"Je to dáno počtem vozů WRC, skvělým zázemím týmů, špičkovými piloty i schopnými pořadateli závodů," vysvětluje Jan Možný, navigátor Joka rallye týmu a pilota vozu WRC Karla Trojana.
Třeba právě Valašské rallye se zúčastnilo drahých mnohamilionových speciálů celkem osm. To nikde jinde v Evropě není. Obrovsky navíc vzrostla konkurence ve skupině N, kde jsou tři špičkové vozy Mitsubishi Lancer Evo VII, které se vlastnostmi blíží speciálům WRC. "Jsou to takové malé véercéčka," potvrzuje Možný.
Rallyeové soutěže jsou nesmírně drahé, jen náklady na start vozu WRC na jediné soutěži se pohybují v rozmezí 1 000 000 - 1 500 000 korun. Přesto mistrovství sponzory láká: za poslední tři roky se totiž návštěvnost a sledovanost seriálu obrovsky zvedla.
Sponzor, který pustí do našlapaných vozů spousty peněz, ale žádá výsledky. "Už se nedá jet na rezervu, piloti ze sebe dávají vše," tvrdí Možný. "Na Valašsku jsme to v jedné erzetě hodně zatáhli, Karel do toho dal úplně všechno. Bylo to na náhodu, riskovali jsme, dojeli jsme druzí. Věřím, že dříve by si posádka jedoucí podobným tempem na ostatní najela pár vteřin, teď už to tak není."
Po prvních dvou závodech je šampionát poměrně vyrovnaný, nikdo nemá takovou převahu jako například loni Roman Kresta, tovární pilot Škody. "Všichni tuší vyrovnaný boj. Mistrák je rozehraný opravdu ostře," uvádí Možný. Prozatimní vyrovnanost vzájemné souboje umocňuje, nikdo nechce dát nohu z plynu.
"Už se nesmí koukat na to, jestli vám upadne nárazník nebo vletíte s autem do lesa," konstatuje elitní domácí jezdec Emil Triner, dlouholetý účastník seriálu mistrovství světa. "Jede se naplno. Třeba při Valašské rallye jsem letěl pořád okolo 180 až 200 kilometrů za hodinu a to je hrozně rychle."
Atraktivní průjezdy velkou rychlostí táhnou k tratím další diváky. "Nedivím se jim. Naše mistrovství má světovou úroveň," říká Triner.
Toyota Corolla WRC, v níž v Pražském rallyesprintu bude Štěpána Vojtěcha navigovat Dominik Hašek. |