Dakar 2010: podruhé v Jižní Americe - více pouště a Češi mezi favority  

Zpravodajství        Česká účast        Program        Výsledky        Dakar 2009



Česká účast na Rallye Dakar 2010

Kategorie motocyklů


Roman Krejčí (Yamaha), Czech Dakar Team
Dakarskou rallye si projel už jako divák i mechanik, teď se konečně motokrosový závodník dočká i oficiálního startu. "Splnil se mi tím klukovský sen."

Martin Macek (Yamaha), Czech Dakar Team, 3. účast
Má vysoké ambice, i proto říká: "Dakaru se nejezdím zúčastnit, ale závodit." 41letý motorkář by se chtěl dostat do první desítky a ve třídě do 450 ccm stát na bedně. Není to nereálný sen.

David Pabiška (Yamaha), KM Racing, 3. účast
V lednu zažil na Dakaru takový pád, že dalších 30 kilometrů, které na motorce odjel, si nepamatuje. Kvůli chystanému omezení, že se Dakaru nebudou moct účastnit motorky nad 450 ccm, přestoupil z KTM 690 na Yamahu.

Dušan Randýsek (Yamaha), KM Racing, 3. účast
Bez velkých ambicí. "Ani žádné mít nemůžu. Kvůli zlomené noze trénuji teprve čtyři měsíce, takže na to jednoduše fyzicky nemám. Budu spokojený s umístěním do 40. místa."

Jan Veselý (Yamaha), Czech Dakar Team
Další premiéra. "Mým cílem je dojet. A dojet ve zdraví," říká 33letý účastník pěti Šestidenních.

Kategorie čtyřkolek


Oldřich Bražina (Polaris), Czech Dakar Team, 5. start
Čtyřikrát jel Dakar na motorce, letos v lednu poprvé vyzkoušel i čtyřkolku. "Očekávám, že letos bude Dakar náročnější než minule. Ale obavy mám pouze z techniky. Snad nezklame a já dorazím úspěšně do cíle."

Josef Macháček (Yamaha), KM Racing, 8. start
Po každém Dakaru tvrdí, že jel naposledy, a stejně se vždycky pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek vrátí. Tentokrát nejen jako hlavní favorit, ale i konstruktér tří strojů. Na jednom pojede sám, na dalším Martin Plechatý a Polák Sonik. "Mám jediné přání: aby byly tři moje stroje v první pětce! A je jedno, v jakém pořadí," tvrdí 52letý závodník.

Martin Plechatý (Yamaha), KM Racing
Od Josefa Macháčka nedostal jen rady, ale i Diktátora, se kterým vyhrál Dakar 2010. Z Plechatého chce vychovat svého nástupce.

Kategorie automobilů

Jiří Janeček, Viktor Chytka (Toyota), Czech Dakar Team, 2. účast
Poslanec a pražský radní Janeček si bere třítýdenní dovolenou a znovu se vrací na Dakar. Ještě před odletem ujistil veřejnost: "Sponzory a partnery si vybírám tak, aby nemohlo dojít k žádnému střetu zájmů. Aby neměli nic společného s městem Praha." Dvojice chce hlavně dojet a nestrávit noc v poušti jako při minulém ročníku.

Dušan Kunovský, Libor Latinák (Toyota), Czech Dakar Team
Miliardář a majitel firmy Central Group Kunovský zkouší další dobrodružství. Po Himálaji a výšlapu na severní pól teď úspěšný podnikatel vyráží na Dakar. "Doufám ve zdárný dojezd do cíle," tvrdí 38letý jezdec.

Peter Mikula, Petr Šulák (Toyota), Vinland Dakar Team
Cíl je jasný: především dojet. Posádka si pronajala vůz, který připravovali profesionálové. "Když mě Peter oslovil, zda bych s ním nechtěl jet, rozmýšlel jsem se asi sekundu. Taková nabídka se neodmítá. V tom okamžiku jsem si připadal, jako by mě někdo hodil do snu," říká Petr Šulák.

Miroslav Zapletal, Tomáš Ouředníček (Mitsubishi), Offroadsport, 3. účast
Minulý Dakar dokončila posádka na sedmém místě, což je v konkurenci továrních týmů neuvěřitelný kousek. Pojedou s vozem Mitsubishi L200. Jeho maximální rychlost je 195 km/h, z nuly na sto zrychlí za 6,2 sekundy a do nádrže se vejde 320 litrů paliva.

Kategorie kamionů

Martin Kolomý, René Kilián, Zbyněk Kotal (Tatra), Czech Dakar Team
Tzv. vůz ostré asistence. Tedy je zařazen do závodů, absolvuje všechny rychlostní zkoušky, ale úkolem jeho posádky je zajišťovat servis pro kolegy z týmu. Například když má někdo technický problém, trio Martin Kolomný, René Kilián a Zbyněk Kotal zastaví a pustí se do opravy.

Aleš Loprais, Milan Holaň, Jaroslav Miškolci - sk., (Tatra) - Loprais Tatra team, 3. účast
Tradice rodinného klanu pokračuje. I 29letý synovec legendárního Karla Lopraise patří k favoritům kategorie kamionů. V závodní Tatře seděl už coby sedmiletý klučina, v roce 2006 pak vedle strýce absolvoval první Dakar v roli navigátora. V následujícím roce už sám řídil a skončil třetí. "A do první trojky bychom se rádi dostali i na letošním Dakaru," tvrdí Loprais. Navigátora mu bude dělat Slovák Jaro Miškolci, mechanikem je Miloš Holaň.

Martin Macík, Josef Kalina, Jan Bervic (Liaz), KM Racing, 7. účast
Dakar obdivoval od jeho počátků, a tak si tiskař ze Sedlčan před sedmi lety splnil sen. Koupil náklaďák a poprvé vyrazil do Afriky na rallye. Dnes je spolumajitelem početného týmu, zachráncem technické dokumentace Liazu, se kterým pořád závodí. Jeho navigátorem je Josef Kalina, který první Dakar jel v roce 1985! Mechanikem je Jan Bervic.

Marek Spáčil, Radomír Smolka, Miloslav Janáček (Tatra), Czech Dakar Team, 2. účast
35letý majitel stavební firmy z Olomouce vytvořil kolem sebe podobně jako Martin Macík široký tým. On sám tvrdí: "Chtěl bych skončit v první desítce." Jeho navigátor Miloslav Janáček však říká: "Máme na to být mezi nejlepšími pěti." Mechanikem je Radomír Smolka.

Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek, Petr Vojkovský (Tatra), Livescore.com, 11. účast
Při posledním ročníku Dakaru ho za volantem přepadl mikrospánek a vůz převrátil. "Jeden ze sponzorů se už ptal, jestli bych mu reklamu nepřidělal na podvozek. Tam že by prý byla nejvíc vidět," žertuje Tomeček. Pak však přidá: "Auto jsme opravili, vylepšili, je to fajné svezení." Jeho cílem je dojet a být do první desítky. Navigátorem je jeho věrný parťák Vojtěch Morávek a mechanikem Petr Vojkovský.

André de Azevedo - braz., Jaromír Martinec, Justo Maykel - braz., (Tatra)