Tady chce Roman Kreuziger poprvé při třítýdenních Grand Tours dobýt stupně vítězů. Jeho hlas zní sebevědomě, jaro bylo dobré. Na čtyřech přípravných závodech skončil vždy do 6. místa. Věří v sílu svého týmu i v detailní přípravu, kterou šéfové Astany provedli. Na přesuny po horských etapách mají přichystané vrtulníky, na méně známá stoupání poslali zvědy. I proto byl on sám ještě v pondělí na Cervinii, jež bude prvním dvoutisícovým vrcholem tohoto Gira.
Jaká tedy je Cervinie?
Zasněžená.
Stane se jednou z klíčových etap, jak šéf Gira Aquarone slibuje?
Bude určitě těžká. Jsem rád, že jsem ji viděl. Jel jsem posledních 80 kilometrů, 3 000 výškových metrů. Naštěstí sněžit začalo až na vrcholu. Stihl jsem to tak akorát.
Řekli o KreuzigeroviCiro Scognamiglio, expert listu Gazzetta dello Sport: Kreuziger může zajet letos dobré Giro. Když v roce 2008 vyhrál závod Kolem Švýcarska, bylo mu teprve 22 let a lidé říkali, že je silnější než o něco starší Nibali, jeho tehdejší týmový kolega. V dalších letech měl pak Nibali mnohem lepší výsledky. Letos však vidím Kreuzigera coby kandidáta stupňů vítězů. A kdyby překvapivě dosáhl až na titul, bylo by to pro jeho šéfa Martinelliho už páté vítězství na Giru - a pokaždé s jiným jezdcem. |
Už v sobotu Giro startuje. Co to s vámi provádí?
Pro nás vlastně začíná už ve středu přesunem do Dánska. Ale jinak moc neřeším, jak rychle se blíží.
Berete letošní ročník jako svoji životní příležitost?
To ne. Jsem pořád mladý závodník. Ale vím, že jsem letos pro úspěch udělal maximum a že jsem připravený. Takže jsem klidný.
Váš šéf Martinelli tvrdí, že ani vítězství pro vás nemusí být snem.
Rád bych se s jeho názorem ztotožnil, jenže... na titul je spousta kandidátů. Nějaký cíl mám, ale zveřejňovat ho nebudu.
Podle expertů vám profil Gira sedne víc než loni. Souhlasíte?
Ano. Má letos táhlejší a delší stoupání, která mi víc vyhovují. Jistě, přijdou i prudké kopce, tam jsem loni ztrácel. Letos však nejsou v těch rozhodujících fázích.
Start je letos z Dánska. Zažil jste už bláznivý úvod Vuelty v Nizozemsku, plný pádů. Může to být v Dánsku podobné?
Nemyslím si. Jel jsem dvakrát Kolem Dánska a není tam tolik ostrůvků a dalších nesmyslů jako v Holandsku. Nebezpečí větru sice hrozí, ale já mám dobrý tým, určitě mě kluci dobře vykrejou.
A další etapy, než vjede Giro v posledních deseti dnech do Alp a Dolomit? Které budou důležité?
Třeba týmová časovka ve Veroně. Ale od prvního dne nesmíme podcenit žádnou. Hodně nepříjemné jsou i horské dojezdy na jihu Itálie. Pokud se budu cítit dobře, pokusím se i těchto etap využít.
Jak jste spokojený s výběrem vašich osmi pomocníků?
Je ideální. Za tři jména jsem bojoval a ta tam jsou. Bude to tým podle mých představ, jak jsem je už před měsícem mému šéfovi Martinellimu nastínil.
Půjde Astana do Gira klidnější i díky tomu, že se jí na rozdíl od loňska v úvodu sezony dařilo?
Pro každou stáj je lepší, když nasbírá zkraje sezony nějaká vítězství jako my z ardenských klasik, než když na ně čeká delší dobu.
Sledujete novinky v nominacích dalších týmů? RadioShacku bude místo zraněného Fuglsanga kapitánovat Fränk Schleck...
Něco jsem o tom zaslechl, ale zase tolik mě nezajímá, kdo na Giru bude a kdo ne. Přemýšlením o sestavách bych jen zbytečně plýtval energií.
V čem bude Giro jiné bez faktoru Contador?
V tom, že když tam Contador byl, všichni se soustředili na něj a přizpůsobovali se jeho taktice. Kdežto teď tu taktiku musí tvořit někdo jiný. Po úvodních etapách se uvidí, kdo na to má tým a kdo je tím nebezpečným člověkem, podle kterého se bude závod řídit.
Byl byste rád v téhle roli?
Na poslední horský týden máme tým dobrý. Abychom byli v popředí hned zpočátku, není pro nás tak důležité, protože bychom určitě nebyli ti, kteří by se to na čele snažili držet. Jak říkám, tým máme udělaný hodně do hor.
Ital Basso říkal, že do startu Gira potřebuje shodit jedno kilo. Co ještě chcete doladit vy?
Váhu bych měl mít dobrou. Před Romandií jsem byl nachlazený, tak se teď ve čtyřech dnech do startu chci dát hlavně úplně dohromady, abych byl stoprocentní.
Těšíte se na Giro víc než v minulosti na Tour? I proto, že Itálii jste si tak oblíbil?
I loni jsem se víc těšil na Giro. Atmosféra je tu určitě lepší.
Před sezonou jste prohlásil, že máte letos do závodů větší chuť. Platí to stále?
Určitě. Loni jsem moc nezávodil a letos jsem závodil s rozumem, abych teď ze sebe dokázal vymačkat na Giru maximum.
Mnozí sportovci si v duchu představují, jak vítězí na velkých závodech. Představujete si vy, jak oblékáte růžový dres lídra na Giru?
Jo, bylo by příjemné pár dní v něm jet, zvlášť ty poslední. Není to úplná utopie. Ale nejdřív musím pořádně zapracovat, dobře to rozjet - a až pak se dá o takových věcech přemýšlet.