Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Alibismus formule 1. Proč vadí, když z ní mizí nebezpečí

Formuli 1 můžete vyčítat leccos. Že v posledních letech nabízí jen nudné kroužení. Že jí chybí předjíždění. A že když už k nějakému dojde, tak jen za pomoci umělých vychytávek jménem DRS. Že přechodem na hybridní motory ztratila mnohé ze svého DNA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J53i23ř52í 62S42c35h42w10a42c43h 8278144818756

nj ta "dnešní mládež" stojí za prd, to my jsme byly mnohem lepší.... ;-D;-D;-D

0/0
15.7.2016 0:00

J59o47s86e76f 22K91o51m98e11n12d12a 3609479904637

Ale češtinu ovládáte spíš jako ta dnešní mládež ;-)

0/−1
15.7.2016 21:18

I64v45a82n 33S53l43á50m10a 6886655361898

srsly?

0/0
16.7.2016 20:35

P74e13t39r 86M59o42s30t61ý74n 3809117767870

nitro full contact damage , try again ?

0/0
14.7.2016 15:57

P73a54v22e50l 60K81a87r51e45s 8760963446793

brzo to bude závod elektromobilů s deformačními zónami

+1/0
13.7.2016 22:05

J38i41ř18í 46S97c20h84w11a75c94h 8708254518276

"deformační zóna" je bezpečnostní prvek. Kvantem bezpečnostních prvků je F1 postupně doplňována asi posledních 20 let. Smyslem závodů je vítězit, ne umírat, nebo "pouštět žilou"....

0/0
15.7.2016 0:09

V27l38a88d82i44m15í44r 79Š88k38o59l38n83í48k 8485380368

podle vás by tedy bylo lepší zakázat rally, páč tam je větší nebezpečí než dnes v F1.

0/0
31.7.2016 10:08

V41i51l78i13a87m 52N37o82v90a91k 7854967580509

Jeste pro ty, co pochybuji, nebo se jim zdaji dnesni "sampioni" porovnatelni se zavodniky z dob minulych - tohle udelal Lewis Hamilton v roce 2007 pri najezdu do boxu v momente kdy mu slo o titul mistra sveta (ktery nakonec neziskal zejmena diky tomuhle "manevru"). Dovedete si predstavit tohle udelat Laudu, Fittipaldiho, Stewarta nebo Prosta a hodne jinych s vozy s minimem elektroniky a s jinymi najezdy do boxu nez dnes a s neomezenou rychlosti pri vjezdu do depa

https://www.youtube.com/watch?v=KglbcTs0vWk

0/0
13.7.2016 8:14

O35n18d63ř70e22j 56Č93a62p39k45a 6571521793864

Tohle je ta odvrácená stránka toho, když už první rok dostane techniku schopnou jet o titul. Dovedu si představit, že Lauda nebo Prost nějakou kravinu ve svém prvním roce udělali taky, jen tam o tolik nešlo, takže se to v médiích tak neprobíralo.

0/0
13.7.2016 15:04

V68i35l46i62a46m 68N39o72v71a23k 7384847600989

Myslim ze neni problem v tom ze mel spickovou techniku a jeste na to nemel. Lauda zacal zavodit v teamu March, coz byl vysoce kompetitivni team (jeho kolega Peterson byl v tom roce vicemistrem sveta) a pak presel na BRM coz byl taky kompetitivni team. Tou dobou ale byla Formule 2 a Formule 5000 coz byli narocne souteze a F1 se bral jako vrchol kam nejaky zacatecnik nemuze a taky nemohl. Hamilton se rok po tomhle trapasu stal mistrem sveta coz je bud doklad ze se genialne zlepsil nebo naopak - technika rozhodla o vsem a bylo jedno kdo jezdi na spickovem voze - proste ten vyhral.

0/0
13.7.2016 16:20

J53o23s57e81f 39K86o33m29e30n77d35a 3819419774227

Podíl techniky na výsledcích byl krásně vidět třeba u Schumachera a Barrichela na Ferrari.

0/0
14.7.2016 10:43

D43e55n45i72s 50H24u64m54l 4332595895206

Tak nikdy jsem nebyl fanouskem Hamiltona, ale 2007 byla jeho prvni sezona. Kolik udelal loni Verstappen chyb, a jednou tech titulu bude mit nekolik.

0/0
13.7.2016 22:23
Foto

P62e46t49r 41P36r94o93c19h25á87z74k22a 3912626482154

F1 jsem začal sledovat v 60 letech a nevynechal snad jediný závod i díky možnosti příjmu rakouské televize. Byla to opravdu královna motosportu. Co nebylo vysloveně zakázané, to bylo povolené. Konstruktéři přicházeli s novinkami snad každý druhý závod. Ano, byla nebezpečná, ale to se změnilo hlavně úpravou okruhů. Byla drahá a ne každý si ji mohl dovolit, ale to je v pořádku, nebyl to sport, který by mohli dělat masy. Byla divácky atraktivní, zajímavá a člověk se těšil na každý okamžik, na každý závod.- Dneska ji sleduji jen okrajově, takřka stejná auta, omezení vývoje a testování, nuda. Daleko zajímavější jsou závody s USA, kde je ještě na co koukat a kde adrenalin a vzrušení nezmizelo.

+5/−3
13.7.2016 6:22

Z67d37e64n36e61k 60B38e67d92n22a19r 7837876677349

Nesmysly. F1 samozřejmě vždy byla pravidly omezená. Dnes je vývoj mezi závody, daleko rychlejší, jen už nejste schpný ho sledovat. Drahá byla tehdy je i dnes. Plná hlediště na většině tratí a divácké rekordy co se týče celosvětové sledovanosti zase naznačují, že ani tady atraktivitu neztrácí, vzdor modní vlně ji schazovat.

Jinak odkazovat se na daleko, daleko svázanější serie z USA a ty vyzdvihovat po úvodu co jste napsal mi přijde už úplně nepochopitelné. Omezení vývoje, testování a skoro identické vozy, to jsou serie v USA a vždy byli.

+2/−7
13.7.2016 7:04

V32i49l75i70a82m 79N46o97v86a47k 7674957540799

Pripada mi jako by jste F1 vubec nesledoval. Plna hlediste? V 70tych letech byli evropske okruhy s navstevou kolem 300 tisic divaku. GP byla udalost a ne jako dnes. Je pravda ze zavody v USA jsou svazany pravidly a zalezitosti jako pace car a safety car jsou puvodem prave z USA, ale na druhe strane se tam pravidla nemeni kazdou sezonu. To neni o modni vlne ale o faktech, ktere neni mozne nevidet. Pripoustim, ze pokud sledujete F1 tak poslednich 20 let tak vam to muze pripadat takove jak pisete.

+3/−1
13.7.2016 7:19

A32l79e87š 75H59u86s94á94r 1624583113186

Vy jste se dival v rádiu ne? Nebo jste nezažil starší atraktivní závody.

0/0
13.7.2016 8:20

Z80d47e24n84e19k 30H57r63d52i71n26a 9910649343310

Já mám doma knížku, která vyšla v polovině 80. let o F1. A je tam ukázka z nějaké rozhovoru z konce 70. let, kdy se ptali nějakého závodníka či ředitele týmu, proč je formule 1 tak nudná. Dnes, kdy čteme a vzpomínáme an skvělé závody, z té doby, tka je to paradox. O nudě v F1 se mluví už hodně dlouho. Já jsem ji začal pravidelně v TV sledovat od začátku 90. let a nudné i skvělé závody byly tehdy, byly v době Schumachera a jsou i nyní. Nevidím v tom zas takový rozdíl. Jaký je rozdíl, když tehdy obě Ferrari (nebo oba Williamsy nebo McLareny) všem ujely a získaly velký náskok podobně jako dneska Mercedesy nebo nedávno RedBully.

+2/0
13.7.2016 10:43

Z38d76e88n92e63k 82B87e70d42n31a18r 7387806387369

Které závody byly z vašeho pohledu ty super atraktivní? Já zažil spoustu nudných i zajímavých. Ale i na těch nudnějších si něco zajímavého najdu. Vždy.

Ale co se týče předjíždění a napínavých situací, tak těch je teď násobně více než v minulosti.

0/0
13.7.2016 10:57

J86a27r68o73m97í98r 83H11a38n47z48a90l 6366597634

Pane Zdenku co to tady melete za bludy. Viděl jste vůbec nějaké závody z doby před 40ti léty? Asi ne.

0/−2
13.7.2016 12:35

V94i20l34i64a65m 27N73o65v47a34k 7924757800629

Skvely clanek. Jenom doplnim ze F1 zemrela davno. Datum smrti je konec tzv. turbo ery, kdy byli zakazany 1,5 litrove turbomotory. Duvodem bylo nebezpeci, ale prave tohle nebezpeci delalo z F1 divacky atraktivni sport. Kazdy zavod byl jiny a kazdy byl plny nebezpeci, predjizdeni a rizika. Dnes je jizda ve F1 neco jako kdyz nekdo hraje Play Station a kdyz udela chybu (coz se dela porad) tak prijde pace car a jede se zas od zacatku. Nezajem divaku a presun do podivnych lokalit jenom dokresluje tuhle bidnou situaci.

+7/−1
13.7.2016 5:50

Z10d91e75n34e25k 84B97e32d89n36a32r 7547756607559

Nezájem diváků, myslíte těch pár set tisíc v Silvrstounu třeba? Nebo skoro miliardu u TV?

Předjíždění je naprosto nepochybně nejvíc v historii F1. A těch atraktivních závodů v minulosti bylo daleko méně než dnes.

0/−4
13.7.2016 7:06

T24o91m61á20š 78B35u97r14a 4252716184

Pokud jde o TV sledovanost, dávám Vám zapravdu. Ovšem valná většina tohoto zájmu pochází ze zemí, kam se cirkus F1 v současnosti přesouvá. Ano, mám na mysli především Asii.

V Evropě, jakožto kolébce motorsportu, zájem o tuto show vytrvale klesá. A to nejen mediálně.

+3/0
13.7.2016 7:34

V23i61l31i49a15m 32N13o47v37a54k 7714657200739

Presne tak! TV sledovanost je vyssi protoze dostupnost vysilani je nepomerne vyssi. F1 ale sleduje hodne divaku co tomu sportu vubec nerozumi a tak to i vypada. Ja jsem chodil na F1 do Rakouska a to byvala v 70tych letech akce kde cele okoli Zeltwegu udalosti zilo. Podobne tomu byvavalo taky na ostatnich tradicnich podnicich. GP v Baku, Soci a nebo v Asii jsou vesmes nudne podniky bez tradice a bez zazemi. Je hezke ze to vydelava, ale sledovat se to neda. F1 zije ze znacky a tradice a uspesne tuhle znacku nici a tradici pohrbiva.

0/0
13.7.2016 7:41

T64o72m29á96š 42B21u51r23a 4192326424

Souhlas. V období zlaté éry F1 v Evropě znamenal každý podnik celospolečenskou událost. V dotyčných regionech se "zastavoval život", celá lokální infrastruktura se dočasně přeorávala, politici tomu přizpůsobovali své diáře aby na takových akcích mohli být viděni, vznikala stanová městečka s kompletní výbavou. A dnes? Jsou to sice stále ještě navštěvované události, ale svým významem pro daný region se jedná o tuctovou záležitost, jakých tamo existuje povícero. Trend je jasný: v blízkém budoucnu lze očekávat pokles zájmu na úroveň soukromých akcí pořádaných pro (téměř doslova) pár věrných nadšenců kde jejich počet bude převyšovat počet novinářů a nezbytného technického prsonálu.

+1/0
13.7.2016 8:01

V41i64l12i36a12m 86N60o61v17a71k 7464117500309

Uplne presne tak. Pokud samozrejme jeste zustanou nejake podniky v zapadni Evrope. Sam mohu potvrdit to co jste napsal vlastni zkusenosti z let minulych v porovnani s dneskem

0/0
13.7.2016 8:06

T10o51m37á32š 10B51u35r50a 4452236624

Pokud jde o "přežití" evropských VC, dávám šanci tak akorát Monacu a VC Evropy. Ostatní pan Ecclestone bez milosti ve prospěch nových destinací zřejmě logicky a nemilosrdně zruší.

+1/0
13.7.2016 8:15

T77o16m81á60š 66B98u51r97a 4162736664

P. S.: Možná ještě tak VC USA na střídačku s VC Kanady.

0/0
13.7.2016 8:42

V10i20l34i66a21m 14N13o12v28a71k 7774767420699

tam to neni zatim problem, ale publicita je velice slaba. Myslim ze to skonci tak jak jste to napsal: nekolik podniku v Asii, byvalem SSSR - pokud mistni zlodeji budou na svobode a s penezi, v Evrope snad Nemecko a Monako - no a nejake ty US podniky.

0/0
13.7.2016 9:47

Z24d89e19n79e17k 89H29r87d73i34n80a 9770119493710

Nemyslím si, že zákaz turbo motorů po roce 1988 byl konec Formule. uplynulo ostatně už téměř 30 let a formule 1 se jezdí pořád. Za hlavní rozdíl proti minulosti vidím spolehlivost vozů. Zatímco v minulosti klidně dojelo i pod 10 vozů (drtivá většina nedokončila kvůli nějaké poruše), dneska odpadnou 2-4 auta. Díky tomu pak dominance nějakého týmu je jednodušší, pokud jsem rychlý, tak pořád vyhrávám.

0/0
13.7.2016 10:45

V93i12l44i56a42m 50N26o97v42a40k 7314467430949

To ze se jezdi porad neznamena ze "nezemrela". Ja to myslel obrazne. Zakazem turbomotoru se dostal retezec zakazu do vrcholu. Jasne se ukazalo ze chteji mit uplne bezpecnou (i kdyz pomalejsi) soutez. Jednoduse receno - kazdou sezonu prispusobovali pravidla aktualnim potrebam a umoznili jezdcum, co by normalne nemeli sanci aby se uplatnili. To se i stalo. Do F1 vstoupila vyspela technologie ovladani vozu a atraktivita klesla. Je nutno rict, ze divaci doopravdy miluji nebezpeci a risk. Taky pripadnou smrt. Dela to podnik atraktivnejsim a nedostupnejsim. S tym se nic neda delat. Pokud krouzi monoposty 70 kol podle planu a neustale zastavuji v boxech (coz vymyslel Ecclestone puvodne aby zatraktivnil zavody) tak divak nadobudne dojem ze o nic nejde a vsechno je vypracovano jako business plan. A ma pravdu.

0/0
14.7.2016 8:00

J89i98r39i 49A90n52d19e42r27l98e 8822470227

On se na F1 ještě někdo dívá?

+4/−4
12.7.2016 22:37

J45o10s85e43f 12K62o39m34e68n43d29a 3989289964917

Jasně. A pak se jakoby nenápadně na diskuzích ptá, jestli se dívá ještě někdo další ;-)

+6/−1
12.7.2016 22:46

T75o49m85á52š 84B92u82r34a 4502376204

V Asii? Čím dál tím více koncesionářů.

0/0
13.7.2016 9:53

D96e62n60i83s 45H73u94m38l 4792965555966

Nutno dodat, že tahle nemoc se šíří napříč celým motorsportem. Úplně steně bylo otřesné sledovat start Le Mans za safety carem a kroužení téměř hodinu, než polovina tratě byla takřka suchá.

+12/0
12.7.2016 20:36

P28a83v13e70l 31Z65a20j50í71č55e27k 8664770226390

pritom je to tak jednoduche rozvolnit vyvoj motoru i gum, a dalsich zarizeni na aute, zadna radiova komunikace behem zavodu, staci jedno tlacitko chci do boxu... rozhodnuti ucini jezdec. Zadny safety car za deste a podobne skopiciny.

+2/−2
12.7.2016 18:59

J61i28ř62í 75S45c15h91w65a76c72h 8838974558136

safety car za deště jen jiný způsob jak neodložit start nebo neukončit předčasně závod....což se dříve běžně dělalo.

0/0
12.7.2016 23:39

J89i26ř93í 29S52c66h68w81a32c61h 8678404868476

jen jsi "vymyslel" další zakaz.....;-)

0/0
13.7.2016 0:10

J51a45n 93M16i32c43h43l 1196271316204

Pristi rok se to vyrazne zlepsi, verim tomu :-) snad to jen nepo... s tim odpornym halo conceptem.:-/

0/0
12.7.2016 18:55

E90m36i28l 35P96r46c66h63a46l 5810380328464

Pamatuje si nekdo kdy a proc byla zakazana dmychadla vytvarejici pod vozem podtlak ? Ty vrtule vzadu si pamatuju.

0/0
12.7.2016 18:49

P34a55v70e79l 95Z10a17j14í28č54e23k 8414770776750

bylo to v 80 letech treba brabham bt 46 ;) a skoncilo to proto ze nekdo pomazany to nazval prilis nebezpecne... kazdopadne je to i odpoved na dnesni vozy kdyz vytvori silny podtlak tak ty areodynamicke nasmysly strati trosku na vaze... k tomu silne motory a formule muzou zas jezdit 3-5s na kolo rychleji

0/0
12.7.2016 19:08

D21e69n79i97s 71H18u61m40l 4502555345256

Uz tehda byly zakazane pohyblive aerodynamicke prvky a to ten vetrak rozhodne byl :-)

+1/0
12.7.2016 20:25

V10i75l50i64a22m 22N56o80v75a72k 7624237270249

bylo to zakazano hned po jednom jedinem zavode (GP Svedska 78). Duvodem byli stiznosti ze to viri prach a necistoty z povrchu. Je to ale jenom jeden z velice uspesnych konceptu, ktere byli okamzite zakazany (wing car od Lotusu).Hlavne vsak zakaz turba definitivne pohrbil F1 protoze se jasne ukazalo ze jde pouze o bezpecnost a rychlost a riziko se nebude akceptovat

0/0
13.7.2016 5:58

O16n72d81ř14e93j 28Č67a90p51k75a 6121401593384

Nebyl, šlo o ventilátor chlazení a na ten se to nevztahovalo... že ho brutálně předimenzovali a bral vzduch zpod auta, to byla jen náhoda ;-)

V době toho jediného závodu to bylo regulérní řešení (a věřím, že tomu komisaři věnovali hodně času, aby případný důvod k diskvalifikaci našli), takže to vítězství platí.

0/0
13.7.2016 14:14

Z72d25e30n33e70k 83H16r37d76i88n10a 9280309953980

to jsou dvě věci. Jedka šlo o tzv wingcary, které se prosadily koncem 70. let. Šlo o auta, která vytvářela opravdu podtlak a doslova se přisála k zemi. Po určitých omezeních byly wingcary zakázané pro sezonu 1983.

Auto - vysavač (fancar) byl Brabham z roku 1978, který byl reakcí konstruktéra Gordona Murraye an koncepci wingcaru, kdy umístil na konec vozu obrovský větrák, který vysával vzduch z oblasti mezi asfaltem a podlahou vozu. Po první GP (vítězné) byl tento koncept zakázaný, protože jednak se jednalo o pohyblivý aerodynamický prvek (v té době zakázaný) a jednak to ohrožovalo jezdce za ním, protože ten vysavač nevysával jen vzduch, ale také kamínky apod. A díky výraznému zhoršení aerodynamiky za vozem bylo extrémně obtížné se k takovému vozu přiblížit (podobně jako u vozu s velkým difuzorem)

0/0
13.7.2016 11:10

M48a16r65t79i56n 12P87r58a45v61e15č56e19k 3338732621815

Tu přehnanou opatrnost v deštivých podmínkách pozoruji už nějakou dobu a hodně mě to štve :( jako by si neuvědomovali, že je to bohužel jediná šance jak mít atraktivní závod.. i když bohužel i v dešti vyhrává Mercedes protože to v něm Hamilton umí ještě lépe než na suchu.. a ta penalizace Rosberga je opravdu směšná, lepší když to pravidlo zruší, protože se tím akorát ještě víc ztrapňujou..

+8/0
12.7.2016 18:39

P61a28v18e60l 51Z39a51j43í18č77e94k 8914130746960

a nebo zrusit radiovou komunikaci uplne

+1/0
12.7.2016 19:10

P71a91v12e69l 45R59o13t35n84á66g83l 1715649364959

Já nesouhlasím ani s těmi kryt na kokpity, byť jsem si vědom, že naposledy kvůli tomu zemřel pilot. Nicméně ten pilot věděl co dělá, a že sport, který miluje je rizikový a přináší i smrt. Tohle riziko musí akceptovat, každý kdo do F1 vstupuje.

Napadá mě srovnání s cyklistikou. Jak by asi vypadala, kdyby UCI myslela jako FIA? Riziko smrti je tam nesrovnatelně vyšší, ale že by někdo přišel s tím, aby kolem sebe měli jezdi nafukovací bubliny jsem nezaznamenal...

F1 jde totálně do kopru, každý rok víc a víc.

+13/−1
12.7.2016 18:22

J13i13ř35í 28S66c12h87w48a95c76h 8238464478336

tak zrovna cyklisté musí mít taky přilbu, kterou dříve mít nemuseli.....

+3/−2
12.7.2016 18:37

P92a65v42e85l 17R84o27t30n13á27g31l 1585919324939

Tak o tom žádná, ale kromě přilby jsou prakticky nazí, pokud jste si nevšiml a přitom jezdí tělo na tělo ve vysokých rychlostech v běžné zástavbě.

+7/0
12.7.2016 18:48

J67i66ř86í 16S21c73h90w66a84c18h 8948834528166

kdyby jezdily 300 km/hod na rovinkách a 150-200 km/hod v zatáčkách tak by "prakticky nazí" rozhodně nejezdili ;-)

0/0
12.7.2016 23:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze