Lewis Hamilton vyhrál zaslouženě - byl nejrychlejší v sobotní kvalifikaci a o pár desetin lépe než týmový kolega Nico Rosberg na tom byl i v nedělním závodě. Na nejvyšším stupínku slavil po dvou měsících. Naposledy se z vítězství radovat doma v Británii na okruhu Silverstone.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Přesto v celkovém pořadí dál jasně vede Rosberg a sedm závodů před koncem sezony má největší šance na zisk mistrovského titulu. Po Monze se jeho náskok snížil na 22 bodů.
"Jsem rád, že jsem po všech problémech zpět na tomto místě a zpátky v boji o titul. Zbytek sezony však bude nesmírně těžký," sdělil na stupních vítězů Hamilton.
Nepříliš oblíbený Rosberg děkoval divákům v italštině. Stejným jazykem mluvil i těsně po závodě v místnosti pro jezdce s Felipem Massou. Vyloženě si užíval fakt, že mu týmový kolega Hamilton nerozuměl. Určitě byl rád, že tentokrát na něj všichni nepískali jako před čtrnácti dny v Belgii, kdy nebezpečným manévrem připravil týmového kolegu Hamiltona o body.
Vedení Mercedesu pak urovnávalo svár mezi oběma jezdci, Rosberg dostal pokutu v řádech statisíců eur a několikrát se omlouval fanouškům. Vzájemná nevraživost však byla i po dojezdu italského závodu patrná. Hamilton s Rosbergem spolu nejen nepromluvili, ale ani se na sebe nepodívali.
Na startu v italské Monze zaváhal nejen Hamilton, ale také třetí jezdec kvalifikace Valteri Bottas. Fin tak otevřel cestu svému týmovému kolegovi Massovi k jeho prvním letošním stupňům vítězům. A tedy prvním pro Williams. Brazilec, který dlouhé roky jezdil za tým Ferrari, si užíval zasloužených ovací davu.
"Jsou to nejkrásnější emoce v celé sezoně. Na tento závod jsem dlouho čekal. Je to úžasné. Děkuji, děkuji, děkuji," přidal se rovněž v italštině Massa. "Jste nejlepší, všichni," vzkázal rudému davu pod pódiem.
Hamilton byl v Monze rychlejší od prvního metru
Souboj obou rivalů ze stáje Mercedes vyzněl lépe pro Hamiltona už v sobotní kvalifikaci, v níž si mistr světa z roku 2008 vyjel pátou pole position v sezoně. Start do třináctého závodu v sezoně mu ale nevyšel a klesl na čtvrtou pozici. Podkluzovala mu kola a spadl nejen za Dána Kevina Magnussena, ale také za Massu. Do čela se dostal Rosberg, startující z druhé příčky.
Nejlepší start měl Magnussen s vozem McLarenu, který se neuvěřitelně protáhl z páté příčky na druhou. Za ním projížděl první zatáčky Massa s vozem Williamsu, zatímco jeho týmový kolega, který byl tak rychlý v kvalifikaci, se trápil. Bottas neměl ideální start a navíc doplatil na pomalý začátek Hamiltona, který stál na roštu těsně před ním. Bottas musel dupnout na brzdy a propadl se dokonce z první desítky. Závod pro něj začínal na jedenácté příčce.
Výborně vyrazil vpřed Sebastian Vettel. Tomu se vzhledem k faktu, že na Monze rozhoduje výkon motoru, příliš velké šance nedávaly. Ale začal skvěle. Startovní proceduru, na rozdíl od něj, nezvládl Daniel Ricciardo, který je hvězdou Red Bullu posledních měsíců. Australan byl po kvalifikaci v desítce nejlepších, závod však začínal až jako dvanáctý.
V prvních kolech tedy vedl Rosberg, velký náskok si však vyjet nedokázal. V pátém kole se Massa v závěsu s Hamiltonem prohnali kolem pomalejšího Magnussena a britský závodník vzápětí ukázal Brazilci, že ani s letošním povedeným Williamsem nemůže Mercedesu konkurovat.
Rosbergův náskok v čele se smrskl v nájezdu do devátého kola, kdy nezatočil do šikany a musel prokličkovat mezi retardéry v únikové zóně. Na prvním místě se udržel i po výměně pneumatik, ale ve 29. okruhu udělal stejnou chybu v úvodní šikaně a Hamilton ho předjel. Další souboj jezdců Mercedesu o vítězství se tedy nekonal.
A to je škoda pro diváky. Vedení německé stáje totiž navzdory komentářům po předchozím závodu v Belgii nezakázalo svým jezdcům, aby mezi sebou závodili. Pomohlo i hlasování fanoušků na internetu. Hned devadesát procent žádalo šéfy stáje, aby nechalo Rosberga s Hamiltonem vyřídit si účty mezi sebou přímo na dráze.
Ve zbytku závodu si britský pilot prvenství pohlídal a s náskokem přes tři sekundy si dojel pro šestý triumf v sezoně. V Monze si zopakoval předloňské vítězství a může dál pomýšlet na zisk titulu mistra světa. Zatím není úplně jasné, zdali do konce sezony zbývá šest nebo sedm závodů. Nad Velkou cenou Ruska, která se letos měla jet poprvé, se totiž kvůli politické situaci stahují mračna.
Zářili Bottas a Ricciardo
Za Massou skončil další jezdec Williamsu Bottas a na páté místo se probojoval Ricciardo. Vítěz předchozích dvou závodů, který startoval až z deváté příčky, po velké bitvě v závěru předstihl kolegu z Red Bullu a úřadujícího čtyřnásobného mistra světa Vettela. Ricciardo se šplhal vzhůru z dvanáctého místa po startu a opět potvrdil, že v letošní sezoně je on dominantním jezdcem rakouské stáje.
Právě on se spolu s Bottasem starali v průběhu závodu o zábavu. Na Monze není předjíždění zrovna snadné a dokonce i ve spojení se systémem DRS na konci cílové rovinky je hodně náročné. Proto bylo obdivuhodné, jak se z umístění mimo nejlepší desítku dokázal Bottas prodrat na čtvrté místo. Hned tři soupeře musel předjet dvakrát, protože Williamsu nevyšla ideálně zastávka v boxech a Fin se propadl zpět za jezdce, s nimiž o pár kol dříve svedl vítězné souboje.
Zklamáním skončil domácí závod pro stáj Ferrari. Španěl Fernando Alonso skončil ve 29. kole kvůli technické poruše a poprvé v sezoně zůstal bez bodů. V průběžném pořadí seriálu klesl na pátou příčku o bod za Bottase. Druhý pilot Ferrari Fin Kimi Räikkönen dojel desátý, ale díky penalizaci Magnussena se posunul o jedno místo.
Dánský jezdec McLarenu přišel o sedmou příčku hodně smolně. Z druhé příčky po startu postupně padal až na sedmou v cíli, přičemž v dlouhém vláčku jezdců od pátého do jedenáctého místa prohrál řadu těsných soubojů.
Nejvyrovnanější byl jeho souboj s Bottasem. Nikdo nedokázal rychlého Fina držet za sebou tak dlouho jako on. Sportovní komisaři závodu však usoudili, že ho v první zatáčce vytlačil z trati proti pravidlům. Měl mu podle nich nechat víc prostoru a potrestali ho penalizací pěti vteřin. Ta by normálně nemusela být moc důležitá, ale tentokrát znamenala v těsných výsledcích závodu propad na poslední bodované místo.
Další závodem sezony formule 1 bude za 14 dní noční podnik v Singapuru.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h19:10.236 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +3.175 vt. |
3. | Felipe Massa | Williams | +25.026 vt. |
4. | Valtteri Bottas | Williams | +40.786 vt. |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +50.309 vt. |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull | +59.965 vt. |
7. | Sergio Pérez | Force India | +1:02.518 min. |
8. | Jenson Button | McLaren | +1:03.063 min. |
9. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +1:03.535 min. |
10. | Kevin Magnussen | McLaren | +1:06.171 min. |
11. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | +1:11.184 min. |
12. | Nico Hülkenberg | Force India | +1:12.606 min. |
13. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | +1:13.093 min. |
14. | Pastor Maldonado | Lotus | +1 kolo |
15. | Adrian Sutil | Sauber | +1 kolo |
16. | Romain Grosjean | Lotus | +1 kolo |
17. | Kamui Kobajaši | Caterham | +1 kolo |
18. | Jules Bianchi | Marussia | +1 kolo |
19. | Esteban Gutierrez | Sauber | +2 kola |
20. | Marcus Ericsson | Caterham | +2 kola |
21. | Fernando Alonso | Ferrari | DNF |
22. | Max Chilton | Marussia | DNF |
1. | Nico Rosberg | 238 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 216 |
3. | Daniel Ricciardo | 166 |
4. | Valtteri Bottas | 122 |
5. | Fernando Alonso | 121 |
6. | Sebastian Vettel | 106 |
7. | Jenson Button | 72 |
8. | Nico Hülkenberg | 70 |
9. | Felipe Massa | 55 |
10. | Kimi Räikkönen | 41 |
11. | Sergio Pérez | 39 |
12. | Kevin Magnussen | 38 |
13. | Jean-Eric Vergne | 11 |
14. | Romain Grosjean | 8 |
15. | Daniil Kvjat | 8 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
17. | Adrian Sutil | 0 |
18. | Marcus Ericsson | 0 |
19. | Pastor Maldonado | 0 |
20. | Esteban Gutierrez | 0 |
21. | Max Chilton | 0 |
22. | Kamuj Kobajaši - 0 |
1. | Mercedes | 454 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 272 |
3. | Williams/Mercedes | 177 |
4. | Ferrari | 162 |
5. | McLaren/Mercedes | 110 |
6. | Force India/Mercedes | 109 |
7. | Toro Rosso/Renault | 19 |
8. | Lotus/Renault | 8 |
9. | Marussia/Ferrari | 2 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Caterham/Renault | 0 |