Hned v první minutě závěrečné části kvalifikace vtrhla na okruh Sepang pravá tropická bouře a pořadatelé museli jízdy přerušit. Stejně rychle jako monzun přišel, také odešel a finálová část mohla pokračovat. Každý jezdec měl k dispozici dvě letmá kola a nejlépe jich využil Mark Webber.
Ačkoliv v některých sektorech okruhu stále leželo na asfaltu velké množství vody, zvolil pneumatiky pro přechodné podmínky. A risk se mu vyplatil, když podruhé proťal cílovou časomíru, měl na druhého Rosberga náskok více než jedné vteřiny.
Nico Rosberg jízdu na vodě zvládl skvěle. Nečekaně suverénně převálcoval týmového kolegu Schumachera, kterého dříve zdobila přezdívka "rainmaster". V Malajsii však spíše potvrdil, že svou někdejší jezdeckou fazonu stále nenašel. Odstartuje jako osmý a kromě Rosberga nestačil na další dva své krajany Hülkenberga a Sutila. Prohrál i s bývalým týmovým koelgou ve Ferrari Barrichellem, který sedí v neporovnatelně slabším stroji Williams.
Podle očekávání byl zas jednou skvělý Sebastian Vettel, tentokrát to však po dvou pole position stačilo jen na třetí místo. Ale byl už čtvrtým zástupcem Německa, který Schumachera ten den v Malajsii porazil.
Pokud složení nejlepší desítky slibuje před závodem zajímavou podívanou, tak sestava posledních čtyř řad na startovním roštu chystá skutečné předjížděcí drama. Jezdci Ferrari začnou z 21. a 19. místa, zástupci McLarenu odstartují 20. a 17. Před sebou budou mít nejen jezdce Toro Rosso nebo Renaultu, ale také Glocka z Virginu a Kovalainena z Lotusu. I kdyby nepršelo, závod bude zajímavý.
Jak k tomu došlo? Kvalifikace začala za zaslabujícího deště a všichni piloti čtyř špičkových stájí čekali, až se podmínky zlepší. Jen Sebastian Vettel vyjel dřív. A udělal dobře.
Pár minut před koncem úvodní části kvalifikace déšť namísto zeslabení začal zase zesilovat. Vyrazit na dráhu v čas a zachránit, co se dá, stihli ještě jezdci Mercedesu i Mark Webber s druhým Red Bullem. Čas potřebný k postupu zajel i Jenson Button, ale v dalším kole vylétl do štěrkového kačírku, auto poškodil a nemohl do prostřední sekce boje o místa na startu nastoupit.
Alonso, Hamilton i Massa se snažili, pokoušeli se vydat ze sebe na trati to nejlepší, ale nic jim to nebylo platné. Poslední úsek okruhu se pomalu měnil v jednu velkou kaluž a jakýkoliv postupový čas byl v době, kdy vyrazili z boxů, už nemyslitelný. Dva nejzkušenější týmy ve formuli 1 nezvládly kvalifikaci strategicky. V neděli na to mohou, ale v případě dalšího deště také nemusí, doplatit.
Velká cena Malajsie startuje v 10:00 SELČ. iDNES.cz ji bude sledovat on-line. Podle aktuální předpovědi má opět pršet.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Jak předpověď naplánovala, tak se stalo. Kvalifikace Velké ceny Malajsie začala na promáčené trati. Někteří jezdci to zkusili hned a vydali se na dráhu s pneumatikami do přechodných podmínek, jako třeba favorité z Red Bullu, jiní, jako piloti McLarenu nebo Ferrari, čekali do poslední chvíle, než bude trať co možná nejvíce suchá.
Podmínky nebyly vůbec jednoduché. Jak to v Malajsii často bývá, nepršelo na celý okruh. Některé zatáčky byly téměř suché, jiné se topily v záplavách vody.
Do čela se jako první vyšvihl Švýcar Buemi ze stáje Toro Rosso, ale v době, kdy svůj druhý pokus končil smykem a kodrcavou jízdou po štěrku únikové zóny, byl už v čele Polák Kubica s vozem Renault. V úvodních pěti minutách tréninku zachytila kamera chyby i následné smyky dalších jezdců, jako byli Rus Petrov (Renault) nebo Ital Liuzzi (Force India).
V polovině tréninku se ukázalo, že čekat na lepší podmínky byla chyba - déšť neustal, ale naopak zesílil. První na to doplatil Jenson Button, který dokázal zajel dvanáctý čas (šest vteřin za vedoucím Kubicou), ale poté vlétl do štěrku v kačírku a nepodařilo se mu dostat zpátky na trať.
To byl pro jezdce, který před týdnem v Austrálii slavil vítězství, konec kvalifikace. Čas měl sice dost dobrý na postup, ale auto nebylo natolik v pořádku, aby mohlo být znovu vypraveno na trať.
Po něm to na přechodných gumnách zkusil jeho týmový kolega Hamilton, ale vody bylo moc. Brit, který pět minut před koncem jízd neměl na kontě jediné letmé kolo, se vrátil k mechanikům pro gumy do extrémních podmínek a zkoušel to znovu.
Pětadvacetiletý Hamilton nebyl špatný, zrychloval, ale na postup mu to nestačilo. Podobně dopadli jezdci Ferrari. Alonso ani Massa nejsou Schumacher a v jejich podání to nebyl souboj o postup, ale klouzání v kalužích vody. Zástupci Ferrari ani McLarenu se nepředstaví v druhé části kvalifikace a budou startovat zcela vzadu!
Jedním z mála, kdo dokázala v záplavách vody jet rychle a spolehlivě, byl sedminásobný mistr světa Schumacher. Nepřipsal si sice žádný zázračný čas, ale 1:52,239 na postup stačilo. Nikdo jiný nedokázal být na vodě tak rychlý.
Vyhrál Kubica s vozem Renault před de la Rosou s monopostem švýcarské stáje Sauber a Vettelem, který vydělal na včasném výjezdu do úvodní sekce kvalifikace.
Kromě Hamiltona, Alonsa a Massy skončili mezi nejpomalejšími sedmi piloty také Trulli z Lotusu, di Grassi z Virginu a dvojice HRT Senna, Čandhok. Naopak postoupili Glock z týmu Virgin a Kovalainen z Lotusu. Pro oba týmy je to premiérový skok do prostřední sekce kvalifikace.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
V třídílné kvalifikaci je tradicí, že si piloti chystají nejlepší kola na závěr každé ze sekcí, ale tentokrát v Malajsii to bylo zcela jinak. Protože předpověď hovořila o dalším dešti do pěti minut, hned po startu druhé části boje o místa na roštu, byla na trati plno.
Piloti začali okamžitě sázet jedno letmé kolo za druhým a nejlepší z nich byl nejdříve Rus Petrov, po něm Němec Schumacher, ale ani jeden z nich dlouho vpředu nevydržel. Jak trať postupně osychala, do čela se dostávali Brazilec Barrichello, další Němec Vettel, po něm Polák Kubica a další. Boj o nejlešpí desítku nabíral na obrátkách, ale tři minuty před koncem druhých jízd přišel už nějaký čas očekávaný déšť.
Podmínky v posledním sektoru dráhy se začaly rychle zhoršovat a na to málem doplatil Michael Schumacher. V posledních vteřinách se zoufale snažil o únik z desátého místa, kde byl jeho postup neustále ohrožen. To se mu sice nepodařilo, ale protože na vodě nedokázal zrychlit ani nikdo jiný, mohl se radovat z postupu.
Postup slavili oba jezdci Force India Sutil a Liuzzi, oba piloti Williamsu Hülkenberg a Barrichello, samozřejmě dvojka Red Bullu, dvojice Mercedesu, Kobajaši ze Sauberu a Kubica z Renaultu. Jeho týmový kolega Petrov skončil jedenáctý a těsně vypadl.
Podle předpokladů vypadli Kovalainen z Lotusu, Glock z Virginu a dvojice stáje Toro Rosso. Button se už podle předpokladů na dráze neukázal a bude startovat jako sedmnáctý.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Před třetí částí kvalifikace se chvilkové deště změnily v pravou tropickou bouři podobnou té, jaká překazila před rokem celý závod. Deset zbývajících jezdců se seřadilo na konci boxové uličky a vyrazilo s Polákem Kubicou v čele na trať.
Snaha byla ale zbytečná. V době, kdy Kubica najížděl do závěrečného úseku prvního letmého kola, vedení závodu označilo podmínky za příliš nebezpečné, byly vyvěšeny červené vlajky a kvalifikace byla přerušena.
V 11:10 SELČ bylo jezdcům vydáno povolení vyjet na trať. Dráha osychala, ale zase jednou museli spěchat. Předpověď hovořila o další tropické bouři přibližně za pět minut. Když Schumacher, Kubica a spol. začali letmá kola, zbývalo do konce závěru kvalifikace pět minut.
Po prvních pokusech vedl Němec Sutil s vozem Force India, ale nakonec podlehl tlaku favoritů. Šli před něj Vettel, Rosberg a poté se na prvním místě usadil Australan Webber z Red Bullu, který jako jediný zvolil pneumatiky pro přechodné podmínky.
A před Webbera se už nikdo nedostal. Naopak. Australan díky odlišným gumám ještě zrychlil a s náskokem více než jedné vteřiny si připsal premiérový kvalifikační triumf sezony. Pro Red Bull to bylo letos již třetí podobné vítězství.
Druhou příčku vybojoval Rosberg s Mercedesem, jenž opět jasně porazil Schumachera. Sedminásobný mistr světa odstartuje až jako osmý.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Malajsie
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Mark Webber Red Bull |
1:51.886 | 1:48.210 | 1:49.327 |
2. | Nico Rosberg Mercedes |
1:52.560 | 1:47.417 | 1:50.673 |
3. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:47.632 | 1:46.828 | 1:50.789 |
4. | Adrian Sutil Force India |
1:49.479 | 1:47.085 | 1:50.914 |
5. | Nico Hülkenberg Williams |
1:49.664 | 1:47.346 | 1:51.001 |
6. | Robert Kubica Renault |
1:46.283 | 1:46.951 | 1:51.051 |
7. | Rubens Barrichello Williams |
1:50.301 | 1:48.371 | 1:51.511 |
8. | Michael Schumacher Mercedes |
1:52.239 | 1:48.400 | 1:51.717 |
9. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:48.467 | 1:47.792 | 1:51.767 |
10. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:49.922 | 1:48.238 | 1:52.254 |
11. | Vitalij Petrov Renault |
1:47.952 | 1:48.760 | |
12. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:47.153 | 1:48.771 | |
13. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:48.945 | 1:49.207 | |
14. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:48.655 | 1:49.464 | |
15. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:52.875 | 1:52.270 | |
16. | Timo Glock Virgin |
1:52.398 | 1:52.520 | |
17. | Jenson Button McLaren |
1:52.211 | DNS | |
18. | Jarno Trulli Lotus |
1:52.884 | ||
19. | Fernando Alonso Ferrari |
1:53.044 | ||
20. | Lewis Hamilton McLaren |
1:53.050 | ||
21. | Felipe Massa Ferrari |
1:53.283 | ||
22. | Karun Čandhok HRT |
1:56.299 | ||
23. | Bruno Senna HRT |
1:57.269 | ||
24. | Lucas di Grassi Virgin |
1:59.977 |