Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na úlek nebyl čas, říká Loprais o havárii

Smutek byl z hlasu Karla Lopraise znát ještě včera, den poté, co šestinásobný vítěz kategorie kamionů na Rallye Dakar havaroval a musel odstoupit. Sběrným vozem se s kolegy z posádky tovární Tatry 815 svezl do libyjského města Sabhá, kde jedná s mítními firmami - hledá někoho, kdo by mu pomohl zachránit rozbitý speciál za deset milionů korun. "Karel mi včera volal, že to vypadá nadějně," řekl závodníků bratr Milan, manažer stáje.Život Šinozuky už není v ohrožení - Lopraisova snaha o záchranu tatry - Tomeček drží třetí místo

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JirkaV

Dodatek ke tlumicim DAFu
Kolegovi, co ma ty oficialni CD Romy, moc rad bych kvuli stavbe modelu videl oficialni CD ROM DAFu k souteznim vozidlum, klidnme se mi na e-mail ozvi. Nicmene predpisy jasne hovori o tom, za povoleno je max 4 tlumice na napravu, to jest dva na kolo. Pro zajimavost cituji stranky teamu De Rooy, technicke detaily k tlumicum: 'Ohlins 4 (2+2) telescopic shock absorbers per axle". Myslim, ze neni pochyb. Nicmene, koukas-li na nejake snimky z boku, vidis tam ctyri "veci". Jsou to dva tlumice a dve vyrovnavaci tlakove nadrzky (lidi, co rozumi tlumicum snad prominou). Nicmene reglement je jasny. Zajimave je sikme ulozeni tlumicu proti smeru jizdy. Jinak napravy DAFu jsou usazeny podelnymi rameny, diky cemuz jsou odolnejsi, loni tam nebyly a podvozek strasne trpel. Zajimava je taky velmi subtilni velikost tlumicu DAFu proti masivnim teleskopum, jako maji Tatry. myslim, ze ackoli je Tatra o neco tezsi, rozlozeni vah se nijak extra nelisi. Ze se Tatra subjektivne vic zhoupava, jde na vrub koncepci vykyvnych polonaprav.
0/0
10.1.2003 19:40

DanV

JirkoV, díky!!!!
Už mě štvou ty řeči lidí, kteří si cucají údaje z prstů. Podle takových odborníků by museli být Loprais i Tomeček utečenci z nějakého ústavu, kteří díky svému postižení se nebáli si do Tatry sednout. Příjde mi, že někteří lidi tady znají osobně celé startovní pole a jsou nedoceněnými konstruktéry náklaďáků. Tvůj příspěvek mi příjde, že má hlavu i patu (narozdíl od jiných). Tatra je výborná a Loprais a Tomeček to jen neustále dokazují. Že se Lopré vyboural? Bohužel toto riziko k tomu patří a těžko lze za to odsuzovat Tatru nebo Lopraise. Buh vi, jak to bylo a jak se to přihodilo.
0/0
10.1.2003 16:52

Tom

Re: JirkoV, díky!!!!
Jsem zaměstnanec Dafu........
0/0
10.1.2003 17:04

JirkaV

Technicka diskuze
Panove, rad jsem si precetl vase technicke pripominky, nicmene myslim, ze vetsina z nich je lichych. Tatra nabizi velike mnozstvi nejruznejsich variant a tui lide, co ty auta staveli, nejsou hloupi, vi, co patri. Motor MTU je obrovskej a nejspis ma homologaci jenom pro Force, tahace tankovych podvalniku. Jamal je ze znamych duvodu mimo diskusi. Nemyslim si, ze Lopraisova nehoda byla zpusobena tim faktem, ze se jednalo o vykyvnou polonapravu. Prave predesle dakarske zkusenosti rikaji, ze tato koncepce se osvedcila, nicmene na tvrdem a rychlem povrchu se jeji vyhody mozna trochu stiraji. A pak - jinou koncepci Tatra nedela. Je nasim anachronismem myslet si, ze vsichni ostatni fixluji a maji specialy, zatimco my jedem na seriovych strojich. DAF neni o moc mene seriovy nez Tatra, ale je velmi odlehcen, jeho podvozek je dost subtilni, stejne tak tlumice (jsou dva na kolo, nikoli ctyri, jak psal jeden kolega) a prave rychle trate, mekke podlozi a duny mu v kombinaci s nizkou hmotnosti velmi vyhovuje. Vyslovene trhaci etapy, jak jsme je znali z Mauretanie, tu nejsou, tam by to auto melo mnohem vic problemu. Kamaz je za leta vyslechteny. NEVIM, KDO NAPSAL, ZE TOMECEK POKRACUJE JEN DIKY STESTI! kdyby nebylo stesti, nepokracoval by nikdo, ale Tomecek pokracuje na skvele pozici proto, ze se skvele pripravil a podava kvalitni vykon, kdy nejde za hranice sve i sveho auta. Jinak podvozek DAFu je jiny nez u Ginafu, pochazi z vojenske verze rady CF. Zajimavosti je palivova nadrz ulozena nad zadni napravou a lehka plachtova nastavba. Ale nehazet flintu do zita...
0/0
10.1.2003 15:35

Performer

Re: Technicka diskuze
Asi máš pravdu. Hlavně já si tu jen tak blábolím a asi přitom vymýšlím nesmysly :o) Stejně se ale nemůžu zbavit dojmu, že ve srování s Dafem a Kamazem je Tatra nejtěžší na čumák a její jízdní vlastnosti podle toho pak vypadají........
0/0
10.1.2003 15:45

Tom

Re: Technicka diskuze
Vyprovokoval jsi mě abych sáhnul do šuplete a vytáh podklady z fabriky (CD romku a offic údaje) tam jsou 4tlumiče na kolo a na fotkách taky!!!!! Další informace přímo od zdroje rád poskytnu, nejsou tajné.
0/0
10.1.2003 15:57

Pavel

Diskuze
Tak tuto debatu jsem si přečetl s gustem, protože je pozitivní a k věci, ne jako většina ostatních názorů, kde se většina diskutujících jen dohaduje, kdo je větší .......
Panu Lopraisovi fandím, je to borec a snad se mu to za rok třeba povede vyhrát. K závodění nehody patří a bohužel tentokrát postihla jeho.
0/0
10.1.2003 13:59

-jz-

Pycha predznamenava pad
Aneb jak se v rozhovorech Kaja rozplyval nad jasnym vitezstvim ...
... ne ze bych mu to pral, ale je to tak. Nema se rikat hop, dokud se nepreskoci (a to i pres dunu).
0/0
10.1.2003 13:41

Woodoo

Re: Pycha predznamenava pad
To je opravdu hloupý příspěvek. To by měl jít na start zamindrákovaný. Kdo dělá svou práci dobře, musí svým výsledkům také věřit. 
0/0
10.1.2003 13:46

bláboš

každý den nemůžou být hody (ale příští rok budou) držím palce
0/0
10.1.2003 11:34

Performer

Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Dovolím si ještě jednu poznámku ohledně podvozku Tatry. Mám dojem, že při opravdu extrémním zatížení (resp. extrémních rychlostech) přestává být její podvozek výhodou, ktrá je jinak v při běžném využití v terénu nesporná. Ono uchycení tuhé nápravy se dá oproti sériovému všelijak vylepšit a především zpevnit. S výkyvnou polonápravou Tatry, ale nic nenaděláte a zdá se že brutální zátěž nevydrží. Jinak když Čagin ujede Tomečkovi v jedné etapě o půl hodiny, nemluvil bych vyrovnanosti. Kamazy jsou prostě mnohem rychlejší. Já jako hlavní problém Tatry vidím přetíženou přední nápravu. Takže taková správná Tatra by měla mít koncepci Jamal 4x4 (který se ovšem nevyrábí a tak ho prý nelze do závodu nasadit), motor např. 12ti válec MTU z tankového tahače, který má v sérii 600kW (1000 HP pro závod by nebyl problém) a hlavně je potřeba posunout těžiště dozadu jak je to jen možné...
0/0
10.1.2003 11:27

Tom

Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
O té koncepci nejsem přesvedčen-je u Jamalu motor umístěn na rámu jinde než u standardní Tatry? Dafy např. mají všechny nápravy odpruženy klasickými listovými pružinami na kolo+4tlumiče na kolo (a i to občas nestačí). Lopraisova Tatra má vzduchové vaky, které jsou dle mého názoru lepší do těžkého terénu, kdežto ta klasika je asi vhodnější pro ty vysoké rychlosti. Co opravdu Tatře chybí a to čím dál tím více je výkon a rychlost. Pokud se bude tahle rallye ubírat tímto směrem tak nestratí na etapě půl hodiny, ale třeba hodinu nebo více. Jenže to za chvíli budou trucky zase jezdit 200 a více za hodinu a to už je opravdu o život. Tatra má největší šanci pokud budou moct startovat pouze sériová auta........... 
0/0
10.1.2003 12:27

Performer

Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
U Jamalu je motor nad přední nápravou - stejně jako u této závodní Tatry. Ovšem vepředu je jen motor a ne kabina, která je u té současné strašně daleko před přední nápravou a tím ji dále hrozně zatěžuje. Rozložení hmotnosti by v případě Jamalovské koncepce bylo lepší.  A to už ani nemluvím o tom, že si neumím představit jak asi se pilotuje závodní auto pokud sedíte před přední nápravou...............
0/0
10.1.2003 13:28

Dandy

Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Jde o zvyk. Někdy je to i výhodnější. Ale pakliže chce Loprais vyhrávat, musí postavit Tatru vyloženě pro takovéhle rallye bez ohledu na sériovou výrobu. Jen musí splňovat všechny podmínky.  
0/0
10.1.2003 13:43

Performer

Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Ptal jsem se na to Tomáše Tomečka a ten mi potvrdil, že koncepce Jamalu by byla pro soutěž vhodná (min. z důvodu předpisu o motoru nad přední nápravou). Problém je, že protože se Jamal 4x4 nevyrábí, nelze ho kvůli předpisům do soutěže nasadit. Další nevýhodou by byla pouze dvoučlenná posádka (to jsem ani nevěděl, že do Jamalu se nevejdou tři)..............
0/0
10.1.2003 14:43

Tom

Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Motor uprostřed a rozložení vah mezi nápravy 50 na 50 je samozřejmě dokonalý ideál, ale to má do sériovosti hodně daleko. V případě, že má Jamal ten motor uložený blíž tomuhle ideálu tak ta výhoda je nesporná. Akorát se asi z praktickejch důvodů nedá použít jeho kabina. 
0/0
10.1.2003 14:48

Performer

Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Pro kamion na dakaru by možná ještě lepší bylo 45:55. Mylím, že z Jamalu by byla výhodná právě ta kabina. Podvozek bych klidně nechal z armaxu (myslím že ten současnej je z Armaxu). Je otázka jak by se to ovšem dalo všechno skloubit dohromady - ono takle od stolu se mi to konstruuje ....:o)))
0/0
10.1.2003 14:59

Tom

Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Pečlivě sleduji on-line "Dakaru". Poslední údaje ze 14.50 hovoří o tom že Tchaguine zastavil zhruba na 400km speciálky a opravuje!!!!!!!!!!!! To jenom potvrzuje, že není nic, ale opravdu nic rozhodnuté a že šance Tomečka na vítězství je stále reálná!!!!!!!!!  
0/0
10.1.2003 15:12

Performer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Kde to sleduješ??? já sleduju www.dakar.com a tam Čagin dorazil do čas kontroly na 413 km jen maličkou ztrátou.
0/0
10.1.2003 15:27

Tom

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
15:40 - At CP3, Gerardus De Rooy (DAF - n.414) has the fastest time. The Dutchmen has a 11min45 lead on De Azevedo (Tatra - n.410), 14min15 on Kabrov (Kamaz - n.410), 21min05 on Tchaguine (Kamaz - n.407) and 28min14 on De Rooy Senior (DAF - n.409).
Vypadá to že Tchaguine si dal jen cigáro a jede v klidu dál. Uvidíme jak v cíli etapy. Ale ten 22ti letej "cucák" (doufám, že se neurazí) jede jak ďábel....... www.dakar.com
0/0
10.1.2003 15:46

Performer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Jo Gerardus je fakt dobrej. Dokonce ani tatík mu nestačí. Uvidíme jestli mu to vydrží .........
0/0
10.1.2003 15:55

Létající Peters

Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Já se Tome k Tobě připojuji s tím, že se tahle rallye začíná zvrhávat. Vždy na ní bylo zajímavé to, že na ní uspěla výborná posádka a výborný stroj. Bylo to víc o té jízdě hlavou a s citem v těžším terénu. Samozřejmě, že i teď si za volant kamionu na rallye nemůže sednout každý. Nesleduju formuli 1 ani jiné okruhové závody, protože mi to příjde o ničem a jestli na Dakaru budou jezdit auta 200-kilometrovou rychlostí, nebude to mít pro mě už to kouzlo. Jinak souhlasím s tím, že by v té ostré Tatře měl být nadupanější motor, pakliže chce uspět.  Nesouhlasím s názorem, že Tomeček jede na své pozici jen kvůli zavadám na KAMAZU a DAFU. To k té rallye patří a mimochodem Performere, u Tatry je porucha, která zavinila Lopraisovu havárii, důkazem, že Tatra na soupeře nemá, zatímco u Tomečka je to štěstí, které mu umožňuje umisťovat se na třetím místě. To si trochu protiřečí. Ale máte pravdu: ještě není konec závodu a třeba Tomeček vyhraje. Jinak zkuste se na celou situaci podívat trochu z povzdálí: Tomeček jede třetí - to je přece SUPER! To spíš potvrzuje kvality Tatry, ne?
 
0/0
10.1.2003 13:35

Edgar

Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Nadseny z podvozku take nejsem, ale jsem fakt hrdy na to, ze nam na Dakaru jezdi sice vyslechteny, ale porad seriovy stroj. Ale MTU, na to jsem nepomyslel, hezky vykon, ale pak uz by to podvozek asi neustal urcite, to je asi ctvrt tuny navic, ne?
DAFy maji vyhodu v obrovskem firemnim portfoliu, takze sahnout po necem exkluzivnim a pritom stale seriove vyrabenem neni az takovy problem. A KAMAZy jsou pohadka sama pro sebe.
Na druhou stranu, prave diky sve seriove podobe jsou TATRY tak oblibene v tamnich koncinach. Ono, kdyz mluvite s nekym mistnim, ktery ma zajem o nakladak a dozvi se, ze to, co pred nim stoji, je v zasade totozne se strojem, ktery se normalne prodava :))
Alespon podle vypraveni byvaleho spolustudenta, tusim z Maroka, tam tatrovky v tomto smeru udelaly dojem. Stejne tak ted podle vseho udelal dojem fakt, ze i z takove havarky vylezli vsichni ve zdravi, jen ponekud pomlaceni. A to se pocita, taky dobra reklama.
0/0
10.1.2003 14:08

Performer

Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Já teda neznám předpisy (kromě toho, že motor musí končit max. metr za přední nápravou), ale mám dojem, že všechny kamiony by měli být více méně sériové. Třeba to čím jede DeRooy nijak moc nesériově nevypadá. Je to ovšem kamion trochu jiné kategorie (hmotnost 9 t) a má to super výkon. Co skrývají pod pláštíkem Kamazy, to vůbec netuším. Kolik váží motor MTU netuším, málo asi ne. Ale možná není o moc těžší nž Tomečkův devatenáctilitrový dvanáctiválec. Nevím co tam má Daf - asi nějakej dvanáctilitrovej šestiválec, ale výkonu má, že se o něm Tomečkovi ani nezdá...............
0/0
10.1.2003 14:25

Tom

Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Dafíci maji pod kapotou svojí 12,6 řadovou 24ventilovou klasiku ovšem z ME tahačů vyšlechtěnou a vyladěnou na cca 800 kobylek. Převodovka je 8mi rychlostní ZFka a nápravy jsou od Sisu (zřejmě se v testech osvědčili více než tradičnější Ginafky). Jo a docela mě dostává jak teprve 22ti letej Gerardus De Rooy prohání mnohem zkušenější borce.
0/0
10.1.2003 14:39

Performer

Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Snad mě tu neukamenujete, když řeknu že mi lpění na tatrováckém dvanáctiválci připadá jako anachronismus. Z pohledu výkon/hmotnost/spotřeba ten motor nevypadá zrovna nejlépe. Sice se neuvaří, ale dneska už se asi neuvaří žádnej motor, byť vodou chlazenej...........
0/0
10.1.2003 14:52

Tom

Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Naopak! Tatrovácká klasika má rezervy, zejména v době Common Railů a Sdružených vstřikovačů, vstřikovacími tlaky až 2000barů, turb s proměnlivou geometrií apod. na které bohužel nemá fabrika peníze (tedy na vývoj). Ale dá so to částečne obejít a použít to co už funguje. Zejména výrobky pana Roberta Bosche, nebo Holseta KKK apod. Jen ten základ se musí tomuhle přizpůsobit a to stojí právě ty peníze co nemaj.... Vyhrávat a vůbec vyrábět takovýhle auta aniž by jediný jeho díl nebyl zpoza našich hranic je asi utopie... 
0/0
10.1.2003 15:04

Performer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
No právě. Při tak nízkém počtu vyráběných aut (motorů) jsou jakékoli vývojové náklady hrozně vysoké. A tím pádem nelze držet krok s konkurencí , která vyrábí řádově vyšší počty. I při nejlepší snaze to prostě nelze. Podle vyjádření gen. ředitele Tatry by do budoucna Tatra měla výrobu motorů ukončit (zřejmě už ani nebudou homologovat Euro4). Mně to připadá jako rozumné rozhodnutí. Jsem zvědavej jakýho výrobce jí Terrex vybere (asi to bude made in USA)........ 
0/0
10.1.2003 15:20

Tom

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Buchtyár v květnu na polygonu na nějaké 8x4 nějakou ameriku testoval, ale neprozradil nic. Jo a taky tam k tomu byla nějaká automatická převodovka. Co s tim auťákem však předváděl to neumim ani s osobákem......
0/0
10.1.2003 15:25

Performer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tato Tatra je prostě pomalejší - chtělo by to jinou a lepší :o)
Koukám, že ty seš asi přímo u zdroje. To já vše sleduju z dalekého povzdálí :o)
0/0
10.1.2003 15:31

Hugo

nevadi
Karle nevadi,priste to dopadne
0/0
10.1.2003 11:19

Rado

Jen jim to nandej Karle!!!
Věřím, že za rok jim to ukážeš!! A díky za skvělou repre
0/0
10.1.2003 11:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze