Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nad dlouhou plochou dráhou v Mariánských Lázních se stahují mraky

V sobotní kvalifikaci mistrovství světa na dlouhé ploché dráze je z českého pohledu největší nadějí Josef Franc (vpravo) | foto: Martin Stolař, MAFRA

23 2017
Jediný závod se letos pojede na mariánskolázeňském plochodrážním oválu dlouhé dráhy. V sobotu se jede kvalifikace mistrovství světa na dlouhé ploché dráze plus finále mistrovství světa Flat track.

„Důvod? Jedině finanční,“ řekl bez vytáček Miroslav Musil z mariánskolázeňského organizačního týmu. „To, že jedeme mistrovství světa je z důvodu, že na tento závod jsou nám schopny dát peníze příslušné odbory krajského a městského úřadu. Otázka je, jestli MŠMT přes Autoklub něco přidá.“

Nad jedinou dlouhou plochou dráhou v České republice se tak smráká. Od roku 2007 lázeňský ovál navázal na tradici pořádání seriálu mistrovství světa, který se zde jel poprvé v roce 1972. Obnovení tradice je zásluhou malé party nadšenců, malé v porovnání s velikostí závodu, která se o znovuobrození tohoto sportu u nás zasloužila.

„To, co momentálně máme v ruce, je s velmi odřenýma ušima, abychom na tři čtvrtě dokázali závod odjet. Náklady s tím spojené jsou velké a netroufáme si vypsat něco a nemít v ruce krytí,“ přiznává Musil. „Loňský rok nás velmi vyškolil, a tak jsme velmi opatrní a budeme rádi, když vůbec odjedeme mistrovství světa a na nic jiného nám nezbude.“

Loňská sláva, polní tráva

Přitom loni to byla v Mariánských Lázních velká sláva, při mistrovství světa družstev dosáhla česká reprezentace na bronzové medaile, první v historii.

„Loni to byl vynikající sportovní úspěch, nicméně nikdo nevidí jeho pozadí. Marketinková smlouva a podobné věci nám trochu zaskřípaly z několika různých důvodů. MŠMT potažmo Autoklub nám daly na nejdražší závod, jež se jede, velmi malé, v podstatě nejmenší peníze, s čímž jsme nepočítali, a ten výsledek jsme velmi pracně ještě letos doháněli, dopláceli. Výhled na letošek je tristní,“ přiznává Miroslav Musil. A otazníky, velké, visí nad budoucností. „Na další léta jistota žádná. O závody MS se žádá velmi dopředu a nemáme krytí a rezervy.“

Problémy s areálem

Mariánskolázeňský AMK má i problém s udržováním areálu v Úšovicích, neříká mu pane. V roce 1948 jej Svazarm sebral Autoklubu ČR a ten jej v roce 1965 předal ČSTV. Tak se to různě vedlo a nikoho to nezajímalo. Ve finále zůstala plochá dráha jednotě, která se oddělila.

„Areál ani není náš, pouze několik částí, a platíme nájemné 280 tisíc ročně plus další zabezpečení jako písky apod. Dvanáct let jsem dělal předsedu, dva roky už jím nejsem, snažil jsem se zapojit město, Lokomotivu a nás, ale nebyl viditelný zájem. Celou akci děláme s pár přáteli ze srdce, ale já osobně jsem hodně zvadnul,“ oznamuje Musil krutou realitu.

Kvalifikace mistrovství světa

A tak se zítra pojede letošní jediný závod na dlouhé ploché dráze v Mariánských Lázních - Kvalifikace MS na dlouhé ploché dráze & Finále 1 MS ve Flat tracku, s novým systémem. Zatímco v minulých letech se jelo několik kvalifikací, Mariánské Lázně byly jednou ze čtyř, letos se jede pouze jedna.

S tím je spojena samozřejmě změna programu. Pětadvacet závodníků se utká ve stejném počtu rozjížděk. Každý z nich pojede pětkrát systémem každý s každým. Průběžná klasifikace vzejde z prostého součtu bodů bez finálových jízd a to na dlouhých oválech není příliš běžné. Postupuje prvních dvanáct a k nim se přidají jezdci, kteří se neudrží v seriálu Grand Prix, a ti potom pojedou Challenge o účast v příštím ročníku. Nový systém je hodně podobný tomu, jež se jezdí na krátké dráze.

Startovní listina

„Bude to zajímavé. Jezdci, kteří pojedou, jsou vesměs účastníci finálových bojů mistrovství světa. Obsazení je fantastické, z několika států,“ říká Miroslav Musil. V hlavním poli jsou čtyři Češi - Josef Franc, Martin Málek, oba bronzoví medailisté z loňského mistrovství světa družstev, Karel Kadlec a Michal Dudek. Prvním náhradníkem je Roman Tomany a druhým Miroslav Musil, z místního AMK Mariánské Lázně.

„Josef Franc a Hynek Štichauer jsou hodně velká želízka v ohni. Martin Málek to rok od roku jede velmi dobře, slánský Dudek je jezdecky dravý, uvidíme, jestli techniku bude mít dobrou. Je to ve hře,“ sliboval před pár dny Miroslav Musil. To ještě nevěděl, že Hynek Štichauer do lázní vůbec nepřijede.

Startovní listina je nabitá plochodrážními jmény. „Velmi dobře jede Angličan Paul Hurry, pozn. ten také startovat nebude, finští bratři Jesse a Ake Pekka Mustonenové a také náš Josef Franc. Tajný žolík by mohl klidně být Hynek Štichauer, jestli bude mít dobrý motor, nebál bych se říct, že tito dva naši by mohli být na stupních vítězů,“ tipuje Miroslav Musil. Zůstal mu jen jeden. A to Franc.

Absolutní začátek programu je ve 13 hodin, o hodinu později proběhne slavnostní nástup a ve 14.30 hodin odstartuje první jízda. V přestávkách se pojede Flat track, kde jsou i čtyři čeští jezdci. Tuto disciplínu ale velmi dobře jezdí především Italové, Francouzi, Angličané.

Letos se Čechům daří

Koncem května bylo v německém Herxheimu zahájeno letošní finále Mistrovství světa na dlouhé dráze. Obě naše želízka v ohni vybojovala skvělé umístění. Debutant v elitě Hynek Štichauer obsadil fantastické šesté místo a od postupu do finále ho dělil jen malý kousek. Josef Franc coby ostřílený matador ve finálové sérii bojoval do posledního dechu a k postupu do finále měl jen krůček. Porucha stroje v semifinále ho však do finále nepustila. I tak zanechali v Německu naši velký dojem. Vítězem závodu se stal Jannick de Jong z Nizozemí, druhý byl Mathieu Tressarieu z Francie a bronzový Michael Härtel z Německa.

Minulý víkend se vítězem druhého závodu Mistrovství světa na dlouhé dráze stal ve francouzském La Reóle domácí jezdec Mathieu Tressarieu. Druhý skončil Michal Härtel z Německa a z bronzové příčky se radoval James Shanes. Duo českých jezdců obsadilo bohužel až pozice za desátým místem. Josef Franc byl jedenáctý a nováček v seriálu Hynek Štichauer byl čtrnáctý.

Čtyři Češi na startu, esem je Josef Franc

Hynek Štichauer Měl patřit k černým koňům, bohužel nepojede.

Hynek Štichauer Měl patřit k černým koňům, bohužel nepojede.

Nakonec by měli být ve startovní listině zítřejší kvalifikace čtyři čeští reprezentanti. Startovní číslo 3 má Josef Franc, 11. Karel Kadlec, 17. Martin Málek a 25. Michal Dudek. Celkově doznala listina několik změn a do závodu ještě mohou přibýt další.

Aktualizovaná verze, ani ta nemusí být konečnou, počítá s Jamesem Wrightem místo Paula Hurryho a Lars Zandvliet nahradí Dirka Fabrieka. Z českého úhlu pohledu je ovšem smutná absence Hynka Štichauera. Místo něho vestu s jedenáctkou oblékne Karel Kadlec díky tomu, že Michal Škurla je stále na marodce s operovaným ramenem.

Přitom plzeňský nezmar se definitivně se svou kariérou rozloučil minulý měsíc z veteránského pódia při slánském Memoriálu Antonína Vildeho. Náhradníky tak budou nejen Roman Tomany, ale i nikdo menší než ikona lázeňského kilometru Miroslav Musil.

Hynek Štichauer se zranil během posledního závodu ve francouzském La Reole. Fin Jesse Mustonen odstupoval s poruchou motocyklu tak nešťastně, že zkřížil cestu rozjetému Štichauerovi. Ostré sluneční paprsky ruku v ruce s všudypřítomným prachem ztěžovaly orientaci a kolize byla nevyhnutelná.

„Bylo to v chumlu a tak do něj narazil, do zadního kola se mu dostala ruka a má nalomený malíček. Momentálně je v rekonvalescenci,“ líčí Milan Špinka, manažer české plochodrážní reprezentace.

Nicméně to na plánech českých plochodrážníků nic nemění. „Postupuje dvanáct závodníků a předpokládám, že by se tam měli dostat. Je škoda, že nebude startovat Hynek Štichauer, kvůli zranění, ale i tak zastoupení máme a myslím, že by se kluci měli do dvanáctky vmáčknout. Myslím, že by do dvanáctky mohli být všichni čtyři naši reprezentanti. Proč ne,“ míní Milan Špinka.

Na bednu by mohl Franc

Největší medailovou nadějí je tradičně Josef Franc. „V takovém závodě se jede hlavně na postup, ale samozřejmě všichni závodí, aby vyhráli. U žádného se nevylučuje, že by mohli být na bedně, každý má šanci,“ vysvětluje Špinka. Stejně to podle něj platí u dalších reprezentantů ať už Karel Kadlec, jež jede místo Štichauera, nebo Martin Málek a Michal Dudek. Celá startovní listina je i přes změny docela nabitá.

„Říkat, jak to dopadne, je těžké, jsou to závody. Je potřeba výkon, žádný defekt a trochu štěstíčka,“ přiznává bývalý vynikající plochodrážník, mimo jiné mistr světa na ledové ploché dráze.

O problémy mariánskolázeňského pořadatelského sboru se Špinka zajímá a kvituje: „Je dobře, že i přes všechny problémy se závod uskuteční.“

Jedinou dlouhou dráhu v republice si tak čeští jezdci nemají možnost ani pořádně „osahat“. „Kluci jezdí hlavně do Německa na takové „pouťáky“. Prostě jezdí přípravné závody venku. To je veškerá příprava na dlouhou dráhu.

Jezdí hlavně krátkou dráhu, ale musí to stačit, i když je to poněkud rozdíl,“ dodává Milan Špinka. Ani motorky by neměl být problém. „Každý se o techniku stará sám a myslím, že ji mají dobrou, co se týče motorů, nastavení atd., mají to na dobré úrovni.“







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze