečně široká,“ říká Charly Wegelius, sportovní ředitel stáje Cannondale-Garmin. „Někteří cyklisté už jen rezignovaně očekávají, že něco se prostě přihodí. Stalo se to součástí etapového závodění.“

Letošní ročník je specifický i tím, že Tour má nebývale velké množství kandidátů na celkový titul, někteří experti hovoří až o pěti (“Fantastická čtyřka“ plus van Garderen). „Což znamená, že nejméně pět silných týmů se snaží dostat na špici ve stejný čas,“ podotýká Wegelius.

Nervozitu navíc navyšuje vědomí, že: TADY JSME NA TOUR! „Jedno etapové vítězství na Tour může změnit celou vaši kariéru. Každý sem přijede ve vrcholné formě. A lidé riskují více než kdy jindy,“ podotýká Alex Sans-Vega, loni sportovní ředitel Königa a Bárty a letos v týmu MTN Qhubeka.

Stále padající Talansky. Andrew Talansky, lídr Cannondale-Garminu a dvacátý muž průběžné klasifikace, proslul svými pády na Tour loni a ani letos příliš nezaostává. Na zemi už byl třikrát, naposledy ve středu. Narazil si levý bok, nemělo by však jít o vážné zranění. Hůře dopadl kolega Jack Bauer, který musel odstoupit. „Jack byl na zemi od soboty každý den, ve středu dokonce dvakrát. Podruhé ve chvíli, když se snažil co nejrychleji dojet peloton po svém prvním pádu,“ líčil šéf týmu Wegelius.

Drolící se Orika. Bylo jich devět, pak sedm a teď jich zbylo jen šest. Michael Albasini, další cyklista týmu Oriky, po pádu ještě dokončil etapu, ale rentgen pak odhalil zlomeninu ruky, a to znamenalo konec. Upadl též Svein Tuft, ale vyvázl jen s pohmožděninami.

Bojovník dne Matthews. Cenu pro největšího bojovníka dne nedostal  tentokrát nikdo z úniku, ale ani nikdo z mimořádně aktivních jezdců, jakými byli v předchozích dnech Kwiatkowski či Nibali. Porota ji přiřkla Michaelu Matthewsovi z Oriky, který i s vlasovými zlomeninami žeber přežil další etapu. Australan se neustále pohyboval na konci pole, měl problémy s udržením tempa a často byl k vidění sám vedle týmového vozu Oriky. Přesto nevzdal.

„Je mimořádné, že cenu dostal právě dnes, kdy jsme si na Tour připomínali australské vojáky, kteří v tomto regionu padli v 1. světové válce,“ uvedl sportovní ředitel Matt White. „Michael musel pracovat velice tvrdě, aby zůstal v závodě. Nemůžeme rozhodně jeho boj v etapě porovnávat s bitvami války. Ve válce lidé ztrácejí životy, tohle je jen sport. Přesto jde o hezké gesto poroty v den, který byl tak speciální pro všechny Australany.“

08.července 2015 v 19:47, příspěvek archivován: 09.července 2015 v 13:34

REPORT: @blingmatthews most combative on sentimental day for OGE at @letour . More: http://t.co/T6yojpnvvL #TDF2015 pic.twitter.com/PVPfkkGglC

Ani Dowsett se nevzdává. Rovněž další velmi potlučený muž Alex Dowsett z Movistaru se rve dál. S následujícím komentářem na Twitteru: „Šlo o nejdrsnější den, jaký jsem kdy na kole zažil! Mé tělo je po úterním pádu zničené. Puls jsem měl 115 a celý den jsem byl prázdný.“

Tony Martin se pro pátou etapu Tour de France oblékl do žlutého dresu.

Tony Martin se pro pátou etapu Tour de France oblékl do žlutého dresu.

Kuriózní obrázek. V předposlední etapě ročníku 2012 rozjížděl spurt Marku Cavendishovi muž ve žlutém, tehdy jeho týmový kolega Bradley Wiggins. Středeční koncovka v Amiens nabídla ještě kurióznější obrázek. Na prvních dvou pozicích Cavendishova vláčku v jednu chvíli pracovali jak mistr světa Michal Kwiatkowski v duhovém, tak lídr závodu Tony Martin ve žlutém.

„Snažil jsem se ve finále odvést svoji práci pro Cava,“ popisoval Martin. „Tahal jsem tempo do posledního kilometru a půl. Nevím, co se pak přesně ve spurtu stalo, ale já udělal, co mohl. Tým se vyvaroval pádů a byli jsme v dobré pozici. Byl to ale zároveň mimořádně stresující den, který si nikdo z nás na kole neužíval. Ani jsem neměl čas myslet na to, že jedu ve žlutém. Nebyl to den na oslavy. Na konci etapy jsme byli všichni šťastní, že jsme v cíli.“

Martin doufá, že udrží žlutý dres minimálně do týmové časovky, možná i den po ní. Pak se s ním s největší pravděpodobností rozloučí. „Jsem realista. Až přijedeme do hor, asi se nedokážu držet nejlepších. I proto, že letos jsem na takový typ etap ani speciálně netrénoval.“

Netradiční spurt. Tak nazval koncovku středeční etapy její vítěz André Greipel z Lotta Soudal. „Nikdo ze spurterů neměl na posledních 400 metrech pořádný spurterský vláček. Bylo to nevypočitatelné finále, navíc po hektickém dni a v protivětru,“ komentoval Němec. Greipel navíc neměl k ruce ani svého veledůležitého „lead out“ muže Grega Hendersona, jenž se stále dává dohromady po předchozích zraněních.

André Greipel (v zeleném) právě projel jako první cílem páté etapy Tour de France

André Greipel (v zeleném) právě projel jako první cílem páté etapy Tour de France

Ať se doma mají na co dívat. Veřejnoprávní společnost ARD obnovila po sedmileté odmlce v Německu přímé přenosy z Tour, k čemuž mocně přispěla také iniciativa jezdců Degenkolba, Martina a Kittela, kteří docházeli na jednání do sídla ARD. Nyní se chtějí němečtí cyklisté odvděčit za důvěru i svými výsledky- a po pěti etapách je jejich bilance úctyhodná: 3 vítězství, 1 žlutý dres, 1 zelený dres.

Může Greipel v Paříži „zezelenat“? Po středečním výsledku to vyslovil Marc Sergeant, manažer Lotta Soudal, poprvé nahlas: „Už uvažujeme, že André (Greipel) by mohl zelený dres udržet až do Paříže.“ K takovým myšlenkám navádějí také Němcovy úspěchy v prémiových spurtech.

Momentálně má 151 bodů oproti 119 bodům Sagana. „Já vedu o tolik?“ podivil se Greipel, když mu to oznámili. Vzápětí nicméně dodal: „I když na Petera to zase až tak velký náskok není. Jsem si jistý, že v kopcovitých etapách získá mnohem víc bodů než já. Udělám, co budu moci, abych ze sebe zelený dres jen tak nesvlékl. Ale prioritou pro mě nadále zůstávají etapová vítězství.“

Cavendish hraje také o smlouvu. Nejen o další etapová prvenství, ale i o budoucí smlouvu bojuje Mark Cavendish. Dvě porážky s Greipelem mu v tomto směru nepomáhají. „Musí dokázat, že je stále nejsilnějším sprinterem na Zemi,“ říká Patrick Lefevere, manažer jeho týmu Etixx-Quick Step. „K tomu potřebuje Mark velké vítězství. A potřebuje ho právě tady, protože na Tour se mu dostane i největší publicity.“

Loni pro něj závod skončil pádem v 1. etapě. „Věřím, že jakmile tady letos jednou vyhraje, zbaví se stresu, a pak mu to půjde snáz,“ tvrdí Lefevere. „Znám jeho charakter, on je typem vítěze.“

O nové smlouvě britského jezdce by údajně mohlo být jasno po prvním volném dni. Zůstane v Etixxu, nebo zamíří jinam? „Je to samozřejmě také otázka ceny, ale nejen ceny. Peníze nejsou všechno,“ podotýká Lefevere. „Mark je hvězdou, kterou každý sleduje. Podívejte se na Twitter, tam ho sleduje více než 900 000 lidí. To hovoří za další komentáře.“

Jinými slovy: Cavendishův plat je extrémně vysoký, ovšem vyvažuje jej pozorností, kterou na sebe a tím i na týmové sponzory strhává.

A dnes bych mohl vyhrát já... Greg van Avarmaet z BMC zkusil ve středu spurtovat a skončil desátý. V čtvrteční etapě do Le Havru se chce pokusit o vítězství. „Zvlněný profil mi sedí. Jen musím na Google Maps detailněji nastudovat koncovku,“ hlásil. Zakrvácený loket z časného středečního pádu míní ignorovat. „Říká se, že během prvního týdne musí každý spadnout na Tour aspoň jednou. Snad mám vybráno.“

Manželka Ellen, se kterou očekává potomka, má termín porodu 21. července. Van Avarmaet dostal už před startem závodu od týmu povolení opustit Tour předčasně. Slíbil však, že zůstane minimálně do týmové časovky.

Po poledni peloton opět vyrazil na trať, směr Le Havre. Zdeněk Štybar si ve středečním cíli v Amiens ulevil: „Jsem rád, že je tahle etapa za mnou. Ale obávám se, že zítra to nebude lepší.“

Na posledních 20 kilometrech údajně meteorologové očekávají silný boční vítr...

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze