Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zastavte to bláznovství! Aneb když kotoučové brzdy řežou až na kost

Za pár let budou kotoučové brzdy vozit všechny týmy nejvyšší kategorie World Tour, říkalo se. Jejich brzdná dráha je o tolik kratší oproti klasickým brzdám, rozplývali se jejich výrobci. To cyklisté byli zdrženlivější, věděli proč. V nedělním závodě Paříž-Roubaix právě kotoučové brzdy těžce zranily dva cyklisty. A jejich používání v závodech je okamžitě pozastaveno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16a18n 70S24l24a54b98ý 9207159384778

Zakážou kotouča a za chvíli se objeví další novinka na závodních kolech - bubnové brzdy. Prostě lobby výrobců si vždycky něco vymyslí!!

0/0
16.4.2016 9:25

J94i60n67d84ř34i17c27h 25Š30t82y69r26s93k60ý 2461701122830

A ten „lobbing“ spatřuješ kde? Jasně že výrobci vymejšlej, aby prodávali. Ale kdyby to stálo za pytel, tak to nikdo nebude používat. Když se neosvědčí, vymizí. Podle tebe by měli všichni jezdit pořád vzadu s trojkolečkem, klipsnama a řazením na rámu? Anebo vlastně s furtšlapem, volnoběžku taky jistě protlačila "lobby"! :D

0/−1
17.4.2016 17:48

J39a33n 30S85l63a66b33ý 9487819654618

A nebo taky na drezině. Seš chytrej jak Rudý Právo a ničemu nerozumíš.

0/0
17.4.2016 21:35

J31a14n 81Š62p86a59t64n34ý 2813762386805

tak zase ale celkem presne odhadl, ze tam toho moc nemate .... ja bych ho nezatracoval

0/0
18.4.2016 12:21

J13i81n46d90ř87i87c53h 96Š60t48y73r43s35k93ý 2641371462970

Zkusím jen nahodít princip. Představme si nábu s průměrem o nějakej ten cenťák vetší než průměr kotouče. Ze strany je v ní válcová dutina, do které je kotouč vsazen tak, že jeho rovina nepřečuhuje ven mimo okraje. Mezi „břitem“ kotouče a vnitřní stěnou náby je mezera, kterou je zasunuto dovnitř tvarované tělo třmenu, upevněné na vidlici. Stačila by mezera 1-1,5 cm - tam by se za nějaké velmi nešťastné konstelace mohly dostat maximálně prsty. Z boku už to případně lze zakrytovat celkem bezpečně. Problém s výměnou kola a chlazením samozřejmě zůstává. Chlazení by se asi řešilo volbou materiálů, které nemění vlastnosti s teplotou, nebo ventilačními otvory po obvodu té „velké náby“.

0/−1
15.4.2016 19:19

P51a11v90e76l 72Š76í16p 9318236231259

A na čem přesně by držel ten kotouč? Jinak to by to kolo bylo s takovou nábou těžký jak kráva a, jak už zmiňujete, prakticky nevyměnitelný.

0/0
15.4.2016 21:52

M38i40c26h49a91e82l 42K41o53n24e49č69n45ý 6122703699889

Jednoduchej chránič ve tvaru disku z duralu nebo karbonu by vážil pár gramů a chytil by se k vidlici. Nic neřešitelnýho.

+1/0
15.4.2016 21:57

P59a81v73e59l 84Š92í49p 9878866501739

To by asi bylo řešení - kdyby ten chráníšbyl na konci zahnutej přes okraj kotouče, jinak by to byl stejnej problém jako s kotoučem, jenom by se netočil... Ale stejně by to na silničce bylo nehezký;-)

0/0
15.4.2016 22:19

J56i50n44d27ř81i56c69h 69Š36t89y73r35s13k65ý 2981301192570

Píšu o principu, jako reakci na příspěvky níže. A o váhu bych se zas tak nebál, snižováním výrobci problémy nemají.

0/0
17.4.2016 17:34

J75a36n 13S41l14a59b53ý 9337649554658

A na případnou výměnu kola by se během závodu přivolával speciální mechanický vůz;-D;-DRv

+2/−1
16.4.2016 9:17

J65i64n98d42ř54i54c12h 50Š92t28y10r83s87k22ý 2291881552820

neumíš číst? píšu o principu. Někteří předřečníci si neuměj představit technické řešení, kdy rovina kotouče je ve stejné rovině s paprsky. Samej minimálně inženýr, ale geometrická představivost žádná.

0/0
17.4.2016 17:29

V85á59c88l83a87v 66H41a26v80l23í40k 2857774951

Kdysi jsem se po delší jízdě z kopce zastavil, abych se ze zvědavosti dotkl předního brzdnýho kotouče svýho kola. Udělalo mi to krásnou spáleninu na obou prstech :D

+1/0
15.4.2016 19:02

M25a46r70t43i17n 68F48r65a65n74t64i54š34e43k 7835400293705

jako clovek ktery se k jinemu priblizi jen kdyz si chce pokecat, jsem tohle nebezpeci nevidel. Vypada to, ze Merckx ma s jizdou v peletonu vic zkusenosti. :-) Nechte nam kotoucovky na hrani a neohrozujte zavodniky.

0/0
15.4.2016 18:15

F40r14a74n10t82i79š14e19k 57D66r87b70o34h22l15a68v 6971204266

Mě stačily fotky z jednoho rakouského silničního cyklomaratonu, kdy v pádu borec zlomil ráfek a kotoučem jezdci, co byl v pádu s ním, málem amputoval nohu těsně nad kotníkem. Ta noha mu tam visela opravdu už na pár šlachách a kosti byly přetnuté. Zakázat a na pořád.

+3/0
15.4.2016 17:17

M13a52r83e48k 77P89a50r27a 7312909760703

je zajímavé, že u biků se tyto problémy nevyskytují. Min. část spousty maratonů se jezdí ve skupině, pády tam bývají také, ale o zranění kotoučem jsem moc neslyšel. Navíc prezentované zranění na kotouč vůbec nevypadalo, spíš to ukazovalo na tác. Ty zuby by se daly téměř spočítat. Je to jen klasická hysterie a rádoby "silné" řešení. Proč tak nepostupují po srážkách motorkou?

0/−3
15.4.2016 19:14

P55e79t55r 54T57y34č84k41a 6945432349882

U biků se určitě nejezdí v pelotonu tak jako v silniční cyklistice, tyk tam nebývají hromadné pády a ani se tam nejezdí takovou rychlostí.

+2/0
15.4.2016 19:19
Foto

R43o56m17a18n 76K82r10a30t78o71c31h60v24i11l 1327268438119

Četl jste to ? Dostal se kolenem k zadnimu tocicimu se kolu. Tam ho rizl točící se disk. Prakticky ani nespadl.

0/0
15.4.2016 20:16

M23i68c39h44a95l 93Š62t66ě34b22e52t61á90k 9272218879152

ono na biku se moc ve skupině nejezdí natož 200 hlavej peleton a hlavně tam nedosahujete takové rychlosti

0/0
15.4.2016 21:06

P53e11t16r 70V23e82r98b87í54ř 8587761823360

Váhově by problém nebyl. Už tak je limit, pod který kola nesmí jít.

0/0
15.4.2016 16:47

A73l70o40i72s 26M89a86t29o86u77s73e79k 6881461639536

pokrok= vyvoj se neda zastavit..nejen ve sportu, ale hlavne v denim zivote. kdyz vidim ty ubohe mlade lidi jak stravi cely den nalepeni na iphony a jine elektroniky..proste lidstvo speje tam, kam je Elita chce..do robotickeho stavu, kde budou lehce ovladani..

0/−3
15.4.2016 16:22

J58a77n 98S32l82a20b38ý 9387579224618

.......a vtom se Matoušek probudil a zjistil, na jakém chatu vlastně je

+1/0
16.4.2016 9:22

M68i30c23h93a74l 21Š75t45ě69b34e27t56á79k 9242878629242

kdo zavodil na kole aspon trochu na náké urovni tak je mu jasné že v silniční cyklistice je to totalní blbost ve sjezdu kde profici jezdí až 100km v hodině je to životu nebezpečné a ani kryt to nezachrání

+4/0
15.4.2016 15:34

O86n83d45ř19e29j 98R18a94t32a34j 4570738476571

proč by to neměl kryt zachránit

0/0
15.4.2016 15:51

M61i87c61h39a17l 34Š18t53ě66b93e71t52á77k 9222188739152

proto že připádu muže dojít k poškození toho krytu

+1/0
15.4.2016 15:53

O35n40d24ř49e93j 97R74a84t83a14j 4740758126801

technicky se to dá vyřešit aby k tomu nedošlo. jen nevím jak by to byl váhový problém a možná i další problémy. dokážu si představit kotouč ve středu kola.

0/0
15.4.2016 16:01

P23a45v76e52l 19V32a61c10e11k 1830792585371

Já si teda kotouč ve středu kola moc představit nedokážu. To jako bude výplet jen na jedné straně kola?

0/0
15.4.2016 16:11

O64n62d14ř45e51j 53R21a48t10a41j 4310318726211

výplet může začínat až od kotouče

0/0
15.4.2016 16:14

P44a18v59e33l 68V62a29c95e49k 1960972725961

Že by jako dráty byly zasazený do okraje kotoučů? To by se s tím moc brzdit asi nedalo, ne? A jestli by byly zasazený kus pod okraj, tak jsme tam, kde jsme byli, je tam nezakrytý ostří.

0/0
15.4.2016 16:19

O61n25d17ř61e48j 91R23a94t36a56j 4480218706661

proč by se nedalo brzdit.. asi by nemohli být přímo v kotouči protože by se měnil tvar se změnou teploty, ale nějak nepřímo ano

0/0
15.4.2016 16:22

M38a69r33t37i52n 77F10r39a37n89t49i70š97e13k 7945100833495

ja si tam dovedu predstavit kotouc, ale nedostanes k nemu trmen, ten je pridelany k ramu :-)

0/0
15.4.2016 18:20

M12a56r22e75k 13P78a16r23a 7212729510943

na biku se taky jezdí takhle rychle. sám jsem to zažil a bylo to v malý skupině. Ale v takový rychlosti nikdy nejede skupina ale dlouhý had. Naopak lidi se zkušenostma ze silnice i z biků tvrdí, že zákaz nemá opodstatnění.

0/0
15.4.2016 19:17
Foto

R64o96m22a23n 17K34r82a67t38o48c68h19v47i17l 1317218128739

Pro Eliasovou Ventoso stürzte unglücklich auf die sich noch drehende Bremsscheibe am Direct Energie Teamrad, die sich wie ein Messer durch Haut und Muskeln bis auf den Knochen schnit. V kostce- padl na ještě se točící zadní kolo. Uz je to jasné?

0/0
15.4.2016 15:24

J33a37n52a 52E21l86i26á36š22o20v61á 9499974934268

Lehký drátěný či karbonový kryt ?

0/0
15.4.2016 15:26
Foto

R25o26m96a75n 43K16r81a85t76o25c29h87v83i36l 1437698678169

Drátěný bych nevěřil. Deformace pri padu a je opět volny, ale problem bude v chlazení. Otevřené na biku pri delším sjezdu se ohreji jako bejk. Zakrytovane to asi nepůjde. Ale oni něco vymysli.

0/0
15.4.2016 15:30

J88a60n49a 31E40l68i69á70š94o47v65á 9419254384168

Když budou zakrytovaný, tak nebude vadit, že jsou horký.

0/0
15.4.2016 15:47

J68i49ř22í 15Č94e84c76h57u93r45a 1693352208118

Musi se chladit

0/0
15.4.2016 16:03

M17a34t36ě34j 15N37o35v19á36k 1652569533128

Horký kotouč a horké brzdové desky = téměř nulový brzdný účinek

0/0
15.4.2016 16:34

J46a22n 25S80l77a62b56ý 9677979364118

Jak by už proboha ta kola vypadala?

0/0
16.4.2016 9:27

J28a92n82a 64E63l54i81á74š33o10v69á 9379644344908

Od dob favorita se trošku změnila.

0/−1
16.4.2016 10:26

P11e80t62r 21H86l95a68v29á29č13e90k 3984570202385

Jen pro ilustraci: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156809485270611&set=pcb.10156809619355611&type=3&theater

0/0
15.4.2016 15:22

R32a53d76e68k 36N77e36u17m25a52n10n 5922982298715

kus masa mu sežral pes

ale je to fakt nechutné

0/0
15.4.2016 15:29

P87e24t20r 50V96e31r75b96í55ř 8477161163860

Tak jestli se dají ty brzdy skutečně zakrytovat, tak by problém do budoucna mohl být vyřešený.

Zajímalo by mě, jestli nějakou roli hraje lobby výrobců.

Těch, co je to pořezalo, je mi líto.

+1/0
15.4.2016 15:12

D95a44v34i77d 82N34o52v59o97t41n79y 3230424546847

resila by se vaha, myslim

0/0
15.4.2016 16:03

P84a79v79e26l 28Š36í14p 9718366681949

nedovedu si představit kryt, co by chránil celý kotouč a umožňoval rychlou výměnu kola.. ale možní mám jen malou fantazii :-)

0/0
15.4.2016 16:46

P27e81t55r 55T91y39č32k88a 6105192649142

Oni přece mění celé kola ne?

0/0
15.4.2016 19:08

P57a73v50e88l 62Š71í60p 9518656511619

Ne vždycky a když propíchá i náhradní kola, problém zůstává. Navíc se mechanïčák často nedostane k jezdci tak rychle jak by bylo potřeba (třeba zrovna na kostkovejch klasikách) a musí dostat jenom kolo (přední x zadní) od neutrálního mechanika, nebo týmovýho kolegy...

+1/0
15.4.2016 21:42

J64a10n 61S31l35a16b78ý 9257979734218

Tyčko, NE (většinou jen předek nebo zadek)

0/0
16.4.2016 9:30

K97a82r63e79l 58N33o67v49á25č61e95k 5791695609246

Také by mě zajímalo, jak se to stalo přesně. Řízl se o vedle jedoucí kolo nebo spadnul na kotouč vedlejšího kola (a to stálo nebo jelo nebo leželo) nebo kotouč z kola vyletěl? Autor článku se tomu schválně vyhýbá, protože to neví.

+1/0
15.4.2016 15:07

D77a39v30i47d 15N33o66v40o89t13n39y 3740324366787

http://www.cyclingnews.com/news/ventoso-blasts-the-use-of-disc-brakes-in-the-peloton/

on to nevi ani ten jezdec sam. je to celkem jasne popsane v clanku i tady v originale

+1/0
15.4.2016 16:04

D83a57n 35K41u74t75a 6760646878969

Nechápu, jak se v tom v diskuzi může někdo pitvat, že nechápe, jak se to stalo. To nemáte představivost nebo si dokonce myslíte, že si to postižení cyklisté vymysleli? Jednoduše kotoučovky na silničkách v masovém závodě jsou nebezpečné a nepatří tam. Tečka. A je jen hloupost těch, kteří si to nechtěli připustit do doby, než se toto avízované nebezpečí potvrdilo.

Myslím, že řešením by bylo jedině bezpečné komplet zakrytí celého brzdného kotoučového systému, které by parametrově nevadilo ani technickým požadavkům na závodní kolo, což by mohlo být limitující.

+9/−2
15.4.2016 14:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze