Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Český jezdec Vršecký překonal s tahačem Buggyra tři světová maxima

Jezdec týmu Buggyra David Vršecký na německém okruhu Lausitzring. | foto: Libor ZavoralČTK

16 2010
Na svém kontě už měl rychlostní rekord na kilometr s pevným startem. Teď David Vršecký s tahačem Buggyra přidal další světová maxima: na 100 kilometrů, 100 mil a v hodinovce. Pětatřicetiletý mistr Evropy si na zkušebním okruhu Dekra poblíž Drážďan spravil náladu po úterních neúspěšných pokusech.

Tři nové zápisy jezdce roudnické stáje ještě podléhají schválení příslušné komise Mezinárodní automobilové federace FIA, pak teprve bude možné je označit za platný světový rekord.

Vršecký svůj první pokus odstartoval ve 12:12 a nejprve zajel stokilometrovou trať, kterou projel rychlostí 177,341 km/h a překonal dosavadní rekord o téměř devět kilometrů.

Později po výměně pneumatik odstartoval druhý pokus, během kterého na 100 mil dosáhl ještě vyšší průměrné rychlosti 178,568 km/h a při stejné jízdě mu byla změřena i ujetá vzdálenost během hodiny (178,986).

Dosavadní rekordy byly už pořádně vousaté - od roku 1937 je držel Angličan G.E.T. Eyston, který tehdy ani nepřesáhl stosedmdesátikilometrovou rychlost.

Zatímco v úterý zhatily rekordní pokus pneumatiky, v pátek se dokázal tým podobným potížím vyhnout. Povedlo se to především díky změně dráhy. "Jde o ovál s větším klopením zatáček, na pneumatiky proto není takový tlak a nehrozí tak silné opotřebení," vysvětlil Kalivoda a připomněl úterní pokus, při kterém i nejlepší pneumatiky určené pro závodní truckové speciály praskaly.

Vršecký byl po ataku šťastný, ale nesmírně unavený. "Najeli jsme dnes celkem asi 300 kilometrů, hlava se mi z toho hluku asi rozskočí a nejvíc ze všeho se těším na pořádný spánek. Ale je fajn, že se nám podařilo překonat další metu a navíc si potvrdit, že nově zrekonstruovaný motor je neobyčejně odolný," podotkl Vršecký.

Připomněl, že rekordy byly součástí přípravy na novou sezonu mistrovství Evropy, která odstartuje za měsíc v italském Misanu. Roudnický jezdec bude v šampionátu obhajovat dvě vítězství z posledních let.

Při pátečních pokusech se prý osvědčila odlišná změna strategie. "V tom prvním pokusu na 100 kilometrů jsem dlouho jezdil průměrnou rychlostí nad 180 kilometrů, ale pneumatiky se už ozývaly, a tak jsem musel zvolnit. Při tom dalším jsem pneumatiky naopak šetřil a zrychloval v závěru," popsal rozdíl v rekordních jízdách.

Autoři: ,






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze