Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Češi vyrážejí závodit do Dakaru i s legendárním Hummerem

Vlevo stojí Hummer H3 Evo, který patří Extreme racing teamu. | foto: Evo Extreme racing team

23 2010
Hummer je legenda. Patří tam, kde se proslavil. Tedy do pouště. Ale dnes už jezdí i jinde než v Perském zálivu. Třeba na Rallye Dakar. Ve startovním poli budou letos dva - nabušený obr s mamutím výkonem sebevědomého favorita Robbyho Gordona a v Česku přestavěný model H3 Zdeňka Sládka.

Sládek se zkušeným navigátorem Miloslavem Janáčkem byli zařazení na opačný konec startovní listiny než populární Američan. Gordon vyrazí jako čtvrtý, Sládek mezi posledními. Takový je úděl nováčků. Ale Sládek s Janáčkem by měli startovní listinou stoupat jen vzhůru. Ačkoliv jsou součástí Extreme racing teamu, rodokmen jejich stroje začíná u stáje Offroadsport Miroslava Zapletala, tedy sedmého jezdce Dakaru 2009.

Zapletal postavil v dílnách Offroadsport.cz závodní hummery dva, ale sám se nakonec závodu nezúčastní. Před rokem mu při havárii na Dakaru praskly obratle a lékař jeho start nedoporučil. Obratle stále nejsou srostlé.

"Český hummer" se s terénním speciálem Robbyho Gordona nedá srovnávat. Přestavěný model H3, tedy nejmenší z hummerů, ale není outsiderem. "Ale je to skvělé auto. Mirek Zapletal postavil v Evropě zcela ojedinělý stroj, jedinou jeho slabinou je řidič," vtipkoval na pražské tiskové konferenci Zdeněk Sládek.

Sládek bude na Dakaru závodit poprvé, ale více než deset let jezdí offroadové podniky na Sahaře a Dakar pravidelně navštěvuje jako divák nebo člen doprovodného týmu. Se svým strojem má dobrou šanci v celkovém hodnocení pořadí nováčků, v celkovém pořadí je opatrný.

Vlevo stojí Hummer H3, který patří  Evo Extreme racing teamu.Vlevo stojí Hummer H3, který patří  Evo Extreme racing teamu.

"Jako úspěch bych bral umístění v nejlepší třicítce. Konkurence továrních týmů je obrovská. Ale podařilo se nám získat zkušeného navigátora Mílu Janáčka, tím naše šance stoupají," pochvaluje si Sládek, který se stejně jako plánovaný kolega Zapletal potýkal s následky těžkého zranění. Na přechodu pro chodce ho srazil autobus a ještě v říjnu šel na operaci vyhřezlé ploténky.

Nejsilnější stránkou největší české naděje v kategorii automobilů je doprovod a asistence, plánovaná pro dva závodní vozy. V kamionu Volvo 6×6 bude sedět i hlavní technik Zapletal a připraven pomoci bude i závodní kamion MAN 4×4 Roberta Randýska. Žádný jiný český tým nebude mít v letošním závodě podporu tzv. rychlé asistence.

"Je vždy příjemné mít kamion za zády. Dýchá se vám líp a dovolíte si víc. Navíc v autě můžete vézt méně věcí," vysvětloval Janáček.

Toyota a Mitsubishi v barvách Vinlandu

Pod vlajkou českého Vinland Dakar Teamu se představí dvě posádky. S vozem Toyota Landcruiser 120 to bude zkušený harcovník Peter Mikula s navigátorem Ivanem Novákem a se strojem Mitsubishi pajero DID 3,2 pojedou Michael Honda a Jan Tománek, dakarští nováčci, co se chtějí hlavně učit. "Nejdříve se potřebujeme s Dakarem seznámit," říkají.

Mikula je ze všech českých účastníků v kategorii automobilů nejzkušenější, ale jeho cílem není sbírat vavříny vítězů. Na poslední ročník dakarské rallye by však nejraději zapomněl, neboť hned ve třetí etapě musel kvůli poruše motoru odstoupit.

Závodní Mitsubishi týmu Vinland Dakar TeamZávodní Toyota týmu Vinland Dakar Team

"Do Jižní Ameriky se vracím v první řadě s cílem dokončit závod. Na voze se celý rok intenzivně pracovalo, a tak doufám, že nás tentokrát nic na autě nezradí a že dojedeme," uvedl Mikula, jehož spolujezdcem bude Ivan Novák. V Jižní Americe by rád stylově oslavil narozeniny, které má pouhé dva dny po skončení závodu. "Oslava v Buenos Aires na cílové rampě by pro mě byl největší dárek," řekl Novák.

A pokud dokončí i poslední etapu, oslavy budou na místě. Mikula neplánuje, že by se pokusil závodit s těmi nejlepšími. "Naše auto je tak v polovině vývojové cesty. Je za ním pět měsíců intenzivní práce a nemusíme ho hned zničit. Rozhodně nechci, abych jako minulý rok jel vzdálenost stejnou jako z Prahy do Moskvy v nefunkčním autě na laně. To už nechci znovu zažít. Takže nejsme na výletě, budu závodit, ale ne za každou cenu."

Vzpomínky na loňský nepovedený ročník možná Mikulu tolik strašily, že si vyžádal, aby dostal do auta klimatizaci. "Namítali, že to sežere 4,5 koní, ale ty se v těch terénech ztratí. Nakonec souhlasili, snad mně ji stihnou namontovat. Jestli je v autě sedmdesát, nebo 30 stupňů, je to velký rozdíl."

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze