Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muž s protézou skáče proti všem. Doletí až do olympijského Ria?

Poráží konkurenci, ale na olympiádu nesmí. Proč? Německý dálkař Markus Rehm má totiž místo pravé nohy protézu - a světová atletika si s ním neví rady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K61a50r29e26l 40P96á40t92e26k 9404462946292

Prostě má technologickou výhodu a to je nepřípustné! Nechť poráží sobě rovné:-)

+1/−2
23.2.2016 13:42

J72i44ř15í 80S58t28e58h27l78í95k 4190578906221

Opačný pohled. Má povolen start na paralympiádě závodník, který si nechá např. přivázat zdravou horní končetinu k trupu a přihlásí se k závodu v běhu se závodníky, kterým jedná horní končetina skutečně chybí?

+1/−1
23.2.2016 12:56

J35i87ř79í 98S49t75e62h92l43í71k 4640668556481

Pro které závodníky jsou paralympiády?

0/0
23.2.2016 12:50

Z47d67e76n38ě72k 64S20t32r42n20a97d 1575310286149

Bohužel nebo bohudík doba natolik pokročila, že podobné uzpůsobené protézy už skutečně předčí normální končetiny. Než před každým závodem kontrolovat tuhost, pružnost a další vlastnosti dané protézy, aby svému nositeli neposkytla nespravedlivou výhodu, bylo by asi lepší mít pro takové závodníky zvláštní kategorii.

0/0
23.2.2016 11:22

J59i16ř90í 51S26t40e53h50l77í52k 4610578176771

V takové kategorii by však šlo o souboje vědy, technologií a peněz. Ale proč ne, brzy k takovému hybridnímu soutěžení asi i oficiálně dojde. Člověk je soutěživý v čemkoliv.

0/0
23.2.2016 13:05

P58a41v20e59l 81B87a15b40ě98r35á57d 5123374399570

a pane Jiří, myslíte si, že v kategorii "zdravých" nejde o souboje vědy a především peněz??

0/0
23.2.2016 17:05

P80e44t26r 55N12o90v54a34k 3220157709937

Ta protéza se napruží mnohem víc, než zvládne lidská končetina. Jako bývalý dálkař a současný fyzik bych se vsadil, že mu to dost pomáhá.

+3/−1
23.2.2016 10:44

H16o28n31z94a 16D77u21š81e37k 4202521899296

Omlouvám se za mínus, kliknuté omylem.

Přeji, ať Vám se daří.

0/0
23.2.2016 11:14

F77r11a14n63t22i67š59e18k 33K32o50c69o12u82r64e53k 6700253537629

Kdyby mohl závodit se zdravými, hrozil by precedens. Spousta neúspěšných sportovců by se pak nechalo vylepšovat, aby mohli na vrcholových akcích porážet ty nejlepší zdravé. A ano, umím si představit, že kvůli slávě a penězům, si sportovec nechá amputovat nohy a místo nich si nechá vyrobit umělé, díky kterým přeběhne i Bolta na motorce. A jestli mi někdo řekne, že jen blázen by si kvůli sportu ničil zdraví, tak ať mi dokáže, že užívání steroidů a podobných záležitostí, je zdravé. Umělá noha, je prostě jen jiný druh dopingu a je to nefér, vůdči zdravým. A Eliášová, už nepruď.

+7/0
23.2.2016 10:28

J66a19k34u30b 23G74r74é27n86a67r 9614665243500

Jenže přinese mu cocka nebo brýle ?? Ne

U protézy z které se odráží je však veliká pravdepodobnost že ano a o to jde

0/0
23.2.2016 10:15

P47e78t85r 74N14i81v48n53i45c25k47ý 3402614175947

Seber sportovním střelcům brýle. Chceš tvrdit, že to nebude mít vliv na jejich výkony? Brýlemi jsou technicky vylepeni!

Ohledně protézu nohy jde o DVĚ otázky:

- Je vůbec možné připustit do závodu zároveň lidi a zároveň kyborgy? Je to fair-play? Člověk si (vrcholovým) sportem ničí tělo, třeba u skokanů achilovku. Kyborg jen vymění protézu za novou. Je to fair?

- Pokud kyborgy připustíme, umíme zjistit, jestli konkrétní protéza (nebo jiné vylepšení) zlešuje jejich sportovní výkon? Tedy, máme na to metody a věříme jim? Ve smyslu, pruží tato protéza natolik, že to "přiliš pomáhá" a tudíž není fér? kde je hranice toho "PŘÍLIŠ"?

0/−1
23.2.2016 10:23

M38i74l52a42n 65H98a63v36í39ř 4469344105

střelci mají brýle řekl bych hlavně kvůli ochraně zraku proti možným odraženým projektilům. Tzn. je to ochraná pomůcka, stejně jako chrániče holení ve fotbale nebo brnění v hokeji.

Dioptr.brýle pro střelce jsou jen korekcí jeho oční vady. To je pro mě jako kdyby měl atlet na jedné botě silnější podrážku, protože má tu nohu o 0,5cm kratší. Náhrada tak velké části nohy protézou už je ale přes čáru, s tím bych ho mezi "normální" závodníky nepouštěl. Ještě navíc když zrovna ta noha je jeho nejdůležitější částí těla pro vykonávání daného sportu.

0/0
23.2.2016 12:28

F51r18a80n12t89i26š18e59k 71K31o71c18o46u28r78e71k 6220283467109

Pokud by byla jeho odrazová noha ta zdravá, skákal by také tak daleko? Nebo jeho výkony jsou tak dobré opravdu jen díky té pružné, umělé noze? Jsem pro vytvoření další kategorie ve sportu. Krom rozdělení na ženy, muži, přidat ještě kategorii kyborg.

+4/−1
23.2.2016 10:02

F73r53a12n61t12i87š21e11k 53K85o76c61o72u67r50e54k 6980393797899

Eliášová, vy máte místo mozku asi také protézu, že?

+1/0
23.2.2016 10:14

J33a30k37u34b 62G92r86é45n89a39r 9724795973440

Tak to o těch brýlích a cockach je hodne mimo, tim vyhodu neziskavaji ale oouze se vyrovnají lidem kteri brýle nepotřebují. Ovšem tento dalkar s nejpomalejším rozbehem ze všech skáče nejdal po odrazu z protézy(která mu pravděpodobně hodně pomáhá, ovšem na druhou stranu nevím zda ho nnemuze omezovat v rozběhu)

0/0
23.2.2016 9:54

P48e30t68r 11N46i40v40n96i97c63k31ý 3622464875987

To rozhodně není mimo. Tými slovy: "on nemá nohu, takže mu protéza pomáhá vyrovnat se těm, co tu nohu mají". Někdo má špatný zrak, tak mu brýle pomáhají se vyrovnat ostatním."

Oboje jsou to technické prostředky a jejich cílem je zvýšit výkon, na který by bez nich nedosáhli. Klidně bychom mohli říct, že je to technický doping: není to přirozená vlastnost těla, není získaný tréninkem, je dodaný z vnějšku.

0/−1
23.2.2016 9:59

H81o36n93z25a 71P48u90r18k74r66á97b81e38k 1729868419235

stejný princip v tom, že jde o technický prostředek je zřejmý...stejně jako je zřejmé, že mezi kontaktní čočkou a nožní protézou je obrovský rozdíl a srovnávat to nejde.

0/0
23.2.2016 10:02

P52e97t49r 18N68i97v81n90i31c11k66ý 3892454635217

OK, odeber tomuto skokanovi do dálku protézu nohy, pak ale taky odber sportovnímu střelci brýle nebo čočky.

Základní otázka zní. Mají soutěžit pouze lidé tak jak se narodili a jak se dokázali připravit tréninkem? Nebo připouštíme technický dopink, který ZJEVNĚ zlepšuje výkony? Pokud ano, jaktože některý technický dopink (třeba brýle a čočky) ignorujeme, ale jiný (protézy) zakazujeme? Je to spravedlivé? Je to fair-play?

Sportovní střelec s výborným zrakem má přece mít LOGICKY mnohem lepší předpoklady pro skvělé výsledky, než jiný střelec se špatným zrakem. Jaktože tady umožníme nefér možnost použít brýle?

A medicína určitě půjde dál. Dokážu si představit mozkové implantátny např. stimulující mozek vyrobit více adrenalinu ve správnou chvíli, ovliňovat tep srdce, stimulovat svaly, aby dokázaly podat větší výkon.

Nedávno jsem četl o implantátu do oka, která umožňuje slepému člověku vidět (zatím jen stíny). Má v budoucnu slepý člověk s vyspělým implantátem, který vidí skoto jako dravý pták právo bojovat s člověkem s přirozeným zrakem? Vždyť ten vylepšený člověk bude mít jasnou výhodu!

+1/0
23.2.2016 10:14

H59o50n73z66a 33P88u88r68k81r31á85b71e72k 1529988839555

pardon, ale tohle je fakt demagogie...

0/0
23.2.2016 10:17

P64e80t54r 77N89i26v89n14i91c57k81ý 3122364965257

Co konkrétně?

0/0
23.2.2016 10:23

H25o33n25z15a 83P97u71r41k30r22á76b45e26k 1989968449655

celý způsob té argumentace, nemám sílu to rozebírat do podrobna, pardon...

0/0
23.2.2016 10:29

P30e22t22r 55N47i30v55n57i25c84k30ý 3622904535657

Když nemáš argumenty, chápu, Já jsem argumenty příinesl.

+1/0
23.2.2016 10:30

H97o70n66z88a 53P37u52r35k52r14á18b61e90k 1289558489715

nechápeš, já je mám také, ale v jiných místech diskuze a i výše ve vlákně...tady jsem už jen konstatoval, že mi diskuze na téhle úrovni za to dále nestojí.

0/0
23.2.2016 10:45

P44e69t56r 88N76i69v67n17i39c83k30ý 3172274745327

No, myslím, že pro sport přichází období, kdy s tím bude muset něco dělat. Dělali by ten samý problém, kdyby skokan do dálky měl protézu na ruce? Nebo kdyby měl v hlavě kovovou destičku? Co třeba kardiostimulátor? Co mozkový implantát? Co u střelců třeba implantát v oku?

Pokud má na olympiádě sportovat jen "čistý člověk" a není povolená protéza nohy, jaktože jsou povolené brýle nebo čočky? To jsou technické prostředky zlepšující jeho výkon! Trefil by bsketbalista s vadou zraku koš bez brýlí? Co třeba laserová operace oka?

Moderní medicína přináší dříve netušené možnosti. Budou to stále ještě sportovci lidé, nebo už sportovci-kyborgové? Kde je hranice?

0/0
23.2.2016 9:49

P50a20v56e71l 71B54a19b22ě25r14á59d 5643284749160

Pane Petře, souhlasím. Když to přeženu ad absurdum, tak každý sportovec který používá kineziotaping, tak v podstatě taká využívá technologický "pokrok" a nikdo ho nepodezřívá z nedovoléné podpory jeho výkonu. Je to hodně ožehavý problém a řešit se bude muset co nejdřív. Když však vidím ty současné funkcionáře, tak..........

0/0
23.2.2016 17:11

J84i79ř25í 73L73i23e83t97a89v40e81c 8673469193769

Na atletických stránkách se jednou řešil jeho dlouhý pokus (myslím, že to bylo těch 840 cm) pomocí dostupných údajů. Ten kluk měl nejnižší rozběhovou rychlost ze všech dálkařů v závodě (měřena okamžitá rychlost metr před odrazem), pak najednou vylétl do strašné výšky a letěl. Ten závod vyhrál. Já jsem to komentoval tak, že když je pomalej na rozběhu a letí tak daleko, tak vysvětlení je jediné - má fantastický kotník.

+13/0
23.2.2016 9:13

F13r12a92n61t88i29š73e45k 35D56o40h19n91a69l 7124629814375

To je pokrok. Až začne za pár let někdo skákat s protezou dvanáct metrů, nikdo žádnou studii řešit nebude a nikam nepojede.

0/0
23.2.2016 9:00

M24i20c56h92a42l 76M41o19u38c87h34a 9618769153204

To přece nemá nic společného s postojem k handicapovaným.... 8-o To je čistě mechanika vs. biomechanika... Vzpomeňme si, jak se stal Maxipes Fík mistrem světa ve skoku pro něco. Měl na nohou pružiny. A úplně stejně má tento atlet pružinu na noze, kterou se odráží. Když se bude chtít zlepšit, nemusí se trápit se sofistikovanějším a náročnějším tréninkem, stačí mu zavolat svému protetikovi, ať mu vyrobí ještě pružnější protézu a skočí třeba 9 metrů...

.

Kdyby si bezruký diskař hypoteticky nechal udělat třímetrovou ruku, tak bude házet 100 metrů ;-D

+7/0
23.2.2016 8:51

M32a51r69t44i54n 38K80o38d49a15t 2807136212317

Pokud nikdo neví, zda umělá noha pomáhá, nemůže ten chlapík soutěžit s "normálními". A je jenom na něm, aby si zjistil, jak to prokázat. Jak to má vedení atletiky vědět, když nikdy takový příklad neřešilo?

0/0
23.2.2016 8:50

M25i62c25h71a20l 53M75o10u70c91h64a 9728639663954

Ono to ale prokázat nejde. Určitě by šlo změřit/spočítat, že ta průžná protéza mu poskytuje větší odraz než jeho konkurentům poskytují jejich zdravé nohy. Ale dovedeno ad absurdum by mu taky museli prokázat, že jeho noha, kdyby jí měl, by nebyla lepší než nohy soupeřů. Tedy může tvrdit, že má fenomenální předpoklady k tomu být nejlepší dálkař na světě, nikdo jiný s takovou silnou a rychlou odrazovou nohou se ještě nenarodil. Jenže Bohužel, o tu nohu přišel, takže její absenci musí kompenzovat pružinou, která není o nic lepší, než jeho původní noha ;-D

+1/0
23.2.2016 8:57

M40i24l33o88š 48K56r25u73m80p 2534867194

to už může rovnou na Olympiádu Maxipes Fík

+1/0
23.2.2016 8:46

J38a52n81a 20E61l78i93á65š76o80v84á 9769434284678

Tak ho navrhněte do nominace. Nejlépe za Pastelkovou republiku. Se Supermanem by vytvořili dobrý družstvo.

+1/−1
23.2.2016 9:20

D77a16v76i57d 96R65y14c59h66e33t87s47k50ý 9706741160420

My se z toho začleňování po.. za chvíli bude porážet Usaina Bolta nějaký paraplegik na motorce a bude mít posudek že mu to nepomáhá.

+7/0
23.2.2016 8:41
Foto

H67o70n64z47a 91P97r97o95v82a81z29n95í95k 8658211427787

Mohl by si uříznout druhou nohu a dát si tam motorku, aby měl rychlejší rozběh.

0/−2
23.2.2016 8:41

J66a75n24a 48E37l51i15á64š43o69v89á 9149864334198

Hroznej hnůj si dokázal vymyslet.

Mlčeti zlato.

+1/−1
23.2.2016 8:44

V19á29c38l51a30v 68S81v32o94b38o11d69a 3481489330530

Bohužel se domnívám, že mu to může pomáhat z několika důvodů, jinak bych mu to přál ať si zazávodí, ale jak chcete zaručit, že to bude fér... :-/

0/0
23.2.2016 8:24

S31l71a35v31o46m63í36r 13B37e94n57e86š 6202737850724

Domnívám se, že tyhle úvahy, zda lidé s protézou mohou soutěžit se zdravými lidmi, jsou jakési sluníčkářství ve sportu.

V politických otázkách se sluníčkáři snaží dokázat, že by všechno mělo být otevřeno všem, tak ve sportu se sluníčkáři snaží o totéž.

Ale je to nesmyl. Za prvé protéza funguje z hlediska mechanického jinak než lidská noha, a za druhé klade jiné požadavky na fungování srdce, plic, krve a krevního oběhu.

Prostě sluníčkářství ve sportu.

Z hlediska lidské důstojnosti jsou lidé s protézou úplně stejní spoluobčané jako lidé zdraví. A%t takový člověk je třeba zvolen prezidentem republiky, ať dostane Nobelovu cenu za vědecký výzkum, ať třeba pořádají koncerty jako housloví virtuozové, ale jejich sportovní výkony jsou založeny na něčem úplně jiném. A ta slova "úplně jiném" platí jak z hlediska mechaniky jejich pohybu, tak i z hlediska fungování jejich organismu během sportovního výkonu.

Opakuji ještě jednou: Požadavek otevřít všechno všem, sluníčkářství ve sportu.

+8/−7
23.2.2016 8:07

L61a89d53a 74N95o38v19a83k 4372743547

jasně..., on totiž celej profesionální sport je jedno vélké sluníčkářství.. Snaží se těm milým lidem, co na to koukaj s půllitrem v ruce u televize nallhat, že jde o zdraví a radost z pohybu a zatím jde o tvrdý boj o prachy... a vůbec ne jen o prachy sponzorů pro sportovce, ale především o prachy těch milých diváků za nakoupené zboží... Samozřejmě z čím více součástek bude poskládaný sportovec oproti tomu, který jenom zobe chemii.., o to větší bude sledovanost...

0/0
23.2.2016 8:30

M10i87c28h60a42l 71M44o67u66c32h96a 9168819343804

Ty jsi nikdy nesportoval, viď...? ;-)

0/−1
23.2.2016 8:39

L64a19d94a 94N59o43v47a56k 4932513197

sportoval... nejdřív sokol (zrtv), atletika, gymnastika, badminton, fotbal, trochu basket, pak skalní lezení, paragliding.., hodně dalších jen tak příležitostně..

0/0
23.2.2016 8:56

M24i69c92h95a80l 31M57o45u75c69h64a 9598889293864

Tak potom ale musíš cítit, že ta motivace samotných sportovců je jiná, než finanční. To, jak to funguje okolo, to je jiná písnička. Ale u sportovců samotných jde skutečně o soupeření, radost z výkonů a z vítězství. Bez té vůle vítězit sportovec nic nedokáže a tedy ani nevydělá peníze, které jsou sice fajn bonus, ale jako prioritu je možná vidí někteří rodiče, kteří svoje děti vozí v 5 ráno na hokejový trénink...

+2/0
23.2.2016 9:01

J76a79n89a 37E19l88i65á11š43o59v49á 9889274594578

To je hezky zesumarizováno.

0/0
23.2.2016 9:21

L78a13d90a 48N74o63v46a18k 4862303457

nesouhlas... Na sportu mě vždycky bavilo překonávat sám sebe a svoje předchozí výkony.., porovnávat sílu a schopnosti s ostatníma.. a i taková ta radost z toho, že je člověk v kondici, obratný atd..

Profisportovci bohužel v řadě případů podvádějí jak můžou.., berou drogy na zlepšení výkonů, podvádějí technickými prostředky, simulují atd.. Některé sporty jsou tím úplně prorostlé a to už s těma hodnotama, které já vidim ve sportu nemá vůbec nic společného... Jde čistě o to být nejlepší, jakýmikoliv prostředky a profitovat z toho...

0/0
23.2.2016 9:45

M16i38c66h38a49l 75M64o29u13c78h30a 9728789413844

Ne, u většiny sportovců jde čistě o to být nejlepší, tečka. I když dopují, pořád je tou motivací touha po vítězství. Nebo myslíš, že sportovec, favorit který selže na významné soutěži (OH, MS) a potom sedí v kotuku stadionu v slzách, brečí proto, že si uvědomuje o kolik peněz právě přišel...?

.

V 80. letech se dělal průzkum mezi mladými sportovci v NDR. Dětí ze sportovních škol ve věku 13-16 let se ptali, jestli by užívali preparát, který by jim zaručil, že vyhrají Olympiádu, ale v pětadvaceti letech by umřeli. A přes 80% dotázaných dětí bez váhání odpovědělo, že ano. A to opakuji - v 80. letech v NDR, tedy v podmínkách (ale také ve věku), kdy o nějaké finanční motivaci nemohla být řeč.

.

Touha a vůle vítězit je u některých jedinců silnější než cokoli jiného. A to je spolu s talentem a zdravím to, co dělá ze sportovců šampióny.

0/0
23.2.2016 10:04

P30a88v95e51l 21B10a55b43ě72r62á27d 5543434829280

Michale, co se týče průzkumu, tak není to až tak dávno, co dělal průzkum na universitách v USA s tím, že jestli by užívali nedovolené podpůrné prostředky a byli tak nejlepší ....., a výsledek byl, že skoro cca 80% by to udělala. Je fakt, že zde nebylo "vyhrožováno" předčasnou smrtí, a ani odhalením!!

0/0
23.2.2016 17:21

M84i92c63h78a81l 54V20e29s44e85l76ý 1313209

Jak se zdá, tak sluníčkářství je internetová paranoia. A co to vlastně je? Pozitivní přístup? Máte pravdu, protéza dozajista funguje jinak než lidská noha. A já se vás ptám, funguje lépe nebo hůře? Nevíte. Jen prostě máte něco proti handicepovaným a pravděpodobně se vám myšlenka, že by se účastnili se zdravými v rámci soutěžení. A co náš cyklista, Jiří Ježek, taky vám tak vadí, že závodí s kolegy bez handicapu? Pokud so objektivně prokáže, že nikoho jeho protézy nezvýhodňují, nechápu, proč by nemohl mít stejnou šanci bojovat jako ostatní.

+3/−1
23.2.2016 8:35

J93a90n 49H48e35l51l55e74r 9848915776

já nemám nic proti hendikepovaným. ale protože protéza funguje jinak, tak psolečné soutěže nedávají smysl.

nelze objektivně prokázat, že protéza nezvýhodňuje. to prostě nejde.

kdyby skákal s dřevěnou nohou, tak možná. ale ne s pružinou, kterou používá místo odrazové nohy.

od toho je paralympiáda, aby měl kde závodit.

je to dobrý závodník, určitě skvělý člověk. ale to neznamená, žá kvůli tomu budeme nesmyslně mixovat soutěžící, které nelze jinak srovnat.

kdyby neměl protézu, možná by byl 1. na světě, možná 50. kdo ví

+5/0
23.2.2016 8:47

T42o18m62á61š 31H38r44u22b70ý 4509760604606

Tak zrovna na odrazu funguje tento typ protézy lépe zcela jednoznačně, to je ostatně vidět i na řadě pokusů zde debatovaného jedince. Ve fázi rozběhu to je zřejmě o něco horší, nicméně v celkovém souhrnu to v dálce výhoda bude.

V jiných disciplínách se samozřejmě poměry výhod a nevýhod budou lišit, to ale jen potvrzuje problematičnost společného závodění.

0/0
24.2.2016 7:16

J59a66n43a 89E83l54i19á78š93o13v78á 9739234304278

Jaká je souvislost mezi požadavky na funkčnost orgánů u zdravého sportovce a sportovce s protézou prosím ?

0/−2
23.2.2016 8:46

S37l92a24v31o70m28í91r 87B89e10n72e16š 6792437600854

Že u zdravého sportovce srdce musí vyživovat i nohy, zatímco u sportovce s protézou nikoli.

A o tom to je.

+3/0
23.2.2016 9:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze