Davide Bramati, sportovní ředitel týmu Etixx-QuickStep, na olomouckém náměstí v nedělním dopoledni diriguje své borce: „Vakoč, Gaviria, už jeďte na start, podepsat se.“
Petr Vakoč, lídr pořadí Czech Cycling Tour, vyjde z obytného auta a zamíří na start závěrečné etapy.
Jinde by měli borci Etixxu, čtvrté stáje světového žebříčku, k dispozici svůj luxusní týmový autobus. Ale tady se uskromnili.
„Jeden autobus je na Eneco Tour a druhý jsme už museli poslat v předstihu na Vueltu. Ale v sedmi lidech se dá i v tom kempru přežít,“ říká Bramati.
Jeho osazenstvo je přitom pro budoucnost Czech Cycling Tour klíčové. Právě oni jsou totiž prvními průzkumníky ze společenství týmů World Tour na největším českém etapovém klání cyklistů.
Po šesti letech existence povýšila „česká Tour“ do kategorie European Tour 2.1, čímž se otevřela i pro absolutní elitu. Už jen fakt, že o ní pravidelně informuje tým Etixx na Twitteru, kde účet této stáje sleduje 156 tisíc fanoušků, roznáší povědomí o závodě do celého světa. Navíc jsou tu i německá Bora či polská stáj CCC, elita mezi týmy druhé divize.
„Ocitli jsme se zase v roce nula,“ soudí Jaroslav Vašíček, šéf organizačního výboru a společnosti TTV Sport Group, která závod připravuje. „Teď nám jde o budování důvěry u týmů World Tour.“
S partou pěti kolegů chystá závod prakticky celý rok. V jeho průběhu je jich však podél trasy závodu v akci denně okolo sedm stovek. Včetně 80 pořadatelů v zelených vestách nebo 25 motospojek, střežících, aby na trať nikdo nežádoucí nevjel, či 400 policistů a dobrovolných hasičů. „A z policejního vrtulníku svrchu vše diriguje pan kapitán Pešout.“
A za rok i s týmem Sky?
Trasu závodu měli připravenu už loni v prosinci. „Pak se nám ale zhroutila. Z EU přišlo neuvěřitelné množství peněz na opravy silnic. Zábřeh, kde měla startovat etapa, byl proto nepoužitelný.“ Nalezli náhradní start v Mohelnici, jiné trasy, stvořili nové mapy i časový program. „Moje parta byla pak docela vystresovaná.“
Výsledek nicméně stál za to: atraktivní závod s kvalitní konkurencí, skvělá divácká kulisa, triumfy českých cyklistů. Hlavní rozhodčí, Brit David Menzies, tvrdil: „O bezpečnost závodníků je tu postaráno na úrovni World Tour.“
Jak tedy byli spokojeni první vyslanci z týmů World Tour?
Davide Bramati, mimochodem bývalý týmový parťák ředitele závodu Jána Svorady, jen chválil. A nejen proto, že jeho jezdci vybrali na Moravě bank. Ovládli tři ze čtyř etap, tu závěrečnou včera zásluhou Zdeňka Štybara, a vyhráli i celkově, když Petr Vakoč uhájil růžový dres po bitvě s Janem Bártou, lídrem týmu Bora. Jen sobotní královskou etapu jim sebral Leopold König, startující zde za národní výběr.
„Až se vrátíme na závody World Tour, moji kolegové z jiných týmů se mě budou ptát: Tak co, jaká je ta česká Tour? A já jim řeknu: Je to dobrý závod, přijeďte taky,“ ujistí Bramati.
Jistě, stále se organizátoři učí za pochodu. Třeba aby nebyly oficiální výsledky k dispozici až po 23. hodině, jak se přihodilo po páteční etapě. O nápravu však bylo postaráno hned následujícího dne.
„V sobotu se jim tam připletla na trať dvě auta v protisměru,“ připomene Zdeněk Štybar jinou vadu. „Jenže to se stane i na klasikách. Jinak zvládli organizaci na jedničku.“
Že u hotelu ukradli šest kol jezdcům německého týmu Stölting, je bohužel zpráva negativní, není to však české specifikum, vždyť ke krádežím došlo letos také v úvodu Tour. „A na Giru jich ukradli týmu BMC dokonce padesát,“ vzpomíná Vašíček. „Tady byla kola pod kamerami, ale na tyhle krádeže se specializují profesionální gangy.“
Organizátoři Czech Cycling Tour disponují relativně nízkým rozpočtem závodu osm milionů korun a sami tvrdí: „Děláme světovou cyklistiku za hanácké ceny.“ Pomáhaji jim skutečnost, že mají k dispozici vybavení z jiných akcí, které pořádají, ale i vstřícnost hotelů, se kterými se dohodnou na výhodných cenách.
Nyní chtějí organizátoři dva až tři roky setrvat ve stejné kategorii European Tour 2.1. Až potom by měl následovat posun do European Tour 2HC, nejvyšší možné kategorie evropského okruhu... a kdo ví, třeba v budoucnu i do nejprestižnější World Tour.
Přesto míní už v příštím ročníku růst dál co do kvality závodního pole. „Za rok bychom chtěli mít už pět týmů World Tour,“ plánuje Vašíček.
Taková vize je samozřejmě bude něco stát, protože celoevropskou zvyklostí je, že organizátoři podniků European Tour platí týmům World Tour startovné 10 tisíc eur.
„Pak je to i o určité ekvilibristice při dohadování o výši startovného,“ říká předseda organizačního výboru.
Výjimkou by údajně byl tým Sky. „Ten, když se už někam rozhodne přijet, tak nechce nic,“ tvrdí Leopold König. Sky je Sky. Vždy svůj.
Za rok chce elitní britskou „letku“ přivést i na moravské silnice.