Také letos vyprávěli přední cyklističtí profesionálové v Číně příběhy, které nebyly právě obvyklé.
Dan Martin, vítěz klasiky Kolem Lombardie, i mnozí další jezdci, kteří do Pekingu minulé úterý přiletěli linkou z Paříže, líčili, jak zůstali po přistání pět hodin „viset“ na letišti. „Po dvouhodinovém čekání sice zhruba 30 jezdců nastoupilo do autobusu, který je měl odvézt do hotelu, ale po dvouhodinové jízdě jsme zjistili, že s námi autobus znovu zaparkoval na letišti,“ popisoval Philip Gaimon z Garminu. „Tam jsme na strávili pár dalších hodin.“ Dan Martin měl tak konečně čas oslavit předchozí triumf v Lombardii. Zásobil se nákupem v letištním KFC a s dalšími parťáky si uspořádali noční „mejdan“ nebo chcete-li piknik na asfaltu parkoviště.
Devět a půl hodiny po přistání byli konečně v hotelu. „Let Paříž-Peking 9 hodin, z letiště do hotelu 9,5 hodiny. Kdo to jsme? Ha ha,“ tweetoval vzápětí.
Ovšem jejich kolům trvala cesta ještě déle. „Čekáme na ně už dva dny. Díky, organizátoři,“ psal Martin ironicky na Twitter. Čínští celníci totiž požadovali depozit za odbavení bicyklů, vratný ve chvíli, kdy luxusní kola opět Čínu opustí. Jenže nikdo pořádně nevěděl, zda depozit jim mají zaplatit týmy či organizátoři. A tak celníci kola jednoduše odmítali odbavit.
Namísto tréninku před závodem tudíž zůstávali jejich majitelé na hotelových pokojích. Z dlouhé chvíle si Steele van Hoff z Garminu koupil výlet helikoptérou nad Pekingem. A loňský mistr světa Rui Costa z Lampre si pro změnu posteskl, že omezení, která jsou v Číně uzákoněná pro sociální sítě, mu znemožňují vkládat na hotelu fotografie a videa na facebook.
Ovšem nejdiskutovanějším problémem se letos stal smog. Ten si dokonce vynutil zkrácení 2. etapy o 36 kilometrů. Namísto aby vrcholila na periférii Pekingu v Jen-čching, skončila už na vrchařské prémii 3. kategorie v pohoří Jen, kde chtějí Číňané pořádat lyžařskou číst zimní olympiády 2022, pokud Pekingu bude přidělena.
Van Garderen: Není znečištěním vzduchu vinen i Západ?
„Kvalita vzduchu byla v předchozích dnech vážně zlá,“ říkal Philippe Gilbert z BMC, celkový vítěz. „Mluvili jsme před druhou etapou s organizátory a s UCI a každý souhlasil, že poslední kilometry zrušíme. To pro nás hodně znamenalo, protože mnohokrát v minulosti nám jezdcům nenaslouchali. Udělali jsme tak velký krok dopředu.“
V zákulisí se hovořilo o tom, že kdyby k dohodě nedošlo, některé týmy by před startem etapy vstoupily do stávky. Americká ambasáda, která smog v Pekingu monitoruje, označila jeho hodnoty za „velmi nezdravé až nebezpečné“. Tento stupeň znamená, že všem osobám, včetně zdravých, je doporučeno nevycházet ven.
„Nikdy jsem neviděl tak vysoké hodnoty znečištění vzduchu,“ tvrdil Philip Gaimon. „Je přece i odpovědností týmů, aby za takových okolností nenechaly jezdce závodit. Ať už je to dobře nebo ne, některým z cyklistů přece vyplácejí týmy milionové platy. Byla by hloupost, kdyby riskovaly zdraví svých investic.“
Po předčasném dojezdu zkrácené 2. etapy na takřka liduprázdném vrcholku nasedli jezdci do týmových aut a z úcty k divákům, čekajícím u původního cíle, potom projeli exhibičně poslední tři kilometry etapy na kolech - byť někteří z jezdců Movistaru s obličejovými rouškami proti smogu.
„Chtěli jsme pozdravit lidi, kteří na nás čekali,“ psal Rui Costa do svého blogu. „Není tu jednoduché dýchat, smogu ve vzduchu je spousta a hranice znečištění nad akceptovatelným limitem. Riskujeme tím své zdraví. Myslím, že to je jeden z hlavních důvodů, proč byl závod napříště vyškrtnut z kalendáře World Tour.“
Tejay van Garderen z BMC po 2. etapě na Twitteru uvažoval: „Není to i západní svět, který je vinen znečištěním vzduchu tady v Číně? Postavili jsme tady všechny ty továrny, nebo ne?“ Rozpoutal tak diskuzi fanoušků, zda za pekingský smog může komunistická éra země, či naopak prudce se rozvíjející „čínský kapitalismus“, jehož výhodné podmínky přivádějí západní firmy k přesunu výroby do Číny.
„Ať už budeme obviňovat kohokoliv, je to stále jeden svět - a ten je ničen,“ reagoval na příspěvky pátý cyklista z Tour de France.
Hrozilo též, že kvůli smogu bude zrušena celá závěrečná etapa, vedoucí po okruzích v Pekingu, od Náměstí nebeského klidu k Olympijskému stadionu. „Naštěstí předpověď pro závěr závodu byla pozitivní,“ uvedl jeho ředitel Alain Rumpf z Global Cycling Promotion.
Ne, nešlo rozhodně o nezajímavý etapový závod. Jeho pozitivy byly zajímavé scenérie v horách kolem čínské metropole, bojovná královská etapa i dramatický souboj o titul, ale také bezpečnost jezdců na trati - nejen díky vojákům a policistům, kteří v koncovkách etap lemovali silnici v desetimetrových rozestupech.
„Nestane se, abyste se na čínských závodech setkali s autem, odstaveným do cesty, nebo aby došlo k jiným problémům přímo na trati,“ vypráví český cyklista Milan Kadlec, který v dresu Dukly Praha pravidelně startuje v Číně na závodech seriálu Asia Tour. Letos skončil šestnáctý na klání Kolem Číny I a poté druhý Kolem Číny II. (Ano, existují dva závody nazvané Tour of China, proto jsou rozlišovány římskými číslicemi).
„I na smog jsem tam měl docela štěstí, včetně olympiády v Pekingu. Hotely bývají pěkné, jen při transferech to občas malinko skřípe. Ale jezdím v Číně vážně rád. Z mého pohledu tam nechybí nic,“ říká Kadlec.
Navzdory názoru Ruie Costy, že ukončení existence závodu Kolem Pekingu způsobily hlavně potíže se smogem, i navzdory nechuti některých týmů cestovat v závěru sezony do Číny, hledejme za zrušením podniku především politiku. Už po svém zvolení do funkce prezidenta UCI dal Brian Cookson loni najevo, že závod nebude podporovat kvůli konfliktu zájmů. Jeho předchůdci v křesle šéfa UCI totiž participovali na jeho vzniku, marketingu i výdělcích a stáli rovněž za společností Global Cycling Promotion, která jej společně s lokálními čínskými organizátory provozovala.
„Jsou lepší cesty, jak rozvíjet cyklistiku v Číně,“ vyhlásil letos Cookson.
Závodů okruhu Asia Tour v „Říši Středu“ zůstane spousta. Na další z nich, Tour of Hainan, koncem týdne vyráží opět také Milan Kadlec. Ze svých 41 závodních dnů jich letos hned dvacet stráví právě v Číně.