Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zastavte to bláznovství! Aneb když kotoučové brzdy řežou až na kost

Za pár let budou kotoučové brzdy vozit všechny týmy nejvyšší kategorie World Tour, říkalo se. Jejich brzdná dráha je o tolik kratší oproti klasickým brzdám, rozplývali se jejich výrobci. To cyklisté byli zdrženlivější, věděli proč. V nedělním závodě Paříž-Roubaix právě kotoučové brzdy těžce zranily dva cyklisty. A jejich používání v závodech je okamžitě pozastaveno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71a71n 41S34l72a98b47ý 9477519804608

Zakážou kotouča a za chvíli se objeví další novinka na závodních kolech - bubnové brzdy. Prostě lobby výrobců si vždycky něco vymyslí!!

0/0
16.4.2016 9:25

J21i38n37d31ř44i30c98h 48Š88t73y55r96s90k79ý 2491651702930

A ten „lobbing“ spatřuješ kde? Jasně že výrobci vymejšlej, aby prodávali. Ale kdyby to stálo za pytel, tak to nikdo nebude používat. Když se neosvědčí, vymizí. Podle tebe by měli všichni jezdit pořád vzadu s trojkolečkem, klipsnama a řazením na rámu? Anebo vlastně s furtšlapem, volnoběžku taky jistě protlačila "lobby"! :D

0/−1
17.4.2016 17:48

J54a88n 76S56l97a58b54ý 9937139474228

A nebo taky na drezině. Seš chytrej jak Rudý Právo a ničemu nerozumíš.

0/0
17.4.2016 21:35

J17a20n 10Š51p49a50t50n44ý 2763592956765

tak zase ale celkem presne odhadl, ze tam toho moc nemate .... ja bych ho nezatracoval

0/0
18.4.2016 12:21

J26i37n98d81ř97i85c36h 81Š29t97y80r80s86k15ý 2311601792330

Zkusím jen nahodít princip. Představme si nábu s průměrem o nějakej ten cenťák vetší než průměr kotouče. Ze strany je v ní válcová dutina, do které je kotouč vsazen tak, že jeho rovina nepřečuhuje ven mimo okraje. Mezi „břitem“ kotouče a vnitřní stěnou náby je mezera, kterou je zasunuto dovnitř tvarované tělo třmenu, upevněné na vidlici. Stačila by mezera 1-1,5 cm - tam by se za nějaké velmi nešťastné konstelace mohly dostat maximálně prsty. Z boku už to případně lze zakrytovat celkem bezpečně. Problém s výměnou kola a chlazením samozřejmě zůstává. Chlazení by se asi řešilo volbou materiálů, které nemění vlastnosti s teplotou, nebo ventilačními otvory po obvodu té „velké náby“.

0/−1
15.4.2016 19:19

P84a74v15e45l 51Š60í48p 9868906371989

A na čem přesně by držel ten kotouč? Jinak to by to kolo bylo s takovou nábou těžký jak kráva a, jak už zmiňujete, prakticky nevyměnitelný.

0/0
15.4.2016 21:52

M90i50c32h63a39e47l 46K48o89n90e98č65n59ý 6382373909799

Jednoduchej chránič ve tvaru disku z duralu nebo karbonu by vážil pár gramů a chytil by se k vidlici. Nic neřešitelnýho.

+1/0
15.4.2016 21:57

P10a51v63e29l 92Š40í88p 9748236951889

To by asi bylo řešení - kdyby ten chráníšbyl na konci zahnutej přes okraj kotouče, jinak by to byl stejnej problém jako s kotoučem, jenom by se netočil... Ale stejně by to na silničce bylo nehezký;-)

0/0
15.4.2016 22:19

J67i39n61d84ř45i60c59h 18Š87t40y98r90s81k66ý 2241461442980

Píšu o principu, jako reakci na příspěvky níže. A o váhu bych se zas tak nebál, snižováním výrobci problémy nemají.

0/0
17.4.2016 17:34

J12a13n 18S34l17a31b45ý 9787309364308

A na případnou výměnu kola by se během závodu přivolával speciální mechanický vůz;-D;-DRv

+2/−1
16.4.2016 9:17

J39i33n50d71ř33i52c11h 33Š68t14y74r92s75k40ý 2701211202640

neumíš číst? píšu o principu. Někteří předřečníci si neuměj představit technické řešení, kdy rovina kotouče je ve stejné rovině s paprsky. Samej minimálně inženýr, ale geometrická představivost žádná.

0/0
17.4.2016 17:29

V38á20c73l73a37v 77H95a85v63l30í37k 2767244251

Kdysi jsem se po delší jízdě z kopce zastavil, abych se ze zvědavosti dotkl předního brzdnýho kotouče svýho kola. Udělalo mi to krásnou spáleninu na obou prstech :D

+1/0
15.4.2016 19:02

M69a67r40t93i90n 92F42r75a42n98t42i41š41e89k 7735670203715

jako clovek ktery se k jinemu priblizi jen kdyz si chce pokecat, jsem tohle nebezpeci nevidel. Vypada to, ze Merckx ma s jizdou v peletonu vic zkusenosti. :-) Nechte nam kotoucovky na hrani a neohrozujte zavodniky.

0/0
15.4.2016 18:15

F91r28a58n75t44i54š56e24k 69D47r75b97o77h60l59a83v 6591104936

Mě stačily fotky z jednoho rakouského silničního cyklomaratonu, kdy v pádu borec zlomil ráfek a kotoučem jezdci, co byl v pádu s ním, málem amputoval nohu těsně nad kotníkem. Ta noha mu tam visela opravdu už na pár šlachách a kosti byly přetnuté. Zakázat a na pořád.

+3/0
15.4.2016 17:17

M59a45r46e27k 16P94a32r44a 7622799390893

je zajímavé, že u biků se tyto problémy nevyskytují. Min. část spousty maratonů se jezdí ve skupině, pády tam bývají také, ale o zranění kotoučem jsem moc neslyšel. Navíc prezentované zranění na kotouč vůbec nevypadalo, spíš to ukazovalo na tác. Ty zuby by se daly téměř spočítat. Je to jen klasická hysterie a rádoby "silné" řešení. Proč tak nepostupují po srážkách motorkou?

0/−3
15.4.2016 19:14

P17e19t76r 30T48y78č91k10a 6195362709152

U biků se určitě nejezdí v pelotonu tak jako v silniční cyklistice, tyk tam nebývají hromadné pády a ani se tam nejezdí takovou rychlostí.

+2/0
15.4.2016 19:19
Foto

R59o79m61a54n 19K45r16a69t81o52c61h24v30i47l 1967278248579

Četl jste to ? Dostal se kolenem k zadnimu tocicimu se kolu. Tam ho rizl točící se disk. Prakticky ani nespadl.

0/0
15.4.2016 20:16

M40i52c42h64a92l 59Š15t66ě21b96e13t39á72k 9592358209552

ono na biku se moc ve skupině nejezdí natož 200 hlavej peleton a hlavně tam nedosahujete takové rychlosti

0/0
15.4.2016 21:06

P10e44t51r 81V18e69r92b83í46ř 8377341683330

Váhově by problém nebyl. Už tak je limit, pod který kola nesmí jít.

0/0
15.4.2016 16:47

A58l53o12i91s 21M23a74t17o46u96s60e59k 6401481589846

pokrok= vyvoj se neda zastavit..nejen ve sportu, ale hlavne v denim zivote. kdyz vidim ty ubohe mlade lidi jak stravi cely den nalepeni na iphony a jine elektroniky..proste lidstvo speje tam, kam je Elita chce..do robotickeho stavu, kde budou lehce ovladani..

0/−3
15.4.2016 16:22

J49a32n 51S69l21a85b70ý 9247229874698

.......a vtom se Matoušek probudil a zjistil, na jakém chatu vlastně je

+1/0
16.4.2016 9:22

M34i93c98h75a67l 38Š86t37ě78b79e28t56á43k 9972428349372

kdo zavodil na kole aspon trochu na náké urovni tak je mu jasné že v silniční cyklistice je to totalní blbost ve sjezdu kde profici jezdí až 100km v hodině je to životu nebezpečné a ani kryt to nezachrání

+4/0
15.4.2016 15:34

O14n84d56ř20e62j 44R87a52t83a45j 4810878426251

proč by to neměl kryt zachránit

0/0
15.4.2016 15:51

M31i96c10h85a46l 22Š13t60ě82b71e19t70á56k 9702518339232

proto že připádu muže dojít k poškození toho krytu

+1/0
15.4.2016 15:53

O77n87d37ř88e84j 82R84a76t82a46j 4410798856121

technicky se to dá vyřešit aby k tomu nedošlo. jen nevím jak by to byl váhový problém a možná i další problémy. dokážu si představit kotouč ve středu kola.

0/0
15.4.2016 16:01

P90a95v91e85l 40V22a10c41e48k 1890912815951

Já si teda kotouč ve středu kola moc představit nedokážu. To jako bude výplet jen na jedné straně kola?

0/0
15.4.2016 16:11

O36n90d34ř26e94j 23R93a58t74a63j 4370928186251

výplet může začínat až od kotouče

0/0
15.4.2016 16:14

P12a61v44e29l 23V51a90c33e67k 1640732585461

Že by jako dráty byly zasazený do okraje kotoučů? To by se s tím moc brzdit asi nedalo, ne? A jestli by byly zasazený kus pod okraj, tak jsme tam, kde jsme byli, je tam nezakrytý ostří.

0/0
15.4.2016 16:19

O81n65d86ř95e49j 93R90a12t79a56j 4540168626891

proč by se nedalo brzdit.. asi by nemohli být přímo v kotouči protože by se měnil tvar se změnou teploty, ale nějak nepřímo ano

0/0
15.4.2016 16:22

M88a96r47t27i31n 13F29r91a26n46t37i57š61e81k 7835980103575

ja si tam dovedu predstavit kotouc, ale nedostanes k nemu trmen, ten je pridelany k ramu :-)

0/0
15.4.2016 18:20

M40a49r44e21k 91P96a49r95a 7682309210593

na biku se taky jezdí takhle rychle. sám jsem to zažil a bylo to v malý skupině. Ale v takový rychlosti nikdy nejede skupina ale dlouhý had. Naopak lidi se zkušenostma ze silnice i z biků tvrdí, že zákaz nemá opodstatnění.

0/0
15.4.2016 19:17
Foto

R63o72m67a44n 37K42r78a67t36o41c25h77v46i94l 1797138668429

Pro Eliasovou Ventoso stürzte unglücklich auf die sich noch drehende Bremsscheibe am Direct Energie Teamrad, die sich wie ein Messer durch Haut und Muskeln bis auf den Knochen schnit. V kostce- padl na ještě se točící zadní kolo. Uz je to jasné?

0/0
15.4.2016 15:24

J49a97n71a 55E16l15i59á49š61o35v34á 9339624324328

Lehký drátěný či karbonový kryt ?

0/0
15.4.2016 15:26
Foto

R94o34m77a92n 88K23r48a70t66o78c71h22v13i95l 1237608548269

Drátěný bych nevěřil. Deformace pri padu a je opět volny, ale problem bude v chlazení. Otevřené na biku pri delším sjezdu se ohreji jako bejk. Zakrytovane to asi nepůjde. Ale oni něco vymysli.

0/0
15.4.2016 15:30

J64a63n77a 19E65l10i22á38š32o82v38á 9169104164908

Když budou zakrytovaný, tak nebude vadit, že jsou horký.

0/0
15.4.2016 15:47

J25i23ř71í 84Č77e87c48h60u83r32a 1833482368868

Musi se chladit

0/0
15.4.2016 16:03

M36a58t39ě21j 72N18o15v67á40k 2563680378887

Horký kotouč a horké brzdové desky = téměř nulový brzdný účinek

0/0
15.4.2016 16:34

J11a20n 48S83l49a65b22ý 9957149974468

Jak by už proboha ta kola vypadala?

0/0
16.4.2016 9:27

J81a41n86a 74E38l58i81á77š37o89v95á 9949124564698

Od dob favorita se trošku změnila.

0/−1
16.4.2016 10:26

P94e28t17r 18H14l53a31v29á21č70e81k 3224450642855

Jen pro ilustraci: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156809485270611&set=pcb.10156809619355611&type=3&theater

0/0
15.4.2016 15:22

R31a24d62e35k 22N35e35u73m80a64n27n 5192552208725

kus masa mu sežral pes

ale je to fakt nechutné

0/0
15.4.2016 15:29

P29e51t87r 47V18e51r10b84í89ř 8387771863640

Tak jestli se dají ty brzdy skutečně zakrytovat, tak by problém do budoucna mohl být vyřešený.

Zajímalo by mě, jestli nějakou roli hraje lobby výrobců.

Těch, co je to pořezalo, je mi líto.

+1/0
15.4.2016 15:12

D54a27v86i98d 64N91o35v19o73t87n93y 3440824926817

resila by se vaha, myslim

0/0
15.4.2016 16:03

P43a33v87e14l 19Š65í60p 9198916921759

nedovedu si představit kryt, co by chránil celý kotouč a umožňoval rychlou výměnu kola.. ale možní mám jen malou fantazii :-)

0/0
15.4.2016 16:46

P48e22t71r 61T49y31č95k56a 6855252209102

Oni přece mění celé kola ne?

0/0
15.4.2016 19:08

P93a42v24e59l 24Š17í27p 9918186931549

Ne vždycky a když propíchá i náhradní kola, problém zůstává. Navíc se mechanïčák často nedostane k jezdci tak rychle jak by bylo potřeba (třeba zrovna na kostkovejch klasikách) a musí dostat jenom kolo (přední x zadní) od neutrálního mechanika, nebo týmovýho kolegy...

+1/0
15.4.2016 21:42

J98a60n 44S61l36a89b71ý 9987589704608

Tyčko, NE (většinou jen předek nebo zadek)

0/0
16.4.2016 9:30

K44a56r23e11l 12N86o64v74á47č95e64k 5821815449716

Také by mě zajímalo, jak se to stalo přesně. Řízl se o vedle jedoucí kolo nebo spadnul na kotouč vedlejšího kola (a to stálo nebo jelo nebo leželo) nebo kotouč z kola vyletěl? Autor článku se tomu schválně vyhýbá, protože to neví.

+1/0
15.4.2016 15:07

D43a81v22i66d 95N82o47v46o30t56n57y 3510314616727

http://www.cyclingnews.com/news/ventoso-blasts-the-use-of-disc-brakes-in-the-peloton/

on to nevi ani ten jezdec sam. je to celkem jasne popsane v clanku i tady v originale

+1/0
15.4.2016 16:04

D47a95n 80K62u61t95a 6480476938329

Nechápu, jak se v tom v diskuzi může někdo pitvat, že nechápe, jak se to stalo. To nemáte představivost nebo si dokonce myslíte, že si to postižení cyklisté vymysleli? Jednoduše kotoučovky na silničkách v masovém závodě jsou nebezpečné a nepatří tam. Tečka. A je jen hloupost těch, kteří si to nechtěli připustit do doby, než se toto avízované nebezpečí potvrdilo.

Myslím, že řešením by bylo jedině bezpečné komplet zakrytí celého brzdného kotoučového systému, které by parametrově nevadilo ani technickým požadavkům na závodní kolo, což by mohlo být limitující.

+9/−2
15.4.2016 14:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze