Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Alibismus formule 1. Proč vadí, když z ní mizí nebezpečí

Formuli 1 můžete vyčítat leccos. Že v posledních letech nabízí jen nudné kroužení. Že jí chybí předjíždění. A že když už k nějakému dojde, tak jen za pomoci umělých vychytávek jménem DRS. Že přechodem na hybridní motory ztratila mnohé ze svého DNA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J38i12ř64í 58S66c67h25w29a11c54h 8538534938776

nj ta "dnešní mládež" stojí za prd, to my jsme byly mnohem lepší.... ;-D;-D;-D

0/0
15.7.2016 0:00

J80o64s62e17f 51K13o54m65e58n69d66a 3349649484777

Ale češtinu ovládáte spíš jako ta dnešní mládež ;-)

0/−1
15.7.2016 21:18

I45v10a62n 18S35l16á36m32a 6246275621678

srsly?

0/0
16.7.2016 20:35

P54e85t76r 74M49o89s43t94ý85n 3789527527740

nitro full contact damage , try again ?

0/0
14.7.2016 15:57

P72a71v52e94l 90K42a12r75e51s 8650533896443

brzo to bude závod elektromobilů s deformačními zónami

+1/0
13.7.2016 22:05

J67i70ř53í 42S48c89h88w45a10c79h 8818944278436

"deformační zóna" je bezpečnostní prvek. Kvantem bezpečnostních prvků je F1 postupně doplňována asi posledních 20 let. Smyslem závodů je vítězit, ne umírat, nebo "pouštět žilou"....

0/0
15.7.2016 0:09

V30l53a91d65i57m19í43r 62Š44k83o36l33n83í59k 8905120298

podle vás by tedy bylo lepší zakázat rally, páč tam je větší nebezpečí než dnes v F1.

0/0
31.7.2016 10:08

V33i83l14i31a72m 51N53o40v61a63k 7394727910709

Jeste pro ty, co pochybuji, nebo se jim zdaji dnesni "sampioni" porovnatelni se zavodniky z dob minulych - tohle udelal Lewis Hamilton v roce 2007 pri najezdu do boxu v momente kdy mu slo o titul mistra sveta (ktery nakonec neziskal zejmena diky tomuhle "manevru"). Dovedete si predstavit tohle udelat Laudu, Fittipaldiho, Stewarta nebo Prosta a hodne jinych s vozy s minimem elektroniky a s jinymi najezdy do boxu nez dnes a s neomezenou rychlosti pri vjezdu do depa

https://www.youtube.com/watch?v=KglbcTs0vWk

0/0
13.7.2016 8:14

O10n73d97ř81e32j 59Č98a94p80k11a 6151361683154

Tohle je ta odvrácená stránka toho, když už první rok dostane techniku schopnou jet o titul. Dovedu si představit, že Lauda nebo Prost nějakou kravinu ve svém prvním roce udělali taky, jen tam o tolik nešlo, takže se to v médiích tak neprobíralo.

0/0
13.7.2016 15:04

V24i16l39i53a96m 59N58o20v22a21k 7574117470349

Myslim ze neni problem v tom ze mel spickovou techniku a jeste na to nemel. Lauda zacal zavodit v teamu March, coz byl vysoce kompetitivni team (jeho kolega Peterson byl v tom roce vicemistrem sveta) a pak presel na BRM coz byl taky kompetitivni team. Tou dobou ale byla Formule 2 a Formule 5000 coz byli narocne souteze a F1 se bral jako vrchol kam nejaky zacatecnik nemuze a taky nemohl. Hamilton se rok po tomhle trapasu stal mistrem sveta coz je bud doklad ze se genialne zlepsil nebo naopak - technika rozhodla o vsem a bylo jedno kdo jezdi na spickovem voze - proste ten vyhral.

0/0
13.7.2016 16:20

J95o55s13e89f 52K23o36m59e84n77d67a 3529309374137

Podíl techniky na výsledcích byl krásně vidět třeba u Schumachera a Barrichela na Ferrari.

0/0
14.7.2016 10:43

D13e26n45i81s 48H26u55m34l 4842745415226

Tak nikdy jsem nebyl fanouskem Hamiltona, ale 2007 byla jeho prvni sezona. Kolik udelal loni Verstappen chyb, a jednou tech titulu bude mit nekolik.

0/0
13.7.2016 22:23
Foto

P88e60t86r 33P30r21o74c98h35á96z25k83a 3552776642304

F1 jsem začal sledovat v 60 letech a nevynechal snad jediný závod i díky možnosti příjmu rakouské televize. Byla to opravdu královna motosportu. Co nebylo vysloveně zakázané, to bylo povolené. Konstruktéři přicházeli s novinkami snad každý druhý závod. Ano, byla nebezpečná, ale to se změnilo hlavně úpravou okruhů. Byla drahá a ne každý si ji mohl dovolit, ale to je v pořádku, nebyl to sport, který by mohli dělat masy. Byla divácky atraktivní, zajímavá a člověk se těšil na každý okamžik, na každý závod.- Dneska ji sleduji jen okrajově, takřka stejná auta, omezení vývoje a testování, nuda. Daleko zajímavější jsou závody s USA, kde je ještě na co koukat a kde adrenalin a vzrušení nezmizelo.

+5/−3
13.7.2016 6:22

Z61d84e53n39e30k 17B19e94d22n29a98r 7187496307289

Nesmysly. F1 samozřejmě vždy byla pravidly omezená. Dnes je vývoj mezi závody, daleko rychlejší, jen už nejste schpný ho sledovat. Drahá byla tehdy je i dnes. Plná hlediště na většině tratí a divácké rekordy co se týče celosvětové sledovanosti zase naznačují, že ani tady atraktivitu neztrácí, vzdor modní vlně ji schazovat.

Jinak odkazovat se na daleko, daleko svázanější serie z USA a ty vyzdvihovat po úvodu co jste napsal mi přijde už úplně nepochopitelné. Omezení vývoje, testování a skoro identické vozy, to jsou serie v USA a vždy byli.

+2/−7
13.7.2016 7:04

V24i20l10i46a97m 97N53o47v41a54k 7374767150119

Pripada mi jako by jste F1 vubec nesledoval. Plna hlediste? V 70tych letech byli evropske okruhy s navstevou kolem 300 tisic divaku. GP byla udalost a ne jako dnes. Je pravda ze zavody v USA jsou svazany pravidly a zalezitosti jako pace car a safety car jsou puvodem prave z USA, ale na druhe strane se tam pravidla nemeni kazdou sezonu. To neni o modni vlne ale o faktech, ktere neni mozne nevidet. Pripoustim, ze pokud sledujete F1 tak poslednich 20 let tak vam to muze pripadat takove jak pisete.

+3/−1
13.7.2016 7:19

A61l35e69š 60H35u72s98á30r 1124903813516

Vy jste se dival v rádiu ne? Nebo jste nezažil starší atraktivní závody.

0/0
13.7.2016 8:20

Z91d21e11n21e65k 58H14r78d11i73n54a 9400669313170

Já mám doma knížku, která vyšla v polovině 80. let o F1. A je tam ukázka z nějaké rozhovoru z konce 70. let, kdy se ptali nějakého závodníka či ředitele týmu, proč je formule 1 tak nudná. Dnes, kdy čteme a vzpomínáme an skvělé závody, z té doby, tka je to paradox. O nudě v F1 se mluví už hodně dlouho. Já jsem ji začal pravidelně v TV sledovat od začátku 90. let a nudné i skvělé závody byly tehdy, byly v době Schumachera a jsou i nyní. Nevidím v tom zas takový rozdíl. Jaký je rozdíl, když tehdy obě Ferrari (nebo oba Williamsy nebo McLareny) všem ujely a získaly velký náskok podobně jako dneska Mercedesy nebo nedávno RedBully.

+2/0
13.7.2016 10:43

Z47d22e83n91e39k 13B92e59d92n38a57r 7247576287929

Které závody byly z vašeho pohledu ty super atraktivní? Já zažil spoustu nudných i zajímavých. Ale i na těch nudnějších si něco zajímavého najdu. Vždy.

Ale co se týče předjíždění a napínavých situací, tak těch je teď násobně více než v minulosti.

0/0
13.7.2016 10:57

J17a19r64o55m16í42r 45H29a88n78z72a36l 6986877804

Pane Zdenku co to tady melete za bludy. Viděl jste vůbec nějaké závody z doby před 40ti léty? Asi ne.

0/−2
13.7.2016 12:35

V39i93l13i65a61m 17N27o97v51a47k 7974607170829

Skvely clanek. Jenom doplnim ze F1 zemrela davno. Datum smrti je konec tzv. turbo ery, kdy byli zakazany 1,5 litrove turbomotory. Duvodem bylo nebezpeci, ale prave tohle nebezpeci delalo z F1 divacky atraktivni sport. Kazdy zavod byl jiny a kazdy byl plny nebezpeci, predjizdeni a rizika. Dnes je jizda ve F1 neco jako kdyz nekdo hraje Play Station a kdyz udela chybu (coz se dela porad) tak prijde pace car a jede se zas od zacatku. Nezajem divaku a presun do podivnych lokalit jenom dokresluje tuhle bidnou situaci.

+7/−1
13.7.2016 5:50

Z18d44e56n59e17k 65B45e74d20n24a73r 7117926947239

Nezájem diváků, myslíte těch pár set tisíc v Silvrstounu třeba? Nebo skoro miliardu u TV?

Předjíždění je naprosto nepochybně nejvíc v historii F1. A těch atraktivních závodů v minulosti bylo daleko méně než dnes.

0/−4
13.7.2016 7:06

T66o76m93á71š 22B98u62r20a 1919666

Pokud jde o TV sledovanost, dávám Vám zapravdu. Ovšem valná většina tohoto zájmu pochází ze zemí, kam se cirkus F1 v současnosti přesouvá. Ano, mám na mysli především Asii.

V Evropě, jakožto kolébce motorsportu, zájem o tuto show vytrvale klesá. A to nejen mediálně.

+3/0
13.7.2016 7:34

V84i88l21i23a18m 18N81o38v46a79k 7434267750919

Presne tak! TV sledovanost je vyssi protoze dostupnost vysilani je nepomerne vyssi. F1 ale sleduje hodne divaku co tomu sportu vubec nerozumi a tak to i vypada. Ja jsem chodil na F1 do Rakouska a to byvala v 70tych letech akce kde cele okoli Zeltwegu udalosti zilo. Podobne tomu byvavalo taky na ostatnich tradicnich podnicich. GP v Baku, Soci a nebo v Asii jsou vesmes nudne podniky bez tradice a bez zazemi. Je hezke ze to vydelava, ale sledovat se to neda. F1 zije ze znacky a tradice a uspesne tuhle znacku nici a tradici pohrbiva.

0/0
13.7.2016 7:41

T32o45m63á83š 87B91u59r24a 1329836

Souhlas. V období zlaté éry F1 v Evropě znamenal každý podnik celospolečenskou událost. V dotyčných regionech se "zastavoval život", celá lokální infrastruktura se dočasně přeorávala, politici tomu přizpůsobovali své diáře aby na takových akcích mohli být viděni, vznikala stanová městečka s kompletní výbavou. A dnes? Jsou to sice stále ještě navštěvované události, ale svým významem pro daný region se jedná o tuctovou záležitost, jakých tamo existuje povícero. Trend je jasný: v blízkém budoucnu lze očekávat pokles zájmu na úroveň soukromých akcí pořádaných pro (téměř doslova) pár věrných nadšenců kde jejich počet bude převyšovat počet novinářů a nezbytného technického prsonálu.

+1/0
13.7.2016 8:01

V84i70l14i88a93m 82N54o33v63a92k 7324757330619

Uplne presne tak. Pokud samozrejme jeste zustanou nejake podniky v zapadni Evrope. Sam mohu potvrdit to co jste napsal vlastni zkusenosti z let minulych v porovnani s dneskem

0/0
13.7.2016 8:06

T11o16m91á72š 56B24u79r50a 1119126

Pokud jde o "přežití" evropských VC, dávám šanci tak akorát Monacu a VC Evropy. Ostatní pan Ecclestone bez milosti ve prospěch nových destinací zřejmě logicky a nemilosrdně zruší.

+1/0
13.7.2016 8:15

T48o76m45á78š 31B10u16r70a 1669366

P. S.: Možná ještě tak VC USA na střídačku s VC Kanady.

0/0
13.7.2016 8:42

V38i46l14i91a44m 62N34o20v61a81k 7684557210119

tam to neni zatim problem, ale publicita je velice slaba. Myslim ze to skonci tak jak jste to napsal: nekolik podniku v Asii, byvalem SSSR - pokud mistni zlodeji budou na svobode a s penezi, v Evrope snad Nemecko a Monako - no a nejake ty US podniky.

0/0
13.7.2016 9:47

Z81d81e98n86e66k 17H14r43d69i12n49a 9260479753110

Nemyslím si, že zákaz turbo motorů po roce 1988 byl konec Formule. uplynulo ostatně už téměř 30 let a formule 1 se jezdí pořád. Za hlavní rozdíl proti minulosti vidím spolehlivost vozů. Zatímco v minulosti klidně dojelo i pod 10 vozů (drtivá většina nedokončila kvůli nějaké poruše), dneska odpadnou 2-4 auta. Díky tomu pak dominance nějakého týmu je jednodušší, pokud jsem rychlý, tak pořád vyhrávám.

0/0
13.7.2016 10:45

V63i86l61i19a95m 33N64o11v98a37k 7934887680889

To ze se jezdi porad neznamena ze "nezemrela". Ja to myslel obrazne. Zakazem turbomotoru se dostal retezec zakazu do vrcholu. Jasne se ukazalo ze chteji mit uplne bezpecnou (i kdyz pomalejsi) soutez. Jednoduse receno - kazdou sezonu prispusobovali pravidla aktualnim potrebam a umoznili jezdcum, co by normalne nemeli sanci aby se uplatnili. To se i stalo. Do F1 vstoupila vyspela technologie ovladani vozu a atraktivita klesla. Je nutno rict, ze divaci doopravdy miluji nebezpeci a risk. Taky pripadnou smrt. Dela to podnik atraktivnejsim a nedostupnejsim. S tym se nic neda delat. Pokud krouzi monoposty 70 kol podle planu a neustale zastavuji v boxech (coz vymyslel Ecclestone puvodne aby zatraktivnil zavody) tak divak nadobudne dojem ze o nic nejde a vsechno je vypracovano jako business plan. A ma pravdu.

0/0
14.7.2016 8:00

J28i42r91i 65A44n95d49e10r29l13e 8582320937

On se na F1 ještě někdo dívá?

+4/−4
12.7.2016 22:37

J76o12s51e27f 25K57o19m96e94n17d46a 3249769264807

Jasně. A pak se jakoby nenápadně na diskuzích ptá, jestli se dívá ještě někdo další ;-)

+6/−1
12.7.2016 22:46

T10o58m72á28š 44B54u50r68a 1579596

V Asii? Čím dál tím více koncesionářů.

0/0
13.7.2016 9:53

D13e79n61i63s 66H57u59m73l 4392875975566

Nutno dodat, že tahle nemoc se šíří napříč celým motorsportem. Úplně steně bylo otřesné sledovat start Le Mans za safety carem a kroužení téměř hodinu, než polovina tratě byla takřka suchá.

+12/0
12.7.2016 20:36

P20a77v40e59l 90Z33a35j55í51č66e78k 8674980696400

pritom je to tak jednoduche rozvolnit vyvoj motoru i gum, a dalsich zarizeni na aute, zadna radiova komunikace behem zavodu, staci jedno tlacitko chci do boxu... rozhodnuti ucini jezdec. Zadny safety car za deste a podobne skopiciny.

+2/−2
12.7.2016 18:59

J40i87ř49í 35S43c93h67w22a77c56h 8428374588856

safety car za deště jen jiný způsob jak neodložit start nebo neukončit předčasně závod....což se dříve běžně dělalo.

0/0
12.7.2016 23:39

J50i47ř38í 81S52c48h93w86a83c62h 8268434118186

jen jsi "vymyslel" další zakaz.....;-)

0/0
13.7.2016 0:10

J45a10n 92M63i96c27h29l 1846891616644

Pristi rok se to vyrazne zlepsi, verim tomu :-) snad to jen nepo... s tim odpornym halo conceptem.:-/

0/0
12.7.2016 18:55

E62m52i65l 62P13r57c95h75a68l 5100290508844

Pamatuje si nekdo kdy a proc byla zakazana dmychadla vytvarejici pod vozem podtlak ? Ty vrtule vzadu si pamatuju.

0/0
12.7.2016 18:49

P55a31v45e53l 13Z85a18j98í91č58e75k 8774620786390

bylo to v 80 letech treba brabham bt 46 ;) a skoncilo to proto ze nekdo pomazany to nazval prilis nebezpecne... kazdopadne je to i odpoved na dnesni vozy kdyz vytvori silny podtlak tak ty areodynamicke nasmysly strati trosku na vaze... k tomu silne motory a formule muzou zas jezdit 3-5s na kolo rychleji

0/0
12.7.2016 19:08

D40e66n64i56s 75H27u89m95l 4382335805146

Uz tehda byly zakazane pohyblive aerodynamicke prvky a to ten vetrak rozhodne byl :-)

+1/0
12.7.2016 20:25

V30i66l42i17a26m 59N18o17v74a81k 7754817130529

bylo to zakazano hned po jednom jedinem zavode (GP Svedska 78). Duvodem byli stiznosti ze to viri prach a necistoty z povrchu. Je to ale jenom jeden z velice uspesnych konceptu, ktere byli okamzite zakazany (wing car od Lotusu).Hlavne vsak zakaz turba definitivne pohrbil F1 protoze se jasne ukazalo ze jde pouze o bezpecnost a rychlost a riziko se nebude akceptovat

0/0
13.7.2016 5:58

O64n69d92ř88e83j 49Č78a65p45k12a 6451711733674

Nebyl, šlo o ventilátor chlazení a na ten se to nevztahovalo... že ho brutálně předimenzovali a bral vzduch zpod auta, to byla jen náhoda ;-)

V době toho jediného závodu to bylo regulérní řešení (a věřím, že tomu komisaři věnovali hodně času, aby případný důvod k diskvalifikaci našli), takže to vítězství platí.

0/0
13.7.2016 14:14

Z65d35e16n29e32k 81H87r42d59i50n59a 9280549703640

to jsou dvě věci. Jedka šlo o tzv wingcary, které se prosadily koncem 70. let. Šlo o auta, která vytvářela opravdu podtlak a doslova se přisála k zemi. Po určitých omezeních byly wingcary zakázané pro sezonu 1983.

Auto - vysavač (fancar) byl Brabham z roku 1978, který byl reakcí konstruktéra Gordona Murraye an koncepci wingcaru, kdy umístil na konec vozu obrovský větrák, který vysával vzduch z oblasti mezi asfaltem a podlahou vozu. Po první GP (vítězné) byl tento koncept zakázaný, protože jednak se jednalo o pohyblivý aerodynamický prvek (v té době zakázaný) a jednak to ohrožovalo jezdce za ním, protože ten vysavač nevysával jen vzduch, ale také kamínky apod. A díky výraznému zhoršení aerodynamiky za vozem bylo extrémně obtížné se k takovému vozu přiblížit (podobně jako u vozu s velkým difuzorem)

0/0
13.7.2016 11:10

M58a89r82t53i32n 61P30r12a49v49e41č34e63k 3318402711535

Tu přehnanou opatrnost v deštivých podmínkách pozoruji už nějakou dobu a hodně mě to štve :( jako by si neuvědomovali, že je to bohužel jediná šance jak mít atraktivní závod.. i když bohužel i v dešti vyhrává Mercedes protože to v něm Hamilton umí ještě lépe než na suchu.. a ta penalizace Rosberga je opravdu směšná, lepší když to pravidlo zruší, protože se tím akorát ještě víc ztrapňujou..

+8/0
12.7.2016 18:39

P85a49v51e49l 74Z56a59j31í64č32e20k 8524380656930

a nebo zrusit radiovou komunikaci uplne

+1/0
12.7.2016 19:10

P18a11v85e21l 61R27o50t15n45á32g66l 1785899564339

Já nesouhlasím ani s těmi kryt na kokpity, byť jsem si vědom, že naposledy kvůli tomu zemřel pilot. Nicméně ten pilot věděl co dělá, a že sport, který miluje je rizikový a přináší i smrt. Tohle riziko musí akceptovat, každý kdo do F1 vstupuje.

Napadá mě srovnání s cyklistikou. Jak by asi vypadala, kdyby UCI myslela jako FIA? Riziko smrti je tam nesrovnatelně vyšší, ale že by někdo přišel s tím, aby kolem sebe měli jezdi nafukovací bubliny jsem nezaznamenal...

F1 jde totálně do kopru, každý rok víc a víc.

+13/−1
12.7.2016 18:22

J21i28ř77í 16S41c15h28w24a82c43h 8338324678396

tak zrovna cyklisté musí mít taky přilbu, kterou dříve mít nemuseli.....

+3/−2
12.7.2016 18:37

P19a59v21e82l 47R26o62t44n28á19g35l 1445439164279

Tak o tom žádná, ale kromě přilby jsou prakticky nazí, pokud jste si nevšiml a přitom jezdí tělo na tělo ve vysokých rychlostech v běžné zástavbě.

+7/0
12.7.2016 18:48

J18i76ř68í 73S41c21h90w73a32c33h 8888884858136

kdyby jezdily 300 km/hod na rovinkách a 150-200 km/hod v zatáčkách tak by "prakticky nazí" rozhodně nejezdili ;-)

0/0
12.7.2016 23:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze