Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co živí legendu formule 1 Michaela Schumachera?

IKONA. Návrat Michaela Schumachera do formule 1 znamená pro prestižní seriál vítanou injekci. A příjmy sedminásobného šampiona se zase o něco zvýší. | foto: AP

11 2010
Šálivá je hra velkých peněz ve formuli 1. Zatímco sedminásobný světový šampion Michael Schumacher jen pozvedne k ústům tu správnou minerálku a na jeho konto naskočí další tisíce, otec ruského nováčka Vitalije Petrova se musel kvůli angažmá svého syna v prestižním seriálu zadlužit.

Miluje módu, ale sotva vyleze z formule a sundá helmu, už si na hlavu nasazuje šedivou kšiltovku s nápisem, který u televize jen těžko rozluštíte. Pak si na ruku připne hodinky, aniž by se podíval, kolik vlastně je.

A i kdyby neměl žízeň, tak se jistojistě napije té minerální vody, která je v boxech na každém rohu, a byť je téměř abstinent, klidně vám řekne, že do coly patří rum. Tedy jen ho nesmíte pít před jízdou.

Za rok Schumacher vydělá tři čtvrtě miliardy

I za tohle Schumacher bere peníze. A dokonce víc než za ježdění. Vždyť v Mercedesu má roční gáži 7 milionů eur (přes 190 milionů korun), ve skutečnosti si však za rok díky sponzorům a příjmům z prodeje reklamních předmětů vydělá o půl miliardy korun víc!

Podívejte se, co živí krále formule 1

Schumi - grafika

"Ve chvíli, kdy oznámil návrat, mi volal jeden sponzor za druhým. Michael pořád táhne," přiznal Willi Webber, od minulého týdne už bývalý Schumacherův manažer.

A taky muž, kterému v Německu přezdívají "pan 20 procent". Právě taková byla jeho provize ze Schumacherových reklamních zisků, které se během kariéry celkově vyšplhaly na 100 milionů eur.

Tak třeba za logo na už zmíněné kšiltovce platí firma DVAG ročně 5 až 7 milionů eur (128–193 milionů korun) a už před lety se zavázala, že se Schumim vydrží minimálně do roku 2014. Zároveň je německý pilot tváří hodinářské firmy Omega, prezentuje i minerální vody, kosmetiku, tyčinky müsli či Bacardi. "Ale nenabádám k pití alkoholu, jsem součástí kampaně, aby lidé nesedali opilí za volant," zdůrazňuje.

Navíc sedminásobný mistr světa vydělává i na jméně. Třeba v Abú Zabí se staví mrakodrap, který má v názvu Michael Schumacher. Existuje i síť Schumacherových hotelů a třeba před pár týdny rozjel spolupráci se švýcarskými módními značkami Jet Set a Navyboot.

I proto jste loga těchto firem ještě nenašli na pilotově kombinéze při lednovém představení stáje ve Stuttgartu, zato teď při testování ve Španělsku už tam byla. A kdybyste měli zájem, tak cena této reklamní plochy se pohybuje okolo 150 milionů korun za rok.

Teď však prosím zapomeňte na miliony a bohatství, které formule 1 přináší. Vždyť ve startovním poli je skoro polovina pilotů, kteří jezdí zadarmo a ještě za své místo platí.

Petrov i Senna naopak za angažmá tvrdě platí

Třeba Rus Petrov za své angažmá musel Renaultu zaplatit 15 milionů eur (385 milionů korun). Část dali osobní sponzoři, na část si jeho otec Alexandr musel vzít úvěr od banky. A měl s tím i trable: "V bance nám řekli, že si musí vzít delší dobu na rozmyšlenou."

Nakonec pomohlo, že se za Petrova postavil sám ruský premiér Putin. Navíc Petrov na sebe navázal ještě další ruské partnery, takže Renault teď bude propagovat i automobilku Lada.

A Petrov není sám, kdo si musí místo zaplatit. Potkalo to v F1 Čecha Tomáše Engeho a třeba Bruno Senna nyní tvrdí: "Díky osobním sponzorům si něco málo vydělám, ale vážně to není moc. Ale kdybych pravidelně končil na stupních vítězů, bylo by to jiné."

Na sezonu on sám potřebuje necelé čtyři miliony korun, ze kterých si zaplatí cestovní náklady, hotely i tréninkového kouče. Další miliony pak na jeho jméně "vyrýžuje" stáj HRT. "Nedostanu od nich žádný plat, ale zároveň na rozdíl od minulých let nemusím týmu platit žádné astronomické peníze."

Kolik to dřív bylo? Za místo v seriálu F3 v roce 2005 dal 10 milionů korun, o rok později už 12. Jakmile přišel do seriálu GP2 – předstupně formule 1 – částka se zvedla na 36 milionů korun. Přitom tu nebyl do počtu, naopak často vítězil. I takový je svět závodních aut.

Čtěte ve čtvrteční MF DNES

Speciální přílohu před startem nové sezony formule 1 najdete ve čtvrtečním vydání MF DNES.

.
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze