Proti nejbohatší světové formaci, německému T-mobilu, mají české týmy zhruba 90x nižší rozpočet.
Zaměstnávají poloviční počet cyklistů, mají méně masérů i mechaniků.
Může se v Česku vybudovat elitní profesionální tým? "Je to nedosažitelné," prohlásil před dvěma lety Jiří Ženíšek, šéf nejlepší domácí stáje ZVVZ/eD’system.
Dokázal sehnat skoro 30 milionů korun a dotáhl tým do druhé divize, cestoval po světě. Jenže loni na podzim zkrachoval. "Obrovská škoda pro domácí cyklisty, kteří měli šanci jezdit kvalitní závody," shodují se experti.
Světová federace UCI dělí týmy do tří kategorií. Do Pro Tour patří 20 nejlepších jako Discovery, CSC atd., jejich barvy oblékají Padrnos, Raboň a mladý Kreuziger.
Jak se liší profistájeAC Sparta Praha: 3. kategorie, roční rozpočet 5 milionů korun, počet jezdců 14, vrcholné akce: Závod míru, CSC Classic PSK Whirlpool Hradec Králové: 3. kategorie, rozpočet 8 milionů korun, počet jezdců 13, vrchol: Závod míru T-Mobile (Německo): 1. kategorie, rozpočet 450 milionů korun, počet jezdců 29, vrchol: Tour de France, Giro, Vuelta |
Následují Professional Continental týmy. V Evropě jich je 23, ještě loni tam byla Ženíškova stáj. Každý cyklista tu musí podle reglementu vydělat nejméně 3000 eur, v přepočtu 90 000 korun měsíčně.
A pak jsou tu Continental stáje. "U nás musí brát kluci jen 300 eur, máme pár studentů," říká Zdeněk Rubáš, který před čtyřmi lety postavil Spartu. "Vydělat si mohou na závodech, peníze leží na silnici."
Umí si představit velké rudé S v konkurenci slavných stájí? "A proč ne? Chce to jen jednoho silného sponzora," věří si Rubáš. "Kdo by si před lety pomyslel, kolik dá do cyklistiky Škodovka?"
Automobilka podporuje Tour de France sumou přes 50 milionů korun. "To by na jeden tým mohlo stačit," tvrdí Rubáš.
Fotbalová Sparta ročně roztočí okolo 300 milionů korun. "Nic od nich nebereme," směje se Zdeněk Mlynář, lídr týmu. "Jsme členy sparťanské rodiny a to nám pomáhá, máme dobrou partu."
Hradecký Whirlpool je financován zhruba z poloviny z rozpočtu ministerstva vnitra. Musí však "zaměstnat" mladíky. "Závody naší kategorie vyhovují jejich růstu. Když zajedou, dostanou se výš," tvrdí trenér Otakar Fiala. Příklad? Mistr Evropy Raboň už patří T-mobilu, kde trénuje s věhlasným Ullrichem. Sporotvní kvalita dokáže dorovnat i ekonomickou nerovnováhu.