Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Cítím, že můžeme být nejrychlejší, říká Prokop po čtyřech závodech MS v rallye

S novým vozem Ford Fiesta S2000 je jezdec Martin Prokop zcela spokojen. | foto: SLUKAFOTO

20 2010
Nový vůz, nový tým, nová kategorie, nová výzva... Automobilový jezdec Martin Prokop, který loni vybojoval titul juniorského šampiona, v letošním ročníku mistrovství světa prožívá posun "o level dál".

Mohlo by se zdát, že se vlastně ani nic nezměnilo... Automobilový jezdec Martin Prokop při svých úvodních třech letošních startech v seriálu světového šampionátu v automobilových soutěžích stál třikrát na stupních vítězů, aktuálně je ve své kategorii na průběžné druhé příčce a pomýšlí na zisk mistrovského titulu.

Úřadujícího juniorského šampiona a loňského vicemistra světa v kategorii produkčních vozů však letos čeká dosud nepoznaná výzva: s vozem Ford Fiesta S2000 uspět ve zbrusu nové třídě S2000 (S-WRC).

"Tato kategorie je o level dál. Ať už autem nebo konkurencí jezdců," pochvaluje si sedmadvacetiletý pilot, který společně se spolujezdcem Janem Tománkem letos startuje pod hlavičkou Czech Ford National Teamu. "Je to pro mě veliká motivace, abych se dál zlepšoval."

Aktuální pořadí kategorie S-WRC

Po čtyřech z devíti podniků MS
1. Pons (Španělsko) 68/3 2. Prokop (Česko) 48/3 3. Andersson (Švédsko) 40/2 4. Brynidsen (Norsko) 40/3 5. Sandell (Švédsko) 34/3


Pozn.: číslo za jménem udává počet bodů/počet započítávaných startů.


Prokopova dosavadní bilance

Švédsko:
3. místo, 15 bodů

Mexiko:
2. místo, 18 bodů
Jordánsko:
vynechal

Nový Zéland:
3. místo, 15 bodů

Máte za sebou první tři starty v novém ročníku mistrovství světa. Ve Švédsku, Mexiku a na Novém Zélandu jste v kategorii S-WRC vždy skončil nejhůře do třetího místa. Předpokládám, že zatím tedy panuje spokojenost?
Spokojeni samozřejmě jsme. Daří se nám velmi slušně bodovat. A myslím si, že i naše rychlost je dostatečná. Jediné, co ještě potřebujeme vylepšit, je maximální nasazení. Zatím bohužel nebyla možnost se s novým autem posunout dál.

Jak to?
Protože jsme hodně cestovali. Nebo spíš to auto. Prostě zatím nebyl čas ho pořádně otestovat a nastavit přesně na můj jízdní styl. Já jsem vždy přišel jen závodit, což není ideální. Přeci jen, když mám jet v maximálním nasazení, potřebuji auto mít co nejlépe nastavené. Znát ho a chápat. Teď je o krok dál než já. Což v některých pasážích není úplně ideální. Cítím, že v tomhle se ještě musím zlepšit. Takže teď, kdy se auto asi po třech měsících vrátilo zpět do Evropy, s ním začneme testovat a připravovat se na zbytek sezony. Tak, abychom do ní mohli jít naplno.

Jak jste vůbec s novým strojem, který jste si pořídil těsně před startem letošního ročníku, spokojen?
Strašně moc. (usmívá se) To auto mě nadchlo hned od prvního momentu, kdy jsem do něj sedl. Když jsem ho dovezl, byl jsem jak malej kluk. A musím říct, že jsem jím i zůstal. Když teď jedu třeba zajíždět brzdové destičky či kotouče nebo nějakou jinou blbost, stále z něj mám strašnou radost. Jsem nadšený, že ho mám. A musím říct, že mě hodně motivuje a nabíjí do další práce. Je to přesně to, co jsem potřeboval.

Kromě vozu jste vyměnil také soutěžní třídu. Jak novou kategorii S2000 vnímáte?
Je výborná, o level dál. Ať už autem nebo konkurencí jezdců. Protože tam jsou samá velká jména. Ať už z juniorů, produkčních aut, nebo "WRCček". Všechno kluci z minulosti, které buďto znám jako soupeře nebo jako tovární jezdce. Takže konkurence je veliká, což je pro mě veliká motivace, abych se zlepšoval. Je vidět, že boj bude tuhej. I když jsme teď druhý, máme šanci bojovat o titul, tak musíme podávat vyrovnaný výkon pořád.

Jaký je vůbec váš cíl pro letošní ročník? Chcete se zaměřit jednoznačně na boj o první místo nebo byste se spokojil s umístěním v první trojce?
Chci říct, že cítím, že můžeme vyhrát. Že můžeme být nejrychlejší. Ale musíme pro to hodně udělat. Už je to taková kategorie, kde člověk musí být stoprocentní všude. Auto je tak rychlé, že vyžaduje úplně perfektní pilotáž. Je to dobře vidět ve chvíli, kdy si sice myslím, že jsem rychlej, ale slevím a neudělám pro to všechno, nejedu na maximální nasazení a riziko. Pak jsem sice pocitově rychlej, ale časově ztrácím. V tom je to specifické a nové. Musím furt a furt "topit" naplno, co to dá. A když tomu dám opravdu maximum, tak o titul můžu bojovat. Můžu na něj myslet. Když bych jen taktizoval, tak si myslím, že není šance.

ÚSPĚŠNÝ TANDEM. Juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop (vpravo) a navigátor Jan Tománek.

Juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop (vpravo) a navigátor Jan Tománek.

Kdo z vašich konkurentů měl být hlavním soupeřem? Je to Španěl Pons, který při svých třech startech ztratil zatím pouze 7 bodů a má na vás 20 bodů náskok?
Ano. A musím říct, že mě překvapil. Dokáže totiž být rychlý všude a stále. Jeho psychická vyrovnanost a zkušenost z mnoha závodů v továrních týmech je nesmírně cítit. Myslím, že bude nepříjemný také na asfaltu. Tam se ho bojím asi nejvíc ze všech. A zrovna asfalt je místo, kde bych chtěl zaútočit a snažit se o vítězství. Protože je vidět, že bez nějakých velkých útoků titul získat nejde. Ve Finsku by asi nebylo úplně vhodné to zkoušet. Ale v Německu, Francii a Anglii mi nic jiného nezbude.

Ještě před Finskem (29.–31. července) se ale pojede závod v Portugalsku, který je na programu příští víkend. Vy ho však nemáte vypsaný jako bodovaný. Co tedy máte v plánu?
Čeká mě výlet do Portugalska. (usmívá se) Jedu tam trénovat, protože příští rok se ten závod jede zase. Takže, když se letos účastním méně závodů, tak abych byl trochu ve střehu, musím je objíždět.

Člověk by řekl, že si během závodního volna užijete klidu... Zvlášť, když jste loni startoval ve dvou kategoriích.
Já myslím, že jsem odpočíval dost. (usmívá se) Letos až až. Co se týče závodů, tak mi spíš hrozně chybí. Je to takové... Teď jsem po Mexiku skoro dva měsíce nejel a bylo to strašně nepříjemné a bylo to znát. Kdybych nestartoval ani ve Finsku, tak je to to samé.

Martin Prokop při autogramiádě

Martin Prokop při autogramiádě

Co vás tedy až do července čeká?
Budu testovat a zároveň se snažit trochu udržet v tempu. První týden v červenci mě čeká závod v Česku, Bohemka. A poté pojedeme v Estonsku přípravný závod právě na Finsko. Prostě, není to úplně ideální. Těch závodů je přeci jen míň a chybí mi. Kdybych šel ze závodu na závod, tak je to určitě lepší. Ale nedá se svítit.

Mluvíte-li o Rally Bohemia, nemůžu se nezeptat, jak se těšíte na start před českými fanoušky?
Těším se moc. Protože od fanoušků cítím, že budou rádi, když sem přijedeme. Navíc tím, že jedeme za Czech Ford National Team, musíme reprezentovat jak venku, tak i doma. Těším se ale i na letní závody mistrovství světa, kam hodně fanoušci jezdí. A musím říct, že jejich podpora je výborná. Ale třeba i na Zélandu bylo mraky českých vlajek.

Vy v letošní sezoně, kromě tradiční úlohy jezdce, zažíváte novou zkušenost v podobě pozice manažera...
Je pravda, že druhé auto našeho týmu pronajímáme v českém mistrovství. A právě o tento projekt se musím starat a mám teď kolem něj hodně aktivit. Je to pro mě trošičku nová úloha, ale věřím, že mě hodně naučí. Přeci jen mi to slouží také ke sbírání cenných informací o tom, jak se naše auto chová na asfaltu.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze