Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Cancellara chce dovézt žlutý dres na kostky a tam ho uhájit. I bez motorku.

Fabian Cancellara se po prologu oblékl do žlutého trikotu | foto: AP

4 2010
Rotterdam (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Už si zvykl, že je letos největším terčem cyklistických spekulací i vtípků. Ten nejnovější zní: Fabian Cancellara bude muset povinně jezdit s průhledným kolem. Aby bylo na první pohled jasné, že v něm žádný motorek nemá.

V sobotu to bylo nepochybné i s kolem, do jehož útrob diváci neviděli. Nahlédl do nich totiž skener, jenž si přivezli komisaři UCI. Nikoho ani nepřekvapilo, že Cancellarův bicykl byl mezi 14 vybranými, které si před startem vyžádali ke kontrole.

Výsledek testu na "motorizovaný doping" zněl: negativní. Švýcarovo kolo dostalo červenou plombu a smělo na trať.

"Ráno před prologem jsem říkal spolujezdcům, že s baterkou bych to zvládl za 10 minut. Ale nakonec to nebylo baterií, ale díky mým nohám," povídal ve vítězném cíli. Časomíra se tu zastavila na rovných 10 minutách. "To se mi líbí, je to krásné kulaté číslo," radoval se..

A ještě jedna desítka: druhého v pořadí, Němce Tony Martina, porazil o 10 vteřin. Oplatil mu tak porážky z časovek Kolem Kalifornie a Kolem Švýcarska. Přesto, že Martin jel za sucha a hned po něm začal trať, vedoucí přes tři mosty nad řekou Mázou, zkrápět déšť. "Hráli jsme ruletu s počasím," říkal Cancellara. "Mně nezbývalo, než se modlit, aby pršet přestalo."

Fabian Cancellara po vítězství v prologu na závodě Kolem ŠvýcarskaFabian Cancellara si jede pro vítězství na trati úvodní časovky Tour de France

Modlil se usilovně a úspěšně. "Nakonec to byl pro mě zlatý, žlutý a slunečný večer." Jako šelma se hnal za svou kořistí, neporazitelný, nezničitelný. "Perfektní prolog je, když jedu jako v transu a vím, že mohu porazit jen sám sebe," tvrdí.

V sobotu perfektní den měl a Bjärne Riis, šéf jeho týmu Saxo Bank, se rozplýval: "Ach, to je prostě Fabian. On je speciální. Úžasný cyklista. Jeho styl, to je čirá síla." Švýcarský deník Blick jej hned opěvoval: "Bernská lokomotiva znovu ujela všem."

Cancellarovo vítězství, to byla kombinace jeho umění, trochy štěstí z nebes a perfektní přípravy. Už před rokem si trať prologu Tour projížděl v Monte Carlu za pomoci 16členné policejní eskorty nespočetněkrát, než si vryl do paměti každičký detail.

Letos absolvoval podobně pečlivý trénink v pátek, ale v sobotu si ještě v průběhu závodu projel celou trať za jedním ze svých kolegů v doprovodném voze Saxo Banku. "Chtěl jsem ji vidět za mokra, protože jsem se připravoval za úplně jiných podmínek."

Alberto Contador už tou dobou věštil: "Není to prolog pro mě, je příliš plochý a rychlý. Bude to prolog pro Cancellaru."

Nemýlil se. Počtvrté ovládl 29letý Švýcar úvodní časovku Tour, navíc počtvrté v jiné zemi: 2004 v belgickém Lutychu, 2007 v britském Londýně, 2009 v monackém Monte Carlu a nyní v nizozemském Rotterdamu, největším přístavu Evropy.

Francie v tomto seznamu chybí a nepřibude do něj ani za rok, kdy Tour odstartuje ve francouzském Vendée. Organizátoři totiž oznámili, že Tour 2011 zahájí klasickou dlouhou etapou.

Ovšem to bude až za rok. Dnes před 12. hodinou Cancellara obleče v Rotterdamu při slavnostním startu 1. etapy ročníku 2010 žlutý dres. "Takový byl plán. Ale náš tým má na Tour i spousty dalších plánu," naznačil.

Především: dovézt žlutý dres až do Paříže, na těle Andy Schlecka. Prozatím však chtějí borci Saxo Banku hájit ten Cancellarův. "Máme tým, který ho může udržet několik dnů," věří Riis. "Vyhovuje nám strávit nejbližší dny na čele pelotonu, bude tam bezpečněji."

Svatá pravda. Dnes přichází na řadu větrná etapa do Bruselu, zítra kopcovitá do Spa a v úterý obávané pavé, nebo-li kostky do francouzského Arenbergu.

"Mým cílem je nést a uhájit žlutý dres na kostkách," ujišťuje Cancellara, letošní šampion z jarních klasik Paříž-Roubaix a Kolem Flander, jejichž symbolem kostky jsou.

Právě po nich mu předhazovali, že záhadným tlačítkem na kole uvádí do pohybu skrytý motorek. V úterý chce také na kostkách předvést, že to jde i bez motorku. Kdo ví, třeba dokonce sám požádá komisaře UCI, aby jeho kolo opět strčili pod rentgen.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze