Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Cyklistické Giro d’Italia na českém území? Není to nesmysl

Uvidíme růžový trikot vedoucího jezdce Giro d’Italia v budoucnu i na českém území? | foto: AP

2 2010
Tři nejslavnější cyklistické závody, Tour de France, Giro d’Italia a španělská Vuelta, dosud nikdy na české území nezavítaly. Ale to se brzy může změnit, už v roce 2012. Navzdory pasivitě českých funkcionářů.

Okolí Bratislavského hradu a Most SNP jsou vyvedeny do růžova, podle výsostné barvy Gira d’Italia. Roman Kreuziger tu vyhrává prolog, obléká růžový dres lídra. Dalšího dne se pak peloton vydává z Bratislavy přes Břeclav, Lednicko-valtický areál a kolem Pálavských vrchů do Vídně. Tak začíná Giro 2012.

Kolik stojí etapa Gira?

Juraj Takáč, iniciátor startu Gira na Slovensku, vyčíslil, že etapa Gira by stála okolo milionu eur (zhruba 25 milionů korun). V této částce by byl poplatek italským organizátorům i další náklady. Slováci by zároveň museli pro konvoj zajistit 2 500 ubytovacích míst. Mnohem dražší je podle mezinárodního rozhodčího Miroslava Janouta pořádání startu Tour de France. "Za start v Rotterdamu letos požadovala pořádající společnost ASO finanční garanci 15 milionů eur. Technicky si všechno Francouzi zajistí, ale potřebují mít v dotyčné zemi i garanta, který jedná s úřady."

Ne, nemyslete si, nejde jen o cyklistickou science fiction. Může se to stát. Vážně. Juraj Takáč, generální ředitel závodu Kolem Slovenska, se totiž tento týden sešel v Bratislavě s Angelem Zomegnanem, šéfem Gira d’Italia. Společně probírali možnost startu Gira 2012 na Slovensku.

"Pan doktor Zomegnan mi řekl, že má velký zájem, aby pak Giro vedlo i přes Česko," prozradil pro MF DNES Takáč.

Zomegnanova vize je známá: "Chci mít Giro co nejvíce mezinárodní." I proto letos vyráželo na svoji pouť z Nizozemska. O start ročníku 2012 se ucházejí také Washington (!) a Dánsko, nyní do této "pranice" přibylo Slovensko. A to má údajně větší šance než Američané i Dánové.

Proč? Odpadl by mnohými stájemi ostře kritizovaný letecký přesun do Itálie, vždyť peloton by tam plynule dojel po slovenských, českých a rakouských silnicích. Navíc: bratislavský start chce podpořit největší italská energetická společnost Enel, která se na Slovensku značně angažuje.

Giro d´Italia

Kladně se k této akci staví i slovenská vláda včetně ministra financí Ivana Mikloše, s nímž se Zomegnan sešel. A v neposlední řadě: naši východní sousedé zažívají cyklistický boom. Mladý Peter Sagan vyhrával letos v barvách italské stáje Liquigas etapy v seriálu Pro Tour a Peter Velits je nyní průběžně pátý v pořadí Vuelty. O návštěvnost by se Zomegnan nemusel bát.

"Do dvou měsíců bychom měli vypracovat podrobný projekt," říká Takáč. V hlavě nosí též odvážnou variantu, kdy by do itineráře Gira 2012 zapojil nejen Bratislavu, ale také Tatry. "Pak by mohla být atraktivní etapa v trojúhelníku Slovensko, Česko, Polsko."

Pouť Gira ze Slovenska přes Česko je momentálně zřejmě jedinou šancí, jak druhý nejslavnější závod na české území dostat. Start v Česku patrně nepřichází v úvahu. "Je to o velkém lobbování a velkých penězích. Před dvěma lety jsme o tom debatovali, ale nevím, kdo by do toho šel," říká Lubor Tesař, ředitel závodu Praha – Karlovy Vary – Praha.

Rovněž Miroslav Janout, mezinárodní rozhodčí a pravidelný aktér Tour, tvrdí: "Český svaz o tom v žádném případě nemůže uvažovat. Nedokážu si představit, že by se u nás za to někdo postavil."

Jedině snad, že by do hry vstoupila společnost Škoda, sponzor Gira, Tour i Vuelty. Vrcholnou cyklistiku podporuje kvůli průniku na západní trhy. Ale doma je přece v Česku...

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze