„Že jsem na Dakaru, to je především velké štěstí. V životě jsem měl kolem sebe ty správné lidi, kteří prostě byli na správném místě. Za to, kam jsem se dostal, vlastně mohou přátelé a známí, já se jen snažil vždy chytit možnost za pačesy,“ tvrdí Kozlovský, jenž do Argentiny odlétal předposlední den roku 2014.
„Konec roku jsem sice nemohl strávit s mými kamarády v Česku, ale Silvestra zase až tolik neprožívám, takže mi nevadilo odletět tak brzy. Žádné oslavy nebyly, ale ve světle toho, co mám před sebou, jsem je rád oželel,“ mávl rukou elitní motorář.
„Rozhodně se osobně nehodnotím jako nejlepší motorář, ale jednoho dne jsem od Maria Kresse a od Bonveru dostal nabídku být součástí posádky Artura Ardavičuse. Ten už byl na Dakaru třetí s kamazem, takže to pro mě byla nová obrovská výzva, kterou se budu snažit co nejlépe uchopit a sám přispět k co nejlepšímu výsledku.“
Ardivičusovi Kozlovský motor sám chystal, co tedy od něj může čekat? „Vzhledem k našim zkušenostem si myslíme, že by motor měl být v pořádku. Aleš Loprais, jemuž jsme motor chystali loni, minule Dakar úspěšně dokončil na šestém místě. A nebýt jiných technických potíží, tak měl šanci získat i bronz. Očekávat se tedy dá leccos. Na Dakaru to ale všechno není jen o technice. Důležitý je i šofér a Artur má mnoho zkušeností a spoustu praxe. Ví, co přesně v daný moment dělá, umí reagovat.“
Kozlovský bude během Dakaru plnit roli palubního mechanika.
„Mojí prací bude kontrolovat všechna data co se týče motoru a telemetrie, k tomu ovládat uzávěrky diferenciálu, tlaky kol a případně, když budeme mít technické potíže, dát auto dohromady tak, abychom mohli úspěšně dokončit etapu,“ líčí člen mezinárodní posádky.
Jak budou její členové komunikovat, až se bude celé auto třepat a skákat? „Komunikujeme v angličtině, ale pilot s navigátorem spolu mluví rusky, protože oba jsou Kazachstánci. Pár slovíček rozumím, ale doufám, že během Dakaru nebudeme mít s komunikací problém.“
Tým si zatím nedává žádné přehnaně velké cíle. „Vzhledem k tomu, že máme společně pět závodních aut (3 Bonver Dakar Project + 2 holandský Mammoet Rallysport), které vytvořily unikátní alianci, tak bychom si v případě potíží měli pomáhat. Takže v první řadě si přeju, aby všechna auta úspěšně dokončila Dakar, a my samozřejmě budeme bojovat o nejlepší výsledky,“ slibuje Kozlovský, jenž má zatím zkušenosti hlavně ze závodů tahačů.
„Truckracing je pohádka a procházka růžovým sadem proti těmto dálkovým rallye soutěžím. Je to pro všechny velká výzva, je to něco nového. Snad nenastane nějaká velká krize,“ doufá.
Žádné rituály Kozlovskému pomáhat nebudou. „Nemám žádné maskoty. Věřím sám sobě. Ale přítelkyně mi dala čtyřlístek pro štěstí a nařídila, abych si ho připnul na overal, takže tak úplně sám nebudu,“ usmíval se.
S čím by byl na Dakaru spokojený? „Když ho dokončíme bez velkých potíží. Pro mě nebude až tak důležité se umístit, jako dojet. Celý závod je extrém, kde rozhodující roli hraje štěstí, a na to je třeba myslet v první řadě.“
I hlavní konstruktér MKR Technology Mario Kres zůstává při zemi. Je si vědom náročnosti Dakaru, nejtěžšího dálkového závodu na světě.
„Dřeli jsme celý rok. Teď jsme odpočatí, užili jsme si vánoční svátky. Po loňských zkušenostech už také víme, co nás zhruba čeká, takže není důvod být přehnaně ve stresu,“ uklidňuje Kres. „Jsme skvěle připraveni, ale bude to moc těžké, takže nejdůležitější je, abychom se všichni ve zdraví vrátili zpátky.“