Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Snad mě na Tour de France vyberou, věří cyklista König

Český cyklista Leopold König | foto: Team Sky

9 2015
Před autogramiádou, kterou v pátek pořádal na tenisových kurtech v Moravské Třebové společně s fotbalovým reprezentantem Michalem Kadlecem, se cyklista Leopold König „dával do kupy“ v Jeseníkách. V oblíbených lázních Karlova Studánka, v nichž se po závodech zotavuje pravidelně.

„Dokonale si tam odpočinu, nikdo mě neotravuje. Mám absolutní soukromí a neskutečné zázemí, pokud jde o regeneraci. Využívám lékařský dohled, veškeré procedury, čistý vzduch, všechno. Už jen díky tomu, že jste v takovém prostředí, úžasně zrelaxujete,“ řekl cyklista.

Čili jste podstoupil kompletní „kolečko“ léčebných úkonů?
Ano. S doktorem jsme nejdřív udělali plán. Potom jsme šli od fyzioterapeuta přes různé koupele.

Do Karlovy Studánky jste si s sebou vzal také kolo. Kam jste se byl projet?
Já se jenom tak vozil. Nedalo se to ani nazvat tréninky.

Při Giru jste od jury schytal desetivteřinový trest za to, že jste se při jedné z horských etap údajně nedovoleně přidržoval auta. Následně jste vypsal odměnu 100 tisíc eur za důkaz takového porušení pravidel. Asi se o ni nikdo nepřihlásil, nebo ano?
Ozvalo se jen pár spekulantů, kteří by tu odměnu chtěli, ale nikdo to neprokázal. Takže bohužel.

Nebyl celý peloton zmatený z toho, jak na Giru penalizace posuzovali?
Ta jedna etapa byla, co se toho týče, dost divná. Penalizací bylo moc. Ale já hlavně nevím, podle čeho brali tu moji. Opravdu nedokážu říct, proč to postihovali, když k tomu nebyl žádný skutek.

Leopold König na trati 14. etapy Giro d´Italia
Cyklisté týmu Sky dřou v deváte etapě Gira. V čele skupiny jede Leopold König.
Leopold König (vpravo) v závěrečném stoupání 8. etapy Gira.

Byla to vaše celkově třetí Grand Tour, ale první Giro. Co je na té zkušenosti nejcennější?
Já měl z Gira docela respekt, protože je to brzo, úvodní Grand Tour v roce. Člověk nikdy neví, jakou bude mít formu - obzvlášť já. Počasí není nejlepší, hraje tam velkou roli a kolikrát rozhoduje. Z toho jsem měl taky obavy. Ve finále jsem ale zajel svoji nejlepší Grand Tour. Ten závod byl opravdu extrémně náročný. Co jsem slyšel a mluvil s klukama, kteří už jich jeli několik, byla to jedna z nejtěžších Grand Tours v historii. Od prvního týdne se hodně závodilo a taky se hned jelo v kopcích. Naproti tomu třeba na Tour de France je úvodní týden po rovinách.

V dresu Sky jste Grand Tour zažil poprvé. Bylo během ní něco jinak ve srovnání s menšími závody?
Asi největší rozdíl byl v tom, že jsme letěli helikoptérou před dnem volna. Sedli jsme do ní unavení a za hodinu byli na místě - ten transfer by normálně trval pět a půl hodiny.

Mluvil jste o tom, že Giro bylo vyčerpávající. Zaplašil jste v Karlově Studánce vzpomínky na Mortirolo (nejstrmější kopec na Giru)?
Já se tam snažil závodění absolutně neřešit. Duševní regenerace je opravdu kolikrát důležitější než tělesná. Chtěl jsem to vypustit z hlavy, věnovat se jenom sobě.

Bezprostředně po Giru vás šéfové Sky Dave Brailsford a Dario Cioni chválili za to, že jste šestou příčkou vylepšil svoje dosavadní top umístění na Grand Tours. Později určitě proběhla i nějaká hlubší analýza výkonu celé vaší stáje na Giru. Co jste se dozvěděl?
I přesto, že měl Richie Porte zdravotní problémy a ze závodu musel odstoupit, byla to hodně úspěšná Grand Tour. Když budu brát, jak hodnotili mě, domnívám se, že byli velmi spokojení. Byl jsem v podstatě domestik a plán B; nikdo samozřejmě nepředpokládal, že Giro vyhraju. Ale když jsem převzal zodpovědnost po Richiem, zamlouvalo se jim, jak jsem reagoval na tu změnu v rámci týmu. Cítil jsem z nich takový upřímný vděk a radost, že jsem se vypořádal s převzetím pozice lídra v průběhu závodu. To není vždycky jednoduché.

V pelotonu jste proslul jako skvělý vrchař, ale už na druhé Grand Tour v řadě se vám podařilo perfektně zajet časovku. Stává se z ní vaše zbraň?
Věřím, že ano. Teď už každý očekává, že v časovkách najedu ne vteřiny, ale minuty na vrchaře a ostatní kluky, kteří je tak dobře neumějí. Můžu říct, že teď už to je moje silná stránka.

Cyklista Leopold König
A JE PO VŠEM. Giro skončil, také Leopold König se vydává z Milána domů.

Platí, že se ve druhé půlce června vydáte závodit „Kolem Slovinska“ a pak v červenci na Tour de France?
O účasti na Tour se podle mě bude rozhodovat až týden před závodem. Máme skvělý mančaft a spoustu lidí, co chtějí na Tour jet. Já se na ni připravuju a doufám, že budu vybrán.

A pokud jde o to Slovinsko?
Je to pořád jen náčrt. Nebránil bych se tomu, chtěl bych ho jet. Ten závod znám, několikrát už jsem ho absolvoval, líbí se mi. Je možné, že se tam objevím.

Dá se počítat s tím, že ve chvíli, kdy by vám to s Tour klaplo, byste měl podobnou roli jako před startem Gira? Tedy superdomestika, nyní pro Chrise Frooma, a eventuální zálohy pro pozici lídra?
Řekl bych, že ne, momentálně tak vůbec nepřemýšlím. Ještě jsem nejel dvě Grand Tours v sezoně a dát si je po sobě tímhle způsobem, to skoro nikdo nedělá. Je to psychicky tak namáhavé, že bych to asi odmítl. Ale ani tým to po mně nebude chtít. Nechystám se na to, že ho povedu. Budu k dispozici Chrisi Froomovi.

Majitel konkurenční stáje Tinkoff-Saxo Oleg Tiňkov hovořil po výhře Alberta Contadora na Giru o tom, že by si jeho star po Tour klidně mohla „střihnout“ ještě Vueltu a pokusit se na obou závodech bojovat o pódium, nebo dokonce o vítězství. Je podle vás něco takového při současné kvalitě profi pelotonu proveditelné?
Objet všechny tři Grand Tours a pomoci na nich někomu vůbec není nereálné. Je to asi 60 závodních dní, často jich máme na konci sezony i 80. Contador by se na nich mohl držet vpředu, ale jet všechny tři na pódium, natož je vyhrát, myslím není v lidských silách. Musíte brát v potaz, že to není skok do dálky, nejde o nějaký desetivteřinový, ale o devadesátihodinový výkon. Dohromady za tři závody to je 270 hodin a během té doby se přihodí tolik věcí...

Navíc se Contadorovi se svými parťáky ze Sky budete snažit cestu za dalšími úspěchy všemi silami překazit.
Přesně tak. (úsměv)

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze