Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zastavte to bláznovství! Aneb když kotoučové brzdy řežou až na kost

Za pár let budou kotoučové brzdy vozit všechny týmy nejvyšší kategorie World Tour, říkalo se. Jejich brzdná dráha je o tolik kratší oproti klasickým brzdám, rozplývali se jejich výrobci. To cyklisté byli zdrženlivější, věděli proč. V nedělním závodě Paříž-Roubaix právě kotoučové brzdy těžce zranily dva cyklisty. A jejich používání v závodech je okamžitě pozastaveno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a60n 85S88l40a32b34ý 9837219224878

Zakážou kotouča a za chvíli se objeví další novinka na závodních kolech - bubnové brzdy. Prostě lobby výrobců si vždycky něco vymyslí!!

0/0
16.4.2016 9:25

J19i31n58d23ř51i65c73h 87Š32t64y59r28s85k27ý 2101121912710

A ten „lobbing“ spatřuješ kde? Jasně že výrobci vymejšlej, aby prodávali. Ale kdyby to stálo za pytel, tak to nikdo nebude používat. Když se neosvědčí, vymizí. Podle tebe by měli všichni jezdit pořád vzadu s trojkolečkem, klipsnama a řazením na rámu? Anebo vlastně s furtšlapem, volnoběžku taky jistě protlačila "lobby"! :D

0/−1
17.4.2016 17:48

J60a10n 12S11l10a55b25ý 9397169114278

A nebo taky na drezině. Seš chytrej jak Rudý Právo a ničemu nerozumíš.

0/0
17.4.2016 21:35

J82a37n 43Š18p94a30t16n55ý 2463462616875

tak zase ale celkem presne odhadl, ze tam toho moc nemate .... ja bych ho nezatracoval

0/0
18.4.2016 12:21

J64i35n35d25ř42i10c71h 39Š29t41y22r60s22k84ý 2171311132970

Zkusím jen nahodít princip. Představme si nábu s průměrem o nějakej ten cenťák vetší než průměr kotouče. Ze strany je v ní válcová dutina, do které je kotouč vsazen tak, že jeho rovina nepřečuhuje ven mimo okraje. Mezi „břitem“ kotouče a vnitřní stěnou náby je mezera, kterou je zasunuto dovnitř tvarované tělo třmenu, upevněné na vidlici. Stačila by mezera 1-1,5 cm - tam by se za nějaké velmi nešťastné konstelace mohly dostat maximálně prsty. Z boku už to případně lze zakrytovat celkem bezpečně. Problém s výměnou kola a chlazením samozřejmě zůstává. Chlazení by se asi řešilo volbou materiálů, které nemění vlastnosti s teplotou, nebo ventilačními otvory po obvodu té „velké náby“.

0/−1
15.4.2016 19:19

P22a58v71e70l 49Š36í25p 9198896961939

A na čem přesně by držel ten kotouč? Jinak to by to kolo bylo s takovou nábou těžký jak kráva a, jak už zmiňujete, prakticky nevyměnitelný.

0/0
15.4.2016 21:52

M56i54c34h97a21e47l 75K74o39n82e39č44n71ý 6962503259829

Jednoduchej chránič ve tvaru disku z duralu nebo karbonu by vážil pár gramů a chytil by se k vidlici. Nic neřešitelnýho.

+1/0
15.4.2016 21:57

P94a19v22e83l 51Š48í34p 9138256921859

To by asi bylo řešení - kdyby ten chráníšbyl na konci zahnutej přes okraj kotouče, jinak by to byl stejnej problém jako s kotoučem, jenom by se netočil... Ale stejně by to na silničce bylo nehezký;-)

0/0
15.4.2016 22:19

J97i10n32d19ř74i45c72h 86Š86t62y10r47s41k56ý 2721241822240

Píšu o principu, jako reakci na příspěvky níže. A o váhu bych se zas tak nebál, snižováním výrobci problémy nemají.

0/0
17.4.2016 17:34

J10a73n 97S21l41a24b80ý 9837199144158

A na případnou výměnu kola by se během závodu přivolával speciální mechanický vůz;-D;-DRv

+2/−1
16.4.2016 9:17

J10i94n95d53ř88i75c39h 59Š29t68y35r33s63k37ý 2301941702800

neumíš číst? píšu o principu. Někteří předřečníci si neuměj představit technické řešení, kdy rovina kotouče je ve stejné rovině s paprsky. Samej minimálně inženýr, ale geometrická představivost žádná.

0/0
17.4.2016 17:29

V37á78c33l51a87v 24H29a86v86l67í18k 2377904361

Kdysi jsem se po delší jízdě z kopce zastavil, abych se ze zvědavosti dotkl předního brzdnýho kotouče svýho kola. Udělalo mi to krásnou spáleninu na obou prstech :D

+1/0
15.4.2016 19:02

M68a80r86t66i14n 93F51r80a43n64t62i54š74e49k 7445820213295

jako clovek ktery se k jinemu priblizi jen kdyz si chce pokecat, jsem tohle nebezpeci nevidel. Vypada to, ze Merckx ma s jizdou v peletonu vic zkusenosti. :-) Nechte nam kotoucovky na hrani a neohrozujte zavodniky.

0/0
15.4.2016 18:15

F12r80a35n80t57i16š80e33k 11D88r70b50o91h77l98a63v 6811504626

Mě stačily fotky z jednoho rakouského silničního cyklomaratonu, kdy v pádu borec zlomil ráfek a kotoučem jezdci, co byl v pádu s ním, málem amputoval nohu těsně nad kotníkem. Ta noha mu tam visela opravdu už na pár šlachách a kosti byly přetnuté. Zakázat a na pořád.

+3/0
15.4.2016 17:17

M76a38r56e44k 68P87a42r49a 7782529130553

je zajímavé, že u biků se tyto problémy nevyskytují. Min. část spousty maratonů se jezdí ve skupině, pády tam bývají také, ale o zranění kotoučem jsem moc neslyšel. Navíc prezentované zranění na kotouč vůbec nevypadalo, spíš to ukazovalo na tác. Ty zuby by se daly téměř spočítat. Je to jen klasická hysterie a rádoby "silné" řešení. Proč tak nepostupují po srážkách motorkou?

0/−3
15.4.2016 19:14

P88e28t87r 54T43y10č38k60a 6325692509902

U biků se určitě nejezdí v pelotonu tak jako v silniční cyklistice, tyk tam nebývají hromadné pády a ani se tam nejezdí takovou rychlostí.

+2/0
15.4.2016 19:19
Foto

R71o23m70a76n 74K84r62a42t58o38c41h73v34i89l 1227698728409

Četl jste to ? Dostal se kolenem k zadnimu tocicimu se kolu. Tam ho rizl točící se disk. Prakticky ani nespadl.

0/0
15.4.2016 20:16

M54i58c84h25a61l 72Š89t54ě30b81e21t11á67k 9172878649722

ono na biku se moc ve skupině nejezdí natož 200 hlavej peleton a hlavně tam nedosahujete takové rychlosti

0/0
15.4.2016 21:06

P54e27t65r 74V93e88r70b96í60ř 8857241293530

Váhově by problém nebyl. Už tak je limit, pod který kola nesmí jít.

0/0
15.4.2016 16:47

A86l68o86i90s 25M91a16t56o61u96s85e30k 6641791309566

pokrok= vyvoj se neda zastavit..nejen ve sportu, ale hlavne v denim zivote. kdyz vidim ty ubohe mlade lidi jak stravi cely den nalepeni na iphony a jine elektroniky..proste lidstvo speje tam, kam je Elita chce..do robotickeho stavu, kde budou lehce ovladani..

0/−3
15.4.2016 16:22

J69a34n 84S69l27a67b51ý 9167659594688

.......a vtom se Matoušek probudil a zjistil, na jakém chatu vlastně je

+1/0
16.4.2016 9:22

M23i28c11h86a75l 34Š75t93ě52b23e75t91á95k 9572258919292

kdo zavodil na kole aspon trochu na náké urovni tak je mu jasné že v silniční cyklistice je to totalní blbost ve sjezdu kde profici jezdí až 100km v hodině je to životu nebezpečné a ani kryt to nezachrání

+4/0
15.4.2016 15:34

O79n53d38ř18e50j 49R89a61t38a59j 4360298266801

proč by to neměl kryt zachránit

0/0
15.4.2016 15:51

M35i64c32h92a37l 60Š20t20ě95b87e85t76á42k 9932418889212

proto že připádu muže dojít k poškození toho krytu

+1/0
15.4.2016 15:53

O11n74d31ř36e22j 31R59a72t78a21j 4350478736491

technicky se to dá vyřešit aby k tomu nedošlo. jen nevím jak by to byl váhový problém a možná i další problémy. dokážu si představit kotouč ve středu kola.

0/0
15.4.2016 16:01

P74a36v42e50l 37V72a64c86e41k 1190682575491

Já si teda kotouč ve středu kola moc představit nedokážu. To jako bude výplet jen na jedné straně kola?

0/0
15.4.2016 16:11

O32n72d16ř94e29j 48R48a35t54a93j 4530238426721

výplet může začínat až od kotouče

0/0
15.4.2016 16:14

P29a58v48e83l 72V31a47c20e50k 1100532145261

Že by jako dráty byly zasazený do okraje kotoučů? To by se s tím moc brzdit asi nedalo, ne? A jestli by byly zasazený kus pod okraj, tak jsme tam, kde jsme byli, je tam nezakrytý ostří.

0/0
15.4.2016 16:19

O55n23d42ř21e66j 63R80a36t98a72j 4250158976351

proč by se nedalo brzdit.. asi by nemohli být přímo v kotouči protože by se měnil tvar se změnou teploty, ale nějak nepřímo ano

0/0
15.4.2016 16:22

M24a29r41t88i36n 93F10r44a38n91t34i95š35e11k 7215310153515

ja si tam dovedu predstavit kotouc, ale nedostanes k nemu trmen, ten je pridelany k ramu :-)

0/0
15.4.2016 18:20

M24a32r91e21k 21P81a85r58a 7612459300853

na biku se taky jezdí takhle rychle. sám jsem to zažil a bylo to v malý skupině. Ale v takový rychlosti nikdy nejede skupina ale dlouhý had. Naopak lidi se zkušenostma ze silnice i z biků tvrdí, že zákaz nemá opodstatnění.

0/0
15.4.2016 19:17
Foto

R33o78m74a95n 33K90r19a20t26o19c25h20v84i49l 1867708388789

Pro Eliasovou Ventoso stürzte unglücklich auf die sich noch drehende Bremsscheibe am Direct Energie Teamrad, die sich wie ein Messer durch Haut und Muskeln bis auf den Knochen schnit. V kostce- padl na ještě se točící zadní kolo. Uz je to jasné?

0/0
15.4.2016 15:24

J24a76n66a 73E89l75i42á12š17o58v12á 9779424644248

Lehký drátěný či karbonový kryt ?

0/0
15.4.2016 15:26
Foto

R51o68m55a31n 39K77r30a22t93o34c15h16v81i36l 1717948258299

Drátěný bych nevěřil. Deformace pri padu a je opět volny, ale problem bude v chlazení. Otevřené na biku pri delším sjezdu se ohreji jako bejk. Zakrytovane to asi nepůjde. Ale oni něco vymysli.

0/0
15.4.2016 15:30

J81a30n52a 29E59l87i97á62š30o82v60á 9189474764608

Když budou zakrytovaný, tak nebude vadit, že jsou horký.

0/0
15.4.2016 15:47

J95i42ř80í 40Č49e97c10h93u63r71a 1483842688598

Musi se chladit

0/0
15.4.2016 16:03

M74a45t62ě86j 57N59o43v70á31k 2183670328757

Horký kotouč a horké brzdové desky = téměř nulový brzdný účinek

0/0
15.4.2016 16:34

J56a47n 61S85l86a37b55ý 9847939904648

Jak by už proboha ta kola vypadala?

0/0
16.4.2016 9:27

J74a31n80a 36E87l57i21á12š39o12v54á 9469964314888

Od dob favorita se trošku změnila.

0/−1
16.4.2016 10:26

P26e27t34r 20H71l72a27v31á52č55e12k 3844600572225

Jen pro ilustraci: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156809485270611&set=pcb.10156809619355611&type=3&theater

0/0
15.4.2016 15:22

R74a80d54e97k 21N36e78u16m81a73n96n 5642912728125

kus masa mu sežral pes

ale je to fakt nechutné

0/0
15.4.2016 15:29

P11e64t64r 96V21e38r59b82í29ř 8907571983370

Tak jestli se dají ty brzdy skutečně zakrytovat, tak by problém do budoucna mohl být vyřešený.

Zajímalo by mě, jestli nějakou roli hraje lobby výrobců.

Těch, co je to pořezalo, je mi líto.

+1/0
15.4.2016 15:12

D80a85v71i59d 54N27o37v73o91t97n19y 3620474206527

resila by se vaha, myslim

0/0
15.4.2016 16:03

P46a73v17e35l 58Š50í54p 9478306631469

nedovedu si představit kryt, co by chránil celý kotouč a umožňoval rychlou výměnu kola.. ale možní mám jen malou fantazii :-)

0/0
15.4.2016 16:46

P83e24t97r 35T16y63č36k50a 6355952119472

Oni přece mění celé kola ne?

0/0
15.4.2016 19:08

P20a74v44e37l 18Š65í54p 9448736271179

Ne vždycky a když propíchá i náhradní kola, problém zůstává. Navíc se mechanïčák často nedostane k jezdci tak rychle jak by bylo potřeba (třeba zrovna na kostkovejch klasikách) a musí dostat jenom kolo (přední x zadní) od neutrálního mechanika, nebo týmovýho kolegy...

+1/0
15.4.2016 21:42

J45a54n 83S32l50a85b36ý 9487509954188

Tyčko, NE (většinou jen předek nebo zadek)

0/0
16.4.2016 9:30

K42a23r75e66l 91N54o35v95á84č56e45k 5361965599236

Také by mě zajímalo, jak se to stalo přesně. Řízl se o vedle jedoucí kolo nebo spadnul na kotouč vedlejšího kola (a to stálo nebo jelo nebo leželo) nebo kotouč z kola vyletěl? Autor článku se tomu schválně vyhýbá, protože to neví.

+1/0
15.4.2016 15:07

D22a45v81i75d 28N71o65v16o61t79n32y 3410854636977

http://www.cyclingnews.com/news/ventoso-blasts-the-use-of-disc-brakes-in-the-peloton/

on to nevi ani ten jezdec sam. je to celkem jasne popsane v clanku i tady v originale

+1/0
15.4.2016 16:04

D57a59n 50K12u41t30a 6610516728989

Nechápu, jak se v tom v diskuzi může někdo pitvat, že nechápe, jak se to stalo. To nemáte představivost nebo si dokonce myslíte, že si to postižení cyklisté vymysleli? Jednoduše kotoučovky na silničkách v masovém závodě jsou nebezpečné a nepatří tam. Tečka. A je jen hloupost těch, kteří si to nechtěli připustit do doby, než se toto avízované nebezpečí potvrdilo.

Myslím, že řešením by bylo jedině bezpečné komplet zakrytí celého brzdného kotoučového systému, které by parametrově nevadilo ani technickým požadavkům na závodní kolo, což by mohlo být limitující.

+9/−2
15.4.2016 14:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze