A1 Grand prix je postavena na penězích ropných šejků jako seriál, který by měl vyplnit zimní pauzu, kdy mívají příznivci formule 1 prázdniny.
Určitou pozornost přilákat dokázal, stejně jako zapojit do dění v motorismu země jako Indie nebo Čína, kde dříme velký finanční a divácký potenciál.
Přesto například popularita Naraina Karthikyana, který závodil v roce 2005 za Jordan a indického týmu A1GP, se nedá vůbec srovnávat. Karthikyan přiznával, že nemůže vyjít v milionové Indii na ulici, aby ho nikdo nepoznával.
V seriálu nezačal český tým dobře, ale postupně nalezl správné vyladění vozu a začal pronikat mezi absolutní elitu. V posledních dvou podnicích v Malajsii a Dubaji dokázal Tomáš Enge vybojovat třetí místo. "To byly již vydařené závody a všichni jsme z toho měli dobrý pocit," řekl Enge.
"Samozřejmě jsme očekávali více, takže s první polovinou sezony spokojený nejsem," nechal se slyšet šéf týmu Charouz. "Ale známe důvod. Před sezonou jsme kvůli pozdnímu vstupu neměli možnost testovat tolik jako ostatní týmy, takže jsme museli dohánět počáteční ztrátu."
Češi zaostávali zejména za suverénními Francií a Švýcarskem, které testovaly společně, předávaly si data a fungovaly jako jeden tým. Podobnou spolupráci navázal Charouzův tým s Jihoafrickou republikou, ale její kvality přece jen nejsou dostatečně, aby Enge a spol. dostali auto schopné vítězit.
"Spíš profitují z nás než my z nich." Proto je na řadě další krok: "Začneme úzce spolupracovat s jedním špičkovým týmem, zatím nemohu říct s kterým," dělal tajnosti Charouz.
Kromě dokonale nastaveného vozu je zapotřebí i rychlého jezdce. A tím Tomáš Enge je. Jaroslav Janiš je spokojený v roli druhého jezdce, schopného kdykoli zaskočit. "Nejsem žádný mazák týmu, ale role jsou přesně určeny. Já i Jarek máme svou práci. Je pravda, že jsem v kokpitu strávil nejvíc času, takže největší tíha leží na mých ramenou," potvrdil trojnásobný účastník Grand prix F1 Enge.
Proto se Antonín Charouz oprávněně obává, že neúčast Engeho by týmu mohla ublížit. Pokud by se mu podařilo sehnat na letní sezonu nějaké angažmá, musel by pravděpodobně některý z posledních podniků série A1GP odříct. "Jeden telefon může vše změnit," podotkl Charouz. Zatím se ale podle manažera nic podstatného nerýsuje.
Dalším dílem šampionátu je závod v Jihoafrické republice, kde se poprvé pojede na městském okruhu. S nimi má Tomáš Enge zkušenosti jak z Monaka, tak z letošního ročníku amerických formulí IRL.
Kromě neznámé tratě čeká na jezdce ze srdce Evropy další záludnost - téměř 50stupňový teplotní skok. V Durbanu bude více než 30 nad nulou. "Pro tělo to bude určitě šok, ale počítal jsem s tím a připravil se," dodal Enge.