Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Alibismus formule 1. Proč vadí, když z ní mizí nebezpečí

Formuli 1 můžete vyčítat leccos. Že v posledních letech nabízí jen nudné kroužení. Že jí chybí předjíždění. A že když už k nějakému dojde, tak jen za pomoci umělých vychytávek jménem DRS. Že přechodem na hybridní motory ztratila mnohé ze svého DNA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J65i64ř93í 45S69c49h41w22a79c25h 8598584568326

nj ta "dnešní mládež" stojí za prd, to my jsme byly mnohem lepší.... ;-D;-D;-D

0/0
15.7.2016 0:00

J50o17s63e54f 28K39o35m39e58n91d76a 3689339604577

Ale češtinu ovládáte spíš jako ta dnešní mládež ;-)

0/−1
15.7.2016 21:18

I97v82a58n 21S46l88á77m17a 6626215121428

srsly?

0/0
16.7.2016 20:35

P86e78t10r 32M59o94s93t35ý53n 3529477187460

nitro full contact damage , try again ?

0/0
14.7.2016 15:57

P42a35v16e12l 67K10a26r79e64s 8800423106473

brzo to bude závod elektromobilů s deformačními zónami

+1/0
13.7.2016 22:05

J20i42ř72í 10S11c42h25w95a47c60h 8578684278736

"deformační zóna" je bezpečnostní prvek. Kvantem bezpečnostních prvků je F1 postupně doplňována asi posledních 20 let. Smyslem závodů je vítězit, ne umírat, nebo "pouštět žilou"....

0/0
15.7.2016 0:09

V38l34a14d55i45m50í73r 14Š62k70o14l93n21í84k 8615320978

podle vás by tedy bylo lepší zakázat rally, páč tam je větší nebezpečí než dnes v F1.

0/0
31.7.2016 10:08

V66i32l21i83a61m 61N53o51v14a91k 7494937740579

Jeste pro ty, co pochybuji, nebo se jim zdaji dnesni "sampioni" porovnatelni se zavodniky z dob minulych - tohle udelal Lewis Hamilton v roce 2007 pri najezdu do boxu v momente kdy mu slo o titul mistra sveta (ktery nakonec neziskal zejmena diky tomuhle "manevru"). Dovedete si predstavit tohle udelat Laudu, Fittipaldiho, Stewarta nebo Prosta a hodne jinych s vozy s minimem elektroniky a s jinymi najezdy do boxu nez dnes a s neomezenou rychlosti pri vjezdu do depa

https://www.youtube.com/watch?v=KglbcTs0vWk

0/0
13.7.2016 8:14

O43n50d36ř86e55j 60Č35a96p59k72a 6161791113944

Tohle je ta odvrácená stránka toho, když už první rok dostane techniku schopnou jet o titul. Dovedu si představit, že Lauda nebo Prost nějakou kravinu ve svém prvním roce udělali taky, jen tam o tolik nešlo, takže se to v médiích tak neprobíralo.

0/0
13.7.2016 15:04

V16i31l40i44a25m 61N90o46v15a88k 7764717590139

Myslim ze neni problem v tom ze mel spickovou techniku a jeste na to nemel. Lauda zacal zavodit v teamu March, coz byl vysoce kompetitivni team (jeho kolega Peterson byl v tom roce vicemistrem sveta) a pak presel na BRM coz byl taky kompetitivni team. Tou dobou ale byla Formule 2 a Formule 5000 coz byli narocne souteze a F1 se bral jako vrchol kam nejaky zacatecnik nemuze a taky nemohl. Hamilton se rok po tomhle trapasu stal mistrem sveta coz je bud doklad ze se genialne zlepsil nebo naopak - technika rozhodla o vsem a bylo jedno kdo jezdi na spickovem voze - proste ten vyhral.

0/0
13.7.2016 16:20

J41o58s33e20f 86K23o70m53e84n97d16a 3709729694717

Podíl techniky na výsledcích byl krásně vidět třeba u Schumachera a Barrichela na Ferrari.

0/0
14.7.2016 10:43

D47e77n81i60s 58H44u81m61l 4152775235666

Tak nikdy jsem nebyl fanouskem Hamiltona, ale 2007 byla jeho prvni sezona. Kolik udelal loni Verstappen chyb, a jednou tech titulu bude mit nekolik.

0/0
13.7.2016 22:23
Foto

P96e44t46r 20P82r10o31c65h10á49z94k91a 3872336622464

F1 jsem začal sledovat v 60 letech a nevynechal snad jediný závod i díky možnosti příjmu rakouské televize. Byla to opravdu královna motosportu. Co nebylo vysloveně zakázané, to bylo povolené. Konstruktéři přicházeli s novinkami snad každý druhý závod. Ano, byla nebezpečná, ale to se změnilo hlavně úpravou okruhů. Byla drahá a ne každý si ji mohl dovolit, ale to je v pořádku, nebyl to sport, který by mohli dělat masy. Byla divácky atraktivní, zajímavá a člověk se těšil na každý okamžik, na každý závod.- Dneska ji sleduji jen okrajově, takřka stejná auta, omezení vývoje a testování, nuda. Daleko zajímavější jsou závody s USA, kde je ještě na co koukat a kde adrenalin a vzrušení nezmizelo.

+5/−3
13.7.2016 6:22

Z41d37e53n88e30k 73B66e20d94n21a11r 7687586967279

Nesmysly. F1 samozřejmě vždy byla pravidly omezená. Dnes je vývoj mezi závody, daleko rychlejší, jen už nejste schpný ho sledovat. Drahá byla tehdy je i dnes. Plná hlediště na většině tratí a divácké rekordy co se týče celosvětové sledovanosti zase naznačují, že ani tady atraktivitu neztrácí, vzdor modní vlně ji schazovat.

Jinak odkazovat se na daleko, daleko svázanější serie z USA a ty vyzdvihovat po úvodu co jste napsal mi přijde už úplně nepochopitelné. Omezení vývoje, testování a skoro identické vozy, to jsou serie v USA a vždy byli.

+2/−7
13.7.2016 7:04

V41i73l56i73a18m 47N86o33v70a50k 7144707970819

Pripada mi jako by jste F1 vubec nesledoval. Plna hlediste? V 70tych letech byli evropske okruhy s navstevou kolem 300 tisic divaku. GP byla udalost a ne jako dnes. Je pravda ze zavody v USA jsou svazany pravidly a zalezitosti jako pace car a safety car jsou puvodem prave z USA, ale na druhe strane se tam pravidla nemeni kazdou sezonu. To neni o modni vlne ale o faktech, ktere neni mozne nevidet. Pripoustim, ze pokud sledujete F1 tak poslednich 20 let tak vam to muze pripadat takove jak pisete.

+3/−1
13.7.2016 7:19

A88l71e34š 81H45u29s77á34r 1334453333766

Vy jste se dival v rádiu ne? Nebo jste nezažil starší atraktivní závody.

0/0
13.7.2016 8:20

Z36d25e70n98e62k 16H13r31d63i27n40a 9590539973540

Já mám doma knížku, která vyšla v polovině 80. let o F1. A je tam ukázka z nějaké rozhovoru z konce 70. let, kdy se ptali nějakého závodníka či ředitele týmu, proč je formule 1 tak nudná. Dnes, kdy čteme a vzpomínáme an skvělé závody, z té doby, tka je to paradox. O nudě v F1 se mluví už hodně dlouho. Já jsem ji začal pravidelně v TV sledovat od začátku 90. let a nudné i skvělé závody byly tehdy, byly v době Schumachera a jsou i nyní. Nevidím v tom zas takový rozdíl. Jaký je rozdíl, když tehdy obě Ferrari (nebo oba Williamsy nebo McLareny) všem ujely a získaly velký náskok podobně jako dneska Mercedesy nebo nedávno RedBully.

+2/0
13.7.2016 10:43

Z14d82e48n26e12k 68B37e15d48n76a85r 7227776497179

Které závody byly z vašeho pohledu ty super atraktivní? Já zažil spoustu nudných i zajímavých. Ale i na těch nudnějších si něco zajímavého najdu. Vždy.

Ale co se týče předjíždění a napínavých situací, tak těch je teď násobně více než v minulosti.

0/0
13.7.2016 10:57

J50a21r50o41m21í71r 61H71a87n96z67a76l 6286707404

Pane Zdenku co to tady melete za bludy. Viděl jste vůbec nějaké závody z doby před 40ti léty? Asi ne.

0/−2
13.7.2016 12:35

V73i38l46i74a72m 50N84o28v30a18k 7974197310319

Skvely clanek. Jenom doplnim ze F1 zemrela davno. Datum smrti je konec tzv. turbo ery, kdy byli zakazany 1,5 litrove turbomotory. Duvodem bylo nebezpeci, ale prave tohle nebezpeci delalo z F1 divacky atraktivni sport. Kazdy zavod byl jiny a kazdy byl plny nebezpeci, predjizdeni a rizika. Dnes je jizda ve F1 neco jako kdyz nekdo hraje Play Station a kdyz udela chybu (coz se dela porad) tak prijde pace car a jede se zas od zacatku. Nezajem divaku a presun do podivnych lokalit jenom dokresluje tuhle bidnou situaci.

+7/−1
13.7.2016 5:50

Z75d92e35n80e56k 76B29e19d21n86a81r 7517206597299

Nezájem diváků, myslíte těch pár set tisíc v Silvrstounu třeba? Nebo skoro miliardu u TV?

Předjíždění je naprosto nepochybně nejvíc v historii F1. A těch atraktivních závodů v minulosti bylo daleko méně než dnes.

0/−4
13.7.2016 7:06

T44o91m19á44š 18B12u56r75a 4132766654

Pokud jde o TV sledovanost, dávám Vám zapravdu. Ovšem valná většina tohoto zájmu pochází ze zemí, kam se cirkus F1 v současnosti přesouvá. Ano, mám na mysli především Asii.

V Evropě, jakožto kolébce motorsportu, zájem o tuto show vytrvale klesá. A to nejen mediálně.

+3/0
13.7.2016 7:34

V65i91l29i33a23m 62N39o49v21a13k 7414947710939

Presne tak! TV sledovanost je vyssi protoze dostupnost vysilani je nepomerne vyssi. F1 ale sleduje hodne divaku co tomu sportu vubec nerozumi a tak to i vypada. Ja jsem chodil na F1 do Rakouska a to byvala v 70tych letech akce kde cele okoli Zeltwegu udalosti zilo. Podobne tomu byvavalo taky na ostatnich tradicnich podnicich. GP v Baku, Soci a nebo v Asii jsou vesmes nudne podniky bez tradice a bez zazemi. Je hezke ze to vydelava, ale sledovat se to neda. F1 zije ze znacky a tradice a uspesne tuhle znacku nici a tradici pohrbiva.

0/0
13.7.2016 7:41

T20o63m26á59š 91B30u40r34a 4982846264

Souhlas. V období zlaté éry F1 v Evropě znamenal každý podnik celospolečenskou událost. V dotyčných regionech se "zastavoval život", celá lokální infrastruktura se dočasně přeorávala, politici tomu přizpůsobovali své diáře aby na takových akcích mohli být viděni, vznikala stanová městečka s kompletní výbavou. A dnes? Jsou to sice stále ještě navštěvované události, ale svým významem pro daný region se jedná o tuctovou záležitost, jakých tamo existuje povícero. Trend je jasný: v blízkém budoucnu lze očekávat pokles zájmu na úroveň soukromých akcí pořádaných pro (téměř doslova) pár věrných nadšenců kde jejich počet bude převyšovat počet novinářů a nezbytného technického prsonálu.

+1/0
13.7.2016 8:01

V87i74l23i28a29m 27N32o14v89a21k 7374897870739

Uplne presne tak. Pokud samozrejme jeste zustanou nejake podniky v zapadni Evrope. Sam mohu potvrdit to co jste napsal vlastni zkusenosti z let minulych v porovnani s dneskem

0/0
13.7.2016 8:06

T29o22m70á48š 25B12u95r47a 4502966484

Pokud jde o "přežití" evropských VC, dávám šanci tak akorát Monacu a VC Evropy. Ostatní pan Ecclestone bez milosti ve prospěch nových destinací zřejmě logicky a nemilosrdně zruší.

+1/0
13.7.2016 8:15

T40o26m20á55š 35B40u91r43a 4172346874

P. S.: Možná ještě tak VC USA na střídačku s VC Kanady.

0/0
13.7.2016 8:42

V26i30l91i84a19m 90N80o81v82a73k 7384847720189

tam to neni zatim problem, ale publicita je velice slaba. Myslim ze to skonci tak jak jste to napsal: nekolik podniku v Asii, byvalem SSSR - pokud mistni zlodeji budou na svobode a s penezi, v Evrope snad Nemecko a Monako - no a nejake ty US podniky.

0/0
13.7.2016 9:47

Z68d84e83n81e29k 50H33r26d79i87n11a 9210589643790

Nemyslím si, že zákaz turbo motorů po roce 1988 byl konec Formule. uplynulo ostatně už téměř 30 let a formule 1 se jezdí pořád. Za hlavní rozdíl proti minulosti vidím spolehlivost vozů. Zatímco v minulosti klidně dojelo i pod 10 vozů (drtivá většina nedokončila kvůli nějaké poruše), dneska odpadnou 2-4 auta. Díky tomu pak dominance nějakého týmu je jednodušší, pokud jsem rychlý, tak pořád vyhrávám.

0/0
13.7.2016 10:45

V44i55l79i49a41m 94N49o56v39a92k 7144667670239

To ze se jezdi porad neznamena ze "nezemrela". Ja to myslel obrazne. Zakazem turbomotoru se dostal retezec zakazu do vrcholu. Jasne se ukazalo ze chteji mit uplne bezpecnou (i kdyz pomalejsi) soutez. Jednoduse receno - kazdou sezonu prispusobovali pravidla aktualnim potrebam a umoznili jezdcum, co by normalne nemeli sanci aby se uplatnili. To se i stalo. Do F1 vstoupila vyspela technologie ovladani vozu a atraktivita klesla. Je nutno rict, ze divaci doopravdy miluji nebezpeci a risk. Taky pripadnou smrt. Dela to podnik atraktivnejsim a nedostupnejsim. S tym se nic neda delat. Pokud krouzi monoposty 70 kol podle planu a neustale zastavuji v boxech (coz vymyslel Ecclestone puvodne aby zatraktivnil zavody) tak divak nadobudne dojem ze o nic nejde a vsechno je vypracovano jako business plan. A ma pravdu.

0/0
14.7.2016 8:00

J73i12r40i 47A46n65d55e18r60l86e 8822630107

On se na F1 ještě někdo dívá?

+4/−4
12.7.2016 22:37

J50o13s83e97f 42K26o12m47e28n57d45a 3409239294387

Jasně. A pak se jakoby nenápadně na diskuzích ptá, jestli se dívá ještě někdo další ;-)

+6/−1
12.7.2016 22:46

T53o88m24á83š 65B12u15r85a 4692726214

V Asii? Čím dál tím více koncesionářů.

0/0
13.7.2016 9:53

D97e34n36i93s 92H65u76m93l 4972525545946

Nutno dodat, že tahle nemoc se šíří napříč celým motorsportem. Úplně steně bylo otřesné sledovat start Le Mans za safety carem a kroužení téměř hodinu, než polovina tratě byla takřka suchá.

+12/0
12.7.2016 20:36

P71a49v64e74l 55Z53a94j16í33č45e26k 8634710716980

pritom je to tak jednoduche rozvolnit vyvoj motoru i gum, a dalsich zarizeni na aute, zadna radiova komunikace behem zavodu, staci jedno tlacitko chci do boxu... rozhodnuti ucini jezdec. Zadny safety car za deste a podobne skopiciny.

+2/−2
12.7.2016 18:59

J97i96ř45í 27S24c34h30w27a77c21h 8338634788636

safety car za deště jen jiný způsob jak neodložit start nebo neukončit předčasně závod....což se dříve běžně dělalo.

0/0
12.7.2016 23:39

J28i31ř85í 97S93c52h43w10a36c58h 8418744658866

jen jsi "vymyslel" další zakaz.....;-)

0/0
13.7.2016 0:10

J61a17n 71M32i30c66h78l 1966621356404

Pristi rok se to vyrazne zlepsi, verim tomu :-) snad to jen nepo... s tim odpornym halo conceptem.:-/

0/0
12.7.2016 18:55

E69m50i32l 86P62r31c89h25a52l 5150240408644

Pamatuje si nekdo kdy a proc byla zakazana dmychadla vytvarejici pod vozem podtlak ? Ty vrtule vzadu si pamatuju.

0/0
12.7.2016 18:49

P76a29v64e96l 70Z85a84j48í68č42e64k 8694490116430

bylo to v 80 letech treba brabham bt 46 ;) a skoncilo to proto ze nekdo pomazany to nazval prilis nebezpecne... kazdopadne je to i odpoved na dnesni vozy kdyz vytvori silny podtlak tak ty areodynamicke nasmysly strati trosku na vaze... k tomu silne motory a formule muzou zas jezdit 3-5s na kolo rychleji

0/0
12.7.2016 19:08

D22e83n31i67s 59H67u34m11l 4202225725376

Uz tehda byly zakazane pohyblive aerodynamicke prvky a to ten vetrak rozhodne byl :-)

+1/0
12.7.2016 20:25

V51i58l22i81a46m 76N16o54v11a11k 7804357760509

bylo to zakazano hned po jednom jedinem zavode (GP Svedska 78). Duvodem byli stiznosti ze to viri prach a necistoty z povrchu. Je to ale jenom jeden z velice uspesnych konceptu, ktere byli okamzite zakazany (wing car od Lotusu).Hlavne vsak zakaz turba definitivne pohrbil F1 protoze se jasne ukazalo ze jde pouze o bezpecnost a rychlost a riziko se nebude akceptovat

0/0
13.7.2016 5:58

O90n11d17ř67e27j 23Č30a55p12k68a 6821561793964

Nebyl, šlo o ventilátor chlazení a na ten se to nevztahovalo... že ho brutálně předimenzovali a bral vzduch zpod auta, to byla jen náhoda ;-)

V době toho jediného závodu to bylo regulérní řešení (a věřím, že tomu komisaři věnovali hodně času, aby případný důvod k diskvalifikaci našli), takže to vítězství platí.

0/0
13.7.2016 14:14

Z52d27e53n84e96k 57H42r89d55i60n27a 9910439553420

to jsou dvě věci. Jedka šlo o tzv wingcary, které se prosadily koncem 70. let. Šlo o auta, která vytvářela opravdu podtlak a doslova se přisála k zemi. Po určitých omezeních byly wingcary zakázané pro sezonu 1983.

Auto - vysavač (fancar) byl Brabham z roku 1978, který byl reakcí konstruktéra Gordona Murraye an koncepci wingcaru, kdy umístil na konec vozu obrovský větrák, který vysával vzduch z oblasti mezi asfaltem a podlahou vozu. Po první GP (vítězné) byl tento koncept zakázaný, protože jednak se jednalo o pohyblivý aerodynamický prvek (v té době zakázaný) a jednak to ohrožovalo jezdce za ním, protože ten vysavač nevysával jen vzduch, ale také kamínky apod. A díky výraznému zhoršení aerodynamiky za vozem bylo extrémně obtížné se k takovému vozu přiblížit (podobně jako u vozu s velkým difuzorem)

0/0
13.7.2016 11:10

M21a12r94t90i19n 75P32r92a52v94e59č16e94k 3568532971895

Tu přehnanou opatrnost v deštivých podmínkách pozoruji už nějakou dobu a hodně mě to štve :( jako by si neuvědomovali, že je to bohužel jediná šance jak mít atraktivní závod.. i když bohužel i v dešti vyhrává Mercedes protože to v něm Hamilton umí ještě lépe než na suchu.. a ta penalizace Rosberga je opravdu směšná, lepší když to pravidlo zruší, protože se tím akorát ještě víc ztrapňujou..

+8/0
12.7.2016 18:39

P96a18v12e82l 56Z95a38j28í17č11e55k 8564490346790

a nebo zrusit radiovou komunikaci uplne

+1/0
12.7.2016 19:10

P73a23v90e65l 87R64o69t31n29á34g11l 1885469504479

Já nesouhlasím ani s těmi kryt na kokpity, byť jsem si vědom, že naposledy kvůli tomu zemřel pilot. Nicméně ten pilot věděl co dělá, a že sport, který miluje je rizikový a přináší i smrt. Tohle riziko musí akceptovat, každý kdo do F1 vstupuje.

Napadá mě srovnání s cyklistikou. Jak by asi vypadala, kdyby UCI myslela jako FIA? Riziko smrti je tam nesrovnatelně vyšší, ale že by někdo přišel s tím, aby kolem sebe měli jezdi nafukovací bubliny jsem nezaznamenal...

F1 jde totálně do kopru, každý rok víc a víc.

+13/−1
12.7.2016 18:22

J43i11ř61í 36S94c34h53w59a63c16h 8658714128736

tak zrovna cyklisté musí mít taky přilbu, kterou dříve mít nemuseli.....

+3/−2
12.7.2016 18:37

P76a46v13e70l 79R42o81t64n87á20g34l 1365869824579

Tak o tom žádná, ale kromě přilby jsou prakticky nazí, pokud jste si nevšiml a přitom jezdí tělo na tělo ve vysokých rychlostech v běžné zástavbě.

+7/0
12.7.2016 18:48

J55i17ř90í 76S69c67h54w94a22c38h 8548304638366

kdyby jezdily 300 km/hod na rovinkách a 150-200 km/hod v zatáčkách tak by "prakticky nazí" rozhodně nejezdili ;-)

0/0
12.7.2016 23:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze