Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zmar i víra po karambolu na Tour. Pomlácení muži chtějí bojovat dál

ZAČÁTEK KONCE. Fabian Cancellara na zemi po pádu 59 kilometrů před cílem | foto: Reuters

7 2015
Další etapa, o které se bude ještě dlouho hovořit. Takové bylo třetí dějství letošní Tour de France. Měl být závod zneutralizován? Patří klasiky do programu Grand Tour? Jak vážná jsou zranění postižených jezdců? Stál tým Sky tak brzy o žlutý dres? A co se může ve středu přihodit na kostkách? Témat k diskuzi se nabízela celá řada.

Bonneta čeká operace. U zrodu dosud největšího pádu tohoto ročníku byl William Bonnet, zkušený 33letý cyklista  týmu FdJ, startující už na své osmé Tour. Poté, co si škrtl o kolo jezdce před sebou a upadl, způsobil v pelotonu dominový efekt. Masa těl se poté převalila přes Francouze, jehož tělo se sunulo po asfaltu.

Záběry na zakrváceného Bonneta s fixačním límcem nevěštily nic dobrého. Večerní zprávy z nemocnice přinesly alespoň částečnou úlevu. Francouz utrpěl mnohonásobnou frakturu druhého obratle, která si vyžádá operaci, jeho život však není ohrožen.

William Bonnet se vzpamatovává z pádu ve třetí etapě Tour de France.

William Bonnet se vzpamatovává z pádu ve třetí etapě Tour de France.

Jak rychle v tu chvíli jeli? Oficiální údaje Tour hovoří o tom, že peloton měl v okamžiku pádu rychlost 43 km/h. Jezdci naopak hovoří o rychlosti až 70 km/h. Ramon Sinkeldam z Giantu na Twitter psal: „Bylo to 75 km/h.“

Široká silnice v této pasáži klesala. „Jeli jsme vážně velmi rychle,“ tvrdil Daniel Oss z BMC. „Spadl jezdec po mé pravé straně, ale pádová vlna se zprava přelila i doleva, takže jsem skončil v trávě na opačné straně silnice.“

Pády byly ve skutečnosti dva! Nešlo jen o masivní pád 59 kilometrů před cílem, ve skutečnosti se v této fázi závodu odehrály hromadné pády dva. Ke druhému, menšímu, došlo mimo pozornost kamer o dva kilometry později. Dmitrij Kozončuk z Kaťuše si při něm zlomil klíční kost a musel vzdát, mezi postiženými byli také Johan Vansummeren z AG2R, Michal Golaš a Rigoberto Urán z Etixxu.

„Naštěstí naši chlapci netrefili žádný z objektů podél silnice, to by pak bylo mnohem horší,“ ulevil si Helge Ripenhof, týmový lékař Etixxu. „Michal Golaš má odřeniny na levém rameni. Bude trpět, ale bude O.K. Rigoberto Urán má pohmožděniny dole na zádech, což je vzhledem k pozici na kole velmi nepříjemné. Ale také on bude opět na startu.“

Ten Dam „vzdal“ - a zase se vrátil. Tom Dumoulin z Giantu po prvním z pádů vzdal kvůli zlomenině ramene... a odstoupil také Laurens Ten Dam z Lotta Jumbo, loni devátý muž Tour. Zprávy Radia Tour se v tu chvíli zdály být jednoznačné. Ten Damovo kolo bylo naloženo na střeše auta, jak potvrdil i týmový lékař Nico Verhoeven. „Jenže pak nám Laurens řekl, že takhle Tour opustit nechce. Vzápětí jsme se dozvěděli, že závod byl zneutralizován, a Laurens se rozhodl vrátit do pelotonu. Je to tvrďák.“

Kolo putovalo z auta zpět na silnici a Nizozemec dokončil etapu s 13minutovou ztrátou. „Řekl jsem jim: Nahoďte mi to rameno zpátky, zkusím to,“ líčil Ten Dam. „Nechtěl jsem vzdát Tour dokonce ještě předtím, než dojedeme do Francie. Dokud jsem v pelotonu, existuje naděje, že se dám dohromady. I když na kostkách to bude velmi bolestivé.“

Měl být závod zneutralizován? Rozhodnutí Christiana Prudhomma zastavit po pádu závod na 15 minut bylo některými týmy a jezdci zprvu ostře kritizováno. „Nebezpečný precedens,“ psal Patrick Lefevere, manažer Etixxu, na Twitter.

Také cyklisté Astany či Movistaru se rozčilovali, proč se hned nepokračuje dál. Tehdy se však většina z nich domnívala, že závod je zneutralizován proto, aby muž ve žlutém Fabian Cancellara mohl dojet zpět do pelotonu. Později Prudhomme vysvětloval: „Stalo se tak, protože sanitky s lékaři zůstaly zablokovány u pádu. V případě další kolize by se neměl o zraněné jezdce kdo postarat.“

Když emoce opadly, mnozí cyklisté brali své výhrady k neutralizaci zpět. „Podporuji rozhodnutí komisařů,“ ujistil Chris Froome. „Bylo učiněno z bezpečnostních důvodů, aby se jezdcům dostalo patřičné lékařské péče.“

06.července 2015 v 20:58, příspěvek archivován: 07.července 2015 v 11:13

#TDF2015 - Crash 3rd Stage. Photo: @letour ***** Foto da queda da etapa de hoje. Levei com tudo em cima :( pic.twitter.com/YN2yB9uGnx

Orica v troskách. Plánem australské Oriky na této Tour bylo bojovat o co nejvíce etapových prvenství. Tím horší však současná situace pro australskou stáj je, vždyť pondělní karambol ji zasáhl ze všech stájí nejvíce. Musel odstoupit Simon Gerrans (zlomené zápěstí, už třetí zlomenina v této sezoně) a večerní vyšetření poslalo domů i Daryla Impeyho (zlomená klíční kost). Navíc Michal Matthews dokončil etapu s mnohými pohmožděninami jako poslední, se ztrátou 21 minut, sedm minut za předposledním jezdcem.

Takhle viděl okamžiky bezprostředně po pádu tým Orica:

Za normálních okolností by byla Orica jedním z největších favoritů týmové časovky v 9. etapě. Teď bude ráda, když na ni dá dohromady alespoň pět zdravých jezdců.

Detailní plán Sky. Tým Sky měl pro vyvrcholení pondělního dějství Tour vypracován detailní plán, který mu dokonale vyšel. Jak líčil manažer stáje Dave Brailsford, každý jezdec dostal před etapou přidělenou svoji specifickou roli na specifických úsecích. Včetně Leopolda Königa.

„Richie Porte, Leo König a Peter Kennaugh se měli postarat o tempo před předposledním kopcem,“ popisoval Brailsford. „Geraint Thomas pak měl dopravit Froomieho na Zeď. A potom už to bylo na Chrisovi. Každý odvedl výbornou práci v ten pravý čas.“

Přesto byl Froome podle manažera stáje po etapě mírně frustrovaný. „Myslím, že chtěl vyhrát etapu. A tak se na sebe zlobil, že nezačal na Zdi finišovat o trochu dříve.“

06.července 2015 v 23:12, příspěvek archivován: 07.července 2015 v 13:04

L'Image du Jour / Pic of the day by @jeredgruber #TDF2015 pic.twitter.com/jY12o8fl7B

Hlas vítěze: Klasiky na Tour nepatří. Joaquim Rodríguez pondělnímu dojezdu na Zdi kraloval, stejně jako při Valonském šípu 2012. Přesto se vzápětí vyslovil proti zařazování částí klasik do programu Tour.

„Každý ví, že miluji klasiky. Jenže je velký rozdíl mezi klasikou a etapou tohoto typu na Grand Tour. Nejprve nedělní vítr, pak hromadný pád v etapě na Mur de Huy, vzápětí kostky. Toho stresu, který na nás kladete, je příliš,“ tvrdil lídr Kaťuše. „Tour by měl vyhrát ten nejsilnější jezdec. Ne ten, který bude mít nejvíc štěstí.“

Joakim Rodriguez, první muž třetí etapy Tour de France

VÍTĚZ. Joaquim Rodríguez, šampion třetí etapy tour

Obhájce si věří dál. Giuseppe Martinelli, manažer Astany, označil první týden za jeden z nejvíce stresujících na Tour v posledních letech. Jeho trumfové eso Vincenzo Nibali se nicméně nadále snaží myslet pozitivně. „Má morálka je vysoká,“ ujistil obhájce titulu. „Ztráta z nedělní etapy sice k mé pohodě nepřispěla, ale na Mur de Huy jsem se dostal před Contadorem, což je dobrá a motivující zpráva. Je před námi stále spousta dnů. Cokoliv se může stát.“

Pinot nemá sílu. Zůstaly jen vzpomínky na loňské oslavné články o Thibautu Pinotovi a na to, jak mu po letošní generálce ve Švýcarsku francouzská média věštila, že na Tour potrápí „Fantastickou čtyřku“ favoritů. Lídr týmu FdJ ztratil v neděli na větru a v pondělí pak neudržel kontakt s čelem závodu už na předposledním stoupání. Jeho sebevědomí je ve stádiu rozkladu. „Necítil jsem se vůbec dobře. Byl to den, na který bych nejraději zapomněl,“ svěřoval se. „Neměl jsem sílu, neměl jsem nic. Dal jsem přípravě na tuto Tour tolik. Ztrácet tři minuty po třech dnech je veliké zklamání.“

Ani blížící se kostky nevzbuzují v Pinotově mysli příliš nadšení. „Jsem před nimi pesimistou. Na pavé potřebujete silné nohy. A ty já momentálně nemám.“

Spartakův konec. Potlučený z pádu ještě dojel se ztrátou takřka 12 minut do cíle. Večerní návštěva v nemocnici však zpečetila osud Fabiana Cancellary na této Tour. Stejně jako v březnu na závodě E3 Harelbeke má zlomené dva obratle. S tím rozdílem, že tehdy to bylo na levé straně a nyní na pravé.

„Mé zklamání je obrovské,“ reagoval švýcarský Spartakus. „Náš tým měl od začátku sezony na kontě už tolik pádů a zranění. Na 24 hodin jsme uvěřili, že se karta obrací. Jenže teď máme zase smůlu.“

Na Tour se možná už nikdy nevrátí. Jeho sportovní ředitel Guercilena nicméně ujišťoval: „Fabian má stále cíle, kterých chce dosáhnout, než skončí.“

Do čtveřice všeho dobrého? Už potřetí těsně unikl Tony Martinovi žlutý dres. V časovce mu k němu chybělo pět vteřin, v dalších dvou etapách jej o něj pro změnu připravily časové bonifikace, které obdrželi Cancellara a Froome. „Tým pro mě odvedl sto procent práce,“ chválil Němec. „Speciálně Michal Kwiatkowski. Byl neuvěřitelný. Vše, co jsem pro Michala udělal v posledních letech, mi bohatě vrátil v těchto dvou dnech. Mít takového pomocníka v dresu mistra světa je úžasné.“

Svého snu o žlutém dresu se Martin nevzdává. Mohl by na něj dosáhnout i v úterý na kostkách, na čtvrtý pokus. „Čím déle o něj budu bojovat, o to sladší bude, až jej konečně získám,“ tvrdí.

Chtějí už teď žlutý dres? „Mnohem raději jsem v této pozici, než abych po prvním týdnu musel nahánět čas na mé rivaly,“ říká Chris Froome, nový majitel žlutého dresu. Stejně jako loni Vincenzo Nibali získal Brit trikot lídra nečekaně brzy, po 3. etapě. Až příliš brzy, reagovali hned někteří experti.

Loni Nibali oblékl výsostný trikot také v pařížském cíli. Předtím ale jeho stáj Astana mezitím na den dobrovolně půjčila Tonymu Gallopinovi z Lotta. Může se podobný scénář nyní opakovat? Nepokusí se tým Sky dočasně předat vedoucí pozici některému z jezdců, jenž nepatří mezi hrozby pro konečnou klasifikaci, aby jezdci Sky nemuseli žlutý dres 18 etap bránit?

Dave Brailsford, manažer stáje, naznačuje: „Je to jako když ve fotbalovém zápase dáte velmi brzy gól a v následujících pěti minutách je potom váš tým poněkud napadnutelný. Naše zpráva pro ostatní jezdce zní: Budeme teď napadnutelní.“

Jednička navýsost žádaná. Froomovo vedení zároveň znamená, že mechanický vůz týmu Sky bude na kostkách první v konvoji. Což může být v případě nenadálých událostí stěžejní. „Je to pro nás velmi důležité,“ říká Dave Brailsford. „Kdybyste si měli vybrat jediný den z celé Tour, ve kterém potřebujete být vozem číslo 1, pak je to tento den.“

Vzhůru na kostky. Sedm sektorů pavé o celkové délce 13,3 kilometru je součástí úterního menu. „Čeká nás poslední ze série minimonumentů na úvod této Tour. Po bočním větru a ardenské klasice jsou na řadě kostky,“ říká Tejay van Garderen, lídr BMC.

06.července 2015 v 21:34, příspěvek archivován: 07.července 2015 v 09:39

Stage 4 tomorrow at #TDF2015 means it's time for cobbles. We made sure our @Pinarello_com Dogma K8-S armada is ready! pic.twitter.com/dcRM3NyxYF

Některé týmy „vytahují“ ze svého arzenálu speciální kola, jindy určená pro závod Paříž-Roubaix. Experti se dohadují, jakou roli dostanou specialisté na kostkové klasiky, kteří jsou v pelotonu. Bude muset Thomas pracovat pro svého lídra Frooma? A van Avarmaet pro van Garderena? Či Sagan pro Contadora?

Teoreticky nejlepší výchozí pozici z těchto mužů by mohl mít Zdeněk Štybar, protože podle dosavadních indicií jeho týmový kolega Rigoberto Uran boj o nejvyšší příčky v celkovém pořadí neplánuje. Nebude však Štybar k ruce Martinovi, aby naplnil jeho žlutou misi?

V roce 2010 specialista Cancellara provezl úskalím kostek na čelní pozici Andyho Schlecka. Můžeme se dočkat podobného scénáře?

A nebo bude zase všechno jinak?

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze