Návrh se jmenuje „Pravidla pro extrémní počasí“ a leží toho času na stole u komise UCI pro pravidla a bezpečnost. Diskutovat o něm mají funkcionáři, rozhodčí i jezdci. Možná bude po této sezoně přijat. Nicméně ani on není samospasitelný.
Pravidlo by mělo upřesnit práva jezdců v takových extrémních situacích. Mělo by například určit, za jakých teplot bude závod prohlášen za zdraví škodlivý a následně zrušen.
„Osobně ale přijetí tohoto pravidla nefandím,“ tvrdí zkušený mezinárodní rozhodčí UCI Miroslav Janout. „Kdy a jak chtějí měřit teplotu? A v jaké výšce? Každý závod je přece specifický. Mělo by být nadále ponecháno na verdiktu organizátorů ve spolupráci s rozhodčími na místě, kdy mohou zastavit závod, protože podmínky už ohrožují zdraví cyklistů.“
Když byl Janout rozhodčím španělské Vuelty, bylo den co den v Andalusii 45 stupňů. „Přesto jezdili průměrem 45 km/h a nikdo nevzdal,“ připomíná.
Letos v Ománu při teplotě 45 stupňů peloton zastavil pod mostem, jezdci sesedli a oznámili rozhodčím: Závodit dál je nebezpečné. Obávali se ve vysokých teplotách především nebezpečných sjezdů. Zvlášť když některé týmy neměly na Arabském poloostrově k dispozici ideální materiál. Organizátoři jejich požadavek akceptovali a etapu zrušili.
Při nedělní královské etapě Tirrena-Adriatika se cyklisté drápali na cílový vrchol Terminillo (1 675 m) za husté chumelenice. Lídři tu šlapali poslední dva kilometry po silnici, zcela pokryté sněhem. Jejich pomocníky, dojíždějící až o dalších 20 minut později, sužovala chumelenice na závěrečných šesti kilometrech trasy. Ani se nemohli zvedat ze sedel, kola jim na sněhu podklouzávala.
Leopold König po této etapě svůj tým Sky přejmenoval na Ski. A Roman Kreuziger líčil: „Byl jsem dobře oblečen, ale stejně jsem totálně zmrznul.“
Zasněžená pátá etapa Tirrena-Adriatica v podání týmu Tinkoff-Saxo (vpravo) a její vítěz Quintana (vlevo)
Jen vítěz si nestěžoval. Nairo Quintana ovládl tuto etapu podobně jako loňskou sněhovou epopej Gira, vedoucí přes průsmyk Stelvio, a vykládal: „V Kolumbii žiji skoro ve 3 000 metrech, někdy tam ráno máme čtyři stupně, jindy i nulu. Jsem na zimu zvyklý, i když je jiná než ta evropská. Nebyly to na Terminillu nebezpečné podmínky. Dojezd byl na vrcholu, jezdci potom rychle naskákali do týmových autobusů a zahřáli se. Bylo to O. K. Aspoň jsme pobavili diváky.“
Přesto i on podporuje schválení Pravidla pro extrémní počasí. „Nezapomínejte, jsme lidské bytosti. Myslete na naše bezpečí,“ vyzývá funkcionáře.
Exmistr světa Fabian Cancellara, mluvčí velké skupiny cyklistů, byl po etapě na Terminillo mnohem tvrdší. „Tohle už nebylo zábavné,“ psal na Twitter. Později pro server cyclingnews.com líčil: „Věděli na 90 procent, že bude sněžit. Měli posunout cíl níž. Silnice byla bílá, celá pokrytá sněhem. Italové tomu říkají ciclismo storico - ale já nemíním psát historii jako Coppi a Bartali ve 40. letech. Je rok 2015. Jestli vážně chtějí takové legendární etapy, tak ať jezdíme s jediným převodem, s jedním bidonem na celý závod a bez týmových vozů. Ale všechno by mělo mít své limity.“
Švýcar slibuje, že do dvou let dojde k velkým změnám. Chce být jejich hybatelem a zasadit se o přijetí „teplotního pravidla“. Uspěje však?
Aby toho nebylo málo, o den později po sněhové etapě přišel na Tirrenu v té další hustý déšť. „Strašně chladný den, při sjezdech jsme šíleně promrzli,“ postěžoval si Zdeněk Štybar.
O víkendu mnohé z nich čeká slavná klasika Milán-San Remo, první z pěti jednorázových „monumentů“ sezony. Po sněhovo-dešťovém trápení na Tirrenu to může být i závod těch, kteří zůstali zdraví.