Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Český tým po hororovém pádu strnul

18 2003
Brno - Z tak krásných začátků tak hořké konce! Tým Elit, jediná česká stáj v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů, mohl po závodu v Brně pořádat velkolepou party na oslavu úspěchů. Místo toho bylo v jeho stanu vidět kyselé obličeje: oba jezdci z Elitu, Thomas Lüthi i Jakub Smrž, spadli z motorky na bodovaných pozicích. „Dnes už mě nic nepřekvapí,“ pronesl poté otráveně švýcarský manažer týmu Daniel Epp.

Navzdory zklamání by si možná přesto závod zasloužil malou oslavu: na počest toho, že Lüthi přežil. Ve stanu týmu bylo hrůzostrašné ticho, když stopětadvacítka Švýcara Lüthiho vzlétla divoce do vzduchu, katapultována strojem Pabla Nieta ze Španělska, který šel k zemi těsně před ní.

Lüthim nezaviněná kolize byla nevyhnutelná. Jeho honda rotovala snad do sedmimetrové výšky, nedobrovolné kotrmelce vzduchem metal i šestnáctiletý Švýcar. Byl to nejhororovější pád včerejšího dne a nejtěžší, jaký Lüthi v kariéře zažil. „Když byl na zemi, jen jsme napjatě čekali, jestli vůbec zvedne hlavu,“ přiznal mluvčí týmu Michal Pelc. „Když to udělal, pořádně jsme si oddechli.“

Před svými fanoušky, které do Brna přivezl plný autobus ze švýcarské vesnice u Bernu, kde Lüthi žije, se závodník v prachu svíjel bolestí. Na to, jak strašidelně pád vypadal, však dopadl poměrně dobře. Ale zlomená kůstka v kyčli mu možná zabrání startovat na další Velké ceně v Portugalsku.

Než spadl, držel Švýcar třetí pozici, v těsném kontaktu s vedoucím jezdcem. Mohl zřejmě myslet i na prvenství... Jeho týmový kolega Jakub Smrž upadl ve třídě do 250 ccm ze třinácté pozice. I pro Smrže to bylo trauma: ke dvěma bodům, které by mu jeho místo přineslo, byl velmi blízko. Z motocyklu se poroučel v posledním kole závodu, několik stovek metrů před cílem.

„Byla to moje chyba,“ netajil a ledoval si u toho naražené koleno. „Chtěl jsem se ještě dostat na třinácté místo, ale šel jsem do smyku. Motorku to nakoplo a už jsem se válel.“ Nebýt hrubky, mohl si český jezdec v Brně dojet pro body. Chtěl se blýsknout před domácím publikem, místo toho „políbil zem“. „Škoda, kdyby nepřišel pád, byl bych s výkonem hodně spokojen,“ litoval Smrž.

Jenže co byly jeho starosti proti parťákovi Lüthimu. Ten se otřesen dodíval na Velkou cenu v televizi, s naraženou rukou v sádře, pohmožděninami a zlomeninou v kyčli. „Hned v pondělí, tedy den po závodech, jsme spolu měli letět na dovolenou do Turecka,“ líčil smutně manažer Epp. „Thomas miluje vodní sporty, chtěl si to užít. Teď z toho nebude nic.“ Místo dovádění ve vlnách bude Lüthi na lůžku, kde by měl podle předběžných doporučení lékařů ležet dva týdny.

Epp nedokázal odhadnout, zda se dá Švýcar natolik dohromady, aby byl schopen 7. září absolvovat další podnik šampionátu v portugalském Estorilu. „Thomas bude určitě chtít, ale uvidíme.“ Manažer českého týmu mluvil před stanem, v jehož servisní části už stály obě potlučené motorky. Smržova vypadala vcelku dobře, z Lüthiho stroje bylo torzo. Z kapotáže zbyly bezcenné „cáry“, těžce zdeformované bylo zadní kolo.

Lüthi i Smrž si před závody věřili, říkali, že jim trať v Brně sedí. Po závodech na ně však sedl splín. Shodně si navíc pohoršili v průběžném pořadí. Lüthi byl ve stopětadvacítkách dvanáctý, Smrž ve dvěstěpadesátkách jedenadvacátý. Po Brnu šli oba o příčku níž.

Tak dopadla motorka Švýcara Lüthiho po jeho pádu v závodu do 125 ccm na Velké ceně České republiky v Brně

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze