Před bláznivou jízdou uličkami Monte Carlu ztrácel třidvacetiletý Brit v celkovém pořadí na vedoucího Räikkönena z Ferrari sedm bodů. Ale Fin po problémech a bouračce těsně před cílem obsadil deváté, první nebodované místo. Jediným jeho úspěchem bylo nejrychlejší kolo závodu, které si připsal kolo před cílem.
Hamilton byl štěstím bez sebe, vždyť loni v Monaku byl nejrychlejší, ale musel se podřídit týmové strategii a nechat vyhrát zkušenějšího Alonsa. Právě tehdy se vztahy mezi nimi začaly horšit.
Nyní Brit začínal až jako čtvrtý, dokonce musel po chybě v 6. kole k opravě do boxů, ale nevzdal se a nakonec pohodlně vyhrál, druhý Kubica neměl navzdory bezchybné jízdě šanci. Jeho BMW McLarenu nestačilo.
Vítěz kvalifikace Massa byl rychlý na vodě, ale chyboval a po smyku a výletu do únikové zóny přišel o první místo. Na to se sice po prvních zastávkách v boxech vrátil, ale na postupně osychající trati na své soupeře nestačil. Musel se spokojit se třetím místem.
Porci pěti bodů za čtvrté místo slavili díky velmi spolehlivému Webberovi v Red Bullu, hned o místo za ním dojel nenápadný Vettel z Toro Rosso, který po penalizaci startoval až z poslední řady.
Za nimi bodoval Rubens Barrichello. Nejzkušenější jezdec F1 všech dob měl štěstí i dostatek umu na vodě a v cíli se rozplýval štěstím - naposled se skvěl v první osmičce při Velké ceně Číny 2006.
Dva body vybojoval pro Williams Nakadžima, jediný Kovalainen s druhým monopostem McLarenu, který zůstat při rozjezdu do zaváděcího kola viset na startovním roštu a do závodu vystřelil z boxů.
Závod obrečel v boxech Adrian Sutil z nejslabšího týmu šampionátu Force India. Po skvělém výkonu jezdil na 4. místě, ale osm minut před cílem ho za tunelem sestřelil chybující Räikkönen.
McLaren - chyby i rychlost
Nahoru, dolů, nahoru - v týmu McLaren se měnila nálada každý den letošní Velké ceny Monaka. Stáj Rona Dennise dorazila do Monte Carla v roli největších favoritů, klikaté pobřežní uličky mclarenům tradičně sedí. Čtrnáct jejich historických triumfů nemá konkurenci.
Po úvodních trénincích to také vypadalo, že Hamilton s Kovalainenem půjdou za vítězstvím - aby byli nejrychlejší, ani nemuseli jezdit naplno. Krutým vystřízlivěním byla kvalifikace - na Massu a Räikkönena neměl ani sebevědomý Hamilton.
A mělo být ještě hůř. V neděli zůstal stát na startu při rozjezdu do zaváděcího kola Heikki Kovalainen. Auto bylo rychle odtlačeno do boxů, kde se ho podařilo mechanikům nahodit. Ale začátek z pitlane znamenal konec všech nadějí, po celý závod se pral s jezdci vzadu, nevyhnul se několik ťukancům a nakonec byl vděčný za jediný bod.
Hamilton potvrdil, že už není jako minulý rok ´Pan bezchybný´. V šestém kole se opřel stranou monopostu o svodidla a musel k opravě do boxů. To znamenalo pád, ale naštěstí pro něj pouze na třetí místo. Pomohl mu i trest pro Räikkönena.
Následné stíhání Kubici s Massou bylo pro mladého Brita více než úspěšné. Na osychající trati začal létat. Zajížděl jedno nejlepší kolo za druhým a blížil se svým sokům. Pomohla i rychlá reakce jeho týmu, který při jeho zastávce v 6. kole briskně změnil strategii a natankoval mu dost paliva, aby musel do boxů už jenom jednou. Když Brazilec a Polák z čela zatočili do pitlane, dostal se do vedení, které už neopustil.
Hamilton bravurně zvládl všechny nástrahy včetně výjezdu safety car a po zásluze si připsal druhý triumf v letošní sezoně. Vrátil se na první místo v celkovém pořadí mistrovství světa, které mu patřilo po úvodním podniku v Melbourne.
BMW-Sauber - fantastický Kubica
Když se v 15. kole Kubica protáhl na první místo před vedoucího Massu, začali v BMW-Sauberu plánovat vítězství. Ale ani po druhém místě nemohli být smutni, jak sám polský pilot při Velké ceně Monaka přiznal, Ferrari a McLaren začínají jeho stáji výkonnostně unikat. V Monaku byl stříbrný jen díky tomu, že narozdíl od svých soupeřů nechyboval. Na vodě, na které probíhala téměř celá polovina závodu, si počínal skvěle.
Kvalifikoval se pátý, odstartoval jako čtvrtý a postupně se posunul až na vedoucí pozici. Do boxů však zajel o celých sedm kol dříve než pronásledovatel Massa. To znamenalo pád na druhou příčku.
Massu sice při druhých výměnách pneumatik porazil, protože nastavení Ferrari nesedělo částečně suché trati, ale objevil se před pro změnu Hamilton, který vydělal na odlišné strategii. Ačkoli Kubicu výjezd safety car pro Rosbergově nehodě dotlačil těsně za zadní křídlo mladého Brita, na triumf už ani chvíli nepomýšlel.
Heidfeld startoval po pokažené kvalifikaci třináctý a ačkoli se v závodě na chvíli objevil na bodech, v cíli byl ještě o jedno místo horší. Na vině byl zejména defekt, který ho v 16. kole srazil z pátého na 15. místo.
Ferrari smůlu neprolomilo
Z double na startu se mistrovské stáji podařilo vytěžit pouze třetí místo, navíc přišla o vedení v mistrovství světa jezdců. Na Monako nebudou ani letos vzpomínat ve Ferrari v dobrém.
Nejdřív započala cesta dolů u Räikkönena. V kvalifikaci pomalejší Fin doplatil na chybu mechaniků, kteří nasadila kola na jeho stroj příliš pozdě před startem. Penalizace průjezdem pit lane srazila Fina ze druhého na čtvrté místo.
Ve 27. kole se snažil udržet před Kubicou vracejícím se z boxů, ale nezvládl čistě projet úvodní šikanu a musel k výměně poškozeného křídla do boxů.
Navzdory dvěma vynuceným zastávkám u mechaniků jezdil Räikkönen pátý a mohl si připsat čtyři body, ale v Monte Carlu si na dráze nepočínal jako skutečný mistr světa. Osm kol před cílem nezvládl zatáčku za tunelem, kde na jezdce čeká nejprudší brzdění v celém závodě a opřel se do zádě vozu týmu Force India na čtvrté pozici. Po opravě ještě pokračoval, ale tentokrát si Kimi Räikkönen body opravdu nezasloužil.
Felipe Massa byl radostí bez sebe, když vyhrál sobotní kvalifikaci. Vždyť všude prohlašoval, jak tamní mětský okruh nesnáší a po trénincích si na mclareny nevěřil. Poté ale v závodě ukázal, že na jeho nedobrém vztahu ke klikatým středomořským uličkám, přece jen něco bude.
Ve Ste Devote dostal na mokru smyk, vlétl do únikové zóny a popustil první místo Robertu Kubicovi. Sice se poúvodním dotankování vrátil před Poláka, ale to už před nimi sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým Hamilton a Brazilec měl rázem k vítězství nepříjemně daleko. O druhé místo přišel, protože Kubica měl lepší zastávkovou strategii a větší jistotu na osychající dráze, což Massa předvedl při posledním výjezdu z boxů, když krotil neposlušně se smýkající stroj.
V celkovém pořadí ale Brazilcovy naděje stouply. Na první příčku v MS ztrácí 4 body, na druhého Räikkönena bod.
Red Bull - útok na Williams
Souboj o čtvrtý nejlepší tým sezony se po Monaku přiostřil. Red Bull bodově dostihl Williams. A zásluhu na tom má Mark Webber, který další spolehlivou jízdou přinesl do rakouské stáje pět bodů za čtvrté místo.
Webber si zaslouží absolutorium. V chaotickém závodě se na vodě i na suchu vyhnul všem problémů, a přestože jeho stroj nepatřil mezi nejrychlejší, skončil těsně pod stupni vítězů. ano, měl i štěstí, když mu těsně před cílem uhnuli z cesty havarující Räikkönen se Sutilem, ale kolikrát v minulých letech měl zase naopak smůlu. V mistrovství světa jezdců drží Webber vynikající šestou příčku na úrovni s Kovalainenem z McLarenu.
Naopak David Coulthard nestačí. Ani v Monaku, kde dlouhá léta žije a provozuje známý hotel, neukázal nic ze své dřívější výjimečnosti. Nedokázal si poradit s nejrychlejším místem trati - ostrou zatáčkou za tunelem u bazénu.
Nejdříve boural na konci druhé části kvalifikace a připravil se tak o možnost bojovat o lepší než desáté místo na startu. Ve stejném místě pak zakončil své účinkování v závodě. Boural ostudně, bez cizího zavinění, už v osmém kole. Vydrží v týmu do konce sezony? Začíná převažovat názor, že nejstarší jezdec seriálu je už za zenitem.
Toro Rosso - fantastický debut
Tým nasadil nový model STR3 do bojů Velké ceny Monaka protože si sliboval, že bude rychlejší. V trénincích ani kvalifikaci to však tak nevypadalo. Penalizace Vettela na startu, kterým s novým autem musel dostat i novou převodovku, byla zdánlivě zbytečná.
Něměecký talent startoval z poslední řady, Bourdais jen kousek před ním. Francouz se však brzo na startu připletl do Coulthardovy bouračky. Opřel svěřený stroj o svodidla a zbytek velké ceny sledoval jen z boxů.
Naopak Vettel se vyhýbal problémům a postupně, i díky výjezdům safety car, stoupal startovním polem nahoru. Seděl v monopostu, který na body neměl, o to úžasnější jeho konečné páté místo je. Čtyři body jsou pro STR3 nečekaně fantastickým debutem.
Honda - Barrichellův návrat
Před 14 dny se Barrichello stal nejzkušenějším jezdcem za téměř šedesát let trvání seriálu formule 1, v Monaku získal premiérové body od 1. října 2006, kdy uspěl sedmým místem při Velké ceně Číny. Konečně prolomil prokletí, které na něm už podle mnohých mělo zůstat.
Ano, měl štěstí, ale to přeje připraveným. Kvalifikoval se ne neradostném 15. místě, ale narozdíl od týmového kolegy Buttona se vyhnul všem trablům a po celý závod číhal poblíž za nejlepšími. Klasická strategie dvou zastávek mu přinesla po měsících čekání konečně úspěch.
Body z Monaka jsou cenné, ale to je pro Hondu jediné pozitivum. Také městský okruh porokázal, že za ideálních podmínek na body nemá a rychlostně její monopost stále strádá.
Závod jsme sledovali v online reportáži ZDE
Výsledky Velké ceny Monaka 2008:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Lewis Hamilton
Velká Británie
McLaren
2h00:42,272
2.
Robert Kubica
Polsko
BMW Sauber
+3,069
3.
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
+4,811
4.
Mark Webber
Austrálie
Red Bull
+19,264
5.
Sebastian Vettel
Německo
Toro Rosso
+24,657
6.
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
+28,408
7.
Kazuki Nakadžima
Japonsko
Williams
+30,180
8.
Heikki Kovalainen
Finsko
McLaren
+33,191
9.
Kimi Räikkönen
Finsko
Ferrari
+33,793
10.
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
+1 kolo
11.
Jenson Button
Velká Británie
Honda
+1 kolo
12.
Timo Glock
Německo
Toyota
+1 kolo
13.
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
+1 kolo
14.
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
+4 kola
15.
Adrian Sutil
Německo
Force India
+9 kol
16.
Nico Rosberg
Německo
Williams
+18 kol
17.
Nelson Piquet
Brazílie
Renault
+21 kol
18.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Force India
+39 kol
19.
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
+63 kol
20.
Sebastién Bourdais
Francie
Toro Rosso
+63 kol
Mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 38 |
2 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 35 |
3 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 34 |
4 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 32 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 20 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 15 |
7 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 15 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 9 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 9 |
10 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 8 |
11 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 7 |
12 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 4 |
13 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 3 |
14 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
15 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 69 |
2 | McLaren | Velká Británie | 53 |
3 | BMW Sauber | Německo | 52 |
4 | Williams | Velká Británie | 15 |
5 | Red Bull | Rakousko | 15 |
6 | Renault | Francie | 9 |
7 | Toyota | Japonsko | 9 |
8 | Toro Rosso | Itálie | 6 |
9 | Honda | Japonsko | 6 |